
 

 

 
Dok. nr. 15/00587-56 

 

 

Notat 

 

 

 

 
11. februar 2016 

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Kulturudvalg om 

afgivelse af indlæg i appelsagerne C-649/15 P, TV 2/Danmark A/S mod 

Kommissionen, C-656/15 P, Kommissionen mod TV 2/Danmark A/S samt 

C-657/15 P, Viasat Broadcasting UK Ltd mod TV 2/Danmark A/S, ved EU-

Domstolen 

  

 

Indledning 

Ved appelskrifter af 3. og 7. december 2015 har henholdsvis TV 2 Danmark A/S 

(herefter TV 2), samt Europa-Kommissionen (herefter Kommissionen) og Viasat 

Broadcasting UK Ltd (herefter Viasat) appelleret Den Europæiske Unions Rets 

dom af 24. september 2015 i sag T-674/11 til den Europæiske Unions Domstol 

(herefter EU-Domstolen). Regeringen afgav under sagen for Retten 

interventionsindlæg til støtte for TV 2’s påstande i sagen. Viasat afgav 

interventionsindlæg til støtte for Kommissionen. 

 

Baggrund 

TV 2 anlagde ved stævning af 30. december 2011 sag mod Kommissionen ved den 

Europæiske Unions Ret (herefter Retten) med henblik på annullering af 

Kommissionens afgørelse af 20. april 2011 om Danmarks foranstaltninger til fordel 

for TV 2 (C 2/2003 (K (2011) 2612) Endelig). Afgørelsen vedrører den statslige 

finansiering af TV 2 i årene 1995-2002. 

 

Kommissionens afgørelse er en udløber af Rettens dom af 22. oktober 2008 i de 

forenede sager T-309/04, T-317/04, T-329/04, og T-336/04, TV 2/Danmark m.fl. mod 

Kommissionen, hvorved Retten annullerede Kommissionens beslutning 

2006/217/EF af 19. maj 2004 om Danmarks foranstaltninger til fordel for TV 

2/Danmark. Retten fandt bl.a., at Kommissionen ikke havde undersøgt sagen 

tilstrækkeligt. Som følge heraf genåbnede Kommissionen den formelle 

undersøgelsesprocedure. 

 

Efter at have modtaget regeringens svar på visse yderligere spørgsmål på 

baggrund af dommen, traf Kommissionen den anfægtede afgørelse i 2011. I 

afgørelsen konkluderede Kommissionen – i modsætning til i 2004 – at samtlige de 

foranstaltninger, som Danmark i årene mellem 1995 og 2002 iværksatte til fordel 

for TV 2 i form af licensmidler og andre foranstaltninger, var forenelige med det 

indre marked. Kommissionen fastslog imidlertid på ny, at foranstaltningerne 

udgjorde statsstøtte. 

 

Som nævnt indbragte TV 2 denne afgørelse for Retten. TV 2 anfægtede afgørelsen 

med henblik på at få Retten til at fastslå, at der ikke forelå statsstøtte, eller at der 

kun forelå statsstøtte i mindre omfang. Formålet hermed var primært at 

Europaudvalget 2015-16
EUU Alm.del  Bilag 359
Offentligt



 

Side 2 

undgå/begrænse eventuelle ”ulovlighedsrenter”, der evt. skal betales som følge af, 

at statsstøtten ikke har været anmeldt til Kommissionen. I den forbindelse 

bemærkes, at der sideløbende med retssagerne ved Retten siden den 28. februar 

2006 har verseret en retssag mellem Viasat og TV 2 ved Østre Landsret, hvor 

Viasat bl.a. har nedlagt påstand om, at TV 2 skal betale ulovlighedsrenter af 

støttebeløbet. Det fremgår af TV 2’s årsrapport for 2014 (side 56), at Viasat har 

opgjort disse ulovlighedsrenter til et beløb på 1.753 mio.kr. 

 

Regeringen afgav under sagen for Retten interventionsindlæg til støtte for TV 2’s 

påstande i sagen. Viasat afgav interventionsindlæg til støtte for Kommissionen. 

 

Ved dom af 24. september 2015 annullerede Retten den del af Kommissionens 

statsstøtteafgørelse af 20. april 2011, hvorved Kommissionen havde fastslået, at 

reklameindtægter fra 1995 og 1996 overført til TV 2 via TV 2-Fonden udgjorde 

statsstøtte. Retten opretholdt i øvrigt Kommissionens afgørelse, hvorefter 

finansieringen af TV 2 udgjorde statsstøtte, som dog konkret var forenelig med det 

indre marked. Retten fastslog således bl.a., at de beløb, som TV 2 i årene 1997 til 

2002 fik overført fra TV 2-Fonden og efterfølgende overførte til sine 

regionalstationer var statsstøtte til TV 2.   

 

For at minimere risikoen for at blive pålagt at betale ulovlighedsrenter af en 

eventuel ulovlig statsstøtte har TV 2 appelleret Rettens dom til EU-domstolen. I 

appelskriftet gør TV 2 blandt andet gældende, at hele den statslige finansiering af 

TV 2 i årene 1995-2002 ikke udgør statsstøtte. Får TV 2 helt eller delvist medhold 

heri, vil et eventuelt krav om ulovlighedsrenter kunne bortfalde eller blive 

reduceret væsentligt. 

 

Foruden TV 2 har også Kommissionen og Viasat indbragt Rettens dom for EU- 

Domstolen. I appelskrifterne har Kommissionen og Viasat blandt andet gjort 

gældende, at Retten har begået en retlig fejl ved at fastslå, at reklameindtægterne 

fra 1995 og 1996 overført til TV 2 via TV 2-fonden ikke udgjorde statsstøtte. Får 

Viasat og Kommissionen medhold heri, vil det kunne have betydning for størrelsen 

af et eventuelt krav om ulovlighedsrenter rettet mod TV 2. 

 

Sagernes betydning for Danmark 

Regeringen har en betydelig interesse i at undgå en situation, hvor TV 2 risikerer 

at gå konkurs som følge af et ulovlighedsrentekrav. Ved at deltage i appelsagerne 

vil regeringen kunne supplere og underbygge TV 2’s synspunkter om, at den 

statslige finansiering af TV 2 ikke er statsstøtte, og at TV 2 allerede derfor ikke 

skal betale ulovlighedsrenter til staten. Regeringen vil endvidere kunne imødegå 

Viasats og Kommissionens synspunkter om, at Retten har begået en fejl ved at 

fastslå, at reklameindtægterne fra 1995 og 1996 ikke udgjorde statsstøtte. 

 

Regeringen har på den baggrund besluttet at afgive indlæg i alle tre appelsager. 

 


	Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Kulturudvalg om afgivelse af indlæg i appelsagerne C-649/15 P, TV 2/Danmark A/S mod Kommissionen, C-656/15 P, Kommissionen mod TV 2/Danmark A/S samt C-657/15 P, Viasat Broadcasting UK Ltd mod TV 2/Da...
	Baggrund
	Sagernes betydning for Danmark

