Udvalget til Prøvelse af Valgene 2014-15 (2. samling)
UPV Alm.del Bilag 14
Offentligt
1536248_0001.png
Folketinget
[email protected]
Sagsnr.
2015 - 5271
Doknr.
247550
Dato
25-06-2015
Valgklage fra Mari-Ann Agerbo
Fra Mari-Ann Agerbo, Hestkøblund 131, 3460 Birkerød, har Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet modtaget vedhæftede e-mail af 20. juni 2015, hvori Mari-Ann Agerbo på
vegne af sin far Gunner Agerbo Rasmussen, Røjlevej 61, Fensmark, 4684 Holme-
gaard, klager over Næstved Kommune i forbindelse med afholdelse af folketingsvalget
den 18. juni 2015, idet Gunner Agerbo Rasmussen ikke fik mulighed for at brevstem-
me i hjemmet.
Mari-Ann Agerbo oplyser, at hendes far bor på plejecenter Røjleparken i Næstved
Kommune, og at han har udtrykt ønske om at stemme i hjemmet. Det er oplyst, at
Mari-Ann Agerbo den 12. juni 2015 fik oplyst af personalet, at hendes far ikke er på
listen over personer, der ønsker at brevstemme i hjemmet, men at personalet vil kon-
takte Næstved Kommune herom. Det er i den forbindelse oplyst, at hendes far ikke er
i stand til at skrive eller underskrive et ansøgningsskema om at brevstemme i hjem-
met, og at personalet er bekendt hermed. Den 19. juni 2015 finder Mari-Ann Agerbo
ud af, at hendes far ikke har brevstemt, og personalet oplyser, at dette skyldes, at de
ikke har kunnet komme i kontakt med Næstved Kommune.
Mari-Ann Agerbo oplyser, at hendes far har takket nej til at blive kørt til afstemnings-
stedet på valgdagen, og at personalet efterfølgende har makuleret hans valgkort.
Næstved Kommune har i anledning af klagen ved vedhæftede e-mail af 23. juni 2015
indhentet en redegørelse fra Center For Ændre, Distrikt Nord, som Røjleparken hører
under. Af redegørelsen fremgår det, at Distrikt Nord den 29. maj 2015 har videresendt
materiale vedrørende anmodning om at brevstemme i hjemmet til distriktets teamlede-
re, der varetog opgaven med at formidle materialet videre til de relevante borgere.
Centeret har oplyst, at i Røjleparken blev opgaven uddelegeret til medarbejdere i de
respektive plejeboliger. Medarbejderne blev dels informeret pr. mail, dels orienteret på
daglige koordineringsmøder. Medarbejdernes opgave var at afdække, hvilke borgere
der ønskede at afgive stemme i eget hjem, hjælpe med ansøgning samt at sende
denne til Borgerservice.
Centeret har oplyst, at der skete en beklagelig misforståelse mellem to medarbejdere,
hvilket medførte, at Gunner Agerbo Rasmussen ikke blev hjulpet med at afsende an-
modning om afgivning af stemme i eget hjem.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har som opfølgning på kommunens høringssvar
anmodet om yderligere oplysninger, herunder hvilken boform Gunner Agerbo Ras-
mussen bor i, en beskrivelse af proceduren ved brevstemmeafgivning, herunder hvor-
vidt det var nødvendigt at søge om at brevstemme, når man bor på et plejecenter,
samt oplysninger om, hvilke tiltag kommunen påtænker at iværksætte for at forhindre
noget lignende i fremtiden.
UPV, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Mari-Ann Agerbo.
1536248_0002.png
Næstved Kommune har ved brev af 24. juni 2015 supplerende oplyst, at Røjleparken
er bygget af boligselskabet Lejerbo i henhold til § 105 i lov om almennyttige boliger.
Næstved Kommune har visitationsretten, og der er tale om plejeboliger.
Videre har kommunen bl.a. oplyst., at når der udskrives valg, skriver kommunen ud til
alle distrikter (herunder andre boformer og private leverandører), hvor kommunen
oplyser om fristen for at ansøge om at stemme i hjemmet. Kommunen vedlægger
ansøgningsskema, som kan benyttes i den forbindelse. Samtidig opfordrer kommunen
distriktet til at sikre, at medarbejderne, som kommer hos de respektive borgere, bliver
bekendt med dette. Kommunen har også oplyst, at der, når der sendes hold ud som
stemmemodtagere, altid er ekstra materiale med, som kan benyttes, såfremt en bor-
ger ikke har fået ansøgt om at brevstemme.
Til slut har kommunen oplyst, at der fremadrettet vil blive set på procedurerne omkring
henvendelse til ældredistrikterne m.v., så det bliver sikret, at den korrekte procedure
omkring brevstemmeafgivning bliver fulgt. Kommunen har desuden oplyst, at Distrikt
Nord fremadrettet vil sikre overblik og dokumentation for opgaveløsningen ved af-
krydsning på en beboerliste.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har som følge af kommunens supplerende hørings-
svar kontaktet kommunen telefonisk med henblik på, om kommunen kan oplyse, i
hvilken boform den pågældende borger bor, da dette afgør, hvilken procedure ved
brevstemmeafgivning, der skal følges. Kommunen har oplyst, at kommunen ikke har
været tilstrækkelig opmærksom på, at der gælder forskellige regler afhængig af bo-
form, og at kommunen fremadrettet vil sikre klarhed herom.
Økonomi- og Indenrigsministeriet kan i den anledning oplyse, at reglerne om brev-
stemmeafgivning fremgår af kapitel 8 i folketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 369
af 10. april 2014).
I folketingsvalglovens § 54 er fastsat følgende:
§ 54.
[…]
Stk. 2.
Vælgere, der bor eller opholder sig i følgende boformer eller boliger, kan brev-
stemme i boformen eller boligen:
1) Plejehjem og beskyttede boliger, der drives efter reglerne i lov om social service.
2) Boformer tilvejebragt efter reglerne i lov om social service for kvinder, som har væ-
ret udsat for vold, trusler om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller
samlivsforhold.
3) Boformer tilvejebragt efter reglerne i lov om social service til midlertidigt eller længe-
revarende ophold for voksne, der på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktions-
evne eller særlige sociale problemer har behov herfor, samt boformer for voksne,
der drives efter nævnte lovs forsøgsbestemmelser. Kommunalbestyrelsen kan be-
slutte, at brevstemmeafgivning i de nævnte boformer i stedet skal ske efter reglerne
i stk. 4 om brevstemmeafgivning i hjemmet.
4) Opholdssteder uden for de pågældendes bolig, hvor kommunen efter reglerne i lov
om social service giver tilbud om personlig hjælp, omsorg og pleje m.v. til personer,
som på grund af midlertidig eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har
behov herfor. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at der ikke skal foretages brev-
stemmeafgivning i de nævnte opholdssteder uden for de pågældendes bolig.
5) Almene plejeboliger, der er omfattet af lov om almene boliger m.v., plejeboliger, der
er omfattet af lov om boliger for ældre og personer med handicap, ustøttede private
plejeboliger, der er omfattet af lov om leje, og friplejeboliger, der er omfattet af lov
om friplejeboliger.
6) Øvrige almene ældreboliger, der er omfattet af lov om almene boliger m.v., øvrige
ældreboliger, der er omfattet af lov om boliger for ældre og personer med handicap,
samt lette kollektivboliger og boliger og hjem for gamle, syge og svagelige, der er
omfattet af de i medfør af lov om boligbyggeri og lov om almene boliger m.v. fastsat-
te forskrifter herom. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at brevstemmeafgivning i
de nævnte boligtyper i stedet skal ske efter reglerne i stk. 4 om brevstemmeafgiv-
ning i hjemmet.
Stk. 3.
[…]
2
UPV, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Mari-Ann Agerbo.
1536248_0003.png
Stk. 4.
Vælgere, der på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke vil kunne møde
frem på afstemningsstedet, kan brevstemme i hjemmet, medmindre de har mulighed for
at stemme i en af de institutioner, boformer m.v., der er nævnt i stk. 2. Anmodning om at
brevstemme i hjemmet skal indgives senest kl. 18 tolv dage før valgdagen. Hvis tolv da-
ge før valgdagen er en lørdag eller søndag, forlænges fristen for at indgive anmodning
om at brevstemme i hjemmet til førstkommende mandag kl. 12. Kommunalbestyrelsen
kan fastsætte en senere frist for indgivelsen af anmodningen om at brevstemme i hjem-
met, dog senest næstsidste søgnedag før valgdagen. Anmodningen skal indgives til op-
holdskommunen.
Stk. 5.
[…]
Brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social service og bolig-
lovgivningen er desuden reguleret i bekendtgørelse nr. 130 af 19. februar 2009 om
brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social service og bolig-
lovgivningen. § 1, stk. 2, i bekendtgørelsen indeholder en opregning af, ved hvilke
boformer og boliger der kan afgives brevstemme i overensstemmelse med lovens §
54, stk. 2.
§ 3 i bekendtgørelsen om brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov
om social service og boliglovgivningen er sålydende:
”§
3.
Der påhviler kommunalbestyrelsen følgende opgaver vedrørende forberedelse og
gennemførelse af brevstemmeafgivningen:
1) Kommunalbestyrelsen skal fastsætte den dag eller de dage, hvor brevstemmeafgiv-
ningen skal finde sted inden for den periode, der er nævnt i § 2.
2) Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der bliver truffet de fornødne forberedelser
til brevstemmeafgivningen i boformen eller boligen, herunder om muligt indrettet et
særligt stemmelokale som nævnt i § 5, stk. 1.
3) Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vælgere, der bor eller opholder sig i de
nævnte boformer eller boliger i god tid inden afstemningen skal finde sted, bliver
gjort bekendt med muligheden for at brevstemme i boformen eller boligen. Vælgerne
skal samtidig gøres bekendt med, at de i stedet for at brevstemme har mulighed for
at afgive deres stemme ved personligt fremmøde på afstemningsstedet på valgda-
gen. Kommunalbestyrelsen er dog ikke efter reglerne i denne bekendtgørelse for-
pligtet til at afholde eventuelle udgifter i forbindelse med transport eller ledsagelse til
afstemningsstedet.
4) Kommunalbestyrelsen skal udpege de personer, der skal fungere som stemmemod-
tagere, jf. § 4, og sørge for, at disse bliver underrettet om tid og sted for afstemnin-
gen. Kommunalbestyrelsen skal endvidere sørge for, at stemmemodtagerne i fornø-
dent omfang bliver vejledt om deres opgaver i forbindelse med gennemførelse af
brevstemmeafgivningen, herunder bliver gjort bekendt med de særlige pligter, der
påhviler dem efter folketingsvalglovens § 62, stk. 1, og den kommunale og regionale
valglovs § 68, stk. 1, samt bliver forsynet med de fortegnelser over de opstillingsbe-
rettigede partier henholdsvis opstillede kandidatlister og kandidater m.v., der er
nævnt i § 17, stk. 1 og 2.
5) Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vælgerne i de nævnte boformer eller boliger
ikke bliver udsat for valgagitation i stemmelokalerne eller de umiddelbare adgangs-
veje hertil.
Stk. 2.
De opgaver, der er nævnt i stk. 1, påhviler kommunalbestyrelsen i den kommu-
ne, hvor boformen eller boligen ligger.”
Brevstemmeafgivning i vælgerens eget hjem er reguleret i bekendtgørelse nr. 128 af
19. februar 2009 om brevstemmeafgivning i vælgerens hjem.
§ 3 i bekendtgørelsen om brevstemmeafgivning i vælgerens eget hjem er sålydende:
”§ 3.
Der påhviler kommunalbestyrelsen følgende opgaver vedrørende forberedelse og
gennemførelse af brevstemmeafgivning i vælgerens hjem:
1) Kommunalbestyrelsen skal gennem annoncering i de stedlige dagblade eller lokal-
aviser sørge for, at vælgerne bliver gjort bekendt med muligheden for at brevstemme
i hjemmet og om de nærmere betingelser herfor, jf. § 4.
2) Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vælgere, der modtager personlig og praktisk
hjælp m.v. i hjemmet, jf. § 83, stk. 1, i lov om social service, eller hjemmesygepleje,
og som må antages at opfylde betingelserne for at stemme i hjemmet, får udleveret
3
UPV, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Mari-Ann Agerbo.
1536248_0004.png
et ansøgningsskema af den person, der yder den personlige og praktiske hjælp m.v.,
eller hjemmesygeplejersken eller en anden aktivt udøvende i hjemmesygeplejerske-
ordningen, som om fornødent yder vælgeren bistand med at udfylde og indsende
skemaet.
3) Kommunalbestyrelsen skal fastsætte den dag eller de dage, hvor brevstemmeafgiv-
ningen i vælgernes hjem skal finde sted inden for den periode, der er nævnt i § 2.
4) Kommunalbestyrelsen skal udpege de personer, der skal fungere som stemmemod-
tagere, jf. § 10, og sørge for, at disse bliver underrettet om tid og adresser for af-
stemningen. Kommunalbestyrelsen skal endvidere sørge for, at stemmemodtagerne i
fornødent omfang bliver vejledt om deres opgaver i forbindelse med gennemførelse
af brevstemmeafgivningen, herunder bliver gjort bekendt med de særlige pligter, der
påhviler dem efter folketingsvalglovens § 62, stk. 1, og den kommunale og regionale
valglovs § 68, stk. 1, samt bliver forsynet med de fortegnelser over de opstillingsbe-
rettigede partier henholdsvis opstillede kandidatlister og kandidater m.v., der er
nævnt i § 21, stk. 1 og 2.”
Der kan desuden henvises til pkt. 8.4.1.1. i vejledning nr. 9827 af 29. oktober 2014 om
afholdelse af folketingsvalg, hvoraf fremgår følgende:
”For så vidt angår brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social
service og boliglovgivningen, herunder i pleje- og ældreboliger, gælder, at enhver væl-
ger, der bor eller opholder sig i en af de boliger og boformer, der er nævnt i § 1, stk. 2, i
bekendtgørelsen om brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social
service og boliglovgivningen, kan brevstemme i boformen eller boligen. Se lovens § 54,
stk. 2.
Vælgere, der på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke vil kunne møde frem på
afstemningsstedet, kan brevstemme hjemme, medmindre de har mulighed for at stemme
i en af de boformer eller boliger, der er nævnt i § 1, stk. 2, i bekendtgørelsen om brev-
stemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social service og boliglovgiv-
ningen. Se lovens § 54, stk. 4.
De boformer og boliger, der er nævnt i § 1, stk. 2, i bekendtgørelsen om brevstemmeaf-
givning i visse boformer og boliger efter lov om social service og boliglovgivningen, kan
inddeles i følgende 3 grupper:
1)
Beboere i plejehjem og beskyttede boliger, i kvindekrisecentre (servicelovens § 109,
se lovbekendtgørelse nr. 254 af 20. marts 2014 med senere ændringer) samt i (al-
mene) plejeboliger, ustøttede private plejeboliger og friplejeboliger har under alle
omstændigheder ret til at brevstemme i boformen eller boligen.
Beboere i boformer for voksne med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer m.v. (servicelovens § 107, § 108, stk. 1, og § 184) samt i
øvrige (almene) ældreboliger, lette kollektivboliger m.v. har som udgangspunkt ret til
at brevstemme i boformen eller boligen. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at
brevstemmeafgivning i de nævnte boformer i stedet skal ske efter reglerne om brev-
stemmeafgivning i hjemmet.
Vælgere, der opholder sig på opholdssteder uden for vælgerens bolig, hvor kommu-
nen giver tilbud om personlig hjælp, omsorg og pleje m.v., har som udgangspunkt
ret til at brevstemme på opholdsstedet. Kommunalbestyrelsen kan dog beslutte, at
der ikke skal foretages brevstemmeafgivning på de nævnte opholdssteder. Det be-
tyder, at vælgeren i stedet kan brevstemme i hjemmet efter reglerne herom.
2)
3)
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at vælgere, der bor eller opholder sig i de nævnte
boformer eller boliger, i god tid, inden afstemningen skal finde sted, bliver gjort bekendt
med muligheden for at brevstemme i boformen eller boligen. Vælgerne skal samtidig gø-
res bekendt med, at de i stedet for at brevstemme har mulighed for at stemme ved at
møde personligt frem på afstemningsstedet på valgdagen. Se § 3 i bekendtgørelsen om
brevstemmeafgivning i visse boformer og boliger efter lov om social service og boliglov-
givningen.
[…]”
Økonomi- og Indenrigsministeriet skal bemærke, at det følger af reglerne i folketings-
valgloven, at vælgere, der på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke vil kun-
4
UPV, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 14: Valgklage fra Mari-Ann Agerbo.
1536248_0005.png
ne møde frem på afstemningsstedet, kan brevstemme hjemme, hvis vælgeren har
søgt om at brevstemme i hjemmet. Vælgere, der bor eller opholder sig i visse boliger
eller boformer, (lovens § 54, stk. 2, nr. 1, 2, og 5) har imidlertid under alle omstændig-
heder har ret til at brevstemme i boligen eller boformen, uanset om vælgeren har søgt
om det eller ej. Vælgere, der bor eller opholder sig i andre boformer, (lovens § 54, stk.
2, nr. 3, 4 og 6) har som udgangspunkt ret til at brevstemme i boligen eller boformen,
uden at have søgt herom, medmindre kommunalbestyrelsen beslutter, at brevstem-
meafgivning skal ske efter reglerne for brevstemmeafgivning i hjemmet.
Det afhænger således af karakteren af vælgerens bolig eller boform og af kommunal-
bestyrelsens eventuelle beslutning herom, om vælgeren skal søge om at brevstemme
i hjemmet for at kunne brevstemme.
Det er efter valglovgivningen kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at brevstemme-
afgivning i vælgerens hjem, bolig eller boform tilrettelægges i overensstemmelse med
lovens regler herom.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har noteret sig kommunens oplysninger om, at
kommunen ikke har været tilstrækkelig opmærksom på, at der gælder forskellige reg-
ler afhængig af boform. Ministeriet har endvidere noteret sig kommunens oplysninger
om, at brevstemmemodtagerne sædvanligvis – uanset om der har været krav om en
ansøgning for at brevstemme – har haft brevstemmemateriale med ude, som har kun-
net benyttes i tilfælde som den pågældende situation, og at borgeren derfor burde
kunne have stemt uanset, at vedkommende ikke havde ansøgt herom forinden.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har noteret sig, at det ifølge kommunen således
beror på en misforståelse, at Gunner Agerbo Rasmussen ikke fik brevstemt til folke-
tingsvalget, og at kommunen beklager dette.
Endvidere har ministeriet noteret sig kommunens oplysning om kommunens fremad-
rettede tiltag vedrørende brevstemmeafgivning i visse boformer og i eget hjem.
I forhold til spørgsmålet om efterfølgende tilintetgørelse af valgkort kan ministeriet
oplyse, at valglovgivningen ikke indeholder regler om tilintetgørelse af valgkort, som
ikke er afleveret i forbindelse med vælgerens stemmeafgivning.
Kommunens oplysninger giver ikke ministeriet anledning til yderligere bemærkninger.
Klageren vil herfra blive underrettet om, at sagen er oversendt til Folketinget.
Med venlig hilsen
Hans B. Thomsen
5