Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 77 Bilag 2
Offentligt
1423298_0001.png
Lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2014-15
Fremsat den 19. november 2014 af miljøministeren (Kirsten Brosbøl)
Forslag
til
Lov om Den Danske Naturfond
1)
§ 1.
Loven finder anvendelse på Den Danske Naturfond,
som stiftet på privatretligt grundlag af miljøministeren, VIL-
LUM FONDEN og Aage V. Jensen Naturfond som en pri-
vat, erhvervsdrivende fond uden for den offentlige forvalt-
ning.
§ 2.
Den Danske Naturfond er omfattet af lov om er-
hvervsdrivende fonde, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Miljøministeren kan udpege medlemmerne af Den
Danske Naturfonds bestyrelse, herunder formanden for be-
styrelsen.
§ 3.
Kapitel 2, med undtagelse af §§ 11-14, kapitel 4 og 5,
med undtagelse af § 36, stk. 3 og 4, og §§ 37-39, i lov om
offentlighed i forvaltningen samt regler fastsat i medfør af
disse bestemmelser gælder for Den Danske Naturfond.
Stk. 2.
Kapitel 2, med undtagelse af § 5, og kapitel 6 i for-
valtningsloven gælder for Den Danske Naturfond ved be-
handlingen af sager, hvori der er eller vil blive truffet afgø-
relse af fonden. Forvaltningslovens kapitel 2, med undtagel-
se af § 5, gælder også for behandlingen af sager om indgåel-
se af kontraktforhold eller lignende privatretlige dispositio-
ner. Forvaltningslovens § 3 gælder ikke for fondens besty-
relses beslutninger om vederlag m.v. til medlemmer af be-
styrelsen.
Stk. 3.
De almindelige forvaltningsretlige grundsætninger
og principper om lighed, magtfordrejning og proportionali-
tet gælder for Den Danske Naturfond.
§ 4.
Lov om aktindsigt i miljøoplysninger og regler fastsat
i medfør heraf gælder for Den Danske Naturfond, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
§ 4, stk. 6, og §§ 4 a og 4 b i lov om aktindsigt i
miljøoplysninger gælder ikke for Den Danske Naturfond.
Stk. 3.
Den Danske Naturfond har pligt til, efter skriftlig
anmodning fra en aktindsigtssøgende, at revurdere afgørel-
ser om aktindsigt i miljøoplysninger. En anmodning om re-
1)
vurdering skal behandles hurtigt. Fonden kan ikke opkræve
betaling for behandling af anmodninger om revurdering.
§ 5.
Lønniveauet for ansatte i Den Danske Naturfond må
ikke overstige det til enhver tid gældende lønniveau for an-
satte i tilsvarende stillinger i staten.
Stk. 2.
Vederlag til medlemmer af bestyrelsen i Den Dan-
ske Naturfond skal fastsættes efter principper og retningslin-
jer, der svarer til de til enhver tid gældende regler om beta-
ling til medlemmer af kollegiale organer i staten. Højere ve-
derlag kan alene fastsættes helt undtagelsesvist og efter mil-
jøministerens godkendelse.
Stk. 3.
Besættelse af stillinger i Den Danske Naturfond
skal ske efter principper og retningslinjer, der svarer til de til
enhver tid gældende regler om opslag af stillinger og lønne-
de hverv i staten.
Stk. 4.
Merudgifter, der påføres ansatte og medlemmer af
bestyrelsen i Den Danske Naturfond i forbindelse med rejser
og ophold i fondsregi, skal godtgøres efter principper og ret-
ningslinjer, der svarer til de til enhver tid gældende regler
om tjenesterejser i staten.
§ 6.
Den Danske Naturfond skal give offentligheden ad-
gang til sine arealer i et omfang, der svarer til den adgang,
som gælder for offentligt ejede arealer, medmindre væsentli-
ge naturbeskyttelsesmæssige hensyn taler imod, jf. dog stk.
2.
Stk. 2.
Stk. 1 gælder ikke for arealer, som Den Danske
Naturfond midlertidigt har erhvervet med henblik på jord-
fordeling, mageskifte eller lignende.
§ 7.
Overdrager Den Danske Naturfond undtagelsesvist
arealer med en værdifuld naturtilstand m.v., er overdragel-
sen betinget af, at der mellem fonden og erhververen indgås
aftale om opretholdelse af denne naturtilstand m.v. og af den
for offentligheden gældende adgang, og at aftalen herom
tinglyses som byrde på ejendommen med fonden som påta-
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4 af 28. januar 2003 om offentlig adgang til
miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF, EF-Tidende 2003, nr. L 41, side 26.
AL003066
Miljømin., j.nr. 2014-8954
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0002.png
2
leberettiget. Dette gælder ikke for så vidt angår arealer som
omhandlet i § 6, stk. 2.
Stk. 2.
Sker overdragelse af arealer som omhandlet i stk. 1
i forbindelse med Den Danske Naturfonds opløsning, skal
overdragelsen godkendes af miljøministeren.
Stk. 3.
I tilfælde af Den Danske Naturfonds opløsning
indtræder miljøministeren eller den, ministeren bemyndiger
dertil, i fondens sted som påtaleberettiget for så vidt angår
de aftaler, der er nævnt i stk. 1.
§ 8.
§ 2, stk. 1, i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. gælder ikke for Den Danske Naturfond. Fondens regn-
skaber revideres af en eller flere godkendte revisorer, som
udpeges af fondens bestyrelse.
§ 9.
Ved søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der er
omfattet af denne lov, skal retten påse, at omkostningerne
ved sagen ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter.
§ 10.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
§ 11.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0003.png
3
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
2.
Indledning
Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Fondens karakter
2.2. Lov om erhvervsdrivende fonde
2.3. Forvaltningsretlige regler og principper m.v.
2.4. Løn- og pensionsvilkår m.v.
2.5. Offentlighedens adgang til fondens arealer
2.6. Sikring af naturtilstanden på og offentlighedens adgang til fondens arealer ved overdragelse
2.7. Revision
De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
De administrative konsekvenser for borgerne
De miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
I henhold til principaftalen skal Den Danske Naturfond ar-
bejde for at forbedre naturtilstanden og vandmiljøet i Dan-
mark. Det er herunder et selvstændigt formål for fonden at
styrke den folkelige forankring af og opbakning til arbejdet
med naturgenopretning og -beskyttelse. Fondens aktiviteter
skal ikke erstatte, men supplere og forstærke eksisterende
offentlige og private indsatser for naturtilstanden og vand-
miljøet.
Fonden har efter aftalen både mulighed for selv at købe,
eje og udvikle arealer og for at indgå i samarbejdsprojekter
med private, andre fonde, kommuner, staten m.v. Fonden
har ligeledes mulighed for både at etablere nye naturområ-
der, sikre, forbedre og udvide eksisterende naturområder og
skabe bedre sammenhæng mellem naturområder m.v.
Vælger fonden at fokusere sine aktiviteter på køb og etab-
lering af naturområder, skønnes det, at fonden, inden for den
ved oprettelsen bevilgede ramme, kan etablere betydelige
arealer med ny natur. Disse nye naturarealer kan bl.a. med-
virke til at skabe en bedre sammenhæng mellem eksisteren-
de naturarealer og udvide og beskytte særligt værdifulde og
sårbare naturtyper. Udtagning af landbrugsarealer af drift og
etablering af naturarealer vil også kunne bidrage til at ned-
sætte udledningen af næringsstoffer til vandmiljøet og med-
virke til at reducere udledningen af drivhusgasser. Fondens
indsats vil således kunne bidrage til Danmarks opfyldelse af
EU-retlige forpligtelser angående natur og vandmiljø.
For at sikre at Den Danske Naturfond bliver en ny og uaf-
hængig aktør, der opleves som attraktiv i forhold til private
donationer og frivilligt engagement, og som har den fornød-
ne frihed til at kunne levere nye former for løsninger, vil
fonden blive stiftet på privatretligt grundlag af miljøministe-
ren, VILLUM FONDEN og Aage V. Jensen Naturfond som
en privat, erhvervsdrivende fond uden for den offentlige for-
valtning.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
1. Indledning
Regeringen (dengang bestående af Socialdemokraterne,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti) nedsatte i marts
2012 en uafhængig Natur- og Landbrugskommission, som i
sine anbefalinger til regeringen fra april 2013 bl.a. pegede
på behovet for nye aktører, nye måder at gennemføre natur-
projekter på og nye finansieringskilder. Kommissionen an-
befalede på den baggrund etablering af en national natur-
fond, der skulle finansieres gennem bidrag fra både staten
og private donorer, og som ud over eksisterende offentlige
indsatser skulle gennemføre projekter, der kunne skabe ny
natur og mere biologisk mangfoldighed i det åbne land og i
skovene til glæde for alle danskere.
Som opfølgning på anbefalingerne aftalte regeringen (den-
gang bestående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti), Venstre og Det Konservative Folke-
parti, som en del af aftalen om finansloven for 2014, at etab-
lere Den Danske Naturfond i et samarbejde mellem staten,
VILLUM FONDEN og Aage V. Jensen Naturfond. Staten
ville i den forbindelse stille 500 mio. kr. til rådighed.
Parallelt med finanslovsaftalen indgik regeringen (den-
gang bestående af Socialdemokraterne, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti) i december 2013 en principaftale
med VILLUM FONDEN og Aage V. Jensen Naturfond om
etablering af Den Danske Naturfond som et offentligt privat
partnerskab. Med aftalen stiller staten, VILLUM FONDEN
og Aage V. Jensen Naturfond henholdsvis 500 mio. kr., 250
mio. kr. og 125 mio. kr. til rådighed for fonden. Staten ind-
betaler desuden 49 mio. kr. som tilskud til fondens sekretari-
atsudgifter og udgifter forbundet med etablering af fonden.
Det forudsættes herudover, at fonden vil skulle arbejde ak-
tivt på at rejse yderligere kapital fra fonde, virksomheder og
private.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0004.png
4
Den Danske Naturfond forventes at skabe naturarealer,
som vil indeholde væsentlige naturværdier, sikre levesteder
for sjældne og sårbare arter, forbedre vandmiljøet og have
stor betydning for befolkningens mulighed for at opleve na-
turen. Der er således væsentlige samfundsinteresser knyttet
til fondens virke.
Uanset fondens private karakter foreslås det derfor, at Den
Danske Naturfond skal være omfattet af en række centrale
forvaltningsretlige regler og principper, som skal sikre en
åben og god forvaltning af fonden. Desuden foreslås det, at
niveauet for løn, bestyrelsesvederlag og godtgørelse for
merudgifter i forbindelse med tjenesterejser reguleres under
hensyn til, hvad der gælder inden for den statslige forvalt-
ning, og at der stilles krav om, at stillinger i fonden opslås
offentligt m.v. svarende til, hvad der gælder inden for den
statslige forvaltning.
Endvidere foreslås det, at Den Danske Naturfond pålæg-
ges at give offentligheden adgang til sine arealer i et om-
fang, der som udgangspunkt svarer til den adgang, som gæl-
der for offentligt ejede arealer. Endelig foreslås en række til-
tag, som skal sikre opretholdelsen af naturtilstanden m.v. på
fondens arealer og offentlighedens adgang dertil, hvis area-
lerne overdrages, mens fonden er i funktion eller i forbindel-
se med en eventuel opløsning af fonden.
2. Redegørelse for hovedpunkterne i lovforslaget
2.1. Fondens karakter
Den Danske Naturfond stiftes på privatretligt grundlag af
miljøministeren, VILLUM FONDEN og Aage V. Jensen
Naturfond som en privat, erhvervsdrivende fond uden for
den offentlige forvaltning. Grundlaget for fondens virksom-
hed fastsættes i fondens vedtægt, som udarbejdes af stifter-
ne. Vedtægten vil bl.a. beskrive fondens formål, fondens ka-
pitalforhold, hvordan bestyrelsen skal sammensættes og ud-
peges, bestyrelsens arbejde, fondens direktion, hvordan fon-
dens aktiver skal anbringes, hvordan dens driftsresultater
skal anvendes, og hvordan fonden kan opløses. Fondens for-
mue udskilles ved stiftelsen uigenkaldeligt fra stifternes for-
mue og vil herefter ikke kunne føres tilbage til stifterne.
Hensigten med at etablere fonden på denne vis, frem for
som en del af den offentlige forvaltning, er ønsket om at
skabe en uafhængig aktør, der i højere grad vil være i stand
til at tiltrække donationer fra andre fonde, virksomheder og
private m.fl. Uafhængigheden skal samtidig give fondens le-
delse det fornødne råderum til at udvikle og levere nye for-
mer for løsninger.
Fonden vil herefter i al væsentlighed fungere som en al-
mindelig privat, erhvervsdrivende fond med egen formue og
under ledelse af en uafhængig bestyrelse, som vil have det
overordnede ansvar for fondens organisering og drift. Det er
alene bestyrelsen, der træffer beslutning om forvaltning af
fonden og anvendelse af fondens midler inden for formålet.
Miljøministeren og de øvrige stiftere vil derfor ikke have
indflydelse på anvendelsen af de indskudte midler.
Miljøministeren vil således ikke have andre beføjelser i
forhold til fonden, end ministeren er tillagt ved denne lov og
i øvrigt måtte tillægges i fondens vedtægt. Miljøministeren
har f.eks. ingen instruktionsbeføjelse over for fonden eller
de enkelte bestyrelsesmedlemmer og vil ikke kunne afsætte
disse. Det betyder bl.a., at miljøministeren ikke vil kunne gi-
ve fonden påbud om at træffe eller ændre dispositioner –
hverken af egen drift eller på baggrund af eksterne henven-
delser. Fondens afgørelser og øvrige dispositioner vil ikke
kunne indbringes for ministeren. Idet der er tale om et privat
organ uden for den offentlige forvaltning, vil fonden endvi-
dere nyde beskyttelse over for indgreb fra statens side i form
af omorganisering eller nedlæggelse.
Rammerne for og kontrollen med Den Danske Naturfond
vil herefter som udgangspunkt svare til, hvad der gælder for
almindelige erhvervsdrivende fonde. Fonden vil skulle agere
inden for erhvervsfondslovgivningen m.v. og de rammer,
der er fastsat i fondens vedtægt, herunder formålet for fon-
den. Fondens overholdelse heraf påses af fondsmyndighe-
den, jf. afsnit 2.2.
Som en privat, erhvervsdrivende fond uden for den offent-
lige forvaltning vil fonden ikke være omfattet af de regler og
principper, som gælder for den offentlige forvaltning, ud-
over hvad der foreslås ved denne lov, jf. afsnit 2.3-2.6. Fon-
den vil f.eks. ikke skulle anses som en del af den offentlige
forvaltning i forhold til lov om behandling af personoplys-
ninger.
Det bemærkes, at miljøministeren alene fører almindeligt
ulovbestemt sektortilsyn med overholdelsen af denne lov,
såvel som af den øvrige natur- og miljølovgivning, og i den
forbindelse kun vil kunne afgive generelle udtalelser om lo-
vens indhold og anvendelse og konkrete vejledende udtalel-
ser over for fonden om lovligheden af enkeltstående disposi-
tioner.
2.2. Lov om erhvervsdrivende fonde
Lov om erhvervsdrivende fonde (erhvervsfondsloven) er
nyaffattet ved lov nr. 712 af 25. juni 2014. I det følgende re-
fereres til den nye lov, som forventes at træde i kraft den 1.
januar 2015.
Som følge af Den Danske Naturfonds private karakter, jf.
afsnit 2.1, og dens forventede aktiviteter vil der være tale
om en erhvervsdrivende fond omfattet af erhvervsfondslo-
ven.
En erhvervsdrivende fonds første bestyrelse udpeges sæd-
vanligvis af fondens stifter efter de krav, som er fastsat i
vedtægten, hvis der ikke er andre udpegningsberettigede an-
givet i vedtægten. Efter den første udpegningsperiode kræ-
ver erhvervsfondsloven, at et vist antal bestyrelsesmedlem-
mer udpeges af andre end stifter. På grund af de væsentlige
samfundsinteresser knyttet til fondens virke, jf. afsnit 1,
foreslås det, at der ved undtagelse fra erhvervsfondsloven
skabes mulighed for, at miljøministeren – også efter den før-
ste udpegningsperiode – kan udpege alle medlemmerne af
fondens bestyrelse, herunder formanden for bestyrelsen. De
nærmere bestemmelser omkring udpegning af bestyrelsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0005.png
5
fastsættes i vedtægten for fonden. F.eks. fastsættes det her,
hvordan udpegningsretten fordeles mellem de tre stiftere i
første udpegningsperiode, om udpegning sker efter indstil-
ling, hvem der i givet fald indstiller, hvilke personer der kan
udpeges, og for hvor lang en periode de udpeges.
Det skal understreges, at bestyrelsesmedlemmerne, herun-
der formanden, ikke skal arbejde for eller repræsentere mil-
jøministerens interesser, og at miljøministeren ikke vil have
instruktionsbeføjelse i forhold til medlemmerne og ikke vil
kunne afsætte disse. Miljøministeren vil således alene få
mulighed for at sikre, at personer, der udpeges til bestyrel-
sen, er velegnede til at varetage hvervet i kraft af de pågæl-
dendes personlige egenskaber og kvalifikationer.
Fondsmyndigheden, som efter erhvervsfondsloven udøves
af Erhvervsstyrelsen, fører et fondsretligt tilsyn med, at fon-
den ledes forsvarligt i overensstemmelse med fondslovgiv-
ningen og fondsvedtægten. Fondsmyndigheden påser ikke
fondens overholdelse af denne lov.
2.3. Forvaltningsretlige regler og principper m.v.
Den Danske Naturfond stiftes som en privat, erhvervsdri-
vende fond uden for den offentlige forvaltning og vil derfor
ikke være omfattet af de regler og principper, som gælder
for den offentlige forvaltning, herunder lov om offentlighed
i forvaltningen (offentlighedsloven) og forvaltningsloven.
På grund af de væsentlige samfundsinteresser knyttet til
fondens virke, jf. afsnit 1, lægges der vægt på at sikre en
særlig høj grad af åbenhed omkring fondens virke samt en
gennemsigtig og saglig forvaltning af dens midler. Det fore-
slås derfor, at en række centrale bestemmelser i offentlig-
hedsloven og forvaltningsloven samt en række centrale for-
valtningsretlige grundsætninger og principper skal gælde for
fonden.
Specifikt foreslås det, at offentlighedslovens bestemmel-
ser om aktindsigt samt regler fastsat i medfør af disse be-
stemmelser skal gælde for fonden. Der vil herefter være ad-
gang til aktindsigt i fondens dokumenter. Fonden vil efter de
sædvanlige bestemmelser i offentlighedsloven have mulig-
hed for at undtage visse sager, dokumenter og oplysninger
fra aktindsigt, f.eks. under hensyn til fondens forretnings-
virksomhed.
Desuden foreslås det, at forvaltningslovens bestemmelser
om inhabilitet og begrundelse skal gælde for fonden. Heref-
ter vil ansatte og bestyrelsesmedlemmer i fonden ikke kunne
deltage ved behandlingen af sager, hvori de f.eks. selv har
en særlig personlig eller økonomisk interesse, og fonden vil
skulle begrunde sine afgørelser.
Det foreslås endvidere, at de almindelige forvaltningsretli-
ge grundsætninger og principper om lighed, magtfordrejning
og proportionalitet skal gælde for fonden. Fonden vil heref-
ter bl.a. skulle forfølge saglige hensyn i sin sagsbehandling
og må ikke handle arbitrært eller diskriminere.
På baggrund af EU-Domstolens praksis vurderes det, at
fonden vil være omfattet af myndighedsbegrebet i Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar
2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger (miljøoplys-
ningsdirektivet) og dermed af direktivet.
For at sikre overholdelse af Danmarks EU-retlige forplig-
telser foreslås det derfor, at også lov om aktindsigt i miljø-
oplysninger (miljøoplysningsloven), som gennemfører di-
rektivet i dansk ret, og regler fastsat i medfør af denne skal
gælde for fonden, med undtagelse af § 4, stk. 6, og §§ 4 a og
4 b. Dette betyder bl.a., at der vil være en videregående ad-
gang til aktindsigt i miljøoplysninger i forhold til eventuelle
andre oplysninger i fondens besiddelse. Der henvises herom
til bemærkningerne til § 4.
Det foreslås endvidere, at fonden skal have pligt til, efter
skriftlig anmodning fra en aktindsigtssøgende, at revurdere
afgørelser om aktindsigt i miljøoplysninger. Dette indebæ-
rer, at fonden vil have pligt til at realitetsbehandle aktind-
sigtssagen på ny, uanset om der foreligger nye oplysninger.
Det foreslås samtidig, at fonden skal behandle anmodninger
om revurdering hurtigt, og at fonden ikke kan opkræve beta-
ling for revurderingen. Dette skal sikre overholdelse af di-
rektivets artikel 6, stk. 1.
Idet fonden skal registreres hos Erhvervsstyrelsen som er-
hvervsdrivende fond, vil der i øvrigt være adgang til oplys-
ninger om fondens vedtægt, ledelse og de indsendte årsrap-
porter.
Fondsmyndigheden fører, jf. afsnit 2.2, ikke tilsyn med
fondens overholdelse af de foreslåede bestemmelser.
2.4. Løn- og pensionsvilkår m.v.
Den Danske Naturfond stiftes som en privat, erhvervsdri-
vende fond uden for den offentlige forvaltning og vil derfor
ikke være omfattet af de statslige regler, retningslinjer og af-
taler m.v. angående løn- og ansættelsesvilkår.
For at sikre en fornuftig anvendelse af fondens midler fin-
des det imidlertid hensigtsmæssigt at regulere niveauet for
løn, bestyrelsesvederlag og godtgørelse for merudgifter i
forbindelse med tjenesterejser under hensyn til, hvad der
gælder inden for den statslige forvaltning. Sikkerhed og
gennemsigtighed omkring disse forhold vil samtidig kunne
understøtte fondens legitimitet samt den folkelige opbakning
og økonomiske støtte til fonden.
Det foreslås derfor, at lønniveauet for ansatte i fonden ik-
ke må overstige det til enhver tid gældende lønniveau for
ansatte i tilsvarende stillinger i staten, at vederlag til besty-
relsesmedlemmer i fonden skal fastsættes efter principper og
retningslinjer, der svarer til de statslige regler herom, og at
udgifter i forbindelse med tjenesterejser skal godtgøres efter
principper og retningslinjer, der svarer til de statslige regler
herom.
For at sikre gennemsigtighed i forhold til fondens ansæt-
telse af personale foreslås desuden, at besættelse af stillinger
i fonden skal ske efter principper og retningslinjer, der sva-
rer til de statslige regler vedrørende opslag af stillinger m.v.
Fondsmyndigheden fører, jf. afsnit 2.2, ikke tilsyn med
fondens overholdelse af de foreslåede bestemmelser men
alene med de bestemmelser angående vederlag til fondens
ledelse, som fremgår af erhvervsfondsloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0006.png
6
2.5. Offentlighedens adgang til fondens arealer
Den Danske Naturfond stiftes som en privat, erhvervsdri-
vende fond uden for den offentlige forvaltning, og adgangen
til dens arealer vil derfor være reguleret af de regler, der
gælder for privatejede arealer.
På grund af de væsentlige samfundsinteresser knyttet til
fondens virke, jf. afsnit 1, samt ønsket om folkelig opbak-
ning og forankring foreslås det imidlertid, at offentligheden
sikres en videre adgang til fondens arealer.
Specifikt foreslås det, at fonden skal give offentligheden
adgang til sine arealer i et omfang, der svarer til den adgang,
som gælder for offentligt ejede arealer efter lov om naturbe-
skyttelse (naturbeskyttelsesloven), medmindre væsentlige
naturbeskyttelsesmæssige hensyn taler imod en sådan ad-
gang.
Fondsmyndigheden fører, jf. afsnit 2.2, ikke tilsyn med
fondens overholdelse af den foreslåede bestemmelse.
2.6. Sikring af naturtilstanden på og offentlighedens adgang
til fondens arealer ved overdragelse
Det forventes, at Den Danske Naturfond vil skabe natur-
arealer, som indeholder væsentlige naturværdier, sikrer leve-
steder for sjældne og sårbare arter, forbedrer vandmiljøet og
dermed også bidrager til opfyldelsen af Danmarks internatio-
nale forpligtigelser angående natur og vandmiljø, jf. afsnit 1.
Offentlighedens adgang til fondens arealer vil samtidig være
af væsentlig betydning for befolkningens mulighed for at
opleve naturen.
For at sikre at de arealer, som fonden erhverver og udvik-
ler, forvaltes under hensyn til de interesser, som fondens
formål tilsiger, foreslås det, at fonden som udgangspunkt
kun undtagelsesvist skal kunne overdrage arealer med en
værdifuld naturtilstand m.v.
Det foreslås desuden, at naturtilstanden m.v. på disse area-
ler og offentlighedens adgang dertil skal sikres i tilfælde af,
at arealerne overdrages – både hvis fonden undtagelsesvist
beslutter at overdrage arealer, mens fonden er i funktion, og
hvis overdragelsen sker i forbindelse med fondens eventuel-
le opløsning. I begge situationer foreslås det, at det skal væ-
re en betingelse for overdragelse, at der indgås aftale med
erhververen af arealet om opretholdelse af naturtilstanden
m.v. og om offentlighedens adgang, og at denne aftale ting-
lyses som byrde på ejendommen.
Sker overdragelsen i forbindelse med fondens opløsning,
foreslås det desuden, at miljøministeren skal godkende over-
dragelsen for bl.a. at sikre, at de fastsatte vilkår er tilstræk-
kelige til at sikre opretholdelsen af naturtilstanden m.v. på
arealet og offentlighedens adgang dertil.
Fondsmyndigheden fører, jf. afsnit 2.2, ikke tilsyn med
fondens overholdelse af de foreslåede bestemmelser.
2.7. Revision
Efter lov om revisionen af statens regnskaber m.m. (rigs-
revisorloven) reviderer rigsrevisor regnskaber fra bl.a. fon-
de, hvis udgifter eller regnskabsmæssige underskud dækkes
ved statstilskud eller ved bidrag, afgift eller anden indtægt i
henhold til lov. Den Danske Naturfonds regnskaber vil her-
efter som udgangspunkt skulle revideres af rigsrevisor.
Som beskrevet i afsnit 1 og 2.1 er det hensigten, at Den
Danske Naturfond i al væsentlighed skal fungere som en al-
mindelig privat, erhvervsdrivende fond. Fondens midler for-
ventes desuden på længere sigt hovedsageligt at stamme fra
private donationer. På den baggrund foreslås det, at fonden
undtages fra rigsrevisorlovens krav om revision ved rigsre-
visor, og at fondens regnskaber i stedet revideres af en eller
flere godkendte revisorer, som udpeges af fondens bestyrel-
se. Dette svarer til, hvad der gælder for sædvanlige private,
erhvervsdrivende fonde.
Samtidig vil rigsrevisor dog efter rigsrevisorloven kunne
kræve fondens regnskaber forelagt til gennemgang. Rigsre-
visor vil i den forbindelse bl.a. påse, om revisionen har væ-
ret betryggende, og om der er taget skyldige økonomiske
hensyn ved forvaltningen af midlerne, dvs. gennemføre for-
valtningsrevision. Miljøministeren vil ikke kunne give fon-
den påbud om at træffe eller ændre dispositioner m.v. på
baggrund af rigsrevisors gennemgang, jf. afsnit 2.1.
3. De økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget fastsætter alene en række rammer for Den
Danske Naturfonds virke og vil derfor ikke i sig selv have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det of-
fentlige.
For så vidt angår de økonomiske konsekvenser af selve
oprettelsen af fonden henvises til afsnit 1.
4. De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vil ikke have økonomiske eller administrati-
ve konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. De administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil ikke have administrative konsekvenser
for borgerne.
6. De miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget fastsætter alene en række rammer for Den
Danske Naturfonds virke og vil derfor ikke i sig selv have
miljømæssige konsekvenser.
For så vidt angår de miljømæssige konsekvenser af selve
oprettelsen af fonden henvises til afsnit 1.
7. Forholdet til EU-retten
Som nævnt i afsnit 2.3 ovenfor og nærmere beskrevet i
bemærkningerne til § 4 vurderes det på baggrund af EU-
Domstolens praksis, at Den Danske Naturfond er omfattet af
myndighedsbegrebet i miljøoplysningsdirektivet. For at sik-
re overholdelse af Danmarks EU-retlige forpligtelser fast-
sættes det i lovforslaget, at miljøoplysningsloven, som gen-
nemfører direktivet i dansk ret, og regler fastsat i medfør af
denne skal gælde for fonden, med undtagelse af § 4, stk. 6,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0007.png
7
og §§ 4 a og 4 b. Endvidere fastsættes det, at fonden skal ha-
ve pligt til, efter skriftlig anmodning fra en aktindsigtssø-
gende, at revurdere afgørelser om aktindsigt i miljøoplysnin-
ger. Dette skal sikre overholdelse af direktivets artikel 6, stk.
1.
Efter miljøoplysningsdirektivets artikel 6, stk. 2, skal
medlemsstaterne tillige sikre, at en aktindsigtssøgende har
adgang til prøvelse af en aktindsigtsafgørelse ved en dom-
stol eller et andet ved lov oprettet uafhængigt og upartisk or-
gan. Denne forpligtelse anses for at være opfyldt ved dansk
rets almindelige adgang til at anlægge civilt søgsmål.
Ved bestemmelserne i miljøoplysningsdirektivets artikel 6
er der i EU-retten sket en gennemførelse af Århus-konven-
tionens artikel 9, stk. 1.
Det følger endvidere af konventionens artikel 9, stk. 3, at
medlemmer af offentligheden, der opfylder eventuelle krite-
rier i national ret, skal have adgang til administrative eller
retslige procedurer for at anfægte private personers og of-
fentlige myndigheders handlinger eller undladelser, der er i
strid med nationale bestemmelser, der vedrører miljøet. Og-
så denne forpligtelse anses i relation til nærværende lovfor-
slag for at være opfyldt ved dansk rets almindelige adgang
til at anlægge civilt søgsmål.
Efter Århus-konventionens artikel 9, stk. 4, må procedurer
omfattet af bl.a. bestemmelsens stk. 1 og 3 ikke være uover-
kommeligt dyre. Processen ved danske domstole forudsæt-
tes at leve op til kravene i Århus-konventionen. I lyset af
EU-Domstolens dom af 13. februar 2014 i sag C-530/11,
Kommissionen mod Storbritannien, præciseres i forslagets §
9, at retten ved søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der
er omfattet af loven, skal påse, at omkostningerne ved sagen
ikke er uoverkommeligt høje for de berørte parter. Forplig-
telsen påhviler samtlige retsinstanser.
Såfremt Den Danske Naturfond udvikler tilskudsordnin-
ger m.v., der indebærer tilskud til økonomisk aktivitet, som
er omfattet af det EU-retlige statsstøttebegreb, forventes
fonden forinden at have foretaget en juridisk vurdering af
den påtænkte ordning og have sørget for at indrette ordnin-
gen efter de til enhver tid gældende regler for udbetaling af
støtte til virksomheder.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 22. septem-
ber 2014 til den 20. oktober 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F – Fagligt Fælles Forbund, 92-gruppen, Advokatrådet/
Advokatsamfundet, Akademiet for de tekniske videnskaber,
Akademikernes Centralorganisation, Akademirådet, Akade-
misk Arkitektforening, Andelsboligforeningernes Fællesre-
præsentation, Anvendt Kommunal Forskning, Arbejderbe-
vægelsens Erhvervsråd, Arkitektforbundet, Arkitektforenin-
gen, ATV – Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Biolo-
giforbundet, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, Bran-
cheforeningen for Biogas, By & Havn, Bygningskultur Dan-
mark, Bæredygtigt Landbrug, Campingrådet, Center for fi-
skeri, Centralorganisationen af industriansatte i Danmark
(CO-industri),
Centralorganisationernes
Fællesudvalg
(CFU), COWI A/S, Danmarks Arbejdsgiverforening, Dan-
marks Cykel Union, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks Natur-
fredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dan-
marks Vindmølleforening, Danmarks Vækstråd, Dansk
Akvakultur, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Blinde-
samfund, Dansk Botanisk Forening, Dansk Byggeri, Dansk
Byplanlaboratorium, Dansk Camping Union, Dansk Cyklist-
forbund, Dansk Energi, Dansk Energi Brancheforening,
Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk Er-
hvervsFremme, Dansk Falkejagtklub, Dansk Firmaidræt,
Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Jagt- & Skovbrugsmuseum, Dansk
Journalistforbund, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk
Kano og Kajak Forbund, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Landskabsarkitektfor-
ening, Dansk Magisterforening, Dansk Metal, Dansk Miljø-
teknologi, Dansk Navigatørforening, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Pattedyrforening, Dansk Pelsdyravlerfor-
ening, Dansk Planteværn, Dansk Retspolitisk Forening,
Dansk Rideforbund, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening,
Dansk Solvarme Forening, Dansk Sportsdykker Forbund,
Dansk Standard, Dansk Træforening, Dansk Træinformati-
on, Dansk Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vandre-
laug, Danske Advokater, Danske Anlægsgartnere, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Biologer - FaDB, Danske
Døves Landsforbund, Danske Falkonerer, Danske Handicap-
organisationer, Danske Havne, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Maritime, Danske Museer, Danske Revisorer, Dan-
ske Råstoffer, Danske Svineproducenter, Danske Træindu-
strier, Danske Vandløb, Datatilsynet, De Danske Skovdyr-
kerforeninger, De Danske Skytteforeninger, Den Danske
Landinspektørforening, Den Danske Nationalkomité for
Geologi, Det Centrale Handicapråd, Det Danske Fjerkræråd,
Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analy-
se og Forskning – KORA, Det Økologiske Råd, Det Økono-
miske Råd, DHI, DI ITEK, DJØF, DONG Energy, Dyrenes
Beskyttelse, Ejendomsforeningen Danmark, FAB – Forenin-
gen af byplanlæggere, Feriehusudlejernes Brancheforening,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet, FORCE Technology,
Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af Danske
Brøndborere, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark,
Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark og dis-
ses suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,
Foreningen af Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det of-
fentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Vand-
værker i Danmark, Foreningen Bevaringsværdige Bygnin-
ger, Foreningen for Danske Biogasanlæg, Foreningen for
Prydfjerkræ, Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes,
Foreningen til Svampekundskabens Fremme, Fredningsko-
miteen Lillebælt v/Bjørn Bennike, Friluftsrådet, Fritidshus-
ejernes Landsforening, GEUS, Grafisk Arbejdsgiverfor-
ening, Green Network, Greenpeace Danmark, Grønne Fami-
lier, HedeDanmark, Hedeselskabet, Herregårdsjægerne, HK
Danmark / HK Handel, HK-Kommunal, HORESTA, Høre-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0008.png
8
foreningen, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA, Insti-
tut for Center Planlægning - ICP A/S, Kolonihaveforbundet,
Kommunalteknisk Chefforening, Kyst, Land & Fjord, Land-
BoUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fæl-
lesråd, Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter,
Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsforeningen
Danske Fugleforeninger, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Lands-
foreningen Levende Hav, Landsforeningen Praktisk Økolo-
gi, Landsforeningen Ældre Sagen, LO (Landsorganisationen
i Danmark), Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Mejeriforenin-
gen, Miljøpartiet de Grønne, Miljøteknisk Brancheforening,
Nationalpark Mols Bjerge, Nationalpark Thy, Nationalpark
Vadehavet, Nationalt Center for Miljø og Energi, Natur &
Samfund, Natur og Ungdom, Naturvejlederforeningen i
Danmark, Niels Elers Koch (Skovrådets formand), NOAH,
Nordisk konservatorforbund, Orbicon, Parcelhusejernes
Landsforening, Praktiserende Landinspektørers Forening,
Rambøll Danmark, RealDania, Rigsrevisionen, Rådet for
Danske Campister, Sammenslutningen af Danske Småøer,
Skov & Landskab (Københavns Universitet), Småskovsfor-
9. Sammenfattende skema
eningen Danmark, Spildevandsteknisk Forening, Statens
Byggeforskningsinstitut (Aalborg Universitet), Teknologirå-
det, Teknologisk Institut, Træets Arbejdsgivere, Trælast-
handlerunionen (TUN), Turisterhvervets Samarbejdsforum,
Verdens Skove, Verdensnaturfonden (WWF), Videnscenter
for Husdyrgødnings- og Biomasseteknologi, Videnscenter
for Landbrug, Vildtforvaltningsrådet, Vindmølleindustrien,
Visit Denmark, Ældresagen, Økologisk Landsforening, Aal-
borg Universitet, Aarhus Universitet, DCA – Nationalt Cen-
ter for Fødevarer og Jordbrug (Aarhus Universitet), DCE –
Nationalt Center for Miljø og Energi (Aarhus Universitet),
Arkitektskolen i Aarhus, Danmarks Tekniske Universitet,
Ellen Margrethe Basse (Aarhus Universitet), Helle Tegner
Anker (Københavns Universitet), Journalisthøjskolen,
Kunstakademiets Arkitektskole, Københavns Universitet,
Peter Pagh (Københavns Universitet), RUC – Roskilde Uni-
versitetscenter, Syddansk Universitet, alle kommuner, alle
regioner, Danske Regioner, HK-Kommunal Miljøudvalg,
KL og SKI – Statens og Kommunernes Indkøbs Service
A/S.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kom- Ingen
Ingen
muner og regioner
Administrative konsekvenser for stat,
Ingen
Ingen
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for erhvervsli- Ingen
Ingen
vet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borger- Ingen
Ingen
ne
Forholdet til EU-retten
Den Danske Naturfond er omfattet af miljøoplysningsdirektivet og skal iagttage de
EU-retlige statsstøtteregler
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Bestemmelsen fastsætter anvendelsesområdet for loven.
Som det fremgår af bestemmelsen, oprettes Den Danske
Naturfond ikke ved eller i henhold til denne lov men stiftes
på privatretligt grundlag af miljøministeren, VILLUM FON-
DEN og Aage V. Jensen Naturfond. Det forudsættes samti-
dig, at Den Danske Naturfond derved må betragtes som en
privat, erhvervsdrivende fond uden for den offentlige for-
valtning. For så vidt angår konsekvenserne heraf henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.1.
Til § 2
Den Danske Naturfond stiftes på privatretligt grundlag
som en privat, erhvervsdrivende fond uden for den offentli-
ge forvaltning. Som følge heraf og af fondens forventede ak-
tiviteter vil der være tale om en erhvervsdrivende fond om-
fattet af erhvervsfondsloven, hvilket præciseres i bestem-
melsens
stk. 1.
Efter bestemmelsens
stk. 2
kan miljøministeren udpege
medlemmerne af Den Danske Naturfonds bestyrelse, herun-
der formanden for bestyrelsen.
Miljøministerens ret til at udpege samtlige bestyrelsens
medlemmer er en fravigelse af erhvervsfondslovens krav om
en i forhold til stifter selvstændig ledelse, jf. erhvervsfonds-
lovens § 1, stk. 2, 5. led. Dette bevirker imidlertid ikke, at
erhvervsfondsloven ikke i øvrigt finder anvendelse for fon-
den. Bestemmelsen hjemler endvidere ikke en generel fravi-
gelse af erhvervsfondslovens krav om en i forhold til stifter
selvstændig ledelse. Bortset fra miljøministerens særlige ud-
pegningsret gælder erhvervsfondslovens sædvanlige krav til
bestyrelsesmedlemmernes uafhængighed således.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0009.png
9
Det bemærkes, at udpegningsretten ikke medfører, at be-
styrelsesmedlemmerne, herunder formanden, skal arbejde
for eller repræsentere miljøministerens interesser. Bestyrel-
sen skal i overensstemmelse med erhvervsfondslovens § 38
alene varetage fondens formål og interesser. Retten til at ud-
pege giver heller ikke miljøministeren instruktionsbeføjelse
i forhold til de udpegede medlemmer eller ret til at afsætte
de udpegede medlemmer.
For så vidt angår miljøministerens ret til at udpege for-
manden for bestyrelsen er der tale om en undtagelse fra §
52, stk. 1, i erhvervsfondsloven, hvorefter bestyrelsen selv
vælger sin formand.
Til § 3
Den Danske Naturfond stiftes på privatretligt grundlag
som en privat, erhvervsdrivende fond uden for den offentli-
ge forvaltning, og offentlighedsloven og forvaltningsloven
m.fl. vil ikke gælde for fonden.
Bestemmelsens
stk. 1
fastsætter, at en række bestemmel-
ser i offentlighedsloven samt regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser desuagtet skal gælde for Den Danske Natur-
fond. Det følger bl.a. heraf, at der vil være adgang til aktind-
sigt i fondens dokumenter efter de angivne regler i offentlig-
hedsloven. Der vil herudover være særlig adgang til aktind-
sigt i miljøoplysninger efter miljøoplysningsloven, jf. § 4.
Den Danske Naturfond vil derimod ikke være omfattet af
de øvrige dele af offentlighedsloven, herunder regler om ret
til sammenstilling af oplysninger i databaser, ret til indsigt i
databasebeskrivelsen, notatpligt, meroffentlighedsprincip-
pet, journalisering, postlister, aktiv information, klage over
afgørelser om aktindsigt m.v. og klage over sagsbehand-
lingstiden.
Det bemærkes, at selvom bl.a. offentlighedslovens § 15
om journalisering ikke gælder for fonden, forudsættes det, at
fondens dokumenthåndteringssystem skal være egnet til, at
fonden kan behandle anmodninger om aktindsigt. Fonden
vil med andre ord skulle opbevare dokumenter på en sådan
måde, at det vil være muligt at identificere og fremfinde do-
kumenterne med henblik på behandling af anmodninger om
aktindsigt heri.
Bestemmelsens
stk. 2
fastsætter, at en række bestemmel-
ser i forvaltningsloven gælder for Den Danske Naturfond.
Endvidere fastsættes disse reglers anvendelsesområde, sva-
rende til hvad der gælder efter forvaltningslovens § 2, stk. 1
og 2. Begreberne afgørelse og privatretlige dispositioner
skal i den forbindelse forstås på samme måde som efter for-
valtningsloven.
Det følger bl.a. heraf, at fonden ved behandling af aktind-
sigtsanmodninger og øvrige sager, der må anses for afgørel-
sesvirksomhed, vil skulle iagttage forvaltningslovens regler
om inhabilitet og begrundelse. Det forudsættes i den forbin-
delse, at bl.a. fondens eventuelle administration af tilskuds-
ordninger, hvorefter tilskud ydes efter ansøgning, i forbin-
delse med fondens varetagelse af sine opgaver vil være at
anse for afgørelsesvirksomhed.
Ved fondens behandling af sager om indgåelse af kon-
traktforhold og lignende privatretlige dispositioner, herunder
ved fondens indgåelse af aftaler om erhvervelse og drift af
fast ejendom og aftaler om pålæg af servitutter, som ikke må
anses for afgørelsesvirksomhed, vil fonden alene skulle iagt-
tage forvaltningslovens regler om inhabilitet.
I stk. 2,
3. pkt.,
præciseres, at forvaltningslovens § 3 om
inhabilitet ikke gælder for fondsbestyrelsens beslutninger
om vederlag m.v. til bestyrelsesmedlemmer. Dette svarer til,
hvad der gælder for regionsråd og kommunalbestyrelser ef-
ter forvaltningslovens § 4, stk. 3, 2. pkt. Præciseringen er
fundet nødvendig, da bestemmelsen alene angår de specifik-
ke organer regionsråd og kommunalbestyrelser. Modsat er
det ikke fundet nødvendigt at præcisere, at f.eks. undtagel-
sen i forvaltningslovens § 4, stk. 3, 1. pkt., som angår kolle-
giale forvaltningsmyndigheder generelt, finder anvendelse
for fonden.
Det bemærkes, at erhvervsfondslovens bestemmelser om
inhabilitet ikke fraviges ved denne bestemmelse men finder
anvendelse samtidig med forvaltningslovens bestemmelser
herom. Personer, der virker inden for fonden, må således
hverken være inhabile efter forvaltningslovens eller er-
hvervsfondslovens bestemmelser. Fondsmyndigheden påser
alene overholdelsen af erhvervsfondslovens bestemmelser,
ligesom fondsmyndighedens beføjelser efter erhvervsfonds-
loven og straffebestemmelserne m.v. heri alene finder an-
vendelse i tilfælde, hvor der (også) er tale om inhabilitet i
henhold til erhvervsfondsloven.
Bestemmelsens
stk. 3
fastsætter, at de almindelige forvalt-
ningsretlige grundsætninger og principper om lighed, magt-
fordrejning og proportionalitet gælder for Den Danske Na-
turfond. Det følger heraf, at fonden vil skulle iagttage disse
tre centrale grundsætninger og principper ved behandlingen
af f.eks. aktindsigtsanmodninger, personalesager og eventu-
elle sager om ydelse af tilskud i forbindelse med fondens va-
retagelse af sine opgaver. Fonden vil i den forbindelse bl.a.
skulle forfølge saglige hensyn i sin sagsbehandling og må
ikke handle arbitrært eller diskriminere. Ved fondens even-
tuelle administration af tilskudsordninger, hvorefter tilskud
ydes efter ansøgning, vil fonden f.eks. skulle sørge for, at al-
le potentielle tilskudsmodtagere har lige mulighed for at bli-
ve bekendt med tilskudsmuligheden og bedømmes efter
samme tildelingskriterier.
Det bemærkes, at for så vidt angår de regler og principper
m.v. der gælder for fonden i henhold til bestemmelsens stk.
1-3, vil fonden skulle iagttage dertil knyttede normer for god
forvaltningsskik.
Fondsmyndigheden fører ikke tilsyn med fondens over-
holdelse af bestemmelserne i § 3, jf. afsnit 2.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Den Danske Naturfond stiftes på privatretligt grundlag
som en privat, erhvervsdrivende fond uden for den offentli-
ge forvaltning. På baggrund af EU-Domstolens praksis vur-
deres det imidlertid, at fonden er omfattet af myndighedsbe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0010.png
10
grebet i miljøoplysningsdirektivets artikel 2, nr. 2, litra b,
som ikke er særskilt implementeret i miljøoplysningsloven.
Da Den Danske Naturfond ikke vil være omfattet af offent-
lighedslovens regler, er det derfor nødvendigt særskilt at
fastsætte, at miljøoplysningsloven gælder for fonden.
Det fastsættes derfor i bestemmelsens
stk. 1,
at miljøop-
lysningsloven og regler fastsat i medfør af denne skal gælde
for Den Danske Naturfond. Efter bestemmelsens
stk. 2
skal
lovens § 4, stk. 6, og §§ 4 a og 4 b dog ikke gælde for fon-
den.
Fonden sidestilles herved med de myndigheder og orga-
ner, som er omfattet af miljøoplysningslovens § 1, stk. 1 og
2. Heraf følger bl.a., at enhver vil have ret til at blive gjort
bekendt med miljøoplysninger i fondens besiddelse under de
betingelser og med de undtagelser, der følger af miljøoplys-
ningsloven, jf. offentlighedsloven og forvaltningsloven. Den
Danske Naturfond vil således bl.a. blive omfattet af miljøop-
lysningslovens § 2, stk. 3, hvorefter der ved anvendelse af
offentlighedslovens og forvaltningslovens undtagelsesregler
skal foretages en konkret afvejning af offentlighedens inte-
resser, der varetages ved udlevering af miljøoplysningerne
over for de interesser, der varetages ved at afslå udlevering.
Der gælder ligeledes en generel afvejningsregel, hvorefter
undtagelsesbestemmelserne i forhold til retten til aktindsigt
skal fortolkes restriktivt under hensyntagen til samfundets
interesse i, at oplysningerne offentliggøres i det konkrete til-
fælde. Det bemærkes, at miljøoplysningsloven henviser til
den tidligere gældende offentlighedslov, som således vil
danne grundlag for vurderingen af en anmodning om aktind-
sigt i miljøoplysninger. En sådan anmodning vil endvidere
skulle behandles efter de bestemmelser i den gældende of-
fentlighedslov, som er sat i kraft for fonden, jf. § 3, stk. 1,
således at den aktindsigtssøgende stilles bedst muligt.
For at opfylde miljøoplysningsdirektivets krav om adgang
til at få en sag prøvet, jf. direktivets artikel 6, stk. 1, fastsæt-
tes det i bestemmelsens
stk. 3, 1. pkt.,
at fonden har pligt til,
efter skriftlig anmodning fra en aktindsigtssøgende, at revur-
dere afgørelser om aktindsigt i miljøoplysninger. Dette inde-
bærer, at fonden vil have pligt til at realitetsbehandle aktind-
sigtssagen på ny, uanset om der foreligger nye oplysninger.
I kravet om, at en anmodning om revurdering skal indgi-
ves skriftligt, ligger alene, at anmodningen ikke kan indgi-
ves mundtligt. En elektronisk anmodning, f.eks. via e-mail,
opfylder således skriftlighedskravet.
Det følger endvidere af miljøoplysningsdirektivets artikel
6, stk. 1, at en procedure om revurdering m.v. skal være hur-
tig og enten billig eller helt gratis.
Kravet om hurtig behandling lovfæstes i bestemmelsens
stk. 3,
2. pkt.,
idet Den Danske Naturfond som privat organ
ikke er omfattet af almindelige forvaltningsretlige grundsæt-
ninger herom. En behandling vil kunne anses for at opfylde
dette krav, hvis den lever op til kravene i offentlighedslo-
vens § 37, stk. 3, hvorefter klageinstansen inden 20 arbejds-
dage efter modtagelsen af en klage over en afgørelse om
aktindsigt skal have færdigbehandlet klagen, medmindre
dette på grund af f.eks. sagens omfang eller kompleksitet ik-
ke er muligt, i hvilket tilfælde klageren skal underrettes om
grunden til fristoverskridelsen og om, hvornår en afgørelse
kan forventes at foreligge.
Det fastsættes endelig i bestemmelsens stk. 3,
3. pkt.,
at
Den Danske Naturfond ikke kan opkræve betaling for be-
handling af anmodninger om revurdering. En revurdering er
dermed gratis.
Fondsmyndigheden fører ikke tilsyn med fondens overhol-
delse af bestemmelserne i § 4, jf. afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 5
Bestemmelsens
stk. 1
fastsætter, at lønniveauet for ansatte
i Den Danske Naturfond ikke må overstige det til enhver tid
gældende lønniveau for ansatte i tilsvarende stillinger i sta-
ten.
Ved lønniveauet for ansatte i staten forstås de samlede
løn- og pensionsvilkår, herunder basisløn, tillæg, engangs-
vederlag, pensionsbidrag og godtgørelse m.v. i forbindelse
med fratrædelse, som gælder for statsligt ansatte i henhold
til de til enhver tid gældende overenskomster og aftaler i sta-
ten.
Spørgsmålet om, hvad der kan betragtes som en tilsvaren-
de stilling i staten, må bedømmes ud fra en konkret vurde-
ring af bl.a. stillingens ansvarsområde og medarbejderens
uddannelse, anciennitet og kvalifikationer.
Efter bestemmelsen skal det for hver enkelt ansat i fonden
vurderes, hvilket lønniveau, dvs. hvilke samlede løn- og
pensionsvilkår, der ville gælde for en ansat i en tilsvarende
stilling i staten. Den fondsansattes samlede løn- og pensi-
onsvilkår må ikke overstige dette niveau, men vil kunne
sammensættes på anden måde efter konkret aftale. Bestem-
melsen giver således f.eks. mulighed for at indplacere en
fondsansat med en basisløn, som er højere eller lavere end
det anciennitetsbestemte basisløntrin fastsat i henhold til sta-
tens overenskomster, så længe den ansattes samlede løn- og
pensionsvilkår ikke overstiger de samlede løn- og pensions-
vilkår for en ansat i en tilsvarende stilling i staten.
Det bemærkes, at erhvervsfondslovens bestemmelser om
aflønning af ledelsesmedlemmer ikke fraviges ved denne
bestemmelse men finder anvendelse samtidig. Direktørens
lønniveau må således hverken overstige det til enhver tid
gældende lønniveau for en ansat i en tilsvarende stilling i
staten, eller hvad der anses for sædvanligt efter hvervets art
og arbejdets omfang, samt hvad der må anses for forsvarligt
i forhold til fondens økonomiske stilling, jf. erhvervsfonds-
lovens § 49. Fondsmyndigheden påser alene overholdelsen
af erhvervsfondslovens bestemmelser.
Efter bestemmelsens
stk. 2
skal vederlag til bestyrelses-
medlemmer i Den Danske Naturfond fastsættes efter prin-
cipper og retningslinjer, der svarer til de til enhver tid gæl-
dende regler om betaling til medlemmer af kollegiale orga-
ner i staten. De gældende regler herom er fastsat i cirkulære
nr. 9418 af 4. juli 2013 om betaling til medlemmer af kolle-
giale organer i staten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0011.png
11
Heraf følger bl.a., at bestyrelsen skal fastsætte vederlaget
– som udgangspunkt som et beløb pr. arbejdstime – efter en
konkret vurdering under hensyn til de i cirkulæret angivne
forhold og inden for den i cirkulæret angivne ramme. Mulig-
heden i cirkulæret for at forelægge en højere betaling for
Moderniseringsstyrelsen, hvis ganske særlige forhold undta-
gelsesvist taler herfor, er erstattet med en tilsvarende mulig-
hed for helt undtagelsesvist at fastsætte et højere vederlag
efter miljøministerens godkendelse, jf. bestemmelsens 2.
pkt. Herved tænkes kun på helt særlige og som udgangs-
punkt enkeltstående tilfælde, hvor det vurderes nødvendigt
og rimeligt at yde et højere vederlag.
Det bemærkes, at erhvervsfondslovens bestemmelser om
aflønning af ledelsesmedlemmer ikke fraviges ved denne
bestemmelse men finder anvendelse samtidig. Selvom et ve-
derlag er fastsat efter ovennævnte principper og retningslin-
jer, må det derfor nedsættes af bestyrelsen, hvis det f.eks.
overstiger, hvad der må anses for forsvarligt i forhold til
fondens økonomiske stilling, jf. erhvervsfondslovens § 49.
Fondsmyndigheden påser alene overholdelsen af erhvervs-
fondslovens bestemmelser og kan alene nedsætte et vederlag
i tilfælde, hvor dette findes for højt i henhold til erhvervs-
fondslovens bestemmelser.
Bestemmelsens
stk. 3
fastsætter, at besættelse af stillinger
i Den Danske Naturfond skal ske efter principper og ret-
ningslinjer, der svarer til de til enhver tid gældende regler
om opslag af stillinger og lønnede hverv i staten. De gæl-
dende regler herom er fastsat i cirkulære nr. 9299 af 26. juni
2013 om opslag af stillinger og lønnede hverv i staten, jf.
bekendtgørelse nr. 302 af 26. marts 2010 om opslag af tjene-
stemandsstillinger i staten.
Heraf følger bl.a., at stillinger i fonden som udgangspunkt
skal opslås offentligt, dvs. på den måde som er bedst egnet
til at gøre offentligheden bekendt med opslaget. Ansættelse
kan ske efter internt opslag, hvis stillingen forudsætter en te-
oretisk eller praktisk uddannelse, som kun kan erhverves
ved forudgående beskæftigelse i fonden. Opslaget skal des-
uden indeholde visse i bekendtgørelsen fastsatte informatio-
ner, og ansøgningsfristen i henhold til opslaget skal være
mindst 14 dage. Endelig skal en stilling genopslås, hvis det
skønnes, at ingen af ansøgerne er tilstrækkeligt egnede til
stillingen m.v.
Bestemmelsen omfatter kun besættelse af stillinger og fin-
der således ikke anvendelse i forbindelse med udpegning af
bestyrelsens medlemmer.
Efter bestemmelsens
stk. 4
skal merudgifter, der påføres
ansatte og bestyrelsesmedlemmer i Den Danske Naturfond i
forbindelse med rejser og ophold i fondsregi, godtgøres efter
principper og retningslinjer, der svarer til de til enhver tid
gældende regler om tjenesterejser i staten. De gældende reg-
ler herom er fastsat i cirkulære nr. 12212 af 30. juni 2000
om Tjenesterejseaftalen.
Heraf følger bl.a., at merudgifter til transport, måltider og
overnatning skal godgøres efter de i cirkulæret angivne ret-
ningslinjer. Dette indebærer bl.a., at der ved valg af trans-
portmiddel og rejseklasse skal lægges vægt på, hvad der i
den konkrete situation er det mest hensigtsmæssige og øko-
nomiske for fonden. Merudgifter til måltider o.l. skal, af-
hængig af tjenesterejsens karakter, godtgøres ved refusion af
rimelige merudgifter mod dokumentation, ved refusion af ri-
melige merudgifter mod dokumentation og samtidig pro-
centgodtgørelse til dækning af småfornødenheder m.v. eller
ved time- og dagpenge.
Fondsmyndigheden fører ikke tilsyn med fondens over-
holdelse af bestemmelserne i § 5, jf. afsnit 2.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Til § 6
Den Danske Naturfond stiftes på privatretligt grundlag
som en privat, erhvervsdrivende fond uden for den offentli-
ge forvaltning. Adgangen til fondens arealer er derfor om-
fattet af de regler, som gælder for privatejede arealer efter
kapitel 4 i naturbeskyttelsesloven og regler fastsat i medfør
heraf, herunder bekendtgørelse nr. 1317 af 21. december
2011 om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig
i naturen (adgangsbekendtgørelsen).
Efter gældende regler i naturbeskyttelsesloven vil fonden
– som alle andre private ejere – kunne give adgang i videre
omfang, end hvad der følger af disse regler, medmindre det-
te vil være i strid med f.eks. reglerne i naturbeskyttelseslo-
vens § 8 om klitfredning, der eksempelvis forbyder ridning
uden for veje og stier, eller er i strid med en fredning efter
lovens kapitel 6.
Bestemmelsens
stk. 1
pålægger Den Danske Naturfond at
give adgang i videre omfang, end hvad offentligheden har
ret til efter reglerne for privatejede arealer. Bestemmelsen
fastsætter således, at fonden skal give offentligheden adgang
til sine arealer i et omfang, der svarer til den adgang, som
gælder for offentligt ejede arealer efter kapitel 4 i naturbe-
skyttelsesloven og regler fastsat i medfør heraf. Bestemmel-
sen forpligter ikke fonden til at følge den praksis, som for-
skellige offentlige ejere måtte have fastlagt for tilladelse til
f.eks. visse organiserede aktiviteter efter adgangsbekendtgø-
relsen.
I praksis betyder dette, at hvis fonden f.eks. erhverver et
skovareal, vil fonden skulle fastsætte adgangsbestemmelser,
der svarer til den adgang, som gælder for offentligt ejede
skovarealer. Fonden vil således bl.a. skulle fastsætte bestem-
melser, der tillader færdsel uden for veje og stier. Fonden
skal som et led i forpligtelsen efter stk. 1 sikre, at offentlig-
heden let kan blive bekendt med de fastsatte adgangsbe-
stemmelser f.eks. ved information på fondens hjemmeside
og skiltning på stedet.
Efter bestemmelsen kan fonden helt eller delvist undlade
at udvide adgangen til et areal, hvis væsentlige naturbeskyt-
telsesmæssige hensyn taler imod udvidet adgang. Dette kan
f.eks. være relevant, hvis det vurderes at være afgørende for
sårbare dyre- eller plantearter på et konkret skovareal at be-
grænse publikums færdsel uden for veje og stier. Der skal
foretages en konkret vurdering af de pågældende arters be-
skyttelsesbehov for hvert enkelt areal eller delareal. Det be-
mærkes, at fondens beslutning om ikke at tillade udvidet ad-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0012.png
12
gang til et areal ikke vil kunne påklages til miljøministeren
eller Natur- og Miljøklagenævnet.
Fondens mulighed for at undlade at udvide adgangen til et
areal giver ikke fonden mulighed for at begrænse den ad-
gang, som offentligheden har ret til efter reglerne for privat-
ejede arealer. Ønsker fonden dette, må fonden, som andre
private lodsejere, anmode kommunalbestyrelsen herom, jf.
naturbeskyttelseslovens § 27, stk. 1. Kommunalbestyrelsen
træffer herefter afgørelse om, hvorvidt særlige forhold taler
for dette. Kommunalbestyrelsens beslutning kan påklages til
Natur- og Miljøklagenævnet, jf. naturbeskyttelseslovens §
78, stk. 1.
Bestemmelsen omfatter alle arealer, som fonden ejer, her-
under arealer som fonden f.eks. har bortforpagtet m.v. Om-
vendt omfatter bestemmelsen ikke arealer ejet af andre lods-
ejere, f.eks. arealer som fonden selv forpagter eller har ind-
gået andre aftaler omkring driften af. I sådanne tilfælde vil
en udvidet adgang for offentligheden eventuelt kunne aftales
mellem fonden og den respektive lodsejer.
Efter bestemmelsens
stk. 2
gælder stk. 1 ikke for arealer,
som Den Danske Naturfond midlertidigt har erhvervet med
henblik på jordfordeling, mageskifte eller lignende. Udover
arealer erhvervet med henblik på jordfordeling og mageskif-
te kan der f.eks. være tale om arealer, som fonden har er-
hvervet som en del af en større ejendom uden hensigt om at
anvende disse dele, som derfor agtes frasolgt. For disse
arealer gælder de almindelige regler om adgang til privateje-
de arealer.
Fondsmyndigheden fører ikke tilsyn med fondens over-
holdelse af bestemmelserne i § 6, jf. afsnit 2.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Til § 7
Bestemmelsen regulerer Den Danske Naturfonds overdra-
gelse af ejendomsret til arealer med en værdifuld naturtil-
stand m.v. Herved tænkes på arealer, hvis naturtilstand eller
tilstand i øvrigt har væsentlig betydning for de forhold, som
fonden har til formål at fremme eller tilgodese ifølge dens
vedtægt. Bestemmelsen omfatter således f.eks. arealer med
værdifulde naturtyper eller levesteder for beskyttelsesværdi-
ge dyr og planter, eller hvis tilstand har væsentlig betydning
for f.eks. vandmiljøet eller for tilbageholdelsen af drivhus-
gasser, herunder også på andre arealer. Arealer, hvis natur-
tilstand m.v. ikke må betragtes som værdifuld, vil ikke være
omfattet af bestemmelsens krav og vil frit kunne overdrages.
Dette kan f.eks. gælde arealer, som fonden måtte have er-
hvervet med henblik på at gennemføre et naturgenopret-
ningsprojekt, som må opgives, men også f.eks. arealer, som
fonden har arbejdet på at udvikle, og som har en vis betyd-
ning for de forhold, som fonden har til formål at fremme,
men hvor denne betydning må betragtes som uvæsentlig.
Bestemmelsen omfatter herefter færre arealer end § 6, der
omfatter alle arealer, som fonden ejer.
Bestemmelsens
stk. 1
fastsætter, at Den Danske Naturfond
kun undtagelsesvist kan overdrage arealer med en værdifuld
naturtilstand m.v. Ved undtagelsesvist forstås i denne sam-
menhæng bl.a. de særlige tilfælde, hvor de samlede natur-,
miljø- og rekreative værdier på et areal kan varetages be-
tryggende af en anden ejer, og hvor dette samtidig vil inde-
bære væsentlige driftsmæssige fordele.
Bestemmelsens stk. 1 fastsætter endvidere, at fondens
undtagelsesvise overdragelse af arealer med en værdifuld
naturtilstand m.v. er betinget af, at der mellem fonden og er-
hververen indgås aftale om opretholdelse af arealernes na-
turtilstand m.v. Dette kan f.eks. kræve fastsættelse af vilkår
om en særlig driftsform eller særlige plejeforanstaltninger.
Der skal herudover indgås aftale om opretholdelse af den
for offentligheden gældende adgang til arealerne. Erhverve-
ren af et areal vil herefter skulle pålægges at give offentlig-
heden adgang til arealet i mindst samme omfang, som fon-
den giver på overdragelsestidspunktet. Vilkårene må ikke
hindre, at erhververen giver offentligheden adgang i videre
omfang end fonden.
Endelig er det en betingelse for overdragelse, at aftalen
tinglyses som byrde på ejendommen med fonden som påta-
leberettiget.
Indgås og tinglyses en sådan aftale ikke, vil arealoverdra-
gelsen være ugyldig.
Bestemmelsen omfatter ikke overdragelse af arealer som
omhandlet i § 6, stk. 2, dvs. arealer, som fonden midlertidigt
har erhvervet med henblik på jordfordeling, mageskifte eller
lignende. Sådanne arealer vil frit kunne afhændes – uanset
om f.eks. en del af arealet måtte have en værdifuld naturtil-
stand m.v.
Bestemmelsens
stk. 2
omhandler overdragelse af arealer i
forbindelse med Den Danske Naturfonds eventuelle opløs-
ning. Det følger af de konkursretlige regler, at et konkurs-
eller likvidationsbo indtræder i fondens sted og dermed er
bundet af de samme regler, som fonden ville være, i tilfælde
af fondens almindelige overdragelse af arealer. Det følger
heraf, at boets overdragelse af arealer med en værdifuld na-
turtilstand m.v., som fonden ikke har erhvervet midlertidigt,
er betinget af, at der mellem boet og erhververen indgås af-
tale om opretholdelse af denne naturtilstand m.v. og af den
for offentligheden gældende adgang, og at aftalen herom
tinglyses som byrde på ejendommen med fonden som påta-
leberettiget.
Bestemmelsens stk. 2 fastsætter i tillæg hertil, at miljømi-
nisteren skal godkende overdragelse af arealer som omhand-
let i stk. 1, dvs. arealer med en værdifuld naturtilstand m.v.,
som fonden ikke har erhvervet midlertidigt, når overdragelse
sker i forbindelse med fondens opløsning. Ministeren skal
særligt sikre, at der fastsættes vilkår, som er tilstrækkelige
til at sikre opretholdelsen af naturtilstanden m.v. på arealer-
ne og offentlighedens adgang dertil. Det forudsættes, at mi-
nisteren alene godkender overdragelsesaftaler, som opfylder
betingelserne i stk. 1, og vil kunne håndhæve sådanne afta-
ler efter aftaleretlige regler.
Boet vil, som fonden selv efter stk. 1, frit kunne afhænde
arealer, hvis naturtilstand m.v. ikke må betragtes som værdi-
fuld samt arealer, som fonden midlertidigt har erhvervet
med henblik på jordfordeling, mageskifte eller lignende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1423298_0013.png
13
Opløses fonden, fastsætter bestemmelsens
stk. 3,
at miljø-
ministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, indtræ-
der i fondens sted som påtaleberettiget for så vidt angår de
aftaler, der er nævnt i stk. 1, herunder aftaler indgået af et
konkurs- eller likvidationsbo. Bestemmelsen skal sikre, at
de af bestemmelsen omhandlede arealer fortsat administre-
res under hensyn til de natur- og miljømæssige samt rekrea-
tive interesser, som fonden har til formål at fremme.
Fondsmyndigheden fører ikke tilsyn med fondens over-
holdelse af bestemmelserne i § 7, jf. afsnit 2.2 i lovforsla-
gets almindelige bemærkninger.
Til § 8
Bestemmelsen fastsætter, at § 2, stk. 1, i rigsrevisorloven
ikke gælder for Den Danske Naturfond. Det følger heraf, at
rigsrevisor ikke forestår revisionen af fondens regnskaber. I
stedet skal fondens regnskaber efter bestemmelsen revideres
af en eller flere revisorer, der er godkendt efter reglerne her-
om i lov om godkendte revisorer, og som udpeges af fon-
dens bestyrelse. Det bemærkes, at fonden aflægger regnskab
efter reglerne i årsregnskabsloven, jf. dennes § 3, stk. 1, nr.
3.
Undtagelsen fra § 2, stk. 1, i rigsrevisorloven og den fast-
satte revisionsordning gælder for Den Danske Naturfond
som institution, herunder også for fondens sekretariat. Revi-
sionsordningen omfatter således både omkostninger til fon-
dens projekter og drift, som staten støtter med et tilskud på
500 mio. kr., og omkostninger forbundet med fondens se-
kretariatsbetjening og etablering af fonden, som staten støt-
ter med et tilskud på 49 mio. kr.
Da der ved loven er fastsat revisionsbestemmelser, som
afviger fra rigsrevisorloven, vil rigsrevisor kunne kræve fon-
dens regnskaber forelagt til gennemgang, jf. § 4, stk. 1, nr.
3, i rigsrevisorloven.
Rigsrevisor påser i den forbindelse navnlig, at regnskabet
er undergivet betryggende revision, at vilkårene for tilskud
m.v. er opfyldt, at midlerne er anvendt i overensstemmelse
med givne bestemmelser, og at der i øvrigt er taget skyldige
økonomiske hensyn ved forvaltningen af midlerne, jf. rigs-
revisorlovens § 6, stk. 1.
Rigsrevisor kan i den forbindelse bl.a. forlange sig med-
delt alle oplysninger m.v. af betydning for rigsrevisors hverv
og kan til enhver tid foretage regnskabsgennemgang på det
sted, hvor regnskaberne føres, eller hvor det nødvendige ma-
teriale i øvrigt findes, jf. rigsrevisorlovens §§ 12 og 13.
Miljøministeren vil ikke kunne give fonden påbud om at
træffe eller ændre dispositioner m.v. på baggrund af rigsre-
visors gennemgang, jf. afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 9
Med bestemmelsen sikres, at retten ved søgsmål om for-
hold vedrørende miljøet, der er omfattet af loven, skal påse,
at omkostningerne ved sagen ikke er uoverkommeligt høje
for de berørte parter. Forpligtelsen påhviler alle retsinstan-
ser. Bestemmelsen finder anvendelse på søgsmål om afgø-
relser om aktindsigt i miljøoplysninger såvel som andre
søgsmål om forhold vedrørende miljøet, der er omfattet af
denne lov.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med de gældende
regler i retsplejeloven. Udgangspunktet i loven er, at den ta-
bende part erstatter de udgifter, som den vindende part har
afholdt, forudsat disse har været fornødne til sagens forsvar-
lige udførelse. Udgifter til bistand af advokat m.v. erstattes
med et passende beløb, og de øvrige udgifter erstattes fuldt
ud. I medfør af retsplejelovens § 312, stk. 2, kan retten dog
af egen drift bestemme, at den tabende part ikke eller kun
delvist skal erstatte modparten de påførte udgifter, hvis sær-
lige grunde taler for det. Sådanne grunde vil kunne forelig-
ge, hvis omkostningerne i modsat fald vurderes at ville være
uoverkommeligt høje for den pågældende, hvor der i hen-
hold til lovgivningen eller internationale forpligtelser m.v.,
er et krav om, at de tilgængelige retsmidler ikke må være
uoverkommeligt dyre. Samtidig skal forslaget ses i sammen-
hæng med reglerne i retsplejelovens kapitel 31 om bl.a. rets-
hjælp og fri proces.
Bestemmelsen har til hensigt at sikre overholdelse af kra-
vet i Århus-konventionen om, at de tilgængelige retsmidler
ikke må være uoverkommeligt dyre. Bestemmelsen skal der-
for forstås i overensstemmelse med konventionen og miljø-
oplysningsdirektivet samt EU-Domstolens praksis, der knyt-
ter sig hertil, jf. herved bl.a. EU-Domstolens domme af hen-
holdsvis 11. april 2013 i sag C-260/11, Edwards og Pallika-
ropoulos, og 13. februar 2014 i sag C-530/11, Kommissio-
nen mod Storbritannien.
Til § 10
Bestemmelsen fastsætter, at loven træder i kraft den 1. janu-
ar 2015.
Til § 11
Bestemmelsen fastsætter, at loven ikke gælder for Færøerne
og Grønland.