Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1591325_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Sagsnr.
2016 - 383
Doknr.
311181
Dato
22-01-2016
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har d. 17. december 2015 stillet følgende
spørgsmål nr. 306 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 306:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler der gælder for byrådsmedlemmers per-
sonlige ansvar i forbindelse med proceduren for og godkendelse af opstilling af vind-
møller og den deraf følgende personlige erstatningspligt.”
Svar:
1.
Rammerne for beslutninger om opstilling af vindmøller er bl.a. reguleret i planloven
og lov om miljøvurdering af planer og programmer. Planloven hører under erhvervs-
og vækstministeren, mens lov om miljøvurdering af planer og programmer hører under
miljø- og fødevareministeren.
En redegørelse for, hvorvidt der som følge af den ovennævnte lovgivning er særlige
regler om de enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmers eventuelle ansvar, herunder
erstatningsansvar, i forbindelse med sådanne beslutninger, vil således henhøre under
disse ministerier.
2.
Jeg vil holde mig til at redegøre for de regler, der gælder efter lov om kommunernes
styrelse. Jeg kan i den anledning generelt oplyse, at Statsforvaltningen som umiddel-
bar tilsynsmyndighed og Social- og Indenrigsministeriet som øverste tilsynsmyndighed
kan anvende forskellige sanktionsmuligheder efter lov om kommunernes styrelse ved
varetagelsen af det kommunale tilsyn, hvis det findes at være fornødent.
3.
Statsforvaltningen og Social- og Indenrigsministeriet kan bl.a. pålægge ansvarlige
kommunalbestyrelsesmedlemmer
tvangsbøder,
hvis en kommunalbestyrelse undla-
der at udføre en handling, som den efter lovgivningen er forpligtet til at udføre, jf. § 50
b og § 53, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Det er en betingelse for at anvende tvangsbøder, at det er muligt at angive den be-
slutning, som kommunalbestyrelsen efter lovgivningen er forpligtet til at træffe, eller de
foranstaltninger, som kommunalbestyrelsen efter lovgivningen er forpligtet til at gen-
nemføre. Det er videre en betingelse, at ulovligheden skal fremtræde med en vis klar-
hed (klarhedskriteriet).
Tvangsbøder kan anvendes til at fremtvinge opfyldelsen af en handlepligt for kommu-
nalbestyrelsen, men kan ikke anvendes som en straf for en eventuel konstateret over-
trædelse af lovgivningen. I den situation kan bøder efter § 61 i lov om kommunernes
styrelse være aktuelle, jf. her under pkt. 5.
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 306: Spm. om, hvilke regler der gælder for byrådsmedlemmers personlige ansvar i forbindelse med proceduren for og godkendelse af opstilling af vindmøller, til social- og indenrigsministeren
1591325_0002.png
Tvangsbøderne pålægges de enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmer personligt og
løber, indtil forpligtelsen er opfyldt. Tvangsbøderne fastsættes typisk til et bestemt
beløb pr. dag.
4.
Statsforvaltningen og Social- og Indenrigsministeriet kan herudover anlægge
er-
statningssag
mod et kommunalbestyrelsesmedlem, som er ansvarligt for, at kommu-
nen er påført et tab, jf. § 50 c og § 53, stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
Hvorvidt der er et ansvarsgrundlag, skal afgøres efter dansk rets almindelige erstat-
ningsregler. Det betyder, at det er en betingelse for at kunne statuere erstatningsan-
svar, at der som følge af et eller flere kommunalbestyrelsesmedlemmers uforsvarlige
adfærd, der kan tilregnes den enkelte som forsætlig eller uagtsom, er opstået et tab
for kommunen.
Den rådgivning, som kommunalbestyrelsen har fået af forvaltningen, eventuelle rådgi-
vere eller tilsynet kan have betydning ved vurderingen af, om der er handlet ansvars-
pådragende. Hvis kommunalbestyrelsen ikke i forvejen er blevet advaret af forvaltnin-
gen, en ekstern rådgiver, tilsynet eller lignende, kan der ikke stilles særligt strenge
krav til kommunalbestyrelsesmedlemmers agtsomhed.
Statsforvaltningen og ministeriet kan frafalde at anlægge erstatningssag mod et kom-
munalbestyrelsesmedlem mod indbetaling af erstatningsretlig bod, jf. § 50 d og § 53,
stk. 2, i lov om kommunernes styrelse.
5.
Efter § 61 i lov om kommunernes styrelse kan et kommunalbestyrelsesmedlem, der
gør sig skyldig i grov tilsidesættelse af de pligter, som den pågældendes hverv medfø-
rer, endelig straffes med
bøde.
Simpel uagtsom pligttilsidesættelse straffes dog ikke.
Som det fremgår, skal der være tale om grove pligttilsidesættelser, der skal være be-
gået med forsæt eller som følge af grov uagtsomhed. Kommunalbestyrelsesmedlem-
mer ifalder således normalt ikke ansvar ved at gå imod en indstilling fra forvaltningen.
Bestemmelsen omfatter både aktiv handling og tilfælde af pligtforsømmelser og und-
ladelse af at opfylde en handlepligt.
Det er anklagemyndigheden, der vurderer, om der skal rejses tiltale, og idømmelse af
en eventuel bøde foregår ved domstolene. Dette sikrer, at bødestraf sker under iagt-
tagelse af de retssikkerhedsmæssige garantier, der i øvrigt gælder i forbindelse med
behandlingen af straffesager.
6.
For yderligere oplysninger om navnlig anvendelse af sanktioner i form af tvangsbø-
der og bøder som led i det kommunale tilsyn, kan jeg afslutningsvis henvise til mit svar
af 22. oktober 2015 på SOU alm. del spørgsmål 111.
Med venlig hilsen
Karen Ellemann
2