Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20
Offentligt
1436237_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. december 2014
2014-4499
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 16. december 2014 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende L 20 – Forslag til lov om offentlige veje m.v., som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 19:
Ministeren bedes kommentere de under 2. beh. i dag, 16. december 2014, af L
20 (lov om offentlige veje) fremviste kortbilag, jf. L 20 – bilag 15, og komme
med evt. yderligere kommentarer som debatten under 2. beh. af L 20 måtte
foranledige.
Svar:
Under 2. behandling af lovforslaget blev der fra forskellige ordføreres side rejst
bekymring omkring forslagets § 64, stk. 2, der handler om grundejeres forplig-
telse til vintervedligeholdelse og renholdelse af fortov eller sti.
Det følger af den gældende bestemmelse om vintervedligeholdelse og renhol-
delse, at en grundejer ikke kan pålægges at renholde og snerydde et fortov ud
foran sin ejendom, hvis der ikke er en direkte adgang fra ejendommen til den
pågældende vej eller sti. Med det fremsatte lovforslag ville denne begrænsning
udgå, således at en kommune ville kunne pålægge en grundejer at snerydde
fortov på veje foran ejendomme også i de tilfælde, hvor der ikke var etableret
direkte adgang til vejen fra ejendommen.
De betragtninger og bekymringer om denne bestemmelse, der under debatten
fremkom fra forskellige sider, har givet anledning til, at bestemmelsen er taget
op til fornyet overvejelse. Jeg skal på den baggrund fremsætte et ændringsfor-
slag til lovforslaget, der er indsat til sidst i denne besvarelse.
Der er tale om en ny affattelse af § 64, stk. 2, som viderefører den hidtidige
retstilstand – dog med den tilføjelse, at en grundejers forpligtelse også vil om-
fatte fortov eller sti ud for ejendommen, der ligger i ubrudt forlængelse af en
adgang til ejendommen.
Forslaget har navnlig betydning for ejendomme beliggende på en hjørnegrund,
hvor en grundejer skal snerydde fortov foran sin ejendom også på den side af
hjørnet, hvor der ikke er direkte adgang til vejen fra ejendommen. Derimod kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436237_0002.png
en grundejer ikke pålægges at snerydde fortov foran sin ejendom, som ikke
ligger i ubrudt forlængelse af en adgang til ejendommen – fx i det tilfælde, hvor
ejendommen ligger mellem to veje med andre ejendomme på hver side, hvor
ejendommen kun har adgang til den ene vej.
Det er dermed hensigten med ændringsforslaget at undgå de situationer, hvor
en grundejer ellers vil skulle snerydde et fortovs- eller stiareal, hvor der ikke er
uhindret adgang fra ejendommen, og hvor fremkommeligheden derfor er be-
sværlig.
Jeg vil hernæst kommentere på de to kortbilag i forhold til det fremsatte æn-
dringsforslag.
Det ene kortbilag viser en ejendom, der ligger mellem to veje, hvor der kun er
adgang fra ejendommen til den ene vej, og hvor der ikke er ubrudt adgang til
fortovsarealet på den anden vej. Det stillede ændringsforslag vil netop betyde,
at en grundejer kun skal snerydde det fortovsareal, der ligger ved adgangen til
vejen.
Det andet kortbilag viser en situation, hvor der i umiddelbar forlængelse af en
ejendom beliggende på en hjørnegrund er etableret et oversigtsareal. Det frem-
går ikke klart af kortbilaget, om oversigtsarealet er en del af ejendommens ma-
trikel, eller om arealet er udmatrikuleret og dermed en del af den pågældende
kommunes ejendom.
Hvis der er tale om, at oversigtsarealet hører til ejendommen, vil en grundejer
have pligt til at snerydde på de skitserede strækninger, da fortovet i så fald vil
ligge ud foran grundejerens ejendom. Jeg mener ikke, at det i den situation vil
pålægge en grundejer en urimelig byrde, da oversigtsarealet netop er en matri-
kuleret del af ejendommen – uanset hvem der i øvrigt passer arealet til daglig.
Hvis arealet derimod er udmatrikuleret og således er kommunens ejendom, vil
sagen stille sig anderledes. I så fald vil en grundejer med det stillede ændrings-
forslag have pligt til at snerydde fortovsarealet umiddelbart rundt om sin ejen-
dom, men det vil være kommunens egen pligt at sørge for snerydning af det
fortov, der går højre om oversigtsarealet, da det netop ligger ud for
kommunens
ejendom og ikke grundejerens. Det er med andre ord ikke hensigten med det
stillede ændringsforslag, at en grundejer skal snerydde andet end det fortovs-
og stireal, der ligger ud for ejendommen i ubrudt forlængelse af en adgang til
vejen.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke
Side 2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1436237_0003.png
Side 3/3
Ændringsforslag til Forslag til Lov om offentlige veje m.v.
(L 20)
Af
transportministeren
tiltrådt af…
Til § 64
1.)
§ 64, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
En grundejer kan ved en beslutning efter stk. 1 kun pålægges at sne-
rydde, glatførebekæmpe og renholde fortov eller sti, som ligger i ubrudt for-
længelse af en adgang til ejendommen. Tilsvarende gælder, hvis pågældende
ejer efter ansøgning har fået tilladelse til at etablere en adgang. En grundejer
kan kun pålægges pligter efter stk. 1 for et fortov eller stiareal i en bredde af
maksimalt 10 meter, og det skal være det til ejendommen nærmest liggende
fortovs- eller stiareal.«
[Ændring af grundejeres forpligtelse til vintervedligeholdelse og renholdelse af
fortov]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslaget indebærer en ændring af grundejeres forpligtelse til vintervedligehol-
delse og renholdelse af fortov. Det følger af den gældende lov om vintervedlige-
holdelse og renholdelse, at en grundejer ikke kan pålægges at renholde og sne-
rydde et fortov ud for sin ejendom, hvis der ikke er direkte adgang fra ejen-
dommen til den pågældende vej eller sti. Med den foreslåede bestemmelse op-
retholdes denne begrænsning med den forskel, at en grundejers forpligtelse
også vil omfatte fortov eller sti ud for ejendommen, der ligger i ubrudt forlæn-
gelse af en adgang til ejendommen. Dette vil navnlig have betydning for ejen-
domme beliggende på en hjørnegrund, hvor en grundejer således vil skulle
renholde og snerydde fortov eller sti ud for sin ejendom også på den side, hvor
der ikke er direkte adgang fra ejendommen. En grundejer kan derimod ikke
pålægges at renholde og snerydde fortov eller sti, som ikke ligger i ubrudt for-
længelse af en adgang til ejendommen, for eksempel hvor ejendommen ligger
mellem to veje med andre ejendomme på hver side, og hvor ejendommen kun
har adgang til den ene vej.