Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 83 Bilag 1
Offentligt
1426665_0001.png
LIGESTILLLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
19. november2014
Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø
(Undtagelse af
frivilligt arbejde fra krav om APV og AMO, forebyggelse af ar-
bejdsrelateret vold, trusler og anden krænkende adfærd uden
for arbejdstid, Arbejdstilsynets adgang til at indhente oplys-
ninger fra eksterne registre m.v.
)
Myndighed/Afsender
Lovens ikrafttrædelsesdato
Kontaktperson
Telefon
E-mail
Arbejdstilsynet
1. januar 2015
Kristina Seehuusen /Anne-Mette Fuglebjerg
7220 8541 / 7220 8575
[email protected]
/
[email protected]
Baggrund for loven
Regeringen ønsker at støtte op om det frivillige arbejde, som er afgørende for et
stærkt dansk foreningsliv og for den sociale sammenhængskræft i vores samfund.
Unødigt bureaukrati må ikke være stopklods for frivilligt arbejde i Danmark. Der-
for foreslås det, at frivilligt arbejde, der har karakter af fritidsaktiviteter for almen-
nyttige foreninger, der ikke har fortjeneste som formål undtages for krav om ar-
bejdspladsvurdering (APV) og arbejdsmiljøorganisation (AMO).
I de senere år har der været flere eksempler på, at ansatte udsættes for arbejdsrela-
teret vold uden for arbejdstiden. Regeringen finder det helt uacceptabelt, at ansatte
bliver udsat for vold på grund af deres arbejde, uanset hvor og hvornår volden fin-
der sted. Derfor foreslås det, at ministeren bemyndiges til at fastsætte regler om, at
en eller flere af lovens bestemmelser også skal gælde arbejdsrelateret vold, der fin-
der sted uden for arbejdstiden. Herudover foreslås det, at ministeren også bemyn-
diges til at fastsætte regler om retningslinjer og vejledning til ansatte om håndtering
af vold, trusler og anden krænkende adfærd samt regler om opfølgning på sådanne
episoder.
Lovforslagets formål
Formålet med lovforslaget er at undtage frivilligt arbejde, der har karakter af fri-
tidsaktiviteter for almennyttige foreninger, der ikke har fortjeneste som formål, fra
krav om APV og AMO.
Lovforslaget har desuden til formål at skabe mulighed for at udvide pligten til at
forebygge vold, der sker i arbejdstiden, så den også omfatter arbejdsrelateret vold,
der finder sted uden for arbejdstiden.
Lovforslaget har endvidere til formål at give Arbejdstilsynet adgang til at indhente
eksterne data for at målrette Arbejdstilsynets generelle tilsyn efter arbejdsmiljølo-
ven samt indsatsen mod social dumping.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig har forslaget til formål at:
Præcisere, at Arbejdstilsynet kan fastsætte en efterkommelsesfrist, når Arbejds-
tilsynet afgiver undersøgelsespåbud med hjemmel i arbejdsmiljølovens § 21.
Ophæve bestemmelsen om, at arbejdsgiveren skal underrette kommunen ved
beskæftigelse af unge under 18 år.
Give hjemmel til beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om digital of-
fentliggørelse af oplysninger om sikkerhedsforanstaltninger for Seveso-
virksomheder.
De primære målgrupper for lovforslaget
Målgruppen for forslaget om at undtage frivillige fra krav om APV og AMO er al-
mennyttige foreninger, der ikke har fortjeneste som formål, og de frivillige, der er
beskæftiget her. Frivillig beskæftigelse i almennyttige foreninger, der ikke har for-
tjeneste som formål, er ikke en del af det almindelige erhvervsliv.
Målgruppen for forslaget om vold uden for arbejdstid er som udgangspunkt alle
virksomheder med ansatte. Udmøntningen af forslaget vil dog i særlig grad berøre
virksomheder, hvor der er konkret risiko for arbejdsrelateret vold uden for arbejds-
tid. Forslaget omfatter ikke selvstændige uden ansatte.
De øvrige foreslåede ændringer, herunder forslaget om at give Arbejdstilsynet ad-
gang til at indhente eksterne data, omfatter virksomheder med ansatte. Den primæ-
re målgruppe er derfor arbejdsgivere, arbejdsledere og øvrige ansatte.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
En sekundær målgruppe for forslaget er arbejdsgiverorganisationer, branchear-
bejdsmiljøråd mv., som har en interesse i at kende de nye regler, som gælder for
virksomhederne.
Samlet vurdering
Arbejdstilsynet vurderer, at der ikke er ligestillingsmæssige konsekvenser forbun-
det med de ændrede regler.
Forslaget om at almennyttige foreninger, der ikke har fortjeneste som formål, i for-
hold til frivilligt arbejde, der har karakter af fritidsaktiviteter undtages fra APV- og
AMO-kravet vil gælde alle de omtalte foreninger og alle de frivillige, der er be-
skæftiget i foreningerne, og Arbejdstilsynet vurderer derfor, at dette forslag er
kønsneutralt.
Forslaget om at udvide pligten til at forebygge arbejdsrelateret vold, der finder sted
uden for arbejdstiden, gælder alle virksomheder, brancher, ansatte mv., og Arbejds-
tilsynet vurderer derfor, at dette forslag er kønsneutralt.
Forslaget om at give Arbejdstilsynet adgang til eksterne data for at målrette tilsynet
vil give Arbejdstilsynet adgang til de nødvendige data om fx sygedagpenge, korte
ansættelsesforløb, statsborgerskab mv. Arbejdstilsynet vurderer, at dette forslag er
kønsneutralt.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Præciseringen af, at der kan fastsættes en efterkommelsesfrist for undersøgelsespå-
bud samt hjemlen til at fastsætte regler om digital offentliggørelse af oplysninger
om sikkerhedsforanstaltninger for Seveso-virksomheder, gælder for virksomheder
generelt. Arbejdstilsynet vurderer på den baggrund, at de foreslåede regler er køns-
neutrale i deres formulering.
Det er således Arbejdstilsynets samlede vurdering, at det ikke er nødvendigt at
gennemføre en egentlig ligestillingsvurdering af lovforslagets ændringer.
3