Miljøudvalget 2014-15 (1. samling)
L 71
Offentligt
1488420_0001.png
NOTAT
Jord & Affald
J.nr. MST-001-12379
Ref. annen
Den 20. januar 2015
Miljøstyrelsens kommentarer til Batteriforeningens foretræde for
Miljøudvalget 22. januar 2015
Miljøstyrelsen har følgende kommentarer til Batteriforeningens præsentation d.
22. januar 2015
SLIDE 2
Slide 2, dot 2:
Kommunernes omkostninger blev opgjort til 15,2 mio. kr. i 2009.
I 2010 og 11 var omkostningerne i begge år 15,8 mio. kr.
Slide 2, dot 3:
Af betænkning afgivet af Miljøudvalget d. 1. december 2011
fremgår det, at et mindretal i udvalget (V, DF, LA, KF)
ønskede
at begrænse
stigningen i afgiften til 4 kr. pr. kg. Miljøstyrelsen bemærker, at der ikke er afgivet
noget løfte.
Slide 2. dot 4:
De kommunale omkostninger er opgjort for hver enkelt kommune
på basis af opgjorte reelle omkostninger eller skøn. Miljøstyrelsen har gennemgået
alle indberetninger, og de tilfælde, hvor evt. skøn ikke var tilstrækkeligt
begrundede, blev der stillet supplerende spørgsmål.
SLIDE 3
Slide 3, afsnit med fed:
Batteriforeningen refererer dele af betænkningen ved
sidste ændring. Miljøstyrelsen bemærker, at batteriforeningen i sit referat har
udeladt nedestående fremhævede sætning:
’Partierne
kan tilslutte sig intentionen med ændringsforslaget om, at
miljøministeren skal sikre, at der sker en videndeling om indsamlingsmetoder
m.v. mellem kommunerne, og at de samlede omkostningsberegninger for
kommunerne sker i fuldt samarbejde med de berørte erhverv.
Dette sker i dag i
Dialogforum, men partierne finder det ikke hensigtsmæssigt, at
sådanne forpligtelser lovfæstes, med henblik på at det som
udgangspunkt skal ske til evig tid.
Der vil være en fortsat indsats i forhold
til at sikre videndeling på området om indsamlingsmetoder og om de kommunale
omkostninger frem mod, at ordningen finder et mere permanent niveau’.
SLIDE 4
Slide 4 første reference:
Batteriforeningen refererer til mail af 6. september
2013. Miljøstyrelsen bemærker, at Batteriforeningen i sit referat har udeladt
nedestående fremhævede sætning:
’KL og Miljøstyrelsen har aftalt de første års opgørelser kan anvendes til at
følgende omkostninger lægges til grund for de kommende år.
Dette er i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488420_0002.png
overensstemmelse med tidligere indstilling fra branchen om, at
omkostninger til administration af ordningen skal minimeres.
Kommunerne har således ikke skulle indsende oplysninger for omkostninger for
2012.’
SLIDE 9
Slide 9 dot 1-3:
Miljøstyrelsen er ikke uenig i udsagnene, men bemærker at der
er forskellige årsager til at kommunerne har forskellig indsamlings- og
omkostningseffektiviteter, hvilket fremgår af rapporten ’Best pratice for
indsamling af batterier i kommunerne’ (2012):
’Der er flere forklaringer på forskelle i kommunernes omkostninger og
indsamlede mængder. Vigtige parametre i den sammenhæng er forskelle
i demografi, herunder befolkningstæthed, boligtyper og
husstandsstørrelse, praksis for indsamling og service, mængden og typen
af information, samt forbrug af batterier hos borgerne m.m.’
’Den hovedkonklusion der kan drages på baggrund af de gennemførte
interview med kommuner med lave omkostninger er, at de ligger under
landsgennemsnittet i omkostninger pr. borger, fordi de generelt har haft
deres ordninger meget længe og derfor enten har ydet en meget
begrænset indsats i forhold til at indsamle udtjente batterier og
information herom og/eller de har ikke fået alle omkostninger for
indsatsen med i de opgørelser, der er sendt ind til Miljøstyrelsen.’
Slide 9 dot 4:
I samarbejde med Dialogforum for Bærbare Batterier
1
- er der i
perioden 2009-11 foretaget et omfattende registreringsarbejde om
indsamlingsmetoder og omkostninger i kommunerne, som har dannet grundlag
for de 14 mio. kr. som kommunerne får udbetalt via DUT. Arbejdet er blevet fulgt
op af en undersøgelse i udvalgte kommuner, der er samlet i en rapport ’Best
pratice for indsamling af batterier i kommunerne’ (2012). De årlige opgørelser og
rapporten er udsendt til samtlige landets kommuner
2
. Dette erfaringsgrundlag er
samlet sammen og efter accept fra Dialogforum udsendt i maj 2014.
Slide 9 dot 5:
Miljøstyrelsen har i Dialogforum inviteret branchen til dialog i
forhold til den eksisterende ordning, og til at branchen kan foreslå en alternativ
ordning, der sikrer mindst lige så høj indsamling. Miljøstyrelsen vil stille sig åben
overfor et sådant forslag.
1
Dialogforum består af repræsentanter for producenter og importører af bærbare batterier
(herunder Batteriforeningen), KL, Dansk Affaldsforening og Miljøstyrelsen
2
http://mst.dk/service/publikationer/publikationsarkiv/2014/jun/best-practice-for-indsamling-af-
batterier-i-kommunerne/
2