Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2014-15 (1. samling)
L 37 Bilag 1
Offentligt
1406799_0001.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Institution: NaturErhvervstyrelsen
Enhed/initialer:
Center for Planter & Landbrugslov / KVJ
Sagsnr.:
27222
Dato:
28. august 2014
Til Fødevareudvalget
Høringssvar
Forslag til lov om ændring af lov om landbrugsejendomme
Forslag til Lov om ændring af lov om landbrugsejendomme (Ophævelse af regler om
landmandens bestemmende indflydelse ved selskabers erhvervelse af landbrugs-
ejendomme og af reglerne om fortrinsstilling samt ny regel om forpagtning til have-
formål og regler om obligatorisk digital kommunikation) har været i offentlig høring
fra den 3. juli til den 22. august 2014.
Baggrund
Lovforslaget er en opfølgning på aftale om Vækstplan for Fødevarer af 2. april 2014,
indgået mellem Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti med henblik på at
sikre en bæredygtig udvikling i det danske råvaregrundlag samt styrke landbrugets
og fødevaresektorens konkurrenceevne.
Der foreslås gennemført en modernisering af landbrugsloven, så barriererne for at
tiltrække ny kapital til erhvervet afskaffes. Det betyder, at reglerne i landbrugslovens
§ 20 ændres, så der ikke stilles krav om, at én bestemt person skal have bestem-
mende indflydelse i selskabet. Samtidig udvides kredsen af virksomheder m.v., der
kan erhverve landbrugsejendomme uden tilladelse. Det bemærkes dog, at der ikke
ændres ved landbrugslovens formålsbestemmelser om selveje.
Som følge af forslaget om ændring af selskabsreglerne foreslås det, at reglerne om
fortrinsstilling til suppleringsjord ophæves.
Endvidere foreslås forpagtningsreglerne ændret, så det uden tilladelse bliver muligt
at leje mindre arealer fra en landbrugsejendom til haveformål. Endelig foreslås der
indført en hjemmel til at indføre regler om digital kommunikation.
Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Botanisk
Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi Brancheforening, Dansk
Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk Landbrugs Realkre-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406799_0002.png
ditfond, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk Land- og Strandjagtforening, Dansk Or-
nitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Danske Maskinstationer og entre-
prenører, Danske Regioner, Danske Svineproducenter, Dansk Skovforening, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske Landin-
spektørforening, De Danske Skovdyrkerforeninger, Det Natur- og Biovidenskabelige
Fakultet, Det Danske Fjerkræraad, Hedeselskabet, Det Økologiske Råd, Fagligt Fæl-
les Forbund, Ferskvandsfiskeriforeningen for Danmark, Finansrådet, Foreningen af
Biodynamisk Jordbrug, Foreningen af Vandværker i Danmark, Frie Bønder - Levende
Land, Friluftsrådet, Fugleværnsfonden, Jordbrugsakademikernes Forbund, Kommu-
nernes Landsforening (KL), Kødbranchens Fællesråd, LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Danske Mælkeproducen-
ter, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark, Le-
jernes Landsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Natur & Samfund, Parcelhus-
ejernes Landsforening, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Sammenslutningen af
Danske Småøer, Videncentret for Landbrug, Økologisk Landsforening, Aage V. Jen-
sen Naturfond og Aalborg Universitetscenter.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på Høringsportalen.
Der er modtaget høringssvar fra:
Dansk Gartneri, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Frie Bønder – Levende
Land, Friluftsrådet, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen for Bæ-
redygtigt Landbrug, Landsorganisationen i Danmark (LO), Økologisk Landsforening
og Praktisk Økologi.
I det følgende sammenfattes de væsentligste synspunkter i de modtagne hørings-
svar. Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For en nærmere uddybning hen-
vises til de enkelte høringssvar. Fødevareministeriets bemærkninger til høringssva-
rene er angivet i kursiv.
Bemærkningerne til høringssvarene er opdelt på 4 emner:
1)
Afskaffelse af reglerne om en landmand med bestemmende indflydelse og udvi-
delse af kredsen af virksomheder, som kan erhverve landbrugsejendomme uden
tilladelse.
Ophævelse af reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord.
Muligheden for at leje mindre arealer under 1000 m
2
til haveformål.
Indførelse af hjemmel til at fastsætte regler om digital kommunikation.
2)
3)
4)
1) Afskaffelse af reglerne om en landmand med bestemmende indflydelse
og udvidelse af kredsen af virksomheder, som kan erhverve landbrugs-
ejendomme uden tilladelse
Dansk Gartneri, 3F, Finansrådet og Friluftsrådet bakker op om den foreslåede lovæn-
dring.
Frie Bønder – Levende Land, LandboUngdom, Landbrug & Fødevarer og Økologisk
Landsforening er imod den foreslåede ændring. Der er en generel bekymring for, om
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406799_0003.png
det er den rigtige måde at hjælpe dansk landbrug på. Der henvises bl.a. til, at den
liberalisering af landbrugsloven, der blev gennemført i 2010, er tilstrækkelig til at til-
trække kapital. Der er dog enighed om, at der er behov for tilførsel af kapital til
dansk landbrug. Endvidere peges der på, at den foreslåede ændring vil bevirke, at
jorden i flere tilfælde vil blive drevet uden samtidig animalsk produktion. Endelig pe-
ges der på, at lovforslaget vil gå ud over det private selveje.
Landbrug & Fødevarer finder endvidere, at også interessentskaber, kommanditsel-
skaber og andelsselskaber med begrænset ansvar skal kunne erhverve landbrugs-
ejendomme uden tilladelse, når stort set alle kapitalselskaber skal kunne erhverve
frit.
Frie Bønder – Levende Land foreslår endvidere, at ministeren skal sikre, at selvejet
bevares og at landbrugsejendomme ikke skal kunne nedbringes til under 10 ha.
Friluftsrådet finder, at lovforslaget også burde forbedre mulighederne for erhvervelse
af landbrugsarealer til naturformål. Rådet henviser til anbefalingerne fra Natur- og
Landbrugskommissionen.
Økologisk Landsforening finder endvidere, at lovforslaget burde understøtte mulighe-
derne for at fastholde og drive mindre landbrug. Foreningen foreslår derfor, at land-
brugsbedrifter ikke bør kunne nedbringes til under 5-10 ha.
Finansrådet finder desuden, at formålsbestemmelsen om at bevare selvejet som den
overvejende besiddelses- og driftsform i jordbruget bør ophæves, da sigtet med æn-
dringen er at åbne op for andre ejerformer.
3F finder endvidere, at det bør sikres, at det arbejde, der udføres af ansatte på de
pågældende landbrugsejendomme, foregår på danske vilkår.
Bæredygtigt Landbrug finder, at lovforslaget vil have yderst begrænset virkning og
også kan have utilsigtede negative virkninger. Foreningen savner endvidere tal på,
hvad lovforslaget kommer til at betyde i kroner og ører.
Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget.
Baggrunden for fastlæggelsen af de selskaber, der kan erhverve landbrugsejendom-
me uden tilladelse, er, at der er tale om lovregulerede selskaber, hvilket sikrer en vis
transparens, og at der er tale om virksomheder med en ansvarlig kapital. Interes-
sentskaber, kommanditselskaber og andelsselskaber med begrænset ansvar er ikke
lovregulerede på samme måde som de kapitalselskaber, der kan erhverve uden tilla-
delse, hvorfor det foreslås, at disse selskaber kun kan erhverve med tilladelse. Lov-
forslaget indeholder endvidere en hjemmel for ministeren til at bestemme, at også
andre selskaber skal kunne erhverve uden tilladelse, hvis der viser sig behov herfor.
Det er ikke muligt at sætte tal på, hvad en sådan ændring af landbrugsloven bety-
der. Om de nye muligheder bliver udnyttet og i hvilket omfang, beror alene på, om
investorerne finder det attraktivt at investere i dansk landbrug.
Der lægges ikke op til at fjerne selvejet, men det bliver nemmere for landmændene
at have andre ejerformer udover selvejet.
Der er ikke grundlag for at indføre regler i landbrugsloven, som sikrer, at det arbej-
de, der udføres af ansatte på de pågældende landbrugsejendomme, foregår på dan-
ske vilkår.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1406799_0004.png
2.
Ophævelse af reglerne om fortrinsstilling til suppleringsjord
Dansk Gartneri, Finansrådet og Landbrug & Fødevarer er enige i den foreslåede op-
hævelse af reglerne om fortrinsstilling.
Frie Bønder – Levende Land og LandboUngdom er imod den foreslåede ophævelse af
reglerne om fortrinsstilling. Frie Bønder – Levende Land foreslår endvidere, at reg-
lerne om fortrinsstilling skal udbygges.
Imødekommes ikke, jf. de generelle bemærkninger til lovforslaget.
3) Muligheden for at leje mindre arealer under 1000 m
2
til haveformål
Friluftsrådet, Landbrug & Fødevarer, Økologisk Landsforening og Praktisk Økologi
bakker op om forslaget om, at det skal være muligt at forpagte/leje mindre arealer
fra en landbrugsejendom til haveformål.
Økologisk Landsforening og Praktisk Økologi finder desuden, at der slet ikke bør væ-
re en arealgrænse ved sådanne forpagtninger.
Landbrug & Fødevarer findes desuden, at tidsbegrænsningen på 30 år for forpagtning
bør ophæves. For forpagtning af delarealer vil der dog fortsat gælde en regel om 30
år efter reglerne i udstykningsloven.
Forslaget er begrundet i et ønske om at styrke rammevilkårene for private og fælles-
skaber, der ønsker at producere deres egne grøntsager mv. ude på landet. Baggrun-
den for den foreslåede grænse på 1000 m
2
er, at dette er en typisk havestørrelse.
Hvis der er ønske om forpagtning af et større areal, kan dette kun ske med en tilla-
delse efter landbrugsloven.
For så vidt angår tidsbegrænsningen på 30 år finder ministeriet ikke grundlag for at
ophæve disse regler, da forpagtning for en længere periode end 30 år i realiteten
svarer til en reel ejendomsoverdragelse.
4) Indførelse af hjemmel til at fastsætte regler om digital kommunikation
Landbrug & Fødevarer og Bæredygtigt Landbrug er generelt positive over for brugen
af digital kommunikation.
4