Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 20 Bilag 1
Offentligt
1407628_0001.png
Til:
Cc:
[email protected] ([email protected])
Allan Bach Laursen ([email protected]), Anne Marie Crone Yttesborg ([email protected]), Dorrit Jakobsen
Gundstrup ([email protected]), Karen Leck Larsen ([email protected]), Mia Schmidt Vernon
([email protected]), Poul Ørum Poulsen ([email protected]), Susanne Grøn Christiansen ([email protected]), TRM 
Morten Lorentzen ([email protected]), [email protected] ([email protected])
Fra:
Anne Marie Crone Yttesborg ([email protected])
Titel:
Høringssvar fra Odense Kommune -
ny vejlov
Sendt:
11-08-2014 16:25:29
Kære Nikolaj Sveistrup
Tak for det tilsendte materiale om udkast til forslag til lov om offentlige veje m.v.
Vi vil ikke undlade at gøre opmærksom på, at det fra ministeriets side er en urimelig høringsfrist -
midt i
ferietiden.
Det er dermed meget begrænset, hvad du får af kommentarer herfra, da vi først er startet 
efter ferie i dag, 11. august.
Kommentarer til lovforslagets hovedindhold i bemærkningerne til lovforslaget:
Hvis kommunerne vælger at opkræve grundejerne ved de private fællesveje for samtlige administrative 
udgifter, vil det påføre borgerne ved de private fællesveje en væsentlig merudgift. Dette gælder for såvel 
istandsættelser, serviceordninger og belysning. Herved vil der opstå en større forskelsbehandling for 
 kommunens borgere, alt efter, om de bor ved en kommunevej eller ved en privat fællesvej. Vi har i dag 
en del henvendelser fra borgere ved private fællesveje, der klager over den nuværende 
forskelsbehandling.
Man kan måske så tage skridtet fuldt ud, og lade grundejerne selv kontakte rådgivere, entreprenører og 
forsyningsselskaber og "kun" lade kommunerne stå for udgiftsfordelingerne.
Kommentarer til lovforslaget:
§ 83,stk. 3, 
er for upræcis, den er for vanskelig at administrere efter.
§ 123, stk. 3,
Det er en meget lang periode med 4 år for at kunne nedklassificere en kommunevej til privat fællesvej eller 
privat vej. Giver unødig omstændelig sagsbehandling. 
Det er ønskeligt at kunne nedlægge en kommunal ubrugt parkeringsplads til privat vej/parkeringsplads for 
f.eks. en dagligvarebutik, men dette er ikke muligt med 4-års reglen. 
Kap. 12
Administrative bestemmelser:
Det er ønskeligt med bestemmelse om bortfald af tilladelse jf. loven, der ikke er udnyttet inden for f.eks. 
1 år.
Privatvejsloven:
§ 55, stk. 2 i privatvejsloven:
Kommunens vedligeholdelse for grundejernes regning ønskes at kunne opkræves med et fast årligt aconto 
beløb, s åledes at der opspares til en fremtidig istandsættelse af vejen, også selv om ikke alle grundejere 
er enige. Det er vores erfaring, at det netop er dette ønske om en samlet opsparing til kommende 
vedligeholdelse, der ønskes fra grundejerne. 
§ 59 i privatvejsloven:
Der mangler en passus om, at grundejerne selv kan stå for samlede arbejder.
I Odense er der adskillige grundejerforeninger, der i dag forestår vedligeholdelse af belysningen på den 
private fællesvej, uden at kommunen er involveret. For Odense Kommunes vedkommende vil det med en 
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1407628_0002.png
sådan tilføjelse medføre, at vi som hidtil kan fortsætte med denne praksis, som har været gældende siden 
2002.
Kommunen har i dag hjemmel hertil som frikommune.  
§ 99a i privatvejsloven:
Hvad er juridiske personers regning, dette ønskes uddybet.
Venlig hilsen
Anne-Marie Crone Yttesborg
Myndighed og Vejdrift
Odense Kommune
Direkte tlf. 24777902
E-mail: [email protected]
http://www.odense.dk