Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2014-15 (2. samling)
EFK Alm.del Bilag 78
Offentligt
1549004_0001.png
HØRINGSNOTAT 3
18. september 2015
Udkast til ændring af bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.m.
Et udkast til ændring af bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller og pristillæg for
vindmølleproduceret elektricitet m.m. har været sendt i høring i perioden den 2. juli 2015 til
den 13. august 2015, kl. 12.00.
Energistyrelsen har modtaget 14 høringssvar på baggrund af den eksterne høring.
3F, Aalborg Universitet, CO-industri, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Industri, FSR –
Danske Revisorer har ikke haft bemærkninger. Advokatrådet har udtalt, at de ikke finder
grundlag for at udtale sig i sagen. Dansk Arbejdsgiverforening har oplyst, at sagen falder uden
for deres virkefelt, og at Dansk Arbejdsgiverforening under henvisning hertil ikke ønsker at
afgive bemærkninger.
Arbejdsgiverne, Brancheforeningen for Husstandsvindmøller, Danmarks Vindmølleforening,
Dansk Energi, Kommunernes Landsforening og Vedvarende Energi har sendt bemærkninger
til bekendtgørelsesudkastet.
Dansk Erhverv har sendt nogle overordnede betragtninger om den grønne omstilling.
Nedenfor redegøres for de væsentligste punkter i høringssvarene samt Energistyrelsens be-
mærkninger (i kursiv). Det bemærkes, at høringsnotatet er emneopdelt.
Udover de kommentarer, som er sammenfattet i dette høringsnotat, indeholder høringssvarene
en række mindre ændringer, herunder redaktionelle og lovtekniske ændringer i bekendtgørel-
sesudkastet. Disse kommentarer er indarbejdet i bekendtgørelsesudkastet i fornødent omfang.
Energistyrelsen
Amaliegade 44
1256 København K
Tlf.
33 92 67 00
Fax
33 11 47 43
E-mail: [email protected]
www.ens.dk
Ekspeditionstid:
Mandag-torsdag 8.30-16
Fredag 8.30-15.30
CVR-nr. 59 77 87 14
EAN-nr. 5798000020009
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549004_0002.png
Sagsbehandling
Arbejdsgiverne efterlyser, hvad der er en rimelig sagsbehandlingstid for de virksomheder,
som søger om pristillæg. Brancheforeningen for Husstandsvindmøller mener, at der bør be-
skrives en rimelig sagsbehandlingstid for, om tilsagn om pristillæg fra Energinet.dk er givet
eller ej.
Energistyrelsen bemærker, at Energinet.dk er underlagt reglerne om god forvaltningsskik og
vil i den forbindelse skulle træffe afgørelse inden for en rimelig sagsbehandlingstid.
Dansk Energi finder, at ansøgningsproceduren er bureaukratisk, fordi anlægsejeren først skal
ansøge om tilsagn om pristillæg, tilmelde anlægget til netselskabet og herefter ansøge om
pristillæg og nettoafregning. Dansk Energi anfører videre, at det vil være muligt, at Energi-
net.dk træffer afgørelse om udbetaling af pristillæg og nettoafregning på baggrund af oplys-
ninger i stamdataregistret og Datahub’en og dermed undgås ansøgning om pristillæg og netto-
afregning.
Energistyrelsen bemærker, at styrelsen er enig med Dansk Energi i, at sagsbehandlingen bli-
ver tungere på grund af den ændrede ansøgningsprocedure. Formålet med at ændre ansøg-
ningsproceduren er at sikre to ting, 1) at Danmark overholder vilkår i Europa-
Kommissionens godkendelse af støtteordningen til husstandsvindmøller med henblik på fort-
sat at kunne udbetale støtte til husstandsvindmøller i overensstemmelse med EU’s statsstøtte-
regler og 2) at projekter ikke påbegyndes i tillid til en støtte som eventuelt ikke kan opnås.
Styrelsen er også enig med Dansk Energi i, at Energinet.dk kan træffe afgørelse om udbeta-
ling af pristillæg og nettoafregning på baggrund af oplysninger i stamdataregistret og Data-
hub’en. Energistyrelsen har imidlertid tilrettelagt ansøgningsproceduren, jf. bekendtgørelses-
udkastet af hensyn til at anlægsejeren kan få udbetalt pristillægget i forlængelse af nettilslut-
ningstidspunktet.
Definition af store virksomheder
Arbejdsgiverne og Brancheforeningen for Husstandsvindmøller mener, at det er uklart og bør
defineres, hvad der forstås ved store virksomheder.
Energistyrelsen bemærker, at "Store virksomheder" er et begreb, som er defineret i Europa-
Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til miljøbeskyttelse og energi 2014-2020, som
følger:
"Store virksomheder: virksomheder, der ikke falder ind under definition af SMV.", jf. punkt 18
i retningslinjerne.
"Små og mellemstore virksomheder (SMV): virksomheder, som opfylder betingelserne i
Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 om definitionen af mikrovirksomheder, små og mel-
lemstore virksomheder.", jf. punkt 17 i retningslinjerne.
Energistyrelsen har defineret begrebet store virksomheder, som virksomheder, der ikke er
omfattet af definitionen i Kommissionens henstilling af 6. maj 2003 i bekendtgørelsesudkastet.
Side 2
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549004_0003.png
Det bliver for omfattende at skulle gengive indholdet af Kommissionens henstilling i bekendt-
gørelsesudkastet, hvorfor styrelsen foreslår, at Energinet.dk udarbejder en vejledning om de-
finitionen af store virksomheder.
Oplysning om købs- og installationspris
Arbejdsgiverne spørger, hvordan der sikres fortrolighed af oplysninger om købs- og installati-
onspris.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsesudkastet ikke ændrer på reglerne efter forvalt-
ningsloven og offentlighedsloven om videregivelse til tredjemand af oplysninger, som en an-
søger afgiver til det offentlige. Fortrolige oplysninger vil således fortsat holdes fortrolige i
overensstemmelse med reglerne i forvaltnings- og offentlighedsloven samt anden relevant
lovgivning.
Dokumentation for køb af husstandsvindmølle
Vedvarende Energi mener, at der ikke er behov for at kræve dokumentation for køb af en hus-
standsvindmølle.
Energistyrelsen bemærker, at når en ansøger søger om tilsagn om pristillæg til elektricitet fra
en husstandsvindmølle skal Energinet.dk have dokumentation for køb af en husstandsvindmøl-
le, der skal være betinget af opnåelse af tilsagn om pristillæg. Det skyldes, at Energinet.dk
skal sikre sig, at der er ansøgt om tilsagn om pristillæg, inden projektet er påbegyndt. Projek-
tets påbegyndelse betyder enten påbegyndelse af arbejdet på investeringsprojektet eller det
første bindende tilsagn om køb af udstyr eller indgåelse af andre forpligtelser, som gør inve-
steringen irreversibel, jf. bemærkningerne til lov nr. 744 af 1. juni 2015.
Vurdering af tilskyndelsesvirkning
Vedvarende Energi opfordrer til, at det præciseres i § 19, at indtægten ved salg af oversky-
dende el fra husstandsmøllen skal være den forventede indtægt uden pristillæg.
Energistyrelsen bemærker, at den forventede indtægt ved salg af overskydende elektricitet
skal være
med pristillæg,
jf. § 19, stk. 1, nr. 6 i bekendtgørelsesudkastet – og ikke uden pris-
tillæg. Det skyldes, at Energinet.dk skal foretage en vurdering af, om selve pristillægget til en
husstandsvindmølle har tilskyndelsesvirkning for støttemodtageren. Det betyder, at det skal
være selve pristillægget, der skal virke som et incitament for støttemodtageren til at investere
i en husstandsvindmølle. For at vurdere om selve pristillægget virker som et incitament for
støttemodtagere, er det nødvendigt at lægge vægt på den forventede indtægt ved salg af over-
skydende elektricitet fra en husstandsvindmølle med pristillæg og ikke uden pristillæg.
Dansk Energi skriver, at det fremgår ikke klart af §§ 18-19, om der er tale om standardværdi-
er, som Energinet.dk fastsætter, eller om det er konkrete oplysninger for den enkelte vindmøl-
leejer, som Energinet.dk selv skal finde frem til.
Side 3
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
1549004_0004.png
Energistyrelsen bemærker, at det vil fremgå af en vejledning, som Energinet.dk er ved at ud-
arbejde, om oplysningerne nævnt i §§ 18-19 er standardværdier eller konkrete oplysninger.
Dansk Energi anfører videre, at § 19, stk. 1, nr. 3 må samtidig ventes at være forældet ved
overgangen til engrosmodellen, hvor den årlige betaling til netvirksomheden ventes at overgå
til elhandleren.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsesudkastet er udarbejdet på baggrund af gælden-
de ret. Når engrosmodellen træder i kraft, vil bekendtgørelse om nettilslutning af vindmøller
og pristillæg for vindmølleproduceret elektricitet m.m. skulle ændres.
Overdragelse af tilsagn om pristillæg
Vedvarende Energi mener, at tilsagn om pristillæg bør kunne overdrages til evt. ny ejer, så-
fremt ejendommen sælges, hvor forbrugsinstallationen er placeret. Brancheforeningen for
Husstandsvindmøller opfordrer til, at reglerne for overdragelse af tilsagn om pristillæg er de
samme som de nuværende regler, hvor støtten følger husstandsvindmøllen, fordi det efter
Brancheforeningen for Husstandsvindmøllers opfattelse ellers vil være meget svært at opnå
finansiering og vil skabe problemer i forbindelse med køb/salg af ejendommen.
Energistyrelsen bemærker, at tilsagn om mulighed for pristillæg kan overdrages til en eventu-
el ny ejer i forbindelse med salg af fast ejendom efter bekendtgørelsesudkastet. Det fremgår af
bekendtgørelsesudkastets nye regel i § 20, at tilsagn om pristillæg som udgangspunkt ikke kan
overdrages til andre, men at Energinet.dk kan dispensere herfra, hvis der foreligger særlige
omstændigheder. Der foreligger særlige omstændigheder, hvis tilsagnet indgår som en un-
derordnet del af køb/salg af fast ejendom.
Andre forhold
Dansk Erhverv efterlyser en grundlæggende genovervejelse af de ordninger, der knytter sig til
den grønne omstilling. Principper om teknologineutralitet og økonomisk optimering bør være
fundamentale for ordningernes funktion og valg af teknologi. Endvidere skal de politisk fast-
satte mål for den grønne omstilling og fremme af vedvarende energiproduktion have så gene-
rel karakter, at de giver rum til, at forskellige teknologier kan konkurrere om at opfylde mål-
sætningerne, hvorved valget af teknologi kan komme til at bero på anlægstypernes indbyrdes
konkurrencedygtighed.
Energistyrelsen bemærker, at bekendtgørelsen ikke ændrer ved principperne i de politisk fast-
satte mål eller ved de støtteordninger til vedvarende energi, som er vedtaget af Folketinget.
KL mener, at det ikke kan udelukkes, at der kan opstå situationer, hvor et større landbrug eller
driftsenheder ikke ønsker at blive nettilsluttet, hvis de har mulighed for selv at kunne aftage
hele produktionen. Sådanne undtagelser/muligheder bør indarbejdes i bekendtgørelsen. Vide-
re mener KL, at det er uklart, hvordan reglerne vil være for genopstilling af en husstands-
vindmølle, som har været i drift i en periode, hvorefter den tages ned og opsættes på en ny lo-
kalitet. Slutteligt skriver KL, at det bør klargøres i bekendtgørelsesudkastet, at Energinet.dk’s
Side 4
EFK, Alm.del - 2014-15 (2. samling) - Bilag 78: Ikraftsættelse af bekendtgørelser for solcelleanlæg, husstandsvindmøller m.v. - incl. diverse høringsnotater
støttetilsagn til et konkret vindmølleprojekt ikke er bindende for den kommunale sagsbehand-
ling og ikke forpligter kommunen til at meddele tilladelse til projekter.
Energistyrelsen bemærker, at det er en betingelse for at kunne opnå pristillæg til elektricitet
fra en husstandsvindmølle, at møllen er nettilsluttet i egen forbrugsinstallation. Styrelsen be-
mærker videre, at ved flytning og ny nettilslutning af en vindmølle følger det opnåede pristil-
læg den enkelte vindmølle. Det fremgår af § 21 i bekendtgørelsesudkastet. Slutteligt bemærker
Energistyrelsen, at det ikke er nødvendigt at skrive i bekendtgørelsesudkastet, at Energi-
net.dk’s støttetilsagn ikke er bindende for den kommunale sagsbehandling og ikke forpligter
kommunen til at meddele tilladelse til projekter, fordi tilsagn om pristillæg er underlagt of-
fentlig- og kommunalretlige regler, herunder planloven.
Side 5