By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 97 Bilag 8
Offentligt
1492304_0001.png
Danmarks Lejerforeninger
Sankt Peders Stræde 2, 1. sal, 4000 Roskilde
Vedrørende L 97
Henvendelse til Folketingets Boligudvalg
Med denne henvendelse ønsker Danmarks Lejerforeninger at gøre folketinget opmærksom på en
uheldig og utilsigtet konsekvens af L 97 (Forenkling og modernisering af lejelovgivningen). Vi har
kommenteret lovforslaget som led i høringsproceduren, men var på det tidspunkt ikke opmærksom
herpå.
Forslag 32. Afskaffelse af trappelejeregulering og indførelse af nettopristalsregulering.
Forskellig form for pristalsregulering.
Indførelse af nettopristalsregulering sker efter lovforslaget på to forskellige måder:
I
regulerede lejemål med omkostningsbestemt leje
kan udlejeren bestemme, at der skal ske
pristalsregulering af
visse poster
i den omkostningsbestemte leje. Det drejer sig om posterne
renholdelse, administration og forsikring. I forvejen findes der en form for pristalsregulering af de
beløb, der afsættes til vedligeholdelse. Skatter og afgifter kan ikke reguleres gennem pristal, da
udlejer i forvejen har mulighed for at varsle huslejestigninger herfor uafhængigt af om han i øvrigt
varsler stigning i den omkostningsbestemte husleje.
Derimod kan der ikke pristalsreguleres på posterne afkast og tillæg for forbedringer.
I de
såkaldte småhuslejemål
foreslås det, at udlejer og lejer kan aftale pristalsregulering af hele
lejen som erstatning for den mulighed for trappelejeregulering, der bortfalder.
Småhuslejemål er lejemål i regulerede kommuner i ejendomme med færre end 7 lejemål.
Derved opstår der en skævhed i huslejeudviklingen, hvor udlejere af småhuse favoriseres i forhold
til udlejere af regulerede lejemål. Dette vil f.eks. medføre, at helt ens lejemål i samme ejendom kan
få meget forskellige lejestigninger. Det vil blandt andet være tilfældet i de ejendomme, hvor
lejlighederne er udstykket i ejerlejligheder. I sådanne ejendomme er nogle af lejlighederne ejet af
restejendommens ejer og er aldrig blevet handlet. Andre lejligheder er blevet solgt som
ejerlejligheder og har derfor status som småhuse.
I boliglejemål i uregulerede kommuner kan der pristalsreguleres på samme måde som i småhusene.
Eksempel på lejeudvikling
Leje kr pr måned
Lejlighed med
omkostningsbestemt leje.
År
0
1
2
3
4
5
Note 1)
Småhuslejlighed
5.000
5.067
5.135
5.204
5.273
5.344
2,00
5.000
5.100
5.202
5.306
5.412
5.520
Stigning i pristal I procent:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1492304_0002.png
Som det ses af ovenstående eksempel vil lejen for en småhuslejlighed efter 5 år få en lejestigning
på 520 kr månedligt, mens lejeren for den omkostningsbestemte lejlighed kun vil stige med 344 kr
om måneden.
Efter 6 år vil de to lejere have betalt henholdsvis 372.278 kr i leje (Omk-lejeren) og 378.487
(småhus-lejeren) – en forskel på godt 6.000 kr
Dette er urimeligt, og det er i strid med forudsætningerne for indførelse af de særlige regler for
lejevarsling i småhuse i 1994. Dengang var hensigten udelukkende at lette de administrative byrder
for udlejerne af småhuse, ikke at der skulle ske en særlig favorisering af disse udlejere på lejernes
bekostning.
Ulovlig overleje i småhuse præmieres.
Eksemplet ovenfor er baseret på en forudsætning om, at lejen i småhuslejemålene er fastsat efter
boligreguleringslovens bestemmelser. Det vil sige, at lejen skal dække ejendommens
driftsomkostninger med tillæg af et beregnet forbedringstillæg.
Erfaringsmæssigt er dette dog kun sjældent tilfældet.
Meget ofte betaler lejerne en
ulovlig overleje.
Den ulovlige overleje er den del af lejen, der ikke
skyldes ejendommens omkostninger og heller ikke er begrundet i reelle forbedringer i lejemålet.
Lejere i småhusejendomme er dårligere organiseret end lejere i ejendomme med
omkostningsbestemt leje, blandt andet fordi der sjældent findes beboerrepræsentation i disse
ejendomme. Dertil kommer, at der findes et stort antal småhuslejemål i mindre kommuner, hvor er
sjældent findes lokale lejerforeninger.
Dette betyder, at lejerne i småhuse er dårligere beskyttede mod ulovlig overleje.
Når der med L97 indføres pristalsregulering, vil der også ske en pristalsregulering af den ulovlige
overleje. Dette betyder, at loven vil virke som en præmiering af ulovlige forhold. En sådan
præmiering kan samfundet ikke være tjent med.
Henvendelse til Danmarks Lejerforeninger vedr ovenstående kan ske til Jakob Lindberg,
organisationssekretær (email:
[email protected]
/ 24 81 86 94)
Med venlig hilsen,
Jakob Lindberg, organisationssekretær
Note 1)
Beregningsforudsætninger:
A) Den ikke-regulerbare del af lejen (afkast og forbedringstillæg) i en omkostningsbestemt lejlighed er sat til 33%,
hvilket var resultatet ved boligministeriets sidste huslejeundersøgelse i 2002. Tallet i år 1 fremkommer derfor således:
((5000*0,67)*1,02)+(5000*0,33) = 5.067
B) Det forudsættes af udlejeren i begge tilfælde udnytter muligheden for at varsle stigning for skatter og afgifter og at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
disse stiger med samme takt som pristallet.
C) Det forudsættes at udlejeren af Omk-lejligheden varsler lejeforhøjelse hvert andet år og at Omk-lejen stiger med
samme takt som pristallet.