Retsudvalget 2014-15 (1. samling)
L 193 Bilag 1
Offentligt
1524358_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
14. april 2015
Sikkerheds- og Forebyg-
gelseskontoret
Sagsbeh: Natasha Maj Christoffer-
sen
Sagsnr.: 2014-5002-0024
Dok.:
1569032
KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
over
Forslag til lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsple-
jeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet,
våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertræ-
dere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbe-
stemmelse) (L 193)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt til høring hos:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten¸ For-
eningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiforbundet, HK-
Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokatrådet, Bitbureauet, Cam-
pingrådet, Danske Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for Menneskerettig-
heder, Journalistforbundet, Justitia, Rådet for Digital Sikkerhed, Retssik-
kerhedsfonden, Amnesty International, Retspolitisk Forening, DI, Dansk
Erhverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORESTA, Brancheforeningen Te-
leindustrien, Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, For-
eningen af Danske Internet Medier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri,
PROSA, SAM-DATA (HK), Business Software Alliance Danmark, IT-
Politisk Forening, KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Te-
lia A/S, Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa, Lejernes LO og Andelsboligfor-
eningernes Fællesrepræsentation.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 193 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Byretterne, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, DI ITEK, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervs- og Vækstministeriet, Erhvervsstyrelsen, Forbrugerrådet
TÆNK, Foreningen af Offentlige Anklagere, Hi3G Denmark ApS,
HK Landsklubben Danmarks Domstole, Ingeniørforeningen IDA, In-
stitut for Menneskerettigheder, IT-Politisk Forening, PROSA, Retspo-
litisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Teleindustrien, Vestre
Landsret og Østre Landsret.
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført i
kursiv.
2. Høringssvarene
Advokatrådet, Byretterne, Datatilsynet, Den Danske Dommerfor-
ening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Erhvervs-
og Vækstministeriet, Erhvervsstyrelsen, Foreningen af Offentlige An-
klagere, HK Landsklubben Danmarks Domstole, Retspolitisk For-
ening, Rigsadvokaten, Vestre Landsret og Østre Landsret
har ikke be-
mærkninger til udkastet til lovforslag.
Forbrugerrådet TÆNK
støtter forslaget om at udskyde revisionen af de
danske logningsregler.
Rigspolitiet
har ikke bemærkninger til udsættelsen af revisionen, men op-
lyser om udformningen af logningsreglerne, at det efter Rigspolitiets vur-
dering grundlæggende er helt afgørende for politiets efterforskning at have
mulighed for at kunne tilgå oplysninger om, hvem der kommunikerer med
hvem, i hvilket tidsrum, og hvor de pågældende var på det pågældende
tidspunkt, hvad enten der kommunikeres via telefoni eller internet, analogt
eller digitalt.
Institut for Menneskerettigheder
har ikke bemærkninger til udsættelsen
af revisionen, men finder med henvisning til EU-Domstolens dom om op-
hævelse af logningsdirektivet, at der i forbindelse med en fremtidig revisi-
on bør foretages en evaluering og analyse af logningsreglernes overens-
stemmelse med Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8.
2
L 193 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
PROSA
finder, at logning som sådan er problematisk, og at hele lov-
komplekset om terrorisme snarest bør revideres. Indtil en sådan revision er
gennemført, finder PROSA, at pligten til at foretage logning bør suspende-
res.
IT-Politisk Forening
anfører bl.a., at der bør gennemføres en grundigere
undersøgelse af betydningen af EU-Domstolens dom om ophævelse af
logningsdirektivet for de danske logningsregler end Justitsministeriets re-
degørelse af 2. juni 2014. Endvidere finder foreningen, at der er behov for,
at Folketinget forholder sig til, at Danmark ikke længere har EU-retlige
forpligtelser på logningsområdet, og om de danske logningsregler er i
overensstemmelse med præmisserne i dommen. Foreningen stiller sig i øv-
rigt uforstående over for begrundelsen for udskydelsen af revisionen, idet
Kommissionen i marts 2015 har givet klart udtryk for, at der ikke planlæg-
ges nye fælles EU-regler om logning.
DI ITEK
finder – i modsætning til de tidligere udskydelser af revisionen
af logningsreglerne – den foreslåede udskydelse velbegrundet. Det vil på
nuværende tidspunkt være uhensigtsmæssigt at lave danske særregler eller
-initiativer på logningsområdet. DI ITEK opfatter lovforslaget som et til-
sagn om, at regeringen ikke vil søge at genindføre de sessionslogninger,
der blev afskaffet i kølvandet på EU-dommen i 2014.
Teleindustrien, Ingeniørforeningen IDA
og
Hi3G
finder den foreslåede
udskydelse af revisionen af logningsreglerne positiv. De foreslår imidler-
tid, at revisionsbestemmelsen affattes således, at revisionen først skal fore-
tages, når ”en afklaring af EU-regulering i form af vedtaget retsakt forelig-
ger”. Hermed vil det kunne undgås, at revisionen eventuelt vil skulle ud-
sættes endnu en gang med deraf følgende usikkerhed for industrien.
Som det fremgår af pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, fo-
retog Justitsministeriet på baggrund af EU-Domstolens dom af 8. april
2014 om ophævelse af logningsdirektivet en vurdering af dommens betyd-
ning for de danske logningsregler. Der er på den baggrund efter Justits-
ministeriets opfattelse ikke grundlag for at antage, at de nugældende log-
ningsregler skulle være i strid med bestemmelserne i EU’s Charter om
grundlæggende rettigheder om ret til respekt for privatliv og familieliv (ar-
tikel 7) og ret til beskyttelse af personoplysninger (artikel 8).
Justitsministeriet kan i øvrigt tilslutte sig, at det i forbindelse med revisio-
nen af logningsreglerne skal sikres, at de reviderede logningsregler ud-
3
L 193 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra justitsministeren
formes i overensstemmelse med EU’s Charter om grundlæggende rettig-
heder, herunder som det er fortolket i EU-Domstolens dom om ophævelse
af logningsdirektivet, samt Danmarks øvrige internationale forpligtelser.
Som det fremgår af pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det
ikke på nuværende tidspunkt endeligt afklaret, om – og i givet fald hvornår
– Kommissionen vil fremsætte forslag om nye EU-regler på logningsom-
rådet. Revisionen foreslås derfor udsat til folketingsåret 2015-16 med hen-
blik på at afvente en nærmere afklaring af dette spørgsmål. Det bemærkes
i den forbindelse, at det ikke er hensigten med den foreslåede udsættelse af
revisionen at afvente et forslag til nye EU-regler om logning, men at af-
vente en afklaring af, om der bliver fremsat et forslag herom. Revisionen
bør derfor efter Justitsministeriets opfattelse ikke udsættes i længere tid
end til folketingsåret 2015-16.
For så vidt angår det af Rigspolitiet anførte vedrørende det efterforsk-
ningsmæssige behov for at have adgang til loggede oplysninger uanset
kommunikationsformen finder Justitsministeriet også af den grund, at der
allerede i folketingsåret 2015-16 bør tages stilling til behovet for en revi-
sion af logningsreglerne. I den forbindelse skal det af Rigspolitiet nævnte
hensyn til at sikre politiet et effektivt redskab til kriminalitetsbekæmpelse
afvejes i forhold til borgernes grundlæggende ret til beskyttelse af privatli-
vet og hensynet til ikke at pålægge erhvervslivet unødige byrder.
Særligt for så vidt angår en generel gennemgang af lovgivningen om ter-
rorisme kan Justitsministeriet oplyse, at regeringen har nedsat et udvalg,
som skal vurdere Danmarks samlede indsats for at sikre et robust og effek-
tivt værn mod terror med respekt for retssikkerheden og den personlige
frihed.
3. Lovforslaget
Lovforslaget svarer med enkelte justeringer, navnlig af lovteknisk karak-
ter, til det lovforslag, der blev sendt i høring.
4