Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 35
Offentligt
1439088_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 19. december 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMDRA
Sags nr.: 1401990
Dok nr.: 1592041
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 26. november 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 108 (L 35) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 108:
’’Vil ministeren uddybende redegøre for kriterierne for hhv. særlige tilskud (§
51 tilskud) og forsyningsstøtte?”
Svar:
Det fremgår af lovforslaget (L 35), at afgiftslempelse eller tilskud fremover ale-
ne kan bevilges en apoteker i helt ekstraordinære tilfælde (”når ganske særlige
forhold taler derfor”), herunder fx i situationer, hvor en apoteker løser et særligt
forsyningsmæssigt behov, eller hvor det er nødvendigt at foretage ombygning
eller flytning af apoteket for at kunne drive det på en hensigtsmæssig og tids-
svarende måde. Det vil særligt være apotekere, der driver apoteker med et
lavt omsætningsgrundlag, som vil kunne komme i betragtning til støtte.
I lovforslaget foreslås § 51, stk. 1, ændret til ”Når ganske særlige forhold taler
derfor, kan Sundhedsstyrelsen bevilge en apoteker afgiftslempelse eller tilskud
for et år ad gangen.” Denne ændring betyder en stramning af vilkåret for til-
skud, idet der er indsat et ”ganske”. Baggrunden herfor er, at lovforslagets ad-
gang for apotekere til frit at oprette apoteksfilialer og apoteksudsalg inden for
en radius af 75 km fra apoteket, og frit at oprette håndkøbsudsalg og medicin-
udleveringssteder, giver apotekeren nogle muligheder, men også indebærer
en vis risiko, som det ikke er hensigten skal kunne støttes efter § 51.
Som det også fremgår af bemærkningerne, vil muligheden for støtte efter § 51
være rettet mod apotekere med lav omsætning på apoteker (støtte fra udlig-
ningsordningen) eller apotekere, som efter påbud fra Sundhedsstyrelsen driver
en apoteksenhed, idet der i disse tilfælde ikke vil være tale om, at apotekeren
af egen drift påtager sig en risiko, men kan have behov for støtte i særlige til-
fælde, da apotekeren driver apoteksenheder, der varetager særlige forsy-
ningsmæssige behov.
I relation til de forhold, som kan og fortsat vil blive støttet efter § 51, vedrører
det støtte til nødvendig ombygning af apoteket, således at apoteket er tidssva-
rende og fx giver mulighed for handicaptilgængelighed, ligesom der vil kunne
ydes støtte til ombygning m.v., hvor apoteket er beliggende i en bygning, som
fx er fredet, og som derfor vil medføre udgifter til at gøre apoteket tidssvaren-
de, udover hvad der normalt må anses for rimeligt og relevant. Der ydes alene
et tilskud til nødvendig ombygning, ikke betaling for hele ombygningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Vedrørende kriterierne for Sundhedsstyrelsens meddelelse af påbud om opret-
telse eller opretholdelse af apoteksfilialer og apoteksudsalg, når særlige læ-
gemiddelforsyningsmæssige behov taler herfor, og ydelse af forsyningsstøtte i
forlængelse heraf, kan jeg henvise til min besvarelse af spørgsmål 28 til L 35.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Dorthe Rodian Arleth