Dansk Interparlamentarisk Gruppes bestyrelse 2014-15 (2. samling)
IPU Alm.del Bilag 1
Offentligt
Velkommen til Dansk Interparlamentarisk Gruppes Bestyrelse (IPU)
En guide til IPUs arbejde
Bestyrelsen bistås af
Konsulent Mette Vestergaard: tlf. 33 37 55 17 / e-mail
[email protected]
og
Kontorfuldmægtig Claudius Larson: tlf. 33 37 37 81 / e-mail
[email protected].
Sekretariatet har kontor på 1. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).
Organisationen IPU
Den Interparlamentariske Union (IPU) er en international organisation, hvor over 160 nationale parla-
menter verden over er repræsenteret. IPU blev grundlagt i 1889 og har hovedkvarter i Genève.
IPUs hovedformål er at fremme interparlamentarisk dialog på verdensplan, at virke for fred og mellem-
folkeligt samarbejde samt at udvikle det repræsentative demokrati. IPU arbejder desuden for at sikre
overholdelse af menneskerettighederne med særligt fokus på parlamentarikere. Organisationen arbejder
endvidere for et fortsat tættere samarbejde med FN.
Siden grundlæggelsen i 1889 har IPU holdt mere end 130 konferencer. IPU afholder en konference hvert
forår, som finder sted i et af IPUs medlemslande på skift. Desuden afholdes der hvert år i oktober en
konference, der som oftest finder sted i Genève.
Endvidere er IPU i samarbejde med bl.a. nationale parlamenter og FNs særorganisationer med til at ar-
rangere nogle tematiske konferencer hvert år for parlamentarikere.
Den danske IPU bestyrelse
Den danske IPU-gruppe består af Folketingets medlemmer og ledes af en bestyrelse, som vælges
efter hvert nyvalg til Folketinget. Bestyrelsen består af 8 medlemmer og 8 stedfortrædere. Ved de to
årlige konferencer kan lande af Danmarks størrelse møde med en delegation bestående af maksimalt 8
medlemmer. Den delegation vil som udgangspunkt blive valgt blandt de ordinære medlemmer af IPU
Gruppens Bestyrelse, men stedfortrædere vil også kunne komme i betragtning.
Organer i IPU
Assembly
er IPUs øverste organ og består af parlamentsmedlemmer udpeget af de nationale parlamen-
ter. Assembly vælger præsident og vicepræsident for forsamlingen.
Governing Council
består af 3 parlamentarikere fra hvert land. Governing Council vælger præsidenten
for IPU, beslutter om optagelse af nye medlemslande og om suspension af andres medlemskab, vedtager
IPUs årlige arbejdsprogram og budget samt godkender regnskabet og udpeger IPUs generalsekretær.
Executive Committee
består af IPUs præsident + 15 medlemmer valgt efter forholdstal af de
geopolitiske grupper. Executive Committee er IPUs administrative organ og giver bl.a. indstillinger til
Governing Council.
Meeting of Women Parliamentarians
har særligt fokus på kvinders rettigheder og ligestilling.
Standing Committees
Der er i IPU 4 stående komiteer:
Standing
Standing
Standing
Standing
Committee
Committee
Committee
Committee
on
on
on
on
Peace and International Security
Sustainable Development, Finance and Trade
Democracy and Human Rights
United Nations Affairs
Møderne i Assembly, Governing Council, Women Parliamentarians og de 4 stående komiteer er åbne for
alle.
Ref. 14-001228-2
IPU, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til Dansk Interparlamentarisk Gruppes Bestyrelse (IPU)
Desuden findes en række mindre, specialiserede komiteer, der holder lukkede møder, og som man skal
vælges specielt til. Blandt disse er
Committee on Human Rights of Parliamentarians,
der beskæftiger sig
med forholdene for parlamentarikere i medlemslandene, herunder især spørgsmålet om deres menneske-
rettigheder.
Arbejdet i IPU
Under forårskonferencen drøftes og vedtages resolutioner i de stående komiteer. De konkrete emner for
resolutionerne er vedtaget året før. Arbejdet i komiteerne er baseret på en eller to rapporter udarbejdet
af to co-rapportører. På efterårskonferencen afholdes paneldebatter m.m. i de stående komiteer om de
emner, der skal behandles det følgende forår.
På hver konference vedtages desuden en resolution om et "emergency item". Emnet besluttes
først på selve konferencen efter forslag fra medlemslandene og vil normalt være en pludseligt
opstået krise, f.eks. en naturkatastrofe eller en politisk krise.
Samarbejdet med andre lande i IPU
Medlemslandene i IPU er organiseret i 6 geopolitiske grupper. Danmark er medlem af den såkaldte
12+Gruppe, der har 47 medlemmer, hovedsageligt OECD-lande. De geopolitiske grupper mødes i forbin-
delse med IPU-konferencerne for at koordinere holdninger forud for drøftelserne og afstemningerne på
den officielle del af konferencen.
Derudover er der et velfungerende nordisk samarbejde mellem de fem nordiske lande, der på
skift er formand for det nordiske samarbejde. Der afholdes møder i den nordiske gruppe forud
for såvel forårs- som efterårskonferencerne.
Yderligere oplysninger om IPU kan findes på
www.ipu.org.
Ref. 14-001228-2