Udvalget til Prøvelse af Valgene 2014-15 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 25
Offentligt
1536295_0001.png
Social- og Indenrigsministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
33 92 93 00
Folketinget
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 5336
Doknr.
249179
Dato
29-06-2015
Valgklage fra Margith Steensgaard
Fra Margith Steensgaard, Vissenbjergvej 21, 4000 Roskilde, har det daværende
Økonomi- og Indenrigsministerium, nu Social- og Indenrigsministeriet, modtaget
vedhæftede e-mail af 24. juni 2015 vedrørende folketingsvalget den 18. juni 2015.
Margith Steensgaard klager over, at hun tirsdag den 16. juni 2015 kl. 16.40 ikke fik
adgang til at brevstemme på Hovedbiblioteket i Borgerservice i Roskilde Kommune
under henvisning til, at der var lukket for brevstemmeafgivning kl. 15.00. Dette
skete, selvom hun kl. 8.55 samme dag ved telefonisk henvendelse til kommunen
fik oplyst, at hun kunne brevstemme på rådhuset mellem kl.10.00 og 15.00, men
også kunne brevstemme på hovedbiblioteket i Borgerservice mellem kl 10.00 og kl.
19.00. Margith Steensgaard bad om at tale med en chef, der senere på dagen over
for hende beklagede, at hun havde modtaget forkerte oplysninger, men i øvrigt ikke
kunne gøre mere.
Roskilde Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 25. juni
2015 oplyst følgende:
”Roskilde Kommune kan bekræfte de sagsoplysninger, som fremgår af klagen.
Ved en beklagelig fejl oplyste kommunens Call-center om morgenen den 16. juni 2015 tele-
fonisk overfor 3 borgere, at der kunne brevstemmes på Roskilde Bibliotek indtil kl. 19.00. Da
fejlen blev opdaget senere på formiddagen blev der ved efterfølgende henvendelser korrekt
oplyst, at der kun kunne brevstemmes til kl. 15.00. Det har fremgået af kommunens hjem-
meside, annonce i lokalavisen, kommunens face-book profil mv., at der kun kunne brev-
stemmes indtil kl. 15.00 den 16. juni 2015.
Da borgeren henvendte sig på biblioteket efter kl. 15.00 blev hun afvist. Det vides ikke, om
de 2 øvrige borgere, som henvendte sig om morgenen til Call-centeret nåede at stemme
inden kl. 15.00.
Kommunen beklager det passerede.”
Social- og Indenrigsministeriet kan i den anledning oplyse, at følgende fremgår af §
53 og § 56 i lov om valg til folketinget (lovbekendtgørelse nr. 369 af 10. april 2014):
”§
53.
Enhver vælger kan brevstemme i enhver kommune her i landet.”
”§
56.
Brevstemmeafgivning her i landet kan finde sted de sidste 3 uger før valgdagen, dog
senest næstsidste søgnedag før valgdagen.”
Enhver vælger, der kan identificere sig, har således en lovmæssig ret til inden for
ovennævnte tidsrum at brevstemme i enhver kommune i hele landet på de steder,
hvor kommunalbestyrelsen har bestemt, at vælgere kan brevstemme. Dette fremgår af
UPV, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 25: Valgklage fra Margith Steensgaard
1536295_0002.png
pkt. 8.2.2. i Social- og Indenrigsministeriets vejledning nr. 9827 af 29. oktober 2014
om afholdelse af folketingsvalg.
Om åbningstider for brevstemmeafgivning fremgår af samme punkt i vejledningen
følgende:
”Bestemmelsen i lovens § 56 om, at brevstemmeafgivning her i landet kan finde sted de sidste
3 uger før valgdagen, indebærer for så vidt angår brevstemmeafgivning på de steder i kommu-
nerne, hvor enhver vælger kan brevstemme, f.eks. borgerservicecentre og lignende, at der fra
og med denne dag inden for almindelig ekspeditionstid skal være personale til stede, der kan
fungere som brevstemmemodtagere for de vælgere, der måtte henvende sig for at brevstemme.
En kommune må således ikke holde et borgerservicecenter åbent i kortere tid for brevstemme-
afgivning end borgerservicecentrets almindelige åbningstid.
Afholder kommunen brevstemmeafgivning på et sted, hvor der foregår andre aktiviteter end
ekspeditioner i forbindelse med borgerservice, f.eks. på et bibliotek, en uddannelsesinstitution
eller et kulturhus m.v. (se nærmere nedenfor under afsnit 8.2.2.1.), kan åbningstiden for brev-
stemmeafgivning og evt. andre borgerserviceekspeditioner dog godt afvige fra den pågældende
lokations almindelige åbningstid. Kommunen bør i givet fald annoncere åbningstiderne for brev-
stemmeafgivning sådanne steder synligt på stedet og på kommunens hjemmeside samt evt.
den pågældende lokations hjemmeside.
[…]
Det er forudsat i loven, at kommunen på kommunens hjemmeside og på anden egnet måde,
f.eks. ved annoncering i lokale dagblade, skal offentliggøre, hvilken eller hvilke afdelinger i
kommunen der varetager brevstemmeafgivningsfunktionen og disses åbningstid.”
Efter Social- og Indenrigsministeriets opfattelse skal de oplysninger, som kommu-
nen giver om mulighederne for at brevstemme herunder om, hvilke afdelinger i
kommunen, der varetager brevstemmeafgivningsfunktionen og disses åbningstid,
være korrekte. Dette gælder både oplysninger, der meddeles skriftligt, og oplysnin-
ger der meddeles mundtligt. Det gælder endvidere både oplysninger, der er målret-
tet en bredere kreds af vælgere, og oplysninger, der meddeles enkelte vælgere,
der henvender sig til kommunen med spørgsmål herom.
Med hensyn til klagen har Social- og Indenrigsministeriet noteret sig Roskilde
Kommunes beklagelse af, at der i klagers og yderligere to vælgeres tilfælde telefo-
nisk blev givet forkerte oplysninger vedrørende tidsrummet for brevstemmeafgiv-
ningen den 16. juni 2015, samt kommunens oplysning om, at der blev givet korrekt
information, da fejlen blev opdaget senere på formiddagen.
Roskilde Kommunes udtalelse giver ikke ministeriet anledning til bemærkninger.
Klageren vil herfra blive underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Hans B. Thomsen
2