Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1436525_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1581367
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. november stillet
følgende spørgsmål nr. 33 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 33:
’’Er det korrekt, at det samlet set udløser et større tilskud end filialtilskuddet
(på ca. 500.000 kr.), hvis bevillingen til at drive en tidligere supplerende enhed
som et selvstændigt apotek, gives til en nyudnævnt apoteker, der ikke har an-
dre apoteker, fordi der til et selvstændigt apotek (i modsætning til en supple-
rende enhed) gives et bundfradrag i udligningsafgiften på 35 mio. kr., hvilket
har en afgiftsværdi på 3,6 pct. svarende til et tilskud på ca. 1,3 mio. kr.?”
Svar:
Supplerende enheder er en apotekers apotek nr. 2, 3 eller 4. For supplerende
enheder modtager apotekere i dag knap 1,5 mio. kr. det år, apotekeren over-
tager endnu et apotek. Støtten aftrappes over en 6-årig periode til ca. 500.000
kr. svarende til den støtte, som apoteksfilialer modtager. Udover dette støtte-
beløb er alle apoteker, herunder apoteksvirksomheder med flere apoteker,
omfattet af udligningsordningen.
Udligningsordningen fungerer således, at en beløbsgrænse for omsætningsni-
veauet afgør, om en apoteker skal bidrage til ordningen eller modtage støtte
herfra. En omsætning under beløbsgrænsen vil medføre støtte svarende til dif-
ferencen mellem apotekerens omsætning og beløbsgrænsen. For omsætning
over beløbsgrænsen betales bidrag, som udgør differencen mellem beløbs-
grænsen og apotekerens omsætning. For apoteker beliggende i de større by-
er, kaldet bilag 1-apoteker med henvisning til listen over byer i bilag 1 i be-
kendtgørelse om beregning om betaling af afgift og tilskud i henhold til lov om
apoteksvirksomhed, gælder, at disse er udelukket fra at modtage tilskud fra
udligningsordningen, men at apotekeren bidrager til udligningsordningen, så-
fremt omsætningen overstiger beløbsgrænsen.
Såfremt en apoteker opgiver en supplerende enhed, dvs. apotek nummer 2, 3
eller 4, og apoteket gives til en farmaceut, som ikke er apoteker, vil apoteket,
ligesom det hele tiden har været tilfældet, være omfattet af udligningsordnin-
gen. Det betyder, at haves en omsætning under beløbsgrænses, ydes tilskud
under forudsætning af, at apoteket ikke er beliggende i en by nævnt i bilag 1 i
bekendtgørelse om beregning om betaling af afgift og tilskud i henhold til lov
om apoteksvirksomhed. Tilsvarende bidrages til udligningsordningen, hvis om-
sætningen overstiger beløbsgrænsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
I det tilfælde, hvor en apoteker med en apoteksvirksomhed med bevilling til en
supplerende enhed har en omsætning over beløbsgrænsen, og dvs. bidrager
til udligningsordningen, mens den supplerende enhed, som selvstændig bevil-
ling med en ny apoteker, har en omsætning under beløbsgrænsen, og ikke er
beliggende i en bilag 1-by, vil det føre til færre indtægter og flere udgifter i ud-
ligningsordningen.
Som følge af ovenstående vil Sundhedsstyrelsen, i dag som i fremtiden, derfor
vurdere, om en ledig apoteksbevilling, herunder en supplerende enhed, skal
slås op for at finde en ny apoteker, eller om lægemiddelforsyningen i området
kan imødekommes på anden vis.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth