Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 396
Offentligt
1669967_0001.png
Teknik & Miljø
Natur & Vandmiljø
Frodesgade 30, 6700 Esbjerg
Dato
Sagsid
7. september 2016
16/17793
Notat
Muligheder for sejlads med større skibe på Ribe Vesterå end i dag
Hvis der skal skabes mulighed for sejlads på Ribe Vesterå med større
skibe end i dag, vil det kræve en større vanddybde. Det vil kræve
indgreb, der vil skulle vurderes i forhold til flere problemstillinger, som er
beskrevet herunder.
Vanddybde og uddybning
Vandstanden ved Skibbroen i Ribe By er overordnet styret af
vandstanden i Ribe Vesterå og Vadehavet. En uddybning af Ribe Vesterå
vil føre til at de lave vandstande i Ribe By vil blive hyppigere og endnu
lavere.
I tiden siden 1855 er flere af å-slyngerne i Ribe Vesterå blevet afsnøret,
og bunden sænket. Det har resulteret i at vandstanden i åen helt ind til
Skibbroen i Ribe By er blevet markant lavere. Der er analyseret på data
fra perioden efter 1934, hvor gennemskæringerne ved Ribe Holme og
Petersholm blev udvidet, og frem til og med digeforstærkningen i
1979/80. Alene i den periode er der sket et vandspejlsfald på 50-55 cm
ved Skibbroen i Ribe.
En yderligere uddybning af Ribe Vesterå må forventes at sænke
vandstanden yderligere, og giver altså ikke nødvendigvis ”mere vand at
sejle i”.
Endelig vil en evt. uddybning sandsynligvis skulle vedligeholdes med
tilbagevendende bekostelige oprensninger til følge.
Kultursvampen
En vandspejlssænkning i Ribe Vesterå vil kunne påvirke
grundvandsstanden under Ribe By, hvor det er væsentligt for dele af den
middelalderlige bymidte, at den såkaldte kultursvamp står i forbindelse
med grundvandsstanden. Ellers risikerer den at tørre ud, med skader på
bygninger til følge. Et af forslagene i den ”Kultursvampundersøgelse” som
Ribe Amt og Ribe Kommune udarbejdede i 2004 var at hæve
vandstanden i Ribe Vesterå ca. 50 cm ud fra et forsigtighedsprincip.
Telefon
76 16 16 16
www.esbjergkommune.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 396: Kopi til orientering af henvendelse af 30/9-16 til transport- og bygningsministeren om udgravning af Ribe Å samt en ny klapbro i Ribe, fra Esbjerg Kommune
1669967_0002.png
Teknik & Miljø
Natur & Vandmiljø
Endelig er det ikke givet, at kajmure og spuns langs Ribe Vesterå, og
især Skibbroen, kan tåle at bunden sænkes, uden at der er fare for
udskridning.
Fiskepassage gennem Ribe By
Niveauforskellen mellem vandspejlet i Ribe Østerå og Ribe Vesterå er en
vigtig parameter for fiskenes mulighed for passage gennem strømløbene i
Ribe By, især ved de 3 stemmeværker midt i byen (Frislusen, Midtmøllen
og Ydermøllen). En uddybning og sænkning af vandstanden i Ribe
Vesterå vil øge niveauforskellen og forringe passagemulighederne.
Miljømæssige bindinger
En uddybning af Ribe Vesterå er en reguleringssag efter vandløbsloven.
Forud for et sådant indgreb, skal der foretages en omfattende
myndighedsbehandling efter Naturbeskyttelsesloven og
Habitatbekendtgørelsen, eftersom Ribe Vesterå er beliggende i
habitatområde nr. 78 Vadehavet med Ribe Å, Tved Å og Varde Å vest for
Varde. Der skal, jf. § 7 i Habitatbekendtgørelsen for projekter i Natura
2000-områder, foretages en vurdering af, om projekter i sig selv eller i
forbindelser med andre planer og projekter kan påvirke et Natura 2000-
område væsentligt. Bevaringsmålsætningen for Natura 2000-områderne
er at sikre eller genoprette en gunstig bevaringsstatus.
Hvis det vurderes, at et indgreb kan påvirke et Natura 2000-område
væsentligt, skal der foretages en nærmere konsekvensvurdering af
virkningerne på Natura 2000-området under hensyn til
bevaringsmålsætningen for det pågældende område. Der kan ikke gives
dispensation, medmindre det kan afvises at et indgreb kan skade Natura
2000-området. Flod-, bæk- og havlampret og den særligt prioriterede art
snæbel er på udpegningsgrundlaget.
Hvordan sikres der så vand til sejlads
Der er siden 1934 sket et vandstandsfald i Ribe By i størrelsesordenen
50-55 cm. Hvis den tidligere vandstand helt eller delvist kan genoprettes,
vil det, foruden at bedre muligheden for sejlads, medvirke til at kunne
sikre bedre faunapassage (og muligheder for at forbedre dem yderligere),
mindske risikoen for kultursvampens udtørring samt være positivt for
naturen og de landskabelige værdier. I de vandstandsberegninger, og
den dimensionering af Ribe Vesterå, der er lavet i forbindelse med
forundersøgelserne i Ribe Marsk-projektet, var det en forudsætning at
vandstanden ikke måtte stige, af hensyn til lodsejerne. Hvis den
forudsætning ændres, kan vandstanden hæves ved at ændre på åens
dimensioner, f.eks. i gennemskæringerne ved å-slyngerne vest for Ribe.
Dette anses ikke for en reel løsning.
Konklusion
På baggrund af ovenstående forhold, er det Teknik & Miljøs vurdering, at
det vil være yderst tvivlsomt, om der på det foreliggende grundlag vil
kunne skabes forhold, således større skibe kan sejle på Ribe Vesterå.
-2-