Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
1424712_0001.png
24. november 2014
J.nr. 14-3881387
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 43 - Forslag til Lov om ændring af momsloven, registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. (Ophævelse
af fradragsbegrænsningen for moms på hotelophold og harmonisering af afgifterne på
personbiler med tilladelse til erhvervsmæssig persontransport).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 12. november 2014.
Benny Engelbrecht
/ Lene Skov Henningsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1424712_0002.png
Spørgsmål
Hvis den nuværende frikørselsordning opretholdes og udbredes til alle former for er-
hvervsmæssig persontransport med personbil (taxi, limousine, sygetransport og offentlig
servicetrafik), hvad skal bundgrænsen så være for at opnå det samme provenu som i rege-
ringens forslag?
Svar
Det bemærkes, at et væsentligt formål med lovforslaget er at skabe afgiftsmæssig ligestil-
ling for biler i de forskellige dele af erhvervet. Bilerne er i dag forskelligt beskattet, og
ligestillingen sikres gennem afskaffelse af registreringsafgiften for taxier, limousiner og
sygetransportbiler samt en afskaffelse af frikørselsordningen for taxier og limousiner.
Jeg forstår spørgsmålet således, at en udbredelse af frikørselsordningen til de øvrige kør-
selstyper foreslås kompenseret gennem en reduktion af bundgrænsen for afgift på taxier.
En sådan ændring af forslaget vil ikke skabe afgiftsmæssig ligestilling. Effekten vil desu-
den være, at taxierhvervet ud over at miste den nuværende skattebegunstigelse også vil
skulle finansiere udvidelsen af frikørselsordningen til de øvrige dele af erhvervet. Endelig
vil taxierhvervet få merudgifter allerede fra forslagets ikrafttræden i takt med, at der an-
skaffes nye biler.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på L 43 – spørgsmål 1.
Side 2 af 2