Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del
Offentligt
1677081_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Julie Skovsby
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
17. oktober 2016
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 21. september 2016 stillet følgende spørgsmål
nr. 619 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Julie
Skovsby (S).
Spørgsmål nr. 619:
J.nr. 16/14407
”Hvad er ministerens holdning til, at børnene kommer til at lide de største afsavn,
når regeringens kontanthjælpsloft og 225-timers regel træder i kraft den 1. oktober
jf. artiklen ”Besparelser vil ramme børn først” fra Fyens Stiftstidende den 14.
september 2016?”
Svar:
Kontanthjælpsloftet skal sikre, at der bedre kan betale sig at arbejde. Det er kun ri-
meligt, at der er en mærkbar økonomisk gevinst ved at være i beskæftigelse frem
for at modtage offentlig forsørgelse.
Med kontanthjælpsloftet er der en bedre balance mellem et mærkbart incitament og
rimelige rådighedsbeløb. Den enlige forsørger med 3 børn vil i dag efter loftet
modtage ca. 285.000 kr. i samlede offentlige ydelser og tilskud (før skat) og have
ca. 13.000 kr. til rådighed hver måned - efter skat og husleje er betalt (familietype-
beregninger).
Et ægtepar med 3 børn vil kunne modtage knap 411.000 kr. i samlede ydelser og
tilskud og have et rådighedsbeløb på ca. 15.500 kr. om måneden, efter skat og hus-
leje er betalt efter gældende regler (familietypeberegninger).
De beløb, mener jeg, er rimelige. Men det er klart, at loftet stiller krav om, at der
foretages klare prioriteringer i udgifterne. Kontanthjælpsloftet er samtidig indrettet
sådan, at blot få timers beskæftigelse giver en kontant gevinst.
225-timersreglen skal sikre, at personer, der vurderes at kunne arbejde, reelt står til
rådighed for arbejdsmarkedet. Beskæftigelseskravet er indrettet sådan, at de perso-
ner, der af kommunen ikke vurderes at kunne opnå 225 timers ordinær og ustøttet
beskæftigelse, undtages fra 225-timersregel. Det skærpede rådighedskrav forpligter
kun dem, der har evnen til at opfylde kravet. I den forbindelse kan der peges på, at
der er tale om et begrænset arbejdskrav, der svarer til 5-6 timers arbejde om ugen
eller 1�½ måneds fuldtidsarbejde.
Når regeringen har som ambition, at færre skal være på offentlig forsørgelse, og
flere skal i beskæftigelse og forsørge sig selv, så handler det også om, at forældre-
ne, der kommer i job, kan være positive rollemodeller for deres børn.
BEU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 620: MFU spm. om, at fattigdom blandt børnefamilier igen vil stige, sådan som man så det i nullerne under Anders Fogh Rasmussens og Lars Løkke Rasmussens regeringer, til beskæftigelsesministeren
Det bedste, man kan gøre for børnene, er at understøtte, at forældrene kommer i
job.
Venlig hilsen
Jørn Neergaard Larsen
2