Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling), Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 43 , L 43 A , L 43 B
Offentligt
Notat
12. november 2014
J.nr. 14-3881387
Miljø, Energi og Motor
Notat om virkninger af afgiftsharmonisering for taxier
m.v.
Det skal indledningsvist understreges, at harmoniseringen af afgifterne på taxier m.v.
udspringer af et samlet forslag til ændret regulering af erhvervet, som blev udarbejdet på
baggrund af betænkningen fra ”Udvalg om erhvervsmæssig befordring i personbiler”.
I udvalget deltog blandt andet de berørte brancheorganisationer.
Udover afgiftsharmoniseringen omfattede dette forslag også en række andre elementer,
herunder en generel forenkling af reglerne på området og større muligheder for konkur-
rence og serviceudvikling.
Det samlede forslag indgik i regeringens udspil til en vækstpakke fra foråret 2014. I for-
bindelse med forhandlingerne udgik regeringens forslag af den politiske aftale fra juni
2014. Der var dog fortsat enighed om at bibeholde delelementet om en afgiftsharmonise-
ring som led i finansieringen af vækstpakken. De enkelte elementer i vækstpakken, her-
under finansieringselementer, kan ikke ses isoleret fra resten af aftalen.
Forslaget om afgiftsharmonisering omfatter en harmonisering og forenkling af afgifterne
for personbiler til erhvervsmæssig personbefordring. Som en del af forslaget afskaffes
den nuværende skattebegunstigelse gennem frikørselsordningen for taxier og limousiner.
Biler i de øvrige tilladelseskategorier til erhvervsmæssig personbefordring er ikke omfattet
af mulighed for frikørsel. Forslaget sikrer således lige beskatningsvilkår i hele erhvervet og
vil på denne måde bidrage til lige og fair konkurrence i erhvervet.
Beregningsforudsætninger for den umiddelbare provenuvirkning.
Beregningerne af provenuvirkningerne er, som anført i svaret på SAU, alm. del, spørgs-
mål 907 baseret på data fra det digitale motorregister, DMR, over bestanden af køretøjer i
de enkelte køretøjskategorier. Antallet af køretøjer og fordelingen på de enkelte køretøjs-
kategorier er behæftet med en vis usikkerhed, og for visse kategorier har det været nød-
vendigt at opregne data fra DMR i forhold til oplysninger om bestanden i andre kilder.
For OST-biler er således anvendt data fra Trafikstyrelsen om antallet af udstedte tilladel-
ser som approximation for antallet af biler
1
. Disse tal er fra december 2013, men er op-
1
Tilladelser til offentlig servicetrafik har erstattet de tidligere tilladelser til erhvervsmæssig personbefordring (EP-tilladelser).
Biler med gældende EP-tilladelser kører dog fortsat. Som skøn for antallet af biler i bestanden er anvendt datafor antallet