Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 21 Bilag 7
Offentligt
1432720_0001.png
Til lovforslag nr.
L 21
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. december 2014
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 3 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. oktober 2014 og var til
1. behandling den 23. oktober 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 14. juli
2014 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2013-14)
TRU alm. del – bilag 340. Den 10. oktober 2014 sendte
transportministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Transportudvalgets lukkede ekspertmøde
Transportudvalget afholdte den 4. december 2014 et luk-
kede ekspertmøde om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 53 spørgsmål til transportministeren
samt 1 spørgsmål til transportministeren og skatteministeren
til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret.
3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 10
1)
I
stk. 1
udgår 2. pkt.
[Præcisering af, at Vejdirektoratets direktion ikke personligt
indsættes som direktion i Fjordforbindelsen Frederikssund]
2)
I
stk. 5
indsættes efter »daglige« ordene: »ledelse og«.
[Præcisering af Vejdirektoratets rolle som forretningsfører]
Til § 25
3)
I
stk. 1
indsættes som 3. pkt.:
»Opløsning kan tillige ske uden likvidation ved overdra-
gelse af aktiver og forpligtelser som helhed til staten.«
[Præcisering af mulighederne for opløsning af Fjordforbin-
delsen Frederikssund]
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432720_0002.png
2
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det er lovforslagets intention, at Vejdirektoratet som of-
fentlig myndighed indsættes som direktion i Fjordforbindel-
sen Frederikssund. Som lovforslaget er fremsat, har formu-
leringen i § 10 givet anledning til tvivl, om hvorvidt der ind-
sættes en eller flere fysiske personer fra Vejdirektoratets di-
rektion som direktion i Fjordforbindelsen Frederikssund, el-
ler om der var tale om, at Vejdirektoratet som offentlig
myndighed indsættes. Ved at fjerne § 10, stk. 1, 2. pkt., præ-
ciseres det, at det ikke er en eller flere fysiske personer fra
Vejdirektoratet, der personligt indsættes som direktion i
Fjordforbindelsen Frederikssund. Det præciseres i forlæn-
gelse heraf, at Vejdirektoratet som forretningsfører vareta-
ger den daglige ledelse og administration i Fjordforbindel-
sen Frederikssund.
Til nr. 3
Indsættelse af nyt 3. pkt. sikrer, at lovforslaget bringes i
overensstemmelse med de intentioner for opløsning af
Fjordforbindelsen Frederikssund, der fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslagets § 25. Deri er det således beskrevet,
at opløsning af Fjordforbindelsen Frederikssund sker i hen-
hold til de almindelige regler for opløsning i medfør af sel-
skabsloven. Derudover er det beskrevet, at opløsning skal
ske ved iagttagelse af selskabslovens § 253, der netop fore-
skriver opløsning af selskab uden likvidation ved overdra-
gelse af aktiver og forpligtelser som helhed til den danske
stat, hvilket ikke udgør opløsning efter selskabslovens al-
mindelige regler. Lovforslaget har i den form, det blev frem-
sat, således givet anledning til tvivl, om hvorvidt Fjordfor-
bindelsen Frederikssund kan opløses efter selskabslovens al-
mindelige regler eller efter proceduren i selskabslovens §
253 uden likvidation ved overdragelser af aktiver og forplig-
telser som helhed til staten. Den foreslåede bestemmelse
sikrer klar hjemmel til, at Fjordforbindelsen Frederikssund
kan opløses efter én af de beskrevne procedurer, dvs. enten
efter selskabslovens almindelige regler for selskabers opløs-
ning eller efter den procedure, der er beskrevet i selskabslo-
vens § 253.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432720_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 21
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
2
Notat vedrørende håndtering af ændret fortolkning af EU-habitatdirek-
tivet i forbindelse med forslag til lov om en ny fjordforbindelse ved
Frederikssund, fra transportministeren
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Rapport samt sammenfatningsnotat om supplerende vurdering efter
habitatdirektivet artikel 6, stk. 4, fra transportministeren
5
Ændringsforslag fra transportministeren
6
Præsentationer fra udvalgets lukkede møde om lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 21
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministeren finder det hensigtsmæssigt, at Folketinget
23/10-14 skal førstebehandle L 21, uden at have fuld klarhed over
hvad følgerne for lovforslaget vil være, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, på hvilken dato såvel ministeriet som Vejdirektoratet blev
gjort bekendt med dom C-521/12, afsagt ved EU-Domstolen 14. maj
2014, vedrørende skærpelse af habitatdirektivet, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om, på hvilken dato såvel ministeriet som Vejdirektoratet tog fat
på at sagsbehandle den verserende sag om en fast forbindelse over
Roskilde Fjord i lyset af de ændringer, som dom C-521/12, afsagt ved
EU-Domstolen 14. maj 2014, vedrørende skærpelse af habitatdirekti-
vet, påbød, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor lovforslaget fremsættes inden de nye skærpelser i
habitatreglerne (jf. dom ved EU-Domstolen C-521/12 af 14. maj
2014) er blevet fagligt forsvarligt indarbejdet i lovforslaget, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt forsinkelser i lovgivningsprocessen vil medfører
økonomiske, organisatoriske, anlægsmæssige eller af anden karakter
forsinkelser for projektet, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvorfor en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord er »…
meget følsomt over for forsinkelser på grund af den anlægstekniske
kompleksitet«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke af de i VVM-fasen undersøgte muligheder for en fast
forbindelse over/under Roskilde Fjord, der påvirker Natura2000-om-
rådet mindst i såvel anlægsfasen som permanent, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er linjeføringen, der vil belaste Natura2000-områderne
allermest, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt Frederikssund Kommune i budgetterne for
2015-2018 har bevilget penge til projektering af en vejforbindelse fra
2
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432720_0004.png
4
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
tilkørslen til broen på fjordens østside og videre til Frederikssund Syd-
by, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt optagning af et lån på ca. 1,4 mia. kr. til anlæg af
en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord vil forøge statsgælden,
til finansministeren og transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange dispensationer fra gældende miljø- og støjbe-
stemmelser Frederikssund Kommune har udstedt i forbindelse med
anlæg af en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord, samt hvorvidt
dispensationerne indeholder begrænsninger af nogen art og i givet fald
hvilke, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, ministeren kan be- eller afkræfte, at det ikke alene drejer sig
om linjeføringen, men i lige så høj grad drejer sig om spørgsmålet om
en bro eller en tunnel, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om, hvorfor en tunnel under Roskilde Fjord ikke anses for at væ-
re et gennemførligt og mindre skadeligt alternativ til en højbro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at uddybe følgende i bemærkningerne til lovforslagets pkt.
5.1, at »da projektet ikke berører prioriterede naturtyper eller arter,
skal sagen ikke forelægges EU-Kommissionen til udtalelse«, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt sommerhusbeboerne på Tørslev Hage er omfattet
af miljølovens bestemmelser om støjgrænser, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, i hvilket omfang en fast forbindelse over/under Roskilde
Fjord harmonerer med det tidligere Frederiksborg Amts klassifikation
(regionsplan 2001) af området som »meget værdifuldt landskab«, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en bro over Roskilde Fjord, der i betydelig grad vil forøge
støjbelastningen af områder, er i overensstemmelse regeringens mål-
sætning om at færre mennesker skal belastes af trafikstøj, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke afværgeforanstaltninger der vil blive iværksat for at
friholde det rekreative område ved Strandparken i Frederikssund for
støj fra broen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om det er hensigtsmæssigt at gå efter en løsning med en højbro,
når en højbro giver en negativ påvirkning af den miljømæssige tilstand
og de visuelle oplevelser omkring Roskilde Fjord, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at gøre rede for det forventede støjniveau i forbindelse med
det aften- og weekendarbejde, der varsles i bemærkningerne til lovfor-
slaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens adgang til at kunne tilsidesætte miljøbeskyttel-
seslovens bestemmelser vedr. støj er en følge af L 177 (Metroloven),
samt er dette i overensstemmelse med Århus-konventionens bestem-
melser, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt etableringen af Fjordforbindelsen Frederikssund er
en slags forløber for på et senere tidspunkt at etablere lignende beta-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432720_0005.png
5
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
lingsforbindelser/-veje eller betalingsselskaber, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt en fremtidig brug af en række mindre betalingssel-
skaber i stil med Fjordforbindelsen Frederikssund vil være i stand til
at oppebære de stordriftsfordele, som f.eks. Sund & Bælt vil kunne
gøre det, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke juridiske, organisatoriske, strukturelle, økonomiske
mv. vilkår, der hindrer Sund & Bælt i at varetage samtlige opgaver,
som nu tænkes placeret i betalingsselskabet Fjordforbindelsen Frede-
rikssund, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget Vejdirektoratet skal have for at administrere bi-
listernes betaling for at passere en fast forbindelse over/under Roskil-
de Fjord, og hvor meget Sund & Bælt skulle have for at løse den
samme opgave, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt betalingsselskabet Fjordforbindelsen Frederiks-
sund vil være underlagt de mørklægningsbestemmelser, der gælder for
offentlige virksomheder, og som blev indført med offentlighedsloven
af juni 2013, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt de bilistpendlere, der benytter en brobizz for at
kunne køre over/under Roskilde Fjord, vil kunne fradrage denne på
selvangivelsen, på samme måde som det er muligt for passage af Sto-
rebæltsforbindelsen, til transportministeren og skatteministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om at der ved undersøgelsen af bilisters betalingsvillighed er
spurgt 962 bilister, mens ca. 10.000 borgere i Frederikssund Kommu-
ne vender sig imod at skulle betale for at komme over/under fjorden,
hvor valid anser ministeren da den førstnævnte undersøgelse for at
være, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan kan det da være, at en fast forbindelse over/under
Roskilde Fjord skal tilbagebetales over 40 år, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke takster der skønnes at være gældende, når den fast
forbindelse over/under Roskilde Fjord åbner i 2019, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at såfremt trafikudviklingen på den nye bro ikke forløber
som planlagt, og de fleste bilister fortsat kører over Kronprins Frede-
riks Bro for at spare brotaksten, planlægges der da yderligere tiltag for
at forøge biltallet – og dermed indtægterne – på broen, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om der i undersøgelsen af bilisternes villighed til at betale for at
køre over den nye bro, blev set på, om der var større villighed til at
betale blandt de bilister, der kører i myldretiden, frem for de bilister,
der kører uden for myldretiden, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om at be- eller afkræfte, om der ved en betalingsbro vil være ca.
en tredjedel af trafikken, der vil benytte denne, mens to-tredjedele
fortsat vil køre over Kronprins Frederiks Bro, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432720_0006.png
6
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
Spm. om, hvorvidt lastbiler over 3,5 t – tilhørende forsyningsselskaber
som f.eks. HMN Naturgas, Vestforbrænding, DONG m.fl. – vil være
omfattet af forbuddet mod at køre over Kronprins Frederiks Bro, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor store administrationsomkostningerne ved at opkræve
betaling for passage af forbindelsen over/under Roskilde Fjord vil væ-
re, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt der vil ske udbud i forbindelse med opkrævning af
betaling for passage af en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord,
til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at når det i lovforslagets bemærkninger anføres, at der kun
kan ydes rabatter til lokale bilister, for så vidt at dette ikke forøger til-
bagebetalingstiden på de 40 år, bedes det oplyst, hvilken margen der
her opereres med, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, at det i bemærkningerne til lovforslaget under pkt. 6 – Tra-
fikale konsekvenser – hedder, at 12.900 biler (ÅDT) vil benytte den
nye bro, mens 16.100 biler fortsat vil køre over Kronprins Frederiks
Bro, hvilket til sammen giver 29.000 biler og om ministeren anser et
sådant trafikspring fra de 20.500 biler, der blev målt i 2009, for at væ-
re realistisk, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren finder at broens samfundsmæssige nytteværdi er
så markant, at den legitimerer en investering på ca. 2 mia. kr., til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke tiltag der er gjort i de senere år for at forbedre og ud-
bygge den bustrafik, der krydser Roskilde Fjord, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Spm. om at rede for antallet af bustimer siden 2007 på de buslinjer,
der krydser Roskilde Fjord, opgjort år for år, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det er undersøgt, hvilken indflydelse hyppigere S-
togsdrift til/fra Frederikssund, koordineret med bedre bustrafik til/fra
Hornsherred, vil kunne have på antallet af biler på Kronprins Frede-
riks Bro.år, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om vejene omkring Kronprins Frederiks Bro, f.eks. som over-/
underføringer i T-krydset ved Færgelundsvej/ Skovnæsvej, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke forsinkelser der vil komme, hvis det fremlagte lov-
forslag trækkes tilbage og først genfremsættes efter 1. januar 2015,
samt angive de konkrete årsager og evt. økonomiske konsekvenser
heraf, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at det i bemærkningerne til lovforslaget under pkt. 11.10
bl.a. fremgår, at ministeren – i det omfang det er nødvendigt for at
undgå væsentlig forsinkelse eller fordyrelse af anlægsarbejdet – vil
kunne bestemme, at »miljøbeskyttelsesloven, herunder krav, påbud el-
ler forbud efter miljøbeskyttelsesloven vedrørende støj ikke skal finde
anvendelse«, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor der er valgt en gennemsejlingshøjde på 22 m. under
den planlagte bro, til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1432720_0007.png
7
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Spm. om, hvorvidt der i de samfundsøkonomiske analyser indgår be-
regninger af, hvor meget en fast forbindelse over/under Roskilde Fjord
kan medvirke til at svække handelslivet i Frederikssund, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren, i forbindelse med udmøntning af beføjelserne i §
3, vil sikre, at støjregler og andre regler i miljøbeskyttelsesloven fast-
lægges med så god en margin og på et niveau som er højere end de
generelle regler for at sikre, at der ikke vil kunne vindes en klagesag
eller sag ved domstolene, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministeren vil overveje at få en udtalelse fra EU kommissio-
nen, når den nye undersøgelse om lovens overensstemmelse med Na-
tura 2000 direktiverne foreligger for at sikre, at Danmark ikke kan få
en retssag efter loven er vedtaget, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvorvidt det ved et udbud af opgaven med at med at etable-
re, drive og vedligeholde et betalingsanlæg samt inddrive betaling for
passage af den faste forbindelse over/under Roskilde Fjord, vil være
tilladt at stille krav om, at en kommende operatør skal have en lokal
forankring, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om der findes lokale virksomheder omkring Roskilde Fjord, der
både har erfaring med at opkræve betaling fra bilister for at passere et
trafikanlæg, og som tillige vil kunne udnytte allerede eksisterende
stordriftsfordele, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan erklære sig enig i, at når den relativt besked-
ne opgave, det vil være at opkræve betaling for at passere Roskilde
Fjord, involverer såvel Vejdirektoratet, der skal fungere som forret-
ningsfører, som den virksomhed, der vinder opgaven med at etablere,
drive og vedligeholde et betalingsanlæg samt inddrive betaling for
passage af den faste forbindelse over/ under Roskilde Fjord, så er der
tale om bureaukratisk knopskydning og »overkill«, der vil virke unød-
vendigt fordyrende, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren er bekendt med andre selskaber/virksomheder
end Sund & Bælt, der her i landet har erfaring med at opkræve beta-
ling af bilister for at passere et trafikanlæg, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan der med anlægsloven (L 21) tages stilling til og sik-
res, at de nødvendige miljømæssige kompensationsforanstaltninger i
henhold til habitatdirektivet og deraf følgende praksis iværksættes, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Fejloprettelse, og ministerens svar herpå