Udvalget til Prøvelse af Valgene 2014-15 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 2
Offentligt
1536192_0001.png
Folketinget
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 5190
Doknr.
247976
Dato
23-06-2015
Valgklage fra Allan Dupont Kjeldsen
Fra Allan Dupont Kjeldsen, Tjærbyvej 202, 8930 Randers NØ, har Økonomi- og Inden-
rigsministeriet modtaget vedhæftede e-mail af 17. juni 2015 vedrørende folketingsval-
get den 18. juni 2015. Allan Dupont Kjeldsen klager over, at der var kø i forbindelse
med brevstemmeafgivning den 15. juni 2015 i borgerservice i Randers Kommune. Af
klagen fremgår bl.a., at ventetiden af klageren vurderedes at være flere timer.
Randers Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede brev af 18. juni 2015
oplyst, at det ved dette valg blev besluttet i Borgerservice at opstille 3 stemmebokse –
mod tidligere kun 2 – for på den måde at give mulighed for at involvere flere medar-
bejdere i modtagelsen af brevstemmerne og sikre en mere smidig brevstemmeafgiv-
ning. Borgerservice har modtaget brevstemmer i afdelingens fulde åbningstid.
Åbningstiderne i Borgerservice har i valgperioden været:
Mandag 10.00 – 17.00
Tirsdag, onsdag og torsdag 10.00 – 15.00
Fredag 10.00 – 13.00
Grundlovsdag den 5. juni mellem 10 og 12.
Randers Kommune har endvidere oplyst, at der herudover kunne brevstemmes i Bor-
gerservice lørdag den 13. juni fra 10.00 – 13.00. Der kunne brevstemmes i Borgerser-
vice indtil tirsdag den 16. juni kl. 13.00.
Der kunne ligeledes brevstemmes på Randers Bibliotek, Stemannsgade 2, 8900 Ran-
ders C. i følgende perioder.
Åbningstider på Biblioteket:
Mandag – torsdag 8.00 – 19.00
Fredag 8.00 – 18.00
Lørdag 9.00 – 15.00
Lørdag den 13. juni kunne der ikke brevstemmes på biblioteket, men på Underværket,
Stemannsgade 9c, 8900 Randers C kl. 9.00 – 15.00.
Der kunne brevstemmes indtil tirsdag den 16. juni kl. 13.00 på Biblioteket.
Kommunen har videre oplyst, at det er erfaringen i Borgerservice, at borgerne hen-
vender sig i god tid inden åbningstid, hvorfor der ofte er et ekstra pres på ekspeditio-
nerne først på dagen. Dette pres udjævnes i løbet af dagen.
UPV, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 2: Valgklage fra Allan Dupont Kjeldsen.
1536192_0002.png
Det er oplyst, at Borgerservice havde opstillet et elektronisk nummersystem, hvoraf
fremgår, at der mandag, den 15. juni 2015 var 262 henvendelser om brevafstemning.
Den gennemsnitlige ventetid var 8 minutter – den længste ventetid var 27 minutter.
Af kommunens udtalelse fremgår afslutningsvis, at det således er kommunens opfat-
telse, at brevafstemningen er tilrettelagt i overensstemmelse med reglerne om brev-
stemmeafgivning, og at den faktiske ventetid er inden for rammerne af det forsvarlige
og forventelige.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan i den anledning oplyse, at reglerne om brev-
stemmeafgivning fremgår af kapitel 8 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 369
af 10. april 2014). Enhver vælger kan brevstemme i enhver kommune her i landet i
løbet af de sidste 3 uger før valgsagen, dog senest næstsidste hverdag før valgsagen,
jf. folketingsvalglovens §§ 53 og 56.
Enhver vælger, der kan identificere sig, har en lovmæssig ret til inden for ovennævnte
tidsrum at brevstemme i enhver kommune i hele landet på de steder, hvor kommunal-
bestyrelsen har bestemt, at vælgere kan brevstemme. Dette fremgår af Økonomi- og
Indenrigsministeriets vejledning nr. 9827 af 29. oktober 2014 om afholdelse af folke-
tingsvalg pkt. 8.2.2.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at tilrettelægge og gennemføre brevstemmeaf-
givning på de steder i kommunen, hvor enhver vælger kan brevstemme. Dette fremgår
af vejledningens pkt. 8.2.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ikke fastsat nærmere regler om, hvordan afgiv-
ning af brevstemmer på de steder i kommunerne, hvor enhver vælger kan brevstem-
me, f.eks. borgerservicecentre og lignende, skal foregå.
Valglovgivningen indeholder således ikke nærmere regler om ekspeditionen af de
borgere, der henvender sig for at afgive brevstemme på de steder, hvor enhver væl-
ger kan brevstemme, herunder f.eks. på borgerservicecentre, der også varetager an-
dre ekspeditioner i forbindelse med borgerservice.
Dette spørgsmål afgøres af kommunalbestyrelsen ud fra erfaringerne fra tidligere valg
med, hvad der i praksis er nødvendigt og muligt under hensyn til bl.a. de plads- og
personalemæssige forhold på det pågældende sted for afgivelse af brevstemme.
Med hensyn til klagen over kø ved brevstemmeafgivning ved Borgerservice i Randers
Kommune har Økonomi- og Indenrigsministeriet noteret sig kommunens oplysninger
om bl.a. antallet af stemmebokse, som kommunen har forøget til valget den 18. juni
2015 og ventetiderne ved Borgerservice.
Kommunens udtalelse ikke giver ministeriet anledning til bemærkninger.
Klageren vil herfra blive underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Hans B. Thomsen
2