Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 99
Offentligt
1489556_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
27. januar 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-0037-0114
Dok.:
1459124
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingeloven og
retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede konflikter i
udlandet m.v.) (L 99), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsmi-
nisteren den 16. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille
Skipper (EL).
Mette Frederiksen
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 7 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om pas til danske statsborgere m.v., udlændingelo-
ven og retsplejeloven. (Styrket indsats mod rekruttering til væbnede
konflikter i udlandet m.v.) (L 99):
”Er det tilsigtet og proportionelt, at det foreslåede mistanke-
krav "grund til at antage" ved inddragelse af pas og bortfald af
opholdstilladelse er klart lempeligere end retsplejelovens mis-
tankekrav i forhold til legemsindgreb (fingeraftryk, personfo-
tografi, spyt- eller blodprøve, jf. retsplejelovens paragraf 792
a) og anholdelse (jf. retsplejelovens paragraf 755, stk. 1), hvor
formuleringen er "rimelig grund", jf. høringssvaret fra Institut
for Menneskerettigheder af 6. december 2014, side 10-11?”
Svar:
Som anført i pkt. 3.2 i den kommenterede høringsoversigt er det overord-
nede formål med lovforslaget at give myndighederne nogle nye redskaber,
der sætter dem i stand til at gribe tidligt og effektivt ind over for rekrutte-
ring til væbnede konflikter i udlandet – gerne inden der overhovedet begås
en lovovertrædelse. Det betyder også, at myndighederne sættes i stand til
at gribe ind i tilfælde, hvor de bevismæssige krav, der f.eks. gør sig gæl-
dende i en straffesag, ikke er til stede.
Formålet skal ses i lyset af den alvorlige fare, som danskere og herboende
udlændinge, der er udrejst til eksempelvis Syrien eller Irak, udgør for det
danske samfund. Der henvises i den forbindelse til pkt. 1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af Center for Ter-
roranalyses (CTA) vurdering af truslen fra disse personer.
Justitsministeriet finder på denne baggrund, at lovforslagets mistankekrav
(”grund til at antage”) er udtryk for en passende balance mellem hensynet
til den enkeltes retssikkerhed på den ene side og hensynene til statens sik-
kerhed, andre staters sikkerhed og den offentlige orden på den anden side.
Hvad angår den foreslåede ændring af lov om pas til danske statsborgere
m.v. (pasloven) bemærkes i øvrigt, at der – som anført i pkt. 2.3.1.2 i for-
slagets almindelige bemærkninger – ved udformningen af mistankekravet
(»grund til at antage«) ikke er tilsigtet ændringer i forhold til det gældende
mistankekrav efter paslovens § 2, stk. 1, nr. 1-2 (»føje til at antage«). Den
ændrede ordlyd er således alene udtryk for en mere tidssvarende sprog-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
brug.
Det bemærkes i øvrigt, at der med den foreslåede ændring af pasloven
etableres en særligt lempelig adgang til domstolsprøvelse. En dansk stats-
borger, hvis pas inddrages, vil således kunne bede politiet om at indbringe
sagen for domstolene, hvilket skal ske hurtigst muligt. Domstolene vil
kunne foretage en fuld prøvelse af politiets beviser med henblik på at kon-
statere, om beviskravet er opfyldt.
Ligeledes lægges der med lovforslaget op til, at afgørelser, som er truffet
efter den foreslåede bortfaldsbestemmelse i udlændingelovens § 21 b, stk.
1, jf. lovforslagets § 2, nr. 4, vil være undergivet almindelig fuld prøvelse i
henholdsvis Udlændingenævnet og Flygtningenævnet.
3