Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 196
Offentligt
1531362_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. maj 2015 stillet følgende spørgsmål nr. 2
(L 196), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
19. Maj 2015
J.nr. 2014-3715
Spørgsmål nr.
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.:
”Vil ministeren uddybe den nye betegnelse ”helt særlig betroet” i forhold til hidti-
dig lovgivning og praksis og set i forhold til såvel funktionærer som ikke-
funktionærer?”
Endeligt svar:
Betingelserne for at indgå en aftale om en konkurrenceklausul med en lønmodtager
skærpes med lovforslaget i forhold til de gældende regler. Efter funktionærloven
skal funktionæren indtage en ”særlig betroet” stilling.
Efter lovforslaget skal en lønmodtager være i en ”helt særligt betroet” stilling, for
at en aftale om en konkurrenceklausul gyldigt kan indgås med lønmodtageren. Be-
grebet ”helt særligt betroet” i lovforslaget indskærper dermed, at der skal være tale
om helt særlige omstændigheder, for at en arbejdsgiver kan indgå en aftale om en
konkurrenceklausul med en lønmodtager.
Lovforslaget omfatter i modsætning til den gældende lovgivning alle ansættelses-
forhold. Derfor kan en lønmodtagers stilling være ”helt særligt betroet”, uanset om
den pågældende er funktionær eller ej. Der kan i det hele henvises til bemærknin-
gerne til § 5, nr. 1 i lovforslaget, hvor forholdet beskrives på følgende måde:
”Med begrebet ”helt særligt betroet” skal det sikres, at det i forhold til såvel funkti-
onærer som ikke-funktionærer står klart, at der skal helt særlige omstændigheder til
for, at en arbejdsgiver kan indgå en aftale med en lønmodtager om en konkurren-
ceklausul.
Særligt skal udtrykket sikre, at en lønmodtager, som ikke er funktionær, skal have
adgang til samme fortrolige viden m.v., som en funktionær skal. Graden af fortro-
lighed skal således vurderes ens uanset hvilken branche og arbejdsområde, løn-
modtageren måtte arbejde inden for.
Den ændrede formulering skal særligt sikre, at den ansatte ikke-funktionær, der er
betroet andre opgaver end de øvrige ikke-funktionærer, ikke alene af denne grund
kan betragtes som helt særligt betroet. Fx kan en håndværker, der også er blevet be-
troet at udarbejde tilbud til kunder, ikke alene af denne grund betragtes som helt
L 196 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil uddybe den nye betegnelse "helt særlig betroet", til beskæftigelsesministeren
særligt betroet. Ikke-funktionæren vil i lighed med funktionæren skulle have ad-
gang til virksomhedens fortrolige oplysninger såsom fx regnskaber, leverandørafta-
ler, kunderegister, prisaftaler, rabatordninger osv., før vedkommende vil kunne be-
tragtes som helt særligt betroet.
Med formuleringen ”helt særlig betroet” fordres det således, at lønmodtageren via
sin stilling skal besidde eller erhverve en viden, som kan udnyttes til skade for ar-
bejdsgiveren af en konkurrent, hvis lønmodtageren var ansat hos denne, eller hvis
lønmodtageren selv påtager sig konkurrerende virksomhed. Lønmodtageren skal
kunne komme i besiddelse af oplysninger, der må betragtes som en afgørende del
af virksomhedens forretningsmodel.”
Den konkrete vurdering af, hvorvidt en lønmodtager indtager en helt særligt betroet
stilling, vil i sidste ende være op til domstolene.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
2