Udleendinge-, Integrations- og Boligudyalgqset 2014-15 (2. samling)
UUI Alm.del endeligt svar pa spgrgsmal

Offentligt
Ministeren
Udlendinge-, Integrations- og Boligudvalget Udlaendinge-, Integrations-
Folketinget og Boligministeriet

Christiansborg i
1240 Kgbenhavn K

Medlem af Folketinget Dan Jgrgensen (S) har den 10. september 2015 stillet fglgende
spgrgsmal nr. 95 til udlaendinge-, integrations- og boligministeren, som hermed besvares. 9. oktober 2015

Spgrgsmal nr. 95: Udlandinge-, Integrations- og
Boligministeriet

Ministeren bedes redeggre for, hvilken forbindelse avisen As-Safir har til den

syriske leder Bashar Hafez al-Assad. Samtidig bedes ministeren redeggre for, Slotsholmsgade 10
hvilken forbindelse avisen tidligere har haft til Iraks daveerende leder Saddam Post 1216 Kgbenhavn K
. Tel. 7226 8400
Hussein? ) . i
Mail uibm@uibm.dk
Web www.uibm.dk
Svar:
Folketinget har den 26. august 2015 vedtaget lov nr. 1000 af 30. august 2015 om andring CVR-nr. 36977191

af lov om aktiv socialpolitik, lov om en aktiv beskaeftigelsesindsats, integrationsloven og
forskellige andre love (Indfgrelse af en integrationsydelse, aendring af reglerne om ret til
uddannelses- og kontanthjaelp m.v.). Regeringen har gnsket at informere bredt om de
gennemfgrte stramninger og har bl.a. pa den baggrund indrykket annoncer i libanesiske
aviser.

Pa baggrund af radgivning fra et libanesisk mediebureau blev annoncen indrykket i fire
stgrre libanesiske aviser herunder As-Safir. Ifglge bureauet repraesenterer disse aviser en
betragtelig del af mediebillede i Libanon og henvender sig til forskellige grupper. De fire
aviser bliver ifglge mediebureauet ofte anvendt, nar libanesiske myndigheder bringer
officielle meddelelser.

Ifglge mediebureauet er As-Safir den naestmest laeste avis i Libanon, med en relevant
leeserskare pa tveers af forskellige samfundsgrupper primeert i det nordlige Libanon.

Jeg vil gerne understrege, at valget af As-Safir ikke er udtryk for, at regeringen stgtter den
redaktionelle linje i denne avis eller i de gvrige aviser. Valget var alene baseret pa en vur-
dering af, hvordan budskabet bedst blev spredt.

Det bemzerkes endvidere, at det ligger uden for ministeriets kompetenceomrade at rede-

gore for og validere oplysninger om, hvilken relation avisen har og har haft til regimer i
Mellemgsten.

Inger Stgjberg

Henrik Kyvsgaard

Side 1/1



