Udenrigsudvalget 2015-16
URU Alm.del Bilag 330
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Girokonto 3 00 18 06
Kontor
Bilag
Journalnummer
2016-34677
Budgetstøtte
i
udviklingssamarbejde
UPF, KFU
Danmarks
fremtidige
bilaterale
Som led i gennemførelsen af den kommende udviklingspolitiske og
humanitære strategi lægges der op til et politikskifte, hvorved Danmark
ophører med at anvende generel budgetstøtte som udviklingspolitisk
instrument i fattige stabile lande. Danmark har to allerede godkendte
generelle budgetstøtteprogrammer, hvoraf det ene program i Tanzania
forventes omlagt, mens det andet program i Burkina Faso vil blive det
sidste danske generelle budgetstøtteprogram indtil det udløber i 2020.
I kategorien af fattige stabile lande vil Danmark selvsagt fortsætte
arbejdet i sektorer og på tematiske områder, hvor støtten går gennem de
nationale økonomiforvaltningssystemer med henblik på at opbygge den
nationale kapacitet.
Danmark vil dog fortsat kunne medfinansiere programmer som EU's
”statsopbygningskontrakter”, der yder generel støtte til skrøbelige landes
budgetter i situationer, hvor en sådan støtte kan bidrage til at forebygge
statskollaps. Dansk medvirken vil som hidtil forudsætte, at forsvarlige
kontrolmekanismer, bl.a. til forebyggelse og håndtering af korruption,
sættes i værk. Der er p.t. ingen igangværende dansk medfinansiering af
EU’s ”statsopbygningskontrakter” efter, at støtten til en sådan EU-
kontrakt i Mali stoppede i 2015.
Afviklingen af generel budgetstøtte i det danske udviklingssamarbejde
ligger på linje med en generel tendens blandt donorerne over de senere
år bort fra generel budgetstøtte i lande, som falder ind under kategorien
af fattige stabile lande.
I sådanne lande afløses generel budgetstøtte i stadig højere grad af
tematiske og sektorspecifikke typer af samarbejde, hvis brug er lettere at
overvåge, også under udstrakt anvendelse af de nationale
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 330: Notat om budgetstøtte i Danmarks fremtidige bilaterale udviklingssamarbejde
1661326_0002.png
2
forvaltningssystemer. Som det fremgår nedenfor, er Tanzania et
eksempel herpå.
Den fortsatte mulighed for medfinansiering af generel støtte til fattige og
skrøbelige
landes
budgetter,
som
f.
eks
EU's
”statsopbygningskontrakter”, følger af udkastet til ny udviklingsstrategis
vægt på støtte til sådanne lande, herunder til forebyggelse af
sikkerhedsrisici og øget migration. Denne form for støtte kan under visse
forhold bidrage afgørende til at modvirke statskollaps ved at tillade
staten at opretholde, eller genoptage, de mest grundlæggende sociale
ydelser og funktioner, hvis fravær både ville forværre befolkningens
leveforhold og undergrave statens legitimitet i befolkningen.
Nuværende situation
Danmark medfinansierer pr. d.d. to generelle budgetstøtteprogrammer,
begge som dele af landeprogrammer:
-
Tanzania Development Contract 2014 – 2019 på DKK 550 mio.,
hvoraf egentlig budgetstøtte for DKK 375 mio. og støtte til
offentlig økonomiforvaltning, skatteforvaltning, m.v. for DKK
175 mio.
-
Burkina Faso Development Contract 2016 – 2020 på DKK 252
mio., bestående af budgetstøtte for DKK 195 mio. og støtte til
offentlig økonomiforvaltning, m.v. for DKK 57 mio.
De seneste år har bistandsbilledet i Tanzania ændret sig dramatisk. Dette
har bl.a. resulteret i en svækkelse af policy-dialogen om instrumentet. Af
samme årsag bliver programmet i Tanzania revideret i efteråret 2016 med
henblik på at omlægge fra generel budgetstøtte til en mere sektorspecifik
støtte med fokus på forvaltningen af statsbudgettet gennem det
tanzaniske finansministerium. Også andre donorer stopper med at yde
generel budgetstøtte i Tanzania, idet øvrige donorer i fremtiden vil yde
mere sektorspecifik støtte. Fra dansk side undersøges, hvorledes en
revideret støtte kan følge EU og evt. andre donorer i overgangen til en
mere målrettet type af støtte.
I Burkina Faso, som over årene har haft det bedst fungerende program,
påregnes programmet som nævnt at fortsætte uændret indtil udløb.
Programmet er netop blevet positivt evalueret af EU, hvilket også var
tilfældet i evalueringen af budgetstøtten i Tanzania i 2013.
URU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 330: Notat om budgetstøtte i Danmarks fremtidige bilaterale udviklingssamarbejde
3
Programmet i Burkina Faso bygger ligesom tidligere tilsvarende
programmer på en række principper vedrørende demokrati,
retsstatsprincipper og overholdelse af menneskerettigheder; planer for
fattigdomsreduktion, god regeringsførelse og økonomisk vækst;
makroøkonomisk stabilitet; tilstrækkelige økonomiforvaltningssystemer
(herunder korruptionsbekæmpelse) og gennemsigtighed og demokratisk
indsigt i de offentlige budgetter.
Disse emner danner sammen med konkrete mål for budgetstøtten (vedr.
generelle reformer, på sektorniveau, m.v.) rammen for en løbende dialog
med regeringen om fremskridt og problemer. I tilfælde af alvorlige brud
på et eller flere af de nævnte principper kan støtten suspenderes, indtil
passende modforholdsregler er taget af regeringen, således som det
gentagne gange har været tilfældet i andre lande. Endvidere kan
utilfredsstillende målopfyldelse føre til reduktion af udbetalingerne.