Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 57
Offentligt
1430908_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 5. december 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMBWI
Sags nr.: 1406748
Dok nr.: 1592125
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 20. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1 (L 57) til ministeren for sundhed og forebyggel-
se, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 (L 57):
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. november 2014 fra Dansk
Erhverv, jf. L 57 – bilag 2”
Svar:
I den nævnte mail af 18. november 2014 anfører Dansk Erhverv, at der i lov-
forslag L 57 om hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsuffi-
ciens bør tages stilling til, hvem der har ansvaret for at sikre, at arbejdsmiljø-
reglerne overholdes i forbindelse med hjælperordninger, hvor borgeren får
hjælp efter servicelovens §§ 95 eller 96 (kontant tilskud til ansættelse af hjæl-
pere eller borgerstyret personlig assistance - BPA) og respirationsbehandling
efter sundhedslovens § 79, stk. 1, og hvor borgeren har overdraget arbejdsgi-
veransvaret til en privat virksomhed.
Dansk Erhverv peger i den forbindelse på, at den private virksomhed, som har
arbejdsgiveransvaret for hjælperne, bør have mulighed for at underkende ar-
bejdslederens instruktioner, såfremt disse er i modstrid med arbejdsmiljøreg-
lerne.
Jeg kan oplyse, at arbejdsmiljø reguleres i arbejdsmiljølovgivningen, som hø-
rer under beskæftigelsesministeren. Det er regler, som også gælder for arbej-
de, der udføres på sundhedsområdet, og dermed i forbindelse med den hjælp,
som udføres efter servicelovens §§ 95 eller 96 og respirationsbehandling efter
§ 79, stk. 1, i sundhedsloven.
Jeg har derfor til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Arbejdstilsy-
net, som oplyser følgende vedr. arbejdsmiljøreglerne i forbindelse med hjæl-
perordninger til borgere, der modtager respirationsbehandling i medfør af
sundhedslovens § 79, stk. 1, og hjælp efter servicelovens §§ 95 eller 96:
”Ifølge arbejdsmiljølovgivningen er det arbejdsgiverens pligt at sikre, at ar-
bejdsmiljøet er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det gælder
også, når arbejdet udføres i private hjem.
Det fremgår af bemærkningerne til L 57, at det er meningen, at borgeren, der
har arbejdsgiveransvar i ansættelsesretlig betydning over for deres hjælpere
efter serviceloven, får ret til at lade dette arbejdsgiveransvar gælde for så vidt
angår hjælpere, der yder respirationsbehandling. Det fremgår ligeledes, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
overdragelse af arbejdsgiveropgaven indebærer varetagelse af de praktiske
og juridiske arbejdsgiveropgaver, herunder ansættelse og lønudbetaling.
Det er således efter Arbejdstilsynets opfattelse ikke hensigten med lovforsla-
get at ændre på den gældende sondring mellem pligter og rettigheder for ar-
bejdsleder og arbejdsgiver efter arbejdsmiljøloven. Derimod lægger Arbejdstil-
synet til grund, at det er hensigten, at den samme ordning, som i dag gælder
for borgerstyret personlig assistance (BPA), også skal gælde for hjælpere, der
er ansat efter sundhedsloven til respirationsbehandling.
Når tilskud til BPA er overført til en privat virksomhed, er virksomheden som
udgangspunkt arbejdsgiver efter arbejdsmiljøloven. At borgeren varetager ar-
bejdsopgaver så som planlægning af det daglige arbejde for hjælperne, bety-
der ikke at borgeren overtager ansvaret for, at arbejdet udføres i overens-
stemmelse med arbejdsmiljøreglerne. Arbejdsgiveren kan delegere opgaven
med at instruere og kontrollere, at arbejdet udføres arbejdsmiljømæssigt for-
svareligt til en arbejdsleder, men arbejdsgiveren kan ikke ved aftale overdrage
sit ansvar for arbejdsmiljøet.
Borgeren skal naturligvis planlægge det daglige arbejde og instruere heri i
overensstemmelse med lovgivningen – det gælder også arbejdsmiljølovgiv-
ningen. Hvis en borger giver instruktioner, som ikke er i overensstemmelse
med arbejdsmiljøloven, kan arbejdsgiveren underkende borgerens instruktion,
og gå i dialog med borgeren for at sikre, at arbejdsmiljøreglerne følges.”
Jeg kan bekræfte, at der med lovforslag nr. L 57 ikke foreslås ændringer af de
gældende regler om arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøreglerne som beskrevet ovenfor
vil således også gælde i tilfælde, som er omfattet af den foreslåede § 88 a om
en borgers ret til at vælge, at arbejdsgiveransvaret for hjælperne til respirati-
onsbehandlingen skal varetages af den forening eller private virksomhed, som
borgeren har valgt som arbejdsgiver for hjælpere efter §§ 95 eller 96 i service-
loven. Tilsvarende gælder, når en nærtstående er tilskudsmodtager i medfør af
§ 95, stk. 3, i serviceloven.
Samspillet mellem reglerne i arbejdsmiljølovgivningen og reglerne om hjæl-
perordninger, herunder ansvar og instruktionsbeføjelser, vil blive beskrevet i
den vejledning, som skal udarbejdes for fælles hjælperordninger.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Birgitta Bladt Winkler