Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 175 Bilag 2
Offentligt
1513257_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513257_0002.png
Indledning,
Som led i udmøntningen af den politiske aftale fra 21. marts 2013 om ”En ny Storstrømsbro,
Holstebromotorvejen mv.” blev det besluttet at igangsætte en VVM undersøgelse for en ny kombineret vej-
og dobbeltsporet jernbanebro med cykel- og gangsti over Storstrømmen mellem Vordingborg og Orehoved
samt nedrivning af den eksisterende bro som en del af det samlede arbejde.
Vejdirektoratet har gennemført VVM-undersøgelsen i 2013 og 2014 og VVM-redegørelsen blev sendt i
offentlig høring fra den 21. november 2014 til den 16. januar 2015.
VVM-undersøgelsen er udgivet som en rapport, der beskriver de miljømæssige, trafikale, arealmæssige
og økonomiske konsekvenser af både anlæg af en ny bro over Storstrømmen og nedrivning af den
eksisterende bro.
Den består af flere rapporter:
Sammenfattende VVM-rapport, rapport 516 - 2014
Rapport - Støj og vibrationer, rapport 518 - 2014
Rapport - Miljøvurdering del 1, rapport 516, 2014
Rapport - Miljøvurdering del 2, rapport 516, 2014
Derudover er der udarbejdet en række tekniske baggrundsrapporter. Alle rapporter er tilgængelige på
Vejdirektoratets hjemmeside:
www.vejdirektoratet.dk/storstroemsbro
På baggrund af høringsfasen er der udarbejdet dette tillæg til VVM-redegørelsen som yderligere belyser 2
forhold, der har været fremme i høringen, som ikke fuldt er belyst i VVM arbejdet. Det drejer sig om de
støjmæssige konsekvenser af en evt. produktion af broelementer på Nakskov Havn samt projektets
påvirkning på relevante vandplanområder.
Tillægget er udarbejdet således, at det sammen med den endelige VVM-redegørelse udgør det samlede
VVM-materiale.
I lighed med den tidligere høring har alle mulighed for at komme med forslag, indsigelser og kommentarer til
VVM-tillægget. Eventuelle bemærkninger sendes inden udløbet af høringsperioden, senest d. 18. marts til:
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Mail:
[email protected]
Efter høringen vil der blive udarbejdet et høringsnotat, der vil blive tilgængelig på Vejdirektoratets
hjemmeside.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513257_0003.png
Støj fra et evt. produktionsareal på Nakskov Havn
Det er ikke afklaret, i hvilket omfang der skal anvendes en ekstern produktionsplads, når den nye
Storstrømsbro skal bygges, da det afhænger af den valgte metode til udførelse af broen. En sandsynlig
byggemetode af Storstrømsbroen er anvendelse af præfabrikerede betonelementer, som skal produceres på
land og sejles ud til montering ved brostedet. Vejdirektoratet har indgået en aftale med Nakskov Havn om
reservation af produktionsareal til støbning af broelementer.
Nakskov Havn råder over et areal, der er velegnet til formålet. Arealet fremgår af fig. 1
Fig. 1. Muligt produktionsareal i Nakskov.
Der er gennemført en støjberegning på baggrund af mulig indretning af arealet til præfabrikation og
aktiviteterne knyttet hertil. Det skal understreges, at redegørelsen kun dækker én af mange mulige
pladsindretninger. I sidste ende vil det være op til en kommende entreprenør, om arealet skal benyttes, og
hvordan det skal indrettes. Dette afhænger af, hvilken metode broen skal anlægges med. Denne beslutning
forventes først taget i 2016. Det forventes, at en givet produktion af broelementer vil foregå over en periode
på 2-2�½ år.
Støjberegningerne er sammenholdt med Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser for ekstern støj fra
virksomheder. Disse støjgrænser anvendes normalt for virksomheder af mere permanent karakter.
Støjberegninger viser, at støjen i de nærliggende boligområder på nordsiden af fjorden (Rosnæs) overskrider
de vejledende grænseværdier i både dag-, aften- og natperioderne, på henholdsvis 45 dB, 40 dB og 35 dB,
Produktionen vurderes ikke at give anledning til støj ved boliger, der overstiger 50 dB.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513257_0004.png
I de nærliggende centerområder, hvor de vejledende støjgrænser i dag-, aften- og nattimerne er henholdsvis
55 dB, 45 dB og 40 dB, vurderes de vejledende grænseværdier at kunne overholdes, i det produktionen ikke
vurderes at give anledning til støjniveauer over 40 dB.
Såfremt der etableres en støjafskærmning ved pladsen, vurderes støjen i de nærliggende boligområder på
nordsiden af fjorden ikke at overskride 45 dB, hvilket vil betyde overskridelser af de vejledende støjgrænser i
aften- og nattimerne og på søn- og helligdage. Det vurderes, at der vil skulle arbejdes om aftenen og natten
i perioder, men det vil i vidt mulig omfang blive søgt at tilrette arbejdet, så særligt natarbejde så vidt mulig
undgås. En evt. produktionsplads i Nakskov vil skulle have en miljøgodkendelse.
Vejdirektoratet vil gå i nærmere dialog med Lolland Kommune om konkrete vilkår for at anvende
havnearealerne til elementproduktion, idet en række forhold, ud over støjafskærmende foranstaltninger og
indretning af pladsen, har betydning for vurderingen af støjgenerne i omgivelserne, hvilket fx gælder den
begrænsede varighed af produktionen af broelementer, hyppigheden af arbejder udenfor normal arbejdstid,
niveau af information til borgere mv.
På Vejdirektoratets hjemmeside
www.vejdirektoratet.dk/storstroemsbro
kan findes et teknisk notat, hvor
støjforholdene er uddybet beskrevet, og hvor relevante kort viser støjudbredelsen ud fra konkrete
forudsætninger.
Fig. 2 Muligt produktionsareal i Nakskov. Støjudbredelse dag, aften og nat. Støjskærm opsat om dele af pladsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513257_0005.png
Påvirkning af vadplanområder
I efteråret 2014 blev ”Vandplan 2009 – 2015 for Smålandsfarvandet, Hovedopland 2.5. Vanddistrikt
Sjælland” samt ”Vandplan 2009 – 2015 for Østersøen. Hovedopland 2.6. Vanddistrikt Sjælland” vedtaget
(Miljøministeriet 2014a; 2014 b). I december 2014 blev 2. generationsplanerne for perioden 2015 – 2021
udsendt i høring. Ny Storstrømsbro projektet er således i VVM høringsperioden blevet omfattet af ”Udkast til
vandområdeplan 2015 – 2021 for vanddistrikt Sjælland” (Miljøministeriet 2014c).
Naturstyrelsen har bedt om beregninger for tilførsel af total tons N/år til vandområderne i den gældende
vandplan (2009- 2015) og en sammenligning med målbelastningen for kvælstof i Bilag 1 i de nye
vandområdeplaner (2015-2021), som er sendt i høring.
Området, som Storstrømsbro-projektet potentielt kan påvirke med sedimentspild og efterfølgende
sedimentation, er vist på Figur 3.
Figur 3. Nettosedimentation for Storstrømbroprojektet og sejlrende til Vordingborg efter en periode med spredning over 60
dage (modelberegning). 1 mm sedimentlag svarer til ca. 1 kg sediment pr m2. Kilde: Vejdirektoratet (2014)
På baggrund af hydrauliske vurderinger af strømningerne i området er der foretaget en opgørelse af
belastningen af de enkelte vandområder, som vurderes at kunne få tilført kvælstof. Værdierne kan ses i tabel
1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1513257_0006.png
VANDOMRÅDEDISTRIKT
Sjælland
2016
ID
Vandområde
Kg/år
2017
Kg/år
Belastning Kvælstof
2018
Kg/år
2019
Kg/år
2020
Kg/år
Total
Tons
Målbelast.
Tons/år
45
Storstrømmen
5.063
1.504
390
165
548
7.7
354,0
206
Smålandsfarvandet, åben
4.936
1.466
380
83
534
7.4
228,0
48
Stege Bugt
835
248
64
27
90
1.3
236,0
44
Østersøen, åbne vandområder
1.696
504
131
55
183
2.6
446,0
34
Smålandsfarvandet, syd
747
222
58
17
81
1.1
379,0
75
22
6
2
8
0,1
146,0
Avnø
Tabel 1. Kvælstofbelastning fra Storstrømsbro-projektet i perioden 2016-2020 fordelt på de vandområder som kan påvirkes af
projektet. Målbelastning og bruttoindsatsbehov er fra Bilag 1 i vandområdeplanerne (Miljøstyrelsen 2014).
37
Den samlede kvælstofbelastning for Storstrømsbroprojektets anlægsperiode (2016-21) til vandområderne er
beregnet til totalt 20,2 tons N. Den største belastning over hele perioden vil ske i Storstrømmen (7,7 tons N
og den åbne del af Smålandsfarvandet (7,4 tons N), som vil udgøre 1-2 % af målbelastningen. Belastningen
til øvrige vandområder vil for anlægsperioden udgøre under 1 % af målbelastningen for det pågældende
vandområde. Merbelastningen vil være midlertidig, og det vurderes, at den vil være af en begrænset
størrelse, således at den ikke vil være til hinder for opfyldelsen af miljømålene for de enkelte vandområder.
På Vejdirektoratets hjemmeside
www.vejdirektoratet.dk/storstroemsbro
kan findes et teknisk notat som mere
detaljeret redegør for beregningerne og vurderingerne.