Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1488943_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. januar 2015
Udlændingekontoret
ASP
2014-0037-0090
1467841
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 195 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 22. januar 2015. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Mette Frederiksen
/
Anders Herping Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 195 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Det fremgår af bemærkningernes punkt 2.4.2.1. til L 72, at
hensynet til familielivet kan veje tungest "hvis den herboende
har alvorligt syge mindreårige børn i hjemlandet", således at
der - på trods af den generelle regel - skal gives tilladelse til
familiesammenføring inden for det første år efter, at en flygt-
ning første gang har fået opholdstilladelse. Vil ministeren re-
degøre for, om dette udelukkende gælder, hvis barnet eller
børnene med alvorlig sygdom opholder sig i selve hjemlandet
(eksempelvis Syrien), eller også hvis barnet eller børnene op-
holder sig i landene i nærområdet (i forhold til Syrien-
konflikten eksempelvis Libanon, Tyrkiet, Irak eller Jordan)
under forhold, der kan være skadelige for et alvorligt sygt
barn?”
Svar:
Som anført i bl.a. besvarelsen af spørgsmål nr. 144 til lovforslaget, er de to
eksempler, der fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
pkt. 2.4.2.1. og pkt. 5.1, eksempler på situationer, hvor der kan være særli-
ge grunde, som kan føre til, at der skal gives tilladelse til familiesammen-
føring, allerede inden den herboendes opholdstilladelse efter den foreslåe-
de bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, eventuelt måtte blive for-
længet efter et år. Eksemplerne tilsigter ikke at være udtømmende, men er
netop blot eksempler. Der vil således også i andre situationer kunne være
konkrete omstændigheder, der kan medføre, at udlændingemyndighederne
skal meddele tilladelse til familiesammenføring på baggrund af Danmarks
internationale forpligtelser.
2