Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 88
Offentligt
1531565_0001.png
26. marts 2015
J.nr. 14-5164043
Samrådsspørgsmål A-C
- Tale til besvarelse af spørgsmål A-C den 7. april 2015
Spørgsmål
A) Vil ministeren redegøre for den kreds af
skatteydere, der med en vedtagelse af L 88
utilsigtet vil blive ramt af indførelse af
skattepligt for udenlandske deltagere i dan-
ske kommanditselskaber, herunder hvor
stor en gruppe, der er tale om?
B) Vil ministeren redegøre for, hvordan
SKAT rent praktisk aktuelt fører kontrol
med udenlandske kommanditselskabsdel-
tageres skattebetalinger og herunder oply-
se, hvilke praktiske problemer der kan væ-
re i forbindelse med denne kontrol?
C) Ministeren bedes redegøre for, om
udenlandske deltagere i danske komman-
ditselskaber har mulighed for at gemme sig
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0002.png
bag en ejerstruktur, så de reelt er de ultima-
tive ejere af kommanditselskabsandelene
uden reelt at fremstå som sådan og på
denne måde kan undgå dansk beskatning?
Er ministeren enig i, at Danmark i sin lov-
givning bør tage alle mulige tiltag for at
sikre mest mulig transparens?
Indledning
Tak fordi jeg får lejlighed til at uddybe
indholdet af min tale til 1. behandlingen og
mine svar på spørgsmålene på SFs lov-
forslag.
Jeg vil behandle de tre stillede samråds-
spørgsmål under ét.
Enighed om målet
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at
Danmark ikke skal bruges som en mellem-
station i skattelytransaktioner, og at åben-
hed og transparens er centrale elementer i
kampen mod skattespekulation. Det tror
jeg egentligt, at Lisbeth Bech Poulsen og
jeg er helt enige i. Der, hvor vi ikke er helt
Side 2 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0003.png
enige, er, når vi skal finde de midler, som
skal bruges til at nå målet.
Gennemførte initia-
tiver
Regeringen har allerede gennemført initia-
tiver, som både giver åbenhed og modvir-
ker international skattespekulation med
Danmark som mellemstation.
Et af disse initiativer er de åbne skatteli-
ster, som øger gennemsigtigheden omkring
selskabernes skattebetalinger.
Et andet initiativ er, at Danmark ikke kan
bruges som mellemstation til at spekulere i
kildeskatteprocenter på udbytter, når mul-
tinationale selskaber fører udbytter fra et
selskab i ét land til et selskab i et andet
land.
Inden jul indgik regeringen to gode aftaler
på skattelyområdet, blandt andet sammen
med SF. Aftalerne skal bl.a. sikre, at der
kommer øget åbenhed om ejerskabet af
kommanditselskaber. Ifølge Erhvervssty-
Side 3 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0004.png
relsens registre er der i dag i medfør af de
selskabsretlige regler registreret ca. 3.400
kommanditselskaber.
I dag er der alene krav om, at kommandit-
selskaber på anmodning skal oplyse til
SKAT, hvem ejerne i kommanditselskabet
er. Vi vurderede, at dette ikke er tilstrække-
ligt. Risikoen kan fx være, at der søges op-
lysninger vedrørende tidligere indkomstår
– og kommanditselskabet i mellemtiden er
likvideret.
Det indgår derfor i aftalerne, at komman-
ditselskaber skal omfattes af det kommen-
de ejerregister over reelle ejere. Dette vil
sikre, at der er umiddelbar og sikker ad-
gang til oplysningerne – uden at det er
nødvendigt at orientere kommanditselska-
bet.
Der indføres også hjemmel til at lade
kommanditselskaber omfatte af Erhvervs-
styrelsens ejerregister over legale ejere. I
Side 4 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0005.png
den forbindelse skal det sikres, at der sker
koordinering mellem registrene, således at
dobbeltregistrering undgås.
Herudover sikrer aftalerne, at SKAT har
særlig fokus på kontrol af kommanditsel-
skaber.
Der kan derfor ikke være tvivl om, at rege-
ringen hele tiden har haft fokus på at be-
kæmpe skattely.
Kredsen af skatte-
ydere som rammes
utilsigtet
Vi bør imidlertid vælge de værktøjer, som
rent faktisk virker, i kampen mod skattely.
Det betyder også, at vi ikke hovedkulds
skal kaste os ind i generelle brede værns-
regler, som ikke har den ønskede effekt,
men derimod giver øgede administrative
byrder.
Når jeg mener, at SFs forslag om at gøre
udenlandske deltagere i kommanditselska-
ber begrænset skattepligtige rammer for
bredt, skyldes det, at alle udenlandske del-
Side 5 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0006.png
tagere i kommanditselskaber vil blive be-
grænset skattepligtige til Danmark.
Det vil gælde, selvom den udenlandske
deltager er bosiddende i et land, der har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst
med
Danmark.
Det er korrekt – som beskrevet af SF i lov-
forslagets bemærkninger – at dobbeltbe-
skatningsoverenskomsten vil medføre, at
den udenlandske deltager ikke vil skulle be-
tale skat i Danmark, når der ikke er et fast
driftssted her i landet. Bopælslandet vil ha-
ve beskatningsretten.
Det ændrer imidlertid ikke på, at alle disse
udenlandske deltagere bliver pålagt selvan-
givelsespligt, og dermed skal opgøre og
selvangive en skattepligtig indkomst. Disse
mange deltagere bliver således utilsigtet på-
lagt administrativt besvær – uden at det
medfører nogen skattebetaling.
Side 6 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0007.png
Dette administrative besvær skal opvejes
mod den øgede beskatning af deltagere
med bopæl i lande, som Danmark ikke har
en dobbeltbeskatningsoverenskomst med.
Der findes ikke i dag registreringer af del-
tagerne i danske kommanditselskaber,
hvorfor det ikke er muligt at opgøre, hvor
mange deltagere, der er bosiddende i over-
enskomstlande, og hvor mange, der er bo-
siddende i lande, som ikke har en overens-
komst med Danmark. Men i betragtning af
vores relativt brede netværk af overens-
komster vil jeg mene, at der er relativt
mange deltagere, der er bosiddende i over-
enskomstlande.
Det skal også tages i betragtning, at SFs
lovforslag ikke vil tage hånd om de pro-
blemer, der er belyst i pressen vedrørende
russiske og ukrainske ejere af danske
kommanditselskaber, idet Danmark har
dobbeltbeskatningsoverenskomster med
begge lande.
Side 7 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0008.png
Det gør vores eksisterende værnsregel der-
imod. Den eksisterende værnsregel gør et
kommanditselskab til et selvstændigt skat-
tesubjekt, hvis mere end 50 pct. af kapita-
len eller stemmerettighederne besiddes af
personer eller selskaber i et skattelyland el-
ler i et land, der anser kommanditselskabet
for et selvstændigt skattesubjekt – hvilket
fx Rusland gør. Dette medfører, at kom-
manditselskaber, der ejes fra Rusland, vil
blive behandlet som et selvstændigt skatte-
subjekt i Danmark.
Jeg mener derfor, at det er mere målrettet
at skabe overblik ved at indføre ejerregistre
for kommanditselskaber, hvilket vil for-
bedre kontrolmulighederne for både
SKAT og udenlandske skattemyndigheder.
SKATs kontrol
Skattelypakkerne medfører som omtalt, at
SKAT har øget fokus på misbrug af kom-
manditselskaber. Det er dog endnu for tid-
ligt at drage konklusioner på baggrund af
Side 8 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0009.png
SKATs hidtidige undersøgelser. Jeg har
besøgt SKATs projekt skattely for at møde
medarbejderne og høre nærmere om selve
arbejdet. Jeg fik et godt indtryk af et pro-
fessionelt tilrettelagt projekt med engage-
rede medarbejdere, og jeg fik nogle gode
og brugbare tilbagemeldinger. Projektet ta-
ger udgangspunkt i en gruppe på knap 400
kommanditselskaber, hvor man har skøn-
net, at der er tale om udenlandske ejere.
SKAT har oplyst, at de oplever nogle prak-
tiske problemer.
Kommanditselskaberne har ofte ikke noget
fast driftssted i Danmark, hvorfor det kan
være svært at kontrollere substansen af
transaktionerne. Når SKAT anmoder om
oplysninger, er dokumentationen ikke altid
fyldestgørende, og kvaliteten af oplysnin-
gerne er ikke altid tilstrækkelig.
SKAT bruger derfor aftalerne om udveks-
ling af oplysninger til at få verificeret op-
Side 9 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0010.png
lysningerne. Det er derfor centralt, at
Danmark har et så stort netværk af aftaler
om udveksling af oplysninger som muligt.
I de senere år er dette netværk af aftaler
som bekendt blevet udvidet kraftigt – og
omfatter nu næsten alle væsentlige lande
og jurisdiktioner.
SKAT oplever også, at der i praksis er mu-
lighed for, at udenlandske ejere kan sløre
deres ejerskab via udenlandske koncern-
strukturer, hvor det kontrolmæssigt er
yderst vanskeligt at afdække ejerskabet.
Dette er selvsagt uacceptabelt.
Ejerstruktur og
transparens
På dette punkt tror jeg, at vi er helt enige –
Lisbeth Bech Poulsen og jeg. Danmark
skal arbejde for mest mulig gennemsigtig-
hed. Men det vil ikke kunne undgås, at
spekulanter forsøger at lave konstruktio-
ner, som prøver at sløre de reelle ejerfor-
hold. Det er imidlertid ikke et problem,
som vi kan løse med dansk lovgivning ale-
ne.
Side 10 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0011.png
Hvis udenlandske ejere af danske kom-
manditselskaber via en udenlandsk kon-
cernstruktur forsøger at sløre det reelle
ejerskab, er det ikke et problem, der er iso-
leret til Danmark og til dansk beskatning.
Det er i høj grad et internationalt problem.
Men vi skal selvfølgelig have dansk lovgiv-
ning på plads også. Som jeg tidligere har
været inde på, så sikres dette med skattely-
aftalen. Med aftalen skabes lovgrundlaget
for, at også kommanditselskabers ejerfor-
hold kan omfattes af ejerregistrerne – både
de legale ejere og de reelle ejere.
Det er efter min mening vigtigt, at vi her er
med i førerfeltet og går foran som et godt
eksempel. Jo flere lande, der har tilsvaren-
de regler, jo sværere bliver det at sløre de
reelle ejerforhold.
I EU-regi arbejdes der heldigvis også på at
skabe øget åbenhed og på at skabe natio-
Side 11 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0012.png
nale ejerregistre med oplysninger om sel-
skabers reelle ejere. Det sker som led i ar-
bejdet med det 4. hvidvaskdirektiv. Direk-
tivforslaget er meget tæt på at være ende-
ligt vedtaget. Der er således indgået et
kompromis mellem Rådet og Europa Par-
lamentet. I dette kompromis er der lagt op
til, at selskaberne i EU forpligtes til også at
oplyse om de reelle ejere, og disse oplys-
ninger skal registreres i centrale registre i
medlemslandene.
Dette vil være et væsentligt fremskridt,
som forbedrer åbenheden om ejerskabet af
alle selskaber i EU, herunder danske
kommanditselskaber.
Afslutning
Samlet set mener jeg derfor, at regeringen
hele tiden har arbejdet på alle fronter for at
sikre gennemsigtighed og sikre, at de virk-
somheder, der skal betale skat til Danmark,
også gør det.
Det gælder både lovgivningsarbejdet på na-
Side 12 af 13
L 88 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om talepapir fra samrådet den 7. april 2015 vedrørende lovforslaget, til skatteministeren
1531565_0013.png
tionalt niveau og på internationalt niveau.
Samtidigt har SKAT fokus på, at den gæl-
dende lovgivning overholdes, og undersø-
ger, om de eksisterende regler er tilstræk-
kelige.
Når alt dette er sagt, vil jeg også gerne un-
derstrege, at det jo ikke er sådan, at vi ikke
løbende vil se på udviklingen. Det er klart,
at vi med de to skattelyaftaler har besluttet
os for en række indsatser, som vi nu skal se
virke. Så kan vi jo evaluere dem, når de har
virket, og se, om det er tilstrækkeligt.
Side 13 af 13