Børne- og Undervisningsudvalget 2015-16
BUU Alm.del
Offentligt
1609376_0001.png
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Afdelingen for Undervisning
og Dagtilbud
Frederiksholms Kanal 25
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 135 (Alm. del):
I brev af 17. februar 2016 har udvalget efter ønske fra Merete Riisager
(LA) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 135:
”Med henvisning til SFI-direktør, Agi Csonkas, udtalelse: ”Den længere
skoledag skal vurderes over for de goder, som den giver i forhold til me-
re variation, tid til fordybelse, mere spændende undervisning m.v.” i de-
batindlægget ”FOLKESKOLEN: Derfor blev én forskningsfjer desvær-
re til fem høns” i Politiken den 10. februar 2016, bedes ministeren til-
kendegive, hvorvidt hun mener, at SFI kan siges at bedrive objektiv og
uafhængig forskning, når deres direktør på forhånd har konkluderet, at
eleverne nu får en mere varieret og spændende skoledag, og at de flere
timer til lektiecaféer m.m. er et ”gode” for eleverne. I forlængelse heraf
bedes ministeren redegøre for, hvorledes ministeren fremadrettet vil
sikre, at SFI som ansvarlig for følgeforskningen vedrørende Folkeskole-
reformen forholder sig objektivt til resultaterne.”
Svar:
De saglige betragtninger, der fremføres i indlægget, harmonerer efter min
mening fint med, at SFI udfører sin forskning uafhængigt og skal værne
om videnskabsetikken. Indlægget giver mig ikke anledning til at foretage
noget videre.
Udover SFI er også Danmarks Evalueringsinstitut, Aarhus Universitet
(DPU og TrygFondens Børneforskningscenter), VIA University College,
Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forsk-
ning, Rambøll og professionshøjskolen UCC ansvarlige for at løse opga-
ver som led i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til folkeskole-
reformen.
Det fremgår som standard af Ministeriet for Børn, Undervisning og Li-
gestillings kontrakter med eksterne leverandører, herunder SFI, at leve-
11-03-2016
BUU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 135: Spm. om hvorvidt ministeren mener, at SFI kan siges at bedrive objektiv og uafhængig forskning, når deres direktør på forhånd har konkluderet, at eleverne nu får en mere varieret og spændende skoledag, og at de flere timer til lektiecaféer m.m. er et gode for eleverne, til ministeren for børn, undervisning og ligestilling
2
randøren er forpligtet til at etablere de nødvendige rapporter og proce-
durer til sikring af den kvalitet, hvormed leverandøren leverer sine ydel-
ser. Det fremgår også, at leverandøren skal levere sine ydelser i den kvali-
tet, som er aftalt.
At SFI udfører sin forskning uafhængigt og skal værne om videnskabs-
etikken er lovbestemt. I forbindelse med offentliggørelser gennemfører
SFI en kvalitetssikring, der for rapporter eller tilsvarende også indebærer
en ekstern faglig vurdering, hvor mindst en ekstern lektør med sagkund-
skab på det pågældende område gennemlæser, kommenterer og vurderer
rapporten. Dertil kommer, at SFI har en intern godkendelsesproces.
Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling foretager derudover en
kvalitetssikring af de notater og rapporter, der offentliggøres. Den indbe-
fatter blandt andet, at referencegruppen for Ressourcecenter for Folke-
skolen, hvor folkeskolens væsentligste parter (KL, Danmarks Lærerfor-
ening, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen, Skolelederforeningen,
Skole og Forældre og Danske Skoleelever) er repræsenteret, har mulig-
hed for at kommentere på notater og rapporter fra følgeforskningspro-
grammet som led i kvalitetssikringen og inden offentliggørelsen.
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby