Forsvarsudvalget 2015-16
FOU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1639462_0001.png
Typevalg af Danmarks kommende kampfly
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0002.png
Fremgangsmåde
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0003.png
Fælles evalueringsforudsætninger
Samme opgavekompleks og ambitionsniveau, som for F-16 flyene:
Varetagelse af det nationale afvisningsberedskab
Indsættelse af kampflybidrag i internationale operationer
Deltagelse i Air Policing missioner
Støtteflyvning til øvrige enheder og nationale myndigheder
Opgaveløsning inden for det fulde konfliktspektrum.
Anvendelsesperiode på 30 år.
Kvalitative vurderinger i den militære, industrielle og strategiske
evaluering med brug af såkaldte ”Delphi”-paneler.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0004.png
Militærfaglig evaluering
Missions-
effektivitet
Overlevelses-
evne
Militærfaglig
evaluering
Kandidatrisiko
Fremtidssikring
Missionseffektivitet:
Overlevelsesevne:
Fremtidssikring:
Kandidatrisiko:
Hvor godt flyet løser den stillede opgave.
Hvor godt flyet er i stand til at beskytte sig selv, således at det ikke medfører tab af
fly eller pilot.
Kan flyet også på sigt løse den stillede opgave.
Hvilke risici der er knyttet til hver kampflytype.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0005.png
Resultater - overlevelsesevne og missionseffektivitet
Overlevelsesevne:
Joint Strike Fighters overlevelsesevne
påvirkes kun i mindre grad af et stigende
trusselsniveau grundet bl.a.:
Lav radarsignatur.
Anvendelsen af avancerede
systemer og sensorer, som
fremmer pilotens taktiske
overblik.
Eurofighters og Super Hornets
overlevelsesevne aftager i takt med en
øget kompleksitet og sammensætning af
trusler i den høje ende af konfliktspektret.
Missionseffektivitet:
Joint Strike Fighters missionseffektivitet
er upåvirket af et stigende
missionsintensitetsniveau, og flyet kan
derfor løse opgaver i det fulde
konfliktspektrum.
Eurofighters og Super Hornets
missionseffektivitet er generelt mindre
ved et øget missionsintensitetsniveau.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0006.png
Den økonomiske evaluering
Opgaver
Opgaver
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0007.png
Levetidsomkostninger
100
mia. kr
Eurofighter
Eurofighter
101,2
93,0
9,0
34 fly
Joint Strike Fighter
28 fly
Super Hornet
38 fly
100,6
87,9
80
71,5
77,8
3,8
65,3
Risiko
Drift
Anskaffelse
60
53,4
56,4
2,3
49,5
40,2
40
36,8
20
30,6
17,3
33,8
0
Pl-2014
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0008.png
Rammerne for den industrielle evaluering
I henhold til EU-traktatens artikel 346 må der ikke
fremsættes krav om industrisamarbejde af økonomiske
eller beskæftigelsesmæssige hensyn.
Et krav om industrisamarbejde må kun fremsættes med
henblik på at varetage væsentlige danske
sikkerhedsinteresser knyttet til de anskaffede kampfly og
deres operationsdygtighed.
Kandidaterne er bedt om at komme med forslag til
industrisamarbejdsinitiativer. Krav til initiativerne:
Samarbejde med dansk virksomhed.
Forsvarsmateriel eller forsvarstjenesteydelse.
Tilknytning til kampflyanskaffelsen.
Der har været foretaget en virksomhedsundersøgelse med
fokus på de danske forsvarsvirksomheders forventninger
til samarbejdet med kandidaterne.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0009.png
Resultatet af den industrielle evaluering
Ekspertpanel har rangeret kandidaterne ift. understøttelse af væsentlige danske
sikkerhedsinteresser. Ekspertpanelet lagde bl.a. vægt på:
1. Joint Strike Fighter (Lockheed Martin)
+ Understøtter langsigtede partnerskaber med dansk forsvarsindustri.
Flere initiativer med en varighed over hele flyets levetid.
- Dispensation fra kravet om industrisamarbejde giver anledning til usikkerhed.
2. Super Hornet (Boeing)
+ Et bredt spektrum af initiativer fordelt på de fem strategiske teknologiområder.
Vil bidrage positivt til udvikling af nye kompetencer og viden i dansk forsvarsindustri.
- Flere initiativer med kort tidshorisont.
3. Eurofighter (Airbus)
+ Strategisk sigte med store fremtidsperspektiver.
Initiativernes relation til opgaveløsning i Arktis understøtter de væsentlige sikkerhedsinteresser.
- Mange initiativer på et tidligt udviklingsstadie.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0010.png
Strategisk evaluering
Fokus:
Forsvars- og sikkerhedspolitiske implikationer samt de
strategiske samarbejdsmuligheder forbundet med valg af fly
Har blandt andet analyseret:
NATO dokumenter
Landenes policy & sikkerhedspolitiske målsætninger
Landenes erklærede hensigter på det luftmilitære
område
Landenes deltagelse med kampfly i internationale
operationer
Landenes geografiske placering og tilstedeværelse
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0011.png
Ekspertpanelets vurderinger
Ekspertpanelet har enstemmigt rangeret
Joint Strike Fighter
som nummer et
blandt andet ud fra:
+ Det fremmer Danmarks relationer til en række europæiske allierede og det
transatlantiske bånd til USA.
Flere brugerlande tæt på Danmark både geografisk og politisk.
Samarbejde med en bred kreds af lande i indsættelse.
- Samarbejdspotentialet med Tyskland begrænset.
Ekspertpanelet har rangeret
Eurofighter
som nummer to blandt andet ud fra
+ Det fremmer muligheden for styrket samarbejde med Tyskland.
Brugerlande geografisk placeret tæt på Danmark.
- Danmark som lille bruger sammenlignet med de fleste andre brugerlande.
Ekspertpanelet har rangeret
Super Hornet
som nummer tre blandt andet ud
fra
+ Det nære forhold til USA på kampflyområdet kan blive opretholdt.
- Flyets smalle brugerkreds og landenes placering langt væk fra Danmark.
FOU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 134: Præsentationer fra udvalgets høring om nyt kampfly, den 25. maj 2016
1639462_0012.png
Dimensionering af et nyt kampfly
Typevalgsgrundlagets
28 Joint Strike
Fighter
fly hviler bl.a. på følgende
optimeringer
De to nuværende kampflyeskadriller
sammen til én.
Antallet af træningsflyvetimer per pilot
reduceres.
Der stilles færre reservefly til
afvisningsberedskabet.
Forlænget operativ tjenestetid for piloter.
Høj produktion af flyvetimer på hvert stel.
Dimensioneringsrapportens
27 Joint Strike
Fighter
fly hviler bl.a. på yderligere
optimeringer
Øget udsendelseslængde for piloter
Øget ugentlig arbejdstid for piloter
Udsendelsesperioden gøres dobbelt så
lang som hjemmeperioden
Længere operativ tjenestetid
Færre piloter uden flyvestatus
Og at man accepterer risikoen for, at
Forsvaret under visse omstændigheder
ikke vil være i stand til at løse det fulde
opgavekompleks