Retsudvalget 2014-15 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
1554221_0001.png
Retsforbeholdet
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8 oktober 2015
Retsforbeholdet
Tina Chris Mogensen
2015-0030-3831
1736345
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 198 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2015.
Spørgsmålet er stillet efter ønske af Trine Bramsen (S).
Søren Pind
/
Lene Steen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om i kort form at redegøre for de senere års EU-initiativer på området vedr. terrorisme, herunder eksempler på EUROPOL-aktiviteter på området, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 198 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i kort form redegøre for de senere års EU-
initiativer Vil ministeren i kort form redegøre for de senere års
EU-initiativer på området vedr. terrorisme, herunder eksempler
på EUROPOL-aktiviteter på området?”
Svar:
1.
Indsatsen mod terrorisme, herunder mod foreign fighters, har gennem en
længere periode været et højt prioriteret emne på EU’s dagsorden. EU’s
indsats på området fokuserer navnlig på følgende fire emner:
Øget informationsudveksling
Styrkelse af indsatsen mod online-radikalisering
Øget indsats mod ulovlige skydevåben
Styrket anvendelse af Schengen-grænsekodekset
2.
Som led i styrkelsen af informationsudvekslingen har Europol bl.a. op-
rettet et såkaldt Focal Point om foreign fighters. Der er tale om en fælles
database, hvori medlemsstaterne kan opdatere oplysninger om foreign
fighters eller potentielle foreign fighters. Danmark bidrager med relevante
oplysninger til Focal Point-databasen. Det er bl.a. hensigten, at der gennem
denne database skal indsamles, analyseres og deles informationer på EU-
plan om rekruttering af potentielle foreign terrorist fighters og disses rejse-
ruter.
Der har desuden været et fokus på at vedtage direktivforslaget om oprettel-
se af et europæisk PNR-system. Forhandlingerne om direktivforslaget mel-
lem Europa-Parlamentet og Rådet har længe været blokeret af Europa-
Parlamentet, men ser nu ud til omsider at kunne gå i gang.
Direktivforslaget er omfattet af det danske retsforbehold, og en eventuel
vedtagelse af forslaget vil derfor ikke være bindende for eller finde anven-
delse i Danmark. Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialdemokrater-
ne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti blev den 17. marts
2015 enige om i tilfælde af et ja ved folkeafstemningen den 3. december
2015 at tilvælge 22 eksisterende retsakter på området for retlige og indre
anliggender. Det fremgår af aftalen, at aftalepartierne er indstillet på, at
Danmark kan deltage i det kommende EU PNR-system.
2
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om i kort form at redegøre for de senere års EU-initiativer på området vedr. terrorisme, herunder eksempler på EUROPOL-aktiviteter på området, til justitsministeren
Endelig var der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15.-16. ju-
ni 2015 en drøftelse og understregning af vigtigheden af samarbejdet mel-
lem sikkerheds- og efterretningsmyndigheder, som foregår i regi af Coun-
ter Terrorism Group (CTG), der består af nationale sikkerheds- og efter-
retningstjenester fra EU-landene samt Norge og Schweiz.
3.
EU’s indsats for at forebygge online-radikalisering har bl.a. resulteret i
oprettelsen af en europæisk Internet Referral Unit (EU IRU) under Europol
pr. 1. juli 2015. EU’s indsats på de sociale medier drejer sig – inspireret af
erfaringer fra Storbritannien – navnlig om at styrke samarbejdet med pri-
vate internetudbydere om at spotte og fjerne ulovligt eller skadeligt mate-
riale fra internettet.
Enheden under Europol skal bl.a. koordinere og udveksle identificerings-
opgaver (mærkning) med relevante partnere i forbindelse med onlineind-
hold, der fremmer terrorisme eller ekstremisme. Endvidere skal enheden
sikre, at indberetninger kan gennemføres hurtigt og effektivt og støtte de
kompetente myndigheders efterforskning ved at udføre strategiske og ope-
rationelle analyser. Endelig skal enheden fungere som et europæisk ek-
spertisecenter. Enheden etableres i 3 faser fra den 1. juli 2015, hvor en så-
kaldt ”pilot fase” indledes, og til den 1. juli 2016, hvor enheden forventes
at være fuldt operationsdygtig. Beslutningen om at oprette enheden blev
truffet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12.-13. marts 2015.
Herudover fokuserer EU’s indsats på området også på at skabe såkaldte
modnarrativer, der imødegår ekstremistiske budskaber på internettet. Der
er i den forbindelse oprettet en særlig enhed (Syria Strategic Communica-
tions Team (SSCAT)), der skal bistå medlemslandene med at udarbejde al-
ternative fortællinger til ekstremistiske budskaber. Samarbejdet med
SSCAT er forankret i Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet.
4.
EU’s indsats mod illegale skydevåben foregår i regi af Europol, hvor der
bl.a. er oprettet et såkaldt Focal Point on Firearms med deltagelse fra 25
lande. Focal Point on Firearms er en efterretningsdatabase, hvor alle op-
lysninger om illegale våben opdateres og analyseres. Indsatsen mod ulov-
lige skydevåben foregår endvidere gennem EMPACT (European Multidi-
sciplinary Platform Against Criminal Threats), hvor 13 lande deltager.
EMPACT er ligeledes oprettet i regi af Europol. Danmark deltager i begge
samarbejder.
3
REU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 198: Spm. om i kort form at redegøre for de senere års EU-initiativer på området vedr. terrorisme, herunder eksempler på EUROPOL-aktiviteter på området, til justitsministeren
1554221_0004.png
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 15.-16. juni 2015 blev der
vedtaget konklusioner om en fornyet strategi for Den Europæiske Unions
indre sikkerhed for 2015-2020. I strategien opfordres Kommissionen til
snarest muligt at styrke lovrammen vedrørende skydevåben, bl.a. gennem
solide minimumsstandarder for deaktivering af skydevåben og hurtig revi-
sion af direktiv 2008/51/EF om skydevåben. Det forventes, at der – som
opfølgning herpå – vil blive forelagt rådskonklusioner om bl.a. indførelse
af nye regler for deaktivering af skydevåben på det kommende rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 8.-9. oktober 2015. Endvidere forventes
Rådet at opfordre Kommissionen til at fremsætte forslag om revision af
skydevåbendirektivet senest primo 2016.
5.
I forhold til tiltag, der skal styrke anvendelsen af Schengen-
grænsekodekset, bemærkes indledningsvis, at emnet hører under Udlæn-
dinge, Integrations- og Boligministeriets ressortansvar.
Justitsministeriet kan dog oplyse, at det fremgår af stats- og regeringsche-
fernes erklæring vedtaget på Det Europæiske Råd (DER) den 12. februar
2015, at de eksisterende Schengen-regler skal anvendes fuldt ud med hen-
blik på at styrke og modernisere kontrollen ved de ydre grænser, at man er
enige om omgående at foretage systematiske og koordinerede kontroller af
personer med ret til fri bevægelighed i databaser af relevans for terrorbe-
kæmpelsen på basis af fælles risikoindikatorer, og at behovet for at ændre
Schengen-grænsekodekset for at muliggøre permanent systematisk kontrol
af personer med ret til fri bevægelighed ved EU’s ydre grænser skal over-
vejes.
Ministeriet kan endvidere oplyse, at Kommissionen i samarbejde med
medlemsstaterne, Den Fælles Udenrigstjeneste, relevante EU-agenturer og
under inddragelse af Europol har udarbejdet et fælles sæt risikoindikatorer
til brug for medlemsstaternes grænsekontrol. Listen med risikoindikatorer
er distribueret til medlemsstaternes grænsevagter med henblik på at styrke
grænsevagternes mulighed for at identificere potentielle foreign terrorist
fighters. Listen er udarbejdet på baggrund af input fra flere medlemslande
om, hvilke særlige kendetegn der gør sig gældende i forhold til foreign ter-
rorist fighters.
4