Beskæftigelsesudvalget 2015-16
BEU Alm.del Spørgsmål 615
Offentligt
1666585_0001.png
Kontanthjælpsloft
Kontanthjælpsloftet opfylder ikke
regeringens egne succeskriterier
Over 30.000 voksne bliver ramt af kontanthjælpsloftet. Regeringen har argumenteret for, at
kontanthjælpsloftet skulle øge beskæftigelsen og forskelsbeløbet. Regeringens egne tal viser, at
der næsten ingen effekt er. Som følge af kontanthjælpsloftet øges beskæftigelsen kun med 500
personer, og antallet af personer med en lille gevinst ved at komme i beskæftigelse er stort set
uændret. Den eneste effekt af kontanthjælpsloftet er, at vi har udsigt til, at regeringen fordobler
antallet af fattige børn i Danmark.
af analysechef
Jonas Schytz Juul
16. september
2016
Analysens hovedkonklusioner
Kontanthjælpsloftet træder i kraft fra 1. oktober 2016. Regeringen regner med, at over
30.000 voksne bliver ramt af kontanthjælpsloftet, hvoraf ca. 23.000 har børn.
Beskæftigelsesministeriet vurderer, at beskæftigelsen kun øges med 500 personer ved
indførelsen af kontanthjælpsloftet.
Udover beskæftigelsen har regeringen ligeledes argumenteret for, at forskelsbeløbet
mellem overførsler og arbejde skal øges. Den gruppe af personer, der i dag har et hypo-
tetisk forskelsbeløb på mindre end 2.000 kr. vil kun mindskes med 1.000 personer sva-
rende til et fald på godt 1 pct.
De nye fattigdomsydelser vil sende mange ud i fattigdom. Denne gang i en endnu hår-
dere udgave end tidligere. De nye ydelser vil sende knap 12.000 personer under fattig-
domsgrænsen, hvoraf 7.000 af dem er børn. Det svarer til, at antallet af fattige børn vil
blive næsten fordoblet.
Kontakt
Analysechef
Jonas Schytz Juul
Tlf. 33 55 77 22
Mobil 30 29 11 07
[email protected]
Kommunikationschef
Mikkel Harboe
Tlf. 33 55 77 28
Mobil 28 36 87 50
[email protected]
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1 sal.
1651 København V
33 55 77 10
www.ae.dk
BEU, Alm.del - 2015-16 - Spørgsmål 615: Spm. om, at der som følge af indførelsen af kontanthjælpsloftet kun er et fald på 1pct. i gruppen af kontanthjælpsmodtagere der har en meget lille gevinst ved at få et job til overenskomstens mindsteløn, til beskæftigelsesministeren
1666585_0002.png
Kontanthjælpsloft
Kontanthjælpsloftet opfylder ikke regeringens egne succeskriterier
Kontanthjælpsloftet skærer 30.000 personer i kontanthjælp
Regeringen gennemførte i efteråret 2015 jobreform fase 1. Denne jobreform blev gennemført mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti og indeholdte bl.a. kon-
tanthjælpsloftet. Kontanthjælpsloftet træder i kraft fra 1. oktober 2016.
Ifølge regeringsgrundlaget skal jobreformen falde i to faser. Den første fase var kontanthjælpsloftet og
225-reglen og den anden fase er skattelettelser, som regeringen kom med et udspil til for nylig. Prove-
nuet fra kontanthjælpsloftet indgår således som en del af finansieringen af lavere topskat, det nye be-
skæftigelsesfradrag mv.
Tal fra Beskæftigelsesministeriet viser, at over 30.000 voksne bliver ramt af kontanthjælpsloftet når der
omregnes til fuldtidspersoner. Af de omkring 30.000 voksne er mere end halvdelen enlige med børn. I
alt har ca. 23.000 af de voksne, der rammes af kontanthjælpsloftet, børn. Det fremgår af tabel 1.
Tabel 1. Antal fuldtidspersoner berørt af kontanthjælpsloft
Antal børn
Enlig
Enlige med børn
Gift eller samlevende
Gift eller samlevende med børn
I alt
Kilde: AE på baggrund af Beskæftigelsesministeriet
Antal fuldtidsperesoner
5.050
16.200
2.150
6.750
30.150
Næsten ingen effekt på regeringens ambitioner om flere i job og øget forskelsbeløb
Selvom besparelser på kontanthjælpen rammer mere end 30.000 personer, så vurderer Beskæftigel-
sesministeriet, at beskæftigelsen kun øges med 500 personer. Det fremgår af tabel 2, der viser virknin-
gen på beskæftigelsen af kontanthjælpsloftet.
Tabel 2. Virkningen på den strukturelle beskæftigelse af kontanthjælpsloft
Personer
Kontanthjælpsloft
- heraf job/uddannelsesparate
- heraf aktivitetsparate
Kilde: AE på baggrund af Beskæftigelsesministeriet
500
300
200
Udover øget beskæftigelse har regeringen ligeledes argumenteret for, at det ikke kan betale sig at ar-
bejde og forskelsbeløbet mellem overførsler og arbejde bør øges. De personer der bliver ramt af kon-
tanthjælpsloftet har dog i forvejen en stor gevinst ved at komme i job, så antallet af personer med et lille
beregnet forskelsbeløb er stort set upåvirket af kontanthjælpsloftet.
Den gruppe af personer, der hypotetisk har et negativt forskelsbeløb, er i dag på 11.000 personer. Når
kontanthjælpsloftet (og integrationsydelsen) er indført vil denne gruppe fortsat være på 11.000 perso-
ner.
2
BEU, Alm.del - 2015-16 - Spørgsmål 615: Spm. om, at der som følge af indførelsen af kontanthjælpsloftet kun er et fald på 1pct. i gruppen af kontanthjælpsmodtagere der har en meget lille gevinst ved at få et job til overenskomstens mindsteløn, til beskæftigelsesministeren
1666585_0003.png
Kontanthjælpsloft
Kontanthjælpsloftet opfylder ikke regeringens egne succeskriterier
Ser man på gruppen af personer, der har et forskelsbeløb på mindre end 1.000 kr., så drejer det sig om
29.000 personer. Denne gruppe vil ligeledes være uændret efter kontanthjælpsloftet og integrations-
ydelsen.
Endelig er der gruppen af personer, der har et hypotetisk forskelsbeløb på mindre end 2.000 kr. Denne
gruppe vil i 2023 være på 83.000 personer fraregnet kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen. Kon-
tanthjælpsloftet og integrationsydelsen vil kun mindske denne gruppe med 1.000 personer. Det svarer
til et fald i denne gruppe på godt 1 pct.
Årsagen til den lille effekt er, at de personer der rammes af loftet i forvejen har en gevinst på over 2.000
kr. ved at komme i job. Det fremgår af tabel 3, der viser virkningen af kontanthjælpsloftet og integrati-
onsydelsen på forskelsbeløbet.
Tabel 3. Virkning af kontanthjælpsloft på forskelsbeløb
Forskelsbeløb mindre end
Ekskl. integrationsydelse og kontanthjælp
Inkl. integrationsydelse og kontanthjælp
personer
0 kr.
1.000 kr.
2.000 kr.
Anm: 2023-regler
Kilde: AE på baggrund af Finansministeriet
11.000
29.000
83.000
11.000
29.000
82.000
Eneste effekt af kontanthjælpsloftet er dobbelt så mange fattige børn
Antallet af fattige børn faldt i 2011, da S-SF-R-regering afskaffede VK-regeringens gamle fattigdoms-
ydelser – dvs. kontanthjælpsloftet, 225-timersreglen og starthjælpen.
De nye fattigdomsydelser inkl. det nye kontanthjælpsloft vil sende mange ud i fattigdom. Denne gang i
en endnu hårdere udgave end tidligere. Figur 1 viser, at de nye ydelser vil sende knap 12.000 personer
under fattigdomsgrænsen, hvoraf 7.000 af dem er børn. Det viser tal fra Beskæftigelsesministeriet. Der-
med rammer de nye fattigdomsydelser væsentligt hårdere end de gamle. Næsten dobbelt så mange vil
ryge under fattigdomsgrænsen, når det aktuelle kontanthjælpsloft mv., træder i kraft.
3
BEU, Alm.del - 2015-16 - Spørgsmål 615: Spm. om, at der som følge af indførelsen af kontanthjælpsloftet kun er et fald på 1pct. i gruppen af kontanthjælpsmodtagere der har en meget lille gevinst ved at få et job til overenskomstens mindsteløn, til beskæftigelsesministeren
1666585_0004.png
Kontanthjælpsloft
Kontanthjælpsloftet opfylder ikke regeringens egne succeskriterier
Figur 2. Antal fattige som følge af nye og gamle fattigdomsydelser
personer
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Gamle fattigdomsydelser (VK i 00'erne)
Nye fattigdomsydelser
personer
12.000
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
Fattige
Fattige børn
Kilde: AE pba. Beskæftigelsesministeriets svar til Finansudvalget (spørgsmål 30, stillet d. 3. november 2015) og Økonomi- og Indenrigsministeriet
(2015).
Det nye kontanthjælpsloft er i høj grad rettet mod personer med børn. 7 ud af 10 af dem, der rammes af
det nye loft, har børn. Beskæftigelsesministeriets forventning er, at 7.000 flere børn vil blive økonomisk
fattige. Det svarer til, at antallet af fattige børn vil blive næsten fordoblet. Det fremgår af figur 2.
Figur 2. Økonomisk fattige børn
1.000 børn
16
14
12
10
8
6
4
2
0
2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Fatige børn
2012 2013 2014
1.000 børn
16
14
12
10
8
6
4
2
0
Inkl. nye ydelser
Nye fattigdomsydelser
Anm: Antallet af økonomisk fattige er opgjort på Danmarks Statistiks disponible indkomst, som er tilnærmet Økonomi- og Indenrigsministeriets
opgørelse. Økonomisk fattige er afgrænset ud fra definitionen beskrevet i boks 1.
Kilde: AE på baggrund af Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet.
4