Transportudvalget 2014-15 (2. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1545676_0001.png
NOTAT
Dato
J. nr.
14. september 2015
2015-4879
Sigtelser og bøder/domfældelser for overtrædelser af cabotagereg-
lerne
Rigsadvokaten har oplyst følgende:
”1. Det følger af artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning nr.
1072/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til markedet for
international godskørsel, at transportvirksomheder har adgang til at udføre op
til tre cabotagekørsler med samme køretøj i tilslutning til en international
transport fra en anden medlemsstat eller fra et tredjeland, efter at de varer, der
blev transporteret ved den internationale transport, er leveret. Den sidste af-
læsning af en last som led i en cabotagekørsel, skal finde sted inden for syv da-
ge efter den sidste aflæsning i værtsmedlemsstaten som i den internationale
transport. Overtrædelse af artikel 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forord-
ning nr. 1072/2009 af 21. oktober 2009 om fælles regler for adgang til marke-
det for international godskørsel straffes med bøde, jf. godskørselslovens § 17,
stk. 1, nr. 3.
2. Til brug for besvarelsen har jeg undersøgt muligheden for ved elektroniske
udtræk fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) at tilvejebringe oplysninger
som nævnt i spørgsmålet.
I POLSAS journaliseres sager på en gerningskode, der knytter sig til en lovover-
trædelse. I forbindelse med sagens afslutning registreres endvidere en afgørel-
sestype, som angiver straffesagens resultat. POLSAS indeholder blandt andet
oplysninger om, hvor mange anmeldelser eller afgørelser, der vedrører en given
lovovertrædelse. Det vil derimod ikke være muligt at trække oplysninger af
mere detaljeret karakter.
3. POLSAS giver mulighed for elektronisk at tilvejebringe oplysninger om, hvor
mange sigtelser der er rejst for overtrædelser af reglerne om cabotagekørsel, og
om hvor mange domfældelser der har været for overtrædelse af reglerne om
cabotagekørsel, jf. nedenfor, hvor de pågældende oplysninger fremgår for peri-
oden fra 2012 og frem til 23. august 2015. Totaltallene er i vedhæftede bilag
udspecificeret på de enkelte måneder i perioden.
Tabel 1:
TRU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 30: Spm. om antallet af sigtelser og bøder/domfældelser for overtrædelser af cabotagereglerne, jf. forordning 1072/2009/EF, fordelt på de danske trafikhavne, til transport- og bygningsministeren
1545676_0002.png
År
Antal
sigelser
2012
370
2013
206
2014
174
2015
122
I alt
Side 2/2
872
Tabel 2:
År
Fældende
afgørelser
2012
86
2013
285
2014
155
2015
94
I alt
620
Bemærkninger:
Der er et efterslæb i opdatering af afgørelse på alle sagsområder i POLSAS, hvorfor data for tidligere år
først anses for værende pålidelige 2 måneder efter årets udgang.
Der tages forbehold for indtastningsfejl. Data er dynamiske, idet der tages højde for rettelser af
indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
Sigtelser og afgørelser er opgjort efter den gerningskode, som henholdsvis sigtelsen og afgørelsen er sket
efter.
Sigtelser og afgørelser er opgjort efter, hvor mange personer pr. journalnummer der er blevet sigtet og
afgjort.
Der vil være en periodevis forskydning af data, da f.eks. antallet af afgørelser i 2013 kan vedrøre sigtelser
rejst i 2012.
Som det fremgår af ovenstående og af bilag 1 har politiet i perioden 1. januar
2012 til 23. august 2015 registreret i alt 872 sigtelser om overtrædelse af reg-
lerne om cabotagekørsel. I samme periode er der registreret 620 fældende af-
gørelser, dvs. sager, hvor der er idømt eller indenretligt vedtaget en bøde, sager
der er afgjort med en indenretlig advarsel, og sager der er afgjort ved udenretlig
bødevedtagelse eller ved tiltalefrafald.
Den gerningskode, som anvendes i POLSAS til registrering af sager om over-
trædelse af reglerne om cabotagekørsel, omfatter alle sager om cabotagekørsel.
Det er ikke muligt elektronisk at opdele disse data nærmere efter lovovertræ-
delsens karakter, og tilvejebringelse af oplysninger om fordeling af sigtelser og
bøder/domfældelser for overtrædelse af reglerne om cabotagekørsel på de en-
kelte trafikhavne vil således forudsætte en ressourcekrævende manuel gen-
nemgang af de pågældende sager. En sådan gennemgang har jeg på det forelig-
gende grundlag ikke fundet anledning til at iværksætte.”