Miljø- og Fødevareudvalget 2015-16
MOF Alm.del
Offentligt
1581712_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
J.nr. MST-001-13957
16.12.15
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har i brev af 30. oktober 2015 stillet
følgende spørgsmål nr. 118 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Lisbeth Bech Poulsen ([SF]).
Spørgsmål nr. 118 (alm. del)
Det fremgår af besvarelsen på MOF alm. del - spm 123 (2014-15 2. samling), at der
ikke er foretaget beregninger over de økonomiske konsekvenser ved udvaskning af
forureningen fra depotet til havet. Det fremgår heller ikke, om private selv skal
dække de økonomiske tab, eller om det offentlige træder til.
- Vil ministeren foretage beregninger over de økonomiske omkostninger for
lokalsamfundet og for Danmark som helhed?
- Hvilke muligheder har lokalsamfundet for at få økonomisk dækning for tab, og
hvilke andre muligheder for hjælp kan det offentlige tilbyde i tilfælde af tab af
depotets indhold f.eks. efter en voldsom vejrbegivenhed?
- Vil staten kunne søge sine omkostninger dækket via regionen som følge af, at
regionen har foretaget en fejlvurdering af depotets integritet? Vil regionen
omvendt kunne hævde, at staten ikke har afsat de fornødne ressourcer til sikring af
depotets fjernelse i tide?
- Er ministeren enig i, at staten og regionen har et fælles ansvar for etablering af
spunsvæggen og dermed også et fælles ansvar for den nødvendige opfølgning,
herunder fjernelse af forureningen når det erkendes at spunsvæggen ikke er en
varig løsning?
- Ministeren bedes udarbejde et notat, der gennemgår miljøansvarsdirektivets
bestemmelser i relation til ansvar og erstatning ved hel eller delvis tab af depotet
til havet.
Svar
Det er Region Midtjylland, der i henhold til jordforureningsloven har ansvaret for
håndtering af forureningen ved Høfde 42. Regionen oplyser, at de ikke har
gennemført sådanne økonomiske beregninger, idet regionens prioritering af
indsatsen over for jordforurening som udgangspunkt sker ud fra en vurdering af
risikoen for sundhed og miljø, ikke ud fra de afledte økonomiske omkostninger
som følge af forureningen.
Lemvig Kommune samt Beredskabsstyrelsen oplyser, at de heller ikke har
gennemført denne type beregninger.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 118: Spm. om beregninger af de økonomiske omkostninger for lokalsamfundet og for Danmark som helhed, ved udvaskning af forureningen fra depotet høfde 42 til havet, til miljø- og fødevareministeren
Jeg mener ikke, at der er grund til at gennemføre beregninger over de
samfundsøkonomiske konsekvenser af at al forureningen skylles i havet. Risikoen
for at depotet skylles i havet er meget lille, jf. mit svar på spørgsmål 123 (alm. del)
af 1. oktober 2015, og sammenholdt med at det vil være meget omkostningstungt
at lave beregningen, mener jeg ikke, at der er et behov.
Som nævnt i mit svar på spørgsmål 123 kan regionerne ikke i henhold til
jordforureningsloven gøres erstatningsansvarlige i forhold til afledte økonomiske
tab som følge af jordforureningen. Hvilke andre muligheder, lokalsamfundet har
for at få økonomisk dækning for tab som følge af forureningen, vil afhænge af den
konkrete situation og udfaldet af en eventuel erstatningssag ved domstolene. Det
samme gælder statens og regionens mulige argumenter i en sådan sag.
Region Midtjylland er alene ansvarlig for håndtering af forureningen ved Høfde 42
i henhold til jordforureningsloven. Regionen varetager driften af
afværgeforanstaltningen og beslutter, om der skal laves yderligere foranstaltninger
som fx fjernelse af forureningen. I henhold til ændringen af jordforureningsloven i
2013 skal staten og regionerne i 2019 forhandle om prioriteringen og
finansieringen af indsatsen over for overfladevandstruende jordforureninger,
herunder forureningen ved Høfde 42.
Miljøstyrelsen oplyser, at Miljøansvarsdirektivet i Danmark er implementeret ved
miljøskadeloven og den såkaldte samlelov, hvorved der blev foretaget ændringer i
en række miljølove. I overensstemmelse med direktivet finder miljøskadeloven
anvendelse på en miljøskade eller overhængende fare for miljøskade, der er
forvoldt ved en emission eller begivenhed, som har fundet sted efter den 1. juli
2008, jf. lovens § 60, stk. 1. Efter samme bestemmelses stk. 2 finder loven dog ikke
anvendelse på en miljøskade eller overhængende fare for miljøskade, der skyldes
en emission eller begivenhed, når denne følger af en aktivitet, som fandt sted før
den 1. juli 2008. Da forureningen ved Høfde 42 skyldes aktiviteter, der fandt sted
før dette tidspunkt, finder miljøskadeloven ikke anvendelse i relation til denne
forurening.
Eva Kjer Hansen
/
Michel Schilling
2