Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 97
Offentligt
1577714_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. oktober 2015
Rapportperiode: Oktober 2015
1. Overordnet status
Der indgår dagligt 36 IC4 togsæt i driftspuljen, hvoraf driftsreserven i oktober var
på 13 tog. Togene anvendes til regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland samt i
fjerntrafikken mellem København og Århus. På hverdage køres der med koblede
tog i 10 regionaltogsafgange mellem København og Kalundborg og 2
lyntogsafgange mellem København og Aarhus.
Antallet af km mellem hændelser lå i oktober på 7.300. Nuværende gennemsnit for
2015 ligger dermed på 8.000 km. Der er kørt 487.000 km med IC4 i oktober.
IC4’s produktion udgør dermed 12% af DSB’s samlede dieselproduktion i denne
måned.
Der indgår dagligt 6 IC2 togsæt i driftspuljen, hvoraf 2 togsæt er driftsreserve.
Togene er indsat i regionaltrafikken i Jylland og på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser lå for IC2 i oktober på 3.100 km. Nuværende gennemsnit for 2015 ligger
på 3.500 km. Der er kørt 53.000 km med IC2 i oktober.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport i juli måned at verificere
aksellejekassernes konstruktionsgrundlag gennem test. Der udføres nu to test
under ledelse af Force Teknologi og Prose. Formålet er at stressteste en
aksellejekasse svarende til et livsforløb for denne enhed med øget belastning
gennem testforløbet. Den første test er tilendebragt uden revner og brud til følge.
Anden kontroltest foretages primo november med forventet afrapportering inden
jul.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport fra juli 2015 at hovedelementer fra 2
IC4s power packs udtages og afleveres til leverandørerne af disse komponenter for
en tilstandsvurdering. DSB har fulgt anbefalingen og tilbagemelding fra disse
leverandører forventes i løbet af foråret 2016.
Da Power packsene oprindeligt blev leveret til AnsaldoBreda i perioden 2002 til
2005, nødvendiggør togsættenes alder desuden et større eftersyn, hvor specifikke
komponenter skal udskiftes. Eftersynet er planlagt i foråret 2016.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 97: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 fot oktober 2015, fra transport- og bygningsministeren
1577714_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. oktober 2015
Rapportperiode: Oktober 2015
Pr. 31.
oktober
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Driftspulje
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
IC4
IC2
82
23
77
23
36
6
41
17
3. IC4/IC2 udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Okt-15
IC4
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr.dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
93,9%
4.500
57.000
247.000
85,0%
93,0%
6.500
61.000
286.000
95,2%
94,4%
8.000
77.000
454.000
98,2%
88,9%
7.300
60.900
487.000
97,4%
-
31
39
37
IC2
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.pr. måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr. dag (inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.400
25.900
15.000
91,2%
2.800
15.800
28.000
90,5%
3.500
20.100
36.000
85,8%
3.100
8.800
53.000
91,0%
65,0%
93,6%
88,4%
-
5
8
6
*
Rettidigheden for alle togafgange med hhv. IC4/IC2 målt på de 42 vigtigste stationer, hvor tog der er
forsinkede mindre end 6 minutter i deres ankomst, anses for rettidige.
MDBF varians:
Der er betydelig udsving mellem de enkelte togs MDBF. De enkelte togsæts MDBF
spænder i perioden november 2014 til oktober 2015 fra 800 km mellem hændelser
for dårligste togsæt til 33.100 km mellem hændelser for bedste togsæt. Det
gennemsnitlige MDBF for de 36 bedste togsæt i denne periode ligger på 12.000 km.
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 97: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 fot oktober 2015, fra transport- og bygningsministeren
1577714_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. oktober 2015
Rapportperiode: Oktober 2015
Det gennemsnitlige MDBF for de bedste 30 togsæt ligger i denne periode på 13.100
km.
MDBF varierer over tid for de enkelte togsæt. Det er dog erfaringen, at et nyindsat
IC4 togsæt kører længere mellem hændelser i dag end tidligere grundet øget
driftserfaring og øget viden om togene. Det er vigtigt for den samlede udvikling af
IC4, at der køres mest muligt, fordi det er erfaringerne fra kørslen, som er basis for
den opbyggede læring om togene.
For at skabe fremdrift i MDBF har DSB primær fokus på årsagsanalyse af de
hyppigste fejltyper i driftssystemerne, som foretages af RIT (Reliability Improvement
Team) og eksterne specialister. Her vil både forskelle i de enkelte togs præstationer
og mulige nye tiltag blive vurderet.
Nedenstående diagram viser, hvor mange togsæt, der har haft en MDBF (beregnet
over de 12 måneder fra nov. 14 til okt. 15) inden for flere forskellige km intervaller.
F. eks. har 19 togsæt haft en MDBF mellem 4.000 km og 8.000 km, og ligeledes har
19 togsæt haft en MDBF mellem 8.000 km og 12.000 km.
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
12
9
Aktuel køreplan
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 97: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 fot oktober 2015, fra transport- og bygningsministeren
1577714_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. oktober 2015
Rapportperiode: Oktober 2015
Antal togsæt/dag (gs.)
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
Aktuel køreplan
2
13
36
4
2
6
Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Afsluttende
driftsforbedrende
softwarepakke for IC4
fra AnsaldoBreda
AnsaldoBreda er
forsinket i afleveringen
af softwarepakken og
fortsat i færd med
testforløb. DSB er i
dialog med
AnsaldoBredas
topledelse for at sikre
fremdrift.
Forventet
ansøgningsdato for
Ibrugtagningstilladelse
hos Trafik- og
Byggestyrelsen rykkes
til primo 2016.
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt og
Ibrugtagningstilladelse
meddelt.
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid
til stationsophold,
kobling og
acceleration.
Ændring af koblinger
En række
optimeringsmuligheder
er identificeret og
opgradering prioriteret
ift indsættelsesplanen.
Der arbejdes bl. a. med
dørtider og
afgangsprocedure samt
ændringer i
koblingsproceduren via
software.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
46 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle togsæt med bl.a.
ændrede koblinger
ombygges rettidigt for
at imødekomme
driftsefterspørgslen.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår. P.t. er 52
Kontroltest af
aksellejekasse
igangsættes primo
november.
Gennemført stresstest af
aksellejekasse, jf Proses
anbefaling. Ved
succesfuld afvikling er
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 97: DSB's statusrapport for IC4 og IC2 fot oktober 2015, fra transport- og bygningsministeren
1577714_0005.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. oktober 2015
Rapportperiode: Oktober 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
togsæt fuldt ombygget
med nye dæmpere.
Første stresstest jf
Prose er gennemført
på aksellejekasse uden
brud og revner tll
følge.
Analyse af Power Pack
Task Force arbejdet
med bl.a. deltagelse af
motorleverandøren og
Prose pågår.
Stort eftersyn af
samtlige power packs
er planlagt fra foråret
2016.
To specifikke power
packs er udtaget for
nærmere
tilstandsanalyse hos
leverandørerne af
power packens
hovedkomponenter.
IC2
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
det sidste risikoemne
der skal elimineres
lukket. Dermed er
grundlaget for at fjerne
hyppige eftersyn
tilstede.
identifikation og
forbedring af tilstand på
power packs med
henblik på at forbedre
driftsmønsteret for
power pack på IC4,
Opgradering med
driftsforbedrende tiltag
(pakke B)
17 IC2 er opgraderet.
Yderligere vil blive
opgraderet, når behov
opstår.
Opgradering af resten
af flåden fra medio
2016.
Tiltag installeret på hele
flåden i 2016.
Softwarepakke med
overførsel af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet hos
underleverandør.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Softwarepakke til IC2 er
godkendt i 2016.
5