Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1629421_0001.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Deltagere:
Miljø- og fødevareudvalget
Praktik:
Onsdag den 6. april 2016, kl. 16.00-17.30,
Christiansborg
Talens formål:
Besvarelse af samrådsspørgsmål AP om
reduktion af luftforureningen fra internationale kilder.
Kontaktpersoner:
Kontorchef Marie Louise Flach de
Neergaard, Departementet, Fødevarer & Forbruger-kontoret.
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Spørgsmål AP
”Hvad agter regeringen at foretage sig for at sikre
reduktion af luftforurening i Danmark fra
udenlandske kilder, som af Det Miljøøkonomiske
Råd vurderes at koste Danmark 32 mia. kr./år i
helbredsomkostninger?”
Svar
(Det talte ord gælder)
Tak for spørgsmålet om reduktion af
luftforurening i Danmark fra udenlandske kilder.
1. EU- og øvrig international regulering af
luftforurening
Som nævnt i min besvarelse af samrådsspørgsmål
AO, og som det fremgår af spørgsmålet, så er
luftforurening grænseoverskridende. En
forbedring af luftkvaliteten i Danmark er altså i
høj grad afhængig af, at forureningen fra de
udenlandske kilder også reduceres.
1
2
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om at sikre reduktion af luftforurening i Danmark fra udenlandske kilder, til miljø- og fødevareministeren
1629421_0002.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Vi har i EU- og internationalt regi allerede en
omfattende regulering af luftforureningen fra en
række kilder. Lad mig nævne nogle af de centrale
reguleringer:
Køretøjer:
EU-krav til at begrænse forurening fra køretøjer
gennem de såkaldte euronormer har generelt
været effektive instrumenter til at fremme ny
teknologiudvikling.
Desværre har vi over de seneste år set, at
producenterne har været mere optagede af at
udvikle måder til snævert at overholde
testkravene end til at udvikle ny
forureningsbegrænsende teknologi.
Fra dansk side er der over flere år blevet lagt pres
i EU for opstramning af testreglerne. Nu er
opstramningerne endelig på vej, og jeg håber i
løbet af 2016, at vi i EU kan få genetableret
tilliden til euronormerne. De nye krav, som
betyder, at nye biler siden årsskiftet testes ved
3
virkelig kørsel, vil bidrage til et markant fald i
dieselbilernes faktiske forurening.
Arbejdsmaskiner:
Luftforurening fra mange forskellige slags
arbejdsmaskiner udgør i stigende grad et
problem særligt i byerne.
Forhandlinger i EU om strammere krav til nye
arbejdsmaskiners luftforurening er tæt på at blive
afsluttet.
Fra dansk side er der særligt blevet lagt vægt på,
at de nye krav trækker på erfaringerne fra
lastbiler, idet motorerne ofte er de samme i
arbejdsmaskiner og i lastbiler.
Energiproduktion:
Der er i EU allerede fælles luftforureningskrav til
store anlæg over 50 MW til energiproduktion i
det såkaldte Industri Emissions Direktiv (IED),
og der forhandles for øjeblikket nye BAT-krav til
disse anlæg, dvs. både teknik- og emissionskrav
til eksisterende og nye anlæg.
4
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om at sikre reduktion af luftforurening i Danmark fra udenlandske kilder, til miljø- og fødevareministeren
1629421_0003.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Dette sikrer ensartede krav i alle lande og dermed
sikring af lige konkurrencevilkår imellem
landenes industrier.
Et nyt direktiv med krav til mellemstore
fyringsanlæg mellem 1 og 50 MW er netop blevet
færdigforhandlet i EU. I Danmark vil dette træde
i stedet for nationale regler, som vi var meget
alene om i EU.
Dette sikrer større reduktionseffekt også til gavn
for Danmark og mere lige konkurrenceforhold
mellem landenes industrier.
Ift. Brændeovne indføres der i 2020 fælles
emissionskrav til nye brændeovne i EU (eco-
design kriterier), så EU-reguleringen nærmer sig
de danske krav. Det vil på sigt have stor effekt i
forhold til den grænseoverskridende
luftforurening.
Skibe:
Luftforureningsbidraget fra skibe er ganske stort.
24 % af sundhedsomkostninger fra luftforurening
i Danmark kommer fra skibsfarten. Det er derfor
nødvendigt at have fokus på reduktion af
skibenes forurening.
Skibsfarten er af natur international, og
reguleringen skal derfor også så vidt muligt være
international. Vi arbejder fra dansk side særligt
på tre fronter:
1) For det
første
skal vi sikre en effektiv
håndhævelse af de skærpede svovlkrav for alle
skibe i Østersøen og Nordsøen, der trådte i kraft
1. januar 2015, så der sikres fuld miljøeffekt og
lige konkurrencevilkår for danske rederier, som
overholder reglerne.
2) For det
andet
skal vi allerede nu arbejde på en
effektiv håndhævelse af de globale svovlkrav, som
forventes at gælde fra 2020 eller 2025. Det er
vanskeligt at kontrollere svovludledninger fra et
skib ude på de åbne oceaner, så der er stor risiko
6
5
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om at sikre reduktion af luftforurening i Danmark fra udenlandske kilder, til miljø- og fødevareministeren
1629421_0004.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
for, at uærlige rederier vil snyde med deraf
følgende konkurrenceforvridning.
3) For det
tredje
arbejder vi på en endelig
vedtagelse af de skærpede NOx-krav til nye skibe
i Østersøen og Nordsøen fra 2021 og effektiv
håndhævelse heraf.
Baseret på et dansk forslag har Østersølandene
netop godkendt en køreplan for indførelsen af
disse krav i Østersøen parallelt med Nordsøen.
2. Videre EU-regulering
Regeringen lægger vægt på at fremme ambitiøse
og realistiske krav i EU, som sikrer lige
konkurrencevilkår og størst mulig reduktion af
den grænseoverskridende luftforurening.
Regeringen er af den holdning, at Danmark
allerede har gjort en stor indsats for at reducere
sin luftforurening, og der nu er brug for, at vores
nabolande også øger deres indsats.
Hertil vil jeg gerne bemærke, at
reduktionsmålene i Göteborg-Protokollen, der
blev forhandlet på plads i 2012, blev fastsat på
baggrund af eksisterende regulering.
Reduktionsmålene for 2030 i Kommissionens
forslag til nyt NEC-direktiv går videre end
eksisterende regulering og er baseret på
beregninger af omkostningseffektivitet. Det er et
klart eksempel på, at Kommissionen ønsker, at
medlemsstaterne skal levere reduktioner i deres
emissioner i et omfang, som vi i Danmark har
leveret de forudgående 20 år.
3. Afslutning
Lad mig afslutningsvis understrege, at selv om
meget er gjort for at forbedre luftkvaliteten, så er
de nuværende sundhedsomkostninger som følge
af luftforureningen for høje.
EU har en fælles langsigtet strategi om at ’nå
luftkvalitetsniveauer, der ikke medfører
væsentlige negative virkninger og risici for
7
8
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 670: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 6/4-16 om at sikre reduktion af luftforurening i Danmark fra udenlandske kilder, til miljø- og fødevareministeren
1629421_0005.png
TALEPAPIR
TALEPAPIR
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
Samråd den 6. april i Miljø- og fødevareudvalget (Spm. AP)
menneskers sundhed og miljøet’ – citat fra EU’s
7. Miljøhandlingsprogram fra 2013.
Regeringen er enig i dette sigtemærke for vores
fælles indsats, og Danmark bidrager allerede –
som jeg har redegjort for – betydeligt til at nå
målet.
9
10