Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 6
Offentligt
1419092_0001.png
Foretræde for Folketingets Transportudvalg, 13. november 2014
Vedrørende: L 20 Forslag til lov om offentlige veje m.v.
Delegationen består af:
Henrik Vinther Jensen for
Dansk Ledningsejer Forum,
der er interesseorganisation for op mod 6000 led-
ningsejere, herunder helt små antenneforeninger og vandværker samt store selskaber indenfor energi- og
telesektoren.
Christian Berg for
Dansk Energi,
der er erhvervs- og interesseorganisation for godt 250 energiselskaber i
Danmark, herunder de andelsejede energiselskaber.
Jakob Willer for
Teleindustrien,
der er Telesektorens brancheforening med 25 medlemmer.
Budskaber:
Delegationen kvitterer positivt for den forenkling og modernisering af reguleringen, som er tiltænkt
med lovforslaget.
Det findes særdeles positivt, at § 134 er præciseret til
ikke
at omfatte gebyr for gravetilladelser.
Reguleret koordinering af samgravning i §§ 74-75 er et nødvendigt skridt mod implementering af
infrastrukturdirektivet samt et nyttigt instrument til at fremme samgravning, der kan medføre for-
dele for såvel borgerne (færre gener)som for ledningsejerne (færre omkostninger). De pågældende
bestemmelser har dog ikke været en del af høringsudkastet. Beskrivelsen af hhv. ledningsejernes og
vejmyndighedernes ansvar er meget uklar, og der tages ikke i tilstrækkelig grad højde for de prakti-
ske udfordringer, der er forbundet med samgravning. Der opfordres derfor til, at Ministeren gives
bemyndigelse til at udstede en bekendtgørelse med de nødvendige præciseringer, hvilket skaber
mulighed for inddragelse af alle interessenter. I den forbindelse opfordres til, at:
o
Der indføres bagatelgrænser for iværksættelse af procedure, jf. §§ 74-75.
o
Der tages hensyn til, at der ikke kan samgraves mellem alle ledningstyper.
o
Det fastslås, at ledningsejernes ansvar er at bidrage til gennemsigtighed om gravearbejder
ved anvendelse af få og enkle offentlige it-platforme, eksempelvis via Ledningsejerregistret
(LER), mens vejmyndighederne har den koordinerende funktion.
Muligheden for at undtage visse typer gravearbejder fra gravetilladelse, jf. § 73, stk. 7, nr. 1, er po-
sitiv. Der opfordres til, at etablering af stikledninger undtages fra kravet om gravetilladelse, ligesom
der opfordres til, at der indføres en bagatelgrænse for forudgående ansøgning således, at gravear-
bejde udenfor det befæstede vejareal (i græsrabat) kan anmeldes efterfølgende.
Delegationen udtrykker bekymring for den forringede balance mellem vejmyndighederne og led-
ningsejerne (til ugunst for sidstnævnte), som lovudkastet på flere punkter er udtryk for, herunder
når det gælder:
o
§ 76, stk. 2, nr. 6 om mulighed for bod. Der opfordres til, at loven præciseres til, at der ikke
kan udstedes bod i tilfælde, hvor forsinkelsen skyldes forhold uden for ledningsejernes kon-
trol.
o
§ 77 om gæsteprincippet, hvorefter ledningsejerne fremover i alle tilfælde skal betale for
ledningsomlægninger. Der opfordres til, at der skabes incitament for vejmyndighederne til
at tage rimeligt hensyn til ledningsejernes omkostninger.