Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
EFK Alm.del Bilag 156
Offentligt
1592746_0001.png
N O T AT
11. januar 2016
J.nr. 2015-6459
Center for Forsyning
Ref. HHG/HCH
Indstilling om godkendelse til etablering af Kriegers Flak CGS-forbindelsen
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har den 13. april 2015 modtaget ansøgning fra
Energinet.dk om tilladelse til etablering af Kriegers Flak Combined Grid Solution (tidligere
kaldet Kriegers Flak BackToBack) i henhold til lov om Energinet.dk § 4. Projektet skaber en
ny elektrisk forbindelse mellem Sjælland og Tyskland ved at forbinde de danske og tyske
havmølleparker på Kriegers Flak. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet har anmodet
Energistyrelsen om at vurdere sagen og udarbejde en indstilling om sagen til brug for ministe-
rens beslutning.
Kort projektbeskrivelse, tidsplan og økonomi
Energinet.dk har i samarbejde med den tyske TSO 50Hertz Transmission GmbH (50Hertz)
besluttet at etablere Kriegers Flak CGS-forbindelsen mellem de danske og tyske havmølle-
parker på Kriegers Flak, der muliggør udveksling af 400 MW elektricitet mellem Sjælland og
Tyskland. Projektet udnytter ilandføringssystemerne for de eksisterende tyske havmølleparker
Baltic 1 og 2 og den kommende danske 600 MW-havmøllepark på Kriegers Flak til et havba-
seret elnet. Elnettet vil kunne anvendes til både ilandføring af vindmøllestrøm og til udveks-
ling af elektricitet mellem Danmark og Tyskland. Det allerede godkendte danske ilandfø-
ringssystem har en overføringskapacitet på 600 MW, mens det tyske har en overføringskapa-
citet på 400 MW, svarende ca. til den samlede kapacitet af de tyske havmølleparker. Når der
er produktion på havmølleparkerne, bruges hele eller dele af nettilslutningsanlæggene til
ilandføring af vindkraften. Når der er restkapacitet til rådighed på nettilslutningsanlæggene,
kan denne bruges til elhandel (maksimalt 400 MW) mellem Sjælland og Tyskland.
Projektet omfatter:
udvidelse af den danske transformerplatform KFA ved havmølleparkerne på Kriegers Flak
med henblik på at skabe plads til nødvendige elektriske komponenter
søkabelforbindelser mellem transformerplatformen KFA og den tyske transformerplat-
form ved havmølleparken Baltic 2 på den tyske del af Kriegers Flak
to vekselstrøm/jævnstrøm-konverteranlæg, som placeres ”ryg mod ryg” i Bentwisch i
Tyskland, og som muliggør transmission af strøm fra det østdanske/nordiske synkronom-
råde til det tyske/kontinentale synkronområde.
De samlede anlægsomkostninger for projektet er budgetteret til 2.878 mio. kr. (2014-niveau),
heraf 108 mio. kr. i usikkerhedsreserve. Det er aftalt mellem Energinet.dk og 50Hertz at dele
anlægsomkostninger, driftsomkostninger og indtægter (herunder EU-støtte) ligeligt. Den dan-
ske del af anlægsomkostningerne udgør derfor 1.439 mio. kr. Projektet er tildelt støtte fra EU-
Kommissionen på i alt 150 mio. Euro (ca. 1.116 mio. kr.), og nettoomkostningen for Energi-
Side 1
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Orientering om godkendelse af Kriegers Flak CGS-forbindelsen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
net.dk bliver dermed 881 mio. kr.
Projektet er godkendt af Energinet.dk’s bestyrelse den 12. november 2014 og af 50Hertz’ be-
styrelse den 6. marts 2015. Anlægget er planlagt til idriftsættelse 31. december 2018, og tids-
planen indgår som et væsentligt element i godkendelsesgrundlaget for EU-støtten.
Baggrunden for ansøgningen
I energiaftalen af 22. marts 2012 blev det besluttet, at der skulle etableres en 600 MW-
havmøllepark på Kriegers Flak, og at der i forbindelse hermed skulle skabes ny international
udvekslingskapacitet, som ville sammenkoble det danske og tyske elmarked. En ny udlands-
forbindelse via Kriegers Flak blev ved indgåelse af energiaftalen vurderet til at være mere
fleksibel end spidslastkapacitet, fordi den har stor værdi ved både effektunderskud og effekt-
overskud. Effektunderskud vil som hovedregel opstå, når det ikke blæser. Netop i disse timer
kan Kriegers Flak CGS bruges til import og dermed bidrage til effektbalancen.
Udvekslingsforbindelsen medfører altså, at der, også når det er vindstille, kan forventes op til
400 MW flow til Danmark, hvis priserne er høje, som i en situation med effektunderskud.
Med forbindelsen til Tyskland bliver der endvidere mulighed for at dele reserver mellem
Danmark og Tyskland og dermed øge forsyningssikkerheden.
I 2012 besluttede Energinet.dk og 50Hertz at lave et havbaseret elnet over Kriegers Flak med
jævnstrømsilandføring af vindkraften, idet EU-Kommissionen havde tilkendegivet, at en så-
dan løsning kunne udløse en støtte på 150 mio. Euro gennem European Energy Programme
for Recovery. Det efterfølgende udbud for jævnstrømskomponenter viste dog, at projektet ik-
ke havde den forventede positive samfundsøkonomi. Den 21. maj 2014 godkendte Energi-
net.dk’s bestyrelse derfor i stedet et traditionelt ilandføringsanlæg baseret på vekselstrøm, så
pålægget om etablering af ilandføringsanlæg fra havmølleparken på Kriegers Flak kunne op-
fyldes. Efterfølgende analyserede Energinet.dk og 50Hertz samfundsøkonomien i at etablere
udvekslingskapacitet imellem de vekselstrømsbaserede ilandføringsanlæg. EU-Kommissionen
tilkendegav siden, at også denne løsning kunne tildeles støtten på 150 mio. Euro. På grundlag
heraf er de to selskaber blevet enige om at etablere udvekslingsforbindelsen.
Kriegers Flak CGS er blandt de projekter, som er prioriteret af European Network of Trans-
mission System Operators for Electricity (ENTSO-E) og indgår i deres tiårs-
netudviklingsplan 2014. Forbindelsen har endvidere status i EU som projekt af fælles interes-
se (Project of Common Interest).
I en dansk kontekst er behovet for forbindelsen primært begrundet i, at effekttilstrækkelighe-
den og dermed forsyningssikkerheden i Østdanmark er under pres pga. lukning af kraftværks-
blokke.
Energinet.dk har i sin Strategiplan 2014 formuleret en målsætning om, at den enkelte forbru-
ger i gennemsnit maksimalt må opleve 15 minutters årligt afbrud som følge af systemfejl og 5
minutters årligt afbrud som følge af mangel på effekttilstrækkelighed. Energinet.dk har med
sin FSI-model beregnet den fremtidige mangel på effekttilstrækkelighed i Østdanmark på
baggrund af sandsynligheder for udfald af kraftværker og udlandsforbindelser. Beregningerne
viser, at der uden en Kriegers Flak CGS-forbindelse vil være en effektmangel på 250 MW i
2020, 450 MW i 2025 og 700 MW i 2030, hvis Energinet.dk’s målsætning skal overholdes.
Side 2
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Orientering om godkendelse af Kriegers Flak CGS-forbindelsen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1592746_0003.png
Etablering af Kriegers Flak CGS vil fjerne effektmanglen i 2020 og reducere den væsentligt i
2025, hvilket bekræftes af analysen
Elforsyningssikkerhed i Danmark
(”Konsensus-
analysen”)
fra juli 2015.
Energistyrelsens vurdering af projektet
I henhold til § 4 i lov om Energinet.dk kan etablering af nye transmissionsanlæg ske, hvis der
er tilstrækkeligt behov for udbygningen. Kriegers Flak CGS-forbindelsen er optaget på EU’s
liste over projekter af fælles interesse (PCI-projekter), hvilket indebærer, at der er taget stil-
ling til behovet for forbindelsen i europæisk sammenhæng. Projekter, der har status som PCI-
projekter, er i EU-regi vurderet essentielle for fuldførelsen af et indre europæisk energimarked
og opnåelse af Unionens energipolitiske målsætninger.
I en dansk kontekst er behovet for Kriegers Flak CGS-forbindelsen som nævnt begrundet i en
forventet stigende effektmangel i Østdanmark. I den business case, der har ligget til grund for
projektets godkendelse i Energinet.dk’s bestyrelse, er samfundsøkonomien gennemgået for 1)
Kriegers Flak CGS-forbindelsen samt for to alternative løsninger til opretholdelse af effekttil-
strækkeligheden i Østdanmark fra 2019 til 2058 (forbindelsens anslåede levetid), nemlig 2)
etablering af en Storebælt 2-forbindelse på 600 MW (en jævnstrømsforbindelse parallelt med
den eksisterende Storebæltforbindelse) og 3) indkøb af reserver
1
. Med etablering af Kriegers
Flak CGS-forbindelsen forventes effektmanglen at være dækket indtil 2025. På langt sigt vur-
deres det dog umiddelbart, at hverken Kriegers Flak CGS eller Storebælt 2 alene vil kunne
fastholde effekttilstrækkeligheden i Østdanmark. Derfor indgår der også i de samfundsøko-
nomiske beregninger for disse to løsninger omkostninger til reserver – blot i et mindre om-
fang end for alternativ 3), hvor den fulde effektmangel dækkes af reserver.
Endelig nævnes alternativ 4) etablering af en KONTEK II-forbindelse på 600 MW (en jævn-
strømsforbindelse mellem Sjælland og Tyskland parallelt med den eksisterende KONTEK I)
som det formentlig billigste alternativ. Der er dog ikke beskrevet samfundsøkonomi for dette
alternativ, da 50Hertz ikke har vist interesse for denne løsning, hvilket formentlig skyldes en
kombination af omstændigheder: En KONTEK II-forbindelse vil kræve betydelige forstærk-
ninger af 50Hertz’ interne eltransmissionsnet, fordi forbindelsen vil give samtidig indfødning
af 600 MW ny udvekslingskapacitet i Bentwisch og ilandføring af 400 MW vindkraft fra Bal-
tic 1 og 2 i samme tilslutningspunkt. Derudover spiller EU-tilskuddet til Kriegers Flak CGS
formentlig en afgørende rolle som attraktiv finansieringskilde for den privatejede tyske TSO.
Endelig har 50Hertz sammen med den svenske TSO Svenska kraftnät besluttet at etablere en
ny forbindelse mellem Sverige og Tyskland med en kapacitet på 2x700 MW (Hansa Power-
Bridge). Sammen med Kriegers Flak CGS vurderes denne at opfylde 50Hertz’ behov for
eludveksling med Norden langt ud i fremtiden, således at det heller ikke på længere sigt for-
ventes, at 50Hertz vil ønske at investere i 600 MW ny udvekslingskapacitet med Danmark.
De samfundsøkonomiske beregninger for løsning 1), 2) og 3) viser, at Kriegers Flak CGS
(inkl. EU-støtte) er omkring 494 mio. kr. billigere end alternativet med (udelukkende) reser-
ver – vurderet over forbindelsens levetid på 40 år. Hvis dette alternativ anvendes som referen-
ce for den langsigtede opretholdelse af effekttilstrækkeligheden, har Kriegers Flak CGS såle-
des en positiv samfundsøkonomi på 494 mio. kr.
1
Disse er beregningsmæssigt værdisat som strategiske reserver, uanset at der kan blive tale om andre tiltag til
sikring af effekttilstrækkeligheden.
Side 3
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Orientering om godkendelse af Kriegers Flak CGS-forbindelsen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
Beregningerne viser desuden, at Kriegers Flak CGS er omkring 87 mio. kr. dyrere end Store-
bælt 2. Forskellen ligger dog inden for usikkerheden i analysen. De væsentligste økonomiske
forskelle på Kriegers Flak CGS og Storebælt 2 består i, at Storebælt 2 indebærer lavere om-
kostninger til supplerende effekttiltag grundet dens større overføringskapacitet (Storebælt 2
vil have en overføringskapacitet på 600 MW, mens den for Kriegers Flak CGS er 400 MW),
men at Kriegers Flak CGS til gengæld har fået tilsagn om EU-støtte.
Handelsgevinsterne (inkl. flaskehalsindtægter) forbundet med Kriegers Flak CGS er beregnet
til 319 mio. kr. over levetiden. Markedsprispåvirkningen er beregnet til 0,05 øre/kWh og -
0,01 øre/kWh i hhv. Vestdanmark og Østdanmark i 2020. I 2030 er markedsprispåvirkningen
0,13 og 0,12 øre/kWh i hhv. Vestdanmark og Østdanmark. Handelsgevinsterne og markeds-
prispåvirkningen er relativt små, hvilket primært skyldes, at havmølleparkernes nettilslut-
ningssystemer i mange timer benyttes helt eller delvist til ilandføring af vindkraft, således at
importen/eksporten begrænses. De meget sjældne hændelser, hvor flere anlæg fejler samtidigt
og medfører systemafbrud, indfanges ikke i markedsprisberegningerne, og markedsprispå-
virkningen afspejler derfor ikke forbindelsens bidrag til selve effekttilstrækkeligheden.
En stigning i markedsprisen medfører et fald i PSO-tariffen (og omvendt), hvorved den sam-
lede markedsprispåvirkning vil være omkring 0,08 øre/kWh i 2030.
Hertil skal lægges nettarifpåvirkningen for at få den samlede elpris for forbrugerne. Kriegers
Flak CGS-forbindelsen vil påvirke nettariffen med gennemsnitligt 0,12 øre/kWh som følge af
investeringen og fratrukket Energinet.dk’s andel af EU-støtten. Tarifpåvirkningen er beregnet
som en gennemsnitlig årlig påvirkning med en 40-årig afskrivning/levetid og indgår i Energi-
net.dk’s tariffremskrivning.
Analysen
Elforsyningssikkerhed i Danmark
viser, at med etablering af Kriegers Flak CGS-
forbindelsen vil effektmanglen være dækket frem til 2025. Hvis der i stedet for Kriegers Flak
CGS blev etableret en Storebælt 2-forbindelse, ville effektbehovet være dækket frem til 2030
(pga. den større kapacitet). Herefter vil det i begge tilfælde kunne blive nødvendigt med yder-
ligere tiltag til sikring af effekttilstrækkeligheden, og det er således overvejende sandsynligt,
at der kan blive behov for begge forbindelser.
Økonomien i etablering af Kriegers Flak CGS afhænger af EU-støtten. Vælges det at etablere
en Storebælt 2- på nuværende tidspunkt, vil det blive dyrere at etablere Kriegers Flak CGS-
forbindelsen på et senere tidspunkt. Risikoen for en fremtidig effektmangel taler derfor for at
udnytte muligheden for at få tildelt EU-midler til etableringen af Kriegers Flak CGS og der-
ved holde muligheden for en senere etablering af Storebælt 2 åben. Storebælt 2, som er et rent
dansk anliggende, har ikke samme tidsmæssige binding, men vil kunne realiseres, hvis der
opstår yderligere behov og løsningen til den tid er samfundsøkonomisk rentabel.
Energistyrelsen vurderer samlet set, at Kriegers Flak CGS vil være et væsentligt element i bi-
draget til den fremtidige effekttilstrækkelighed i Østdanmark. Samfundsøkonomisk er forbin-
delsen ikke den billigste løsning, men er dog sammenlignelig med det billigste alternativ.
Energistyrelsen lægger endvidere vægt på, at det som en del af energiaftalen af 22. marts 2012
blev besluttet at etablere ny international udvekslingskapacitet mellem Tyskland og Danmark
Side 4
EFK, Alm.del - 2015-16 - Bilag 156: Orientering om godkendelse af Kriegers Flak CGS-forbindelsen, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1592746_0005.png
i forbindelse med etablering af havmølleparken på Kriegers Flak.
Energistyrelsens indstilling
Det indstilles, at Energinet.dk i henhold til § 4 i lov om Energinet.dk meddeles godkendelse
til etablering af Kriegers Flak CGS på ca. 400 MW som beskrevet i ansøgningen af 13. april
2015 og i øvrigt på nedenstående vilkår:
-
-
-
Nærværende godkendelse bortfalder, såfremt projektet ikke er påbegyndt senest i 2018.
Det er en forudsætning for godkendelsen, at EU’s tilskud til projektet opretholdes.
Såfremt der på et senere tidspunkt påtænkes væsentlige ændringer af projektet, skal dette
meddeles Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet og Energistyrelsen uden unødige for-
sinkelser, således at der så tidligt som muligt kan tages stilling til sådanne ændringer.
Etablering af søkabeldelen af Kriegers Flak CGS-forbindelsen kræver en separat godken-
delse i henhold til § 4 a i lov om Energinet.dk.
-
Denne godkendelse fritager ikke for eventuelle godkendelse efter anden lovgivning.
Side 5