Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2014-15 (1. samling)
L 72
Offentligt
1436134_0001.png
Udlændingeafdelingen
Folketinget
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. december 2014
Asyl- og Visumkontoret
Morten Duus
2014-0037-0090
1423628
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 179 vedrørende forslag til lov
om ændring af udlændingeloven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse
udlændinge samt afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når
ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72), som
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik har stillet til
justitsministeren den 15. december 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Martin Geertsen (V).
Mette Frederiksen
/
Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 179 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Inte-
grationspolitik vedrørende forslag til lov om ændring af udlændinge-
loven. (Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt afvis-
ning af realitetsbehandling af asylansøgninger, når ansøgeren har op-
nået beskyttelse i et andet EU-land m.v.) (L 72):
”Ministeren bedes redegøre for det konkrete praktiske sagsfor-
løb for en person på ophold i Danmark baseret på reglerne i
forslaget L 72, hvis og når vilkårene i eksempelvis Syrien ikke
tillader hjemsendelse efter 1 år, herunder om personen ved for-
nyet ansøgning om ophold kan ansøge om konventionsstatus?”
Svar:
Som det fremgår af side 6-7 i den kommenterede høringsoversigt, indebæ-
rer lovforslaget, at opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i §
7, stk. 3, skal meddeles tidsbegrænset og med henblik på midlertidigt op-
hold. På den måde vil de danske asylregler i højere grad tage højde for det
beskyttelsesbehov, som sådanne asylansøgere har, og som sådan afspejle
beskyttelsens midlertidige karakter. En midlertidig opholdstilladelse med-
delt efter den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, vil
ikke skulle forlænges, hvis de forhold, der førte til tildeling af beskyttel-
sen, ikke længere kan begrunde beskyttelse.
Der skal med andre ord foretages en fornyet asylvurdering, i hvilken for-
bindelse der skal tages stilling til, om der på baggrund af de aktuelle op-
lysninger om de generelle forhold i hjemlandet fortsat er grundlag for at
yde beskyttelse. Hensynene nævnt i udlændingelovens § 26, stk. 1, vil ikke
finde anvendelse ved afgørelsen om forlængelse. Spørgsmålet om forlæn-
gelse af opholdstilladelsen vil dog som hidtil skulle afgøres under inddra-
gelse af Danmarks internationale forpligtelser, herunder relevant praksis
fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Det bemærkes, at det i forbindelse med forlængelse af midlertidige op-
holdstilladelser efter de foreslåede regler forudsættes anvendt en procedu-
re, hvorefter Udlændingestyrelsen ved opholdstilladelsens udløb af egen
drift (ex officio) meddeler forlængelse, hvis grundlaget fortsat er til stede.
Det vil således ikke være nødvendigt, at udlændingen selv indgiver ansøg-
ning om ny midlertidig opholdstilladelse.
Der henvises herom i øvrigt til pkt. 2.3.1 og 2.3.2 i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår muligheden for ved fornyet ansøgning at blive meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7, stk. 1 (konventionsstatus),
henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 147 til lovforslaget. Det fremgår
heraf bl.a., at der vil skulle meddeles opholdstilladelse efter udlændingelo-
vens § 7, stk. 1, hvis det i forbindelse med den fornyede asylvurdering
konstateres, at udlændingen nu er omfattet af flygtningekonventionen,
Hvis udlændingen inden den fornyede asylvurdering indgiver ansøgning
om f.eks. konventionsstatus, vil asylmyndighederne endvidere skulle be-
handle en sådan ansøgning.
3