Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174 Bilag 15
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 174
Folketinget 2014-15
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 22. maj 2015
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel
(Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, aflønning af chaufførvikarer, udvidet anvendelse af
overenskomstnævnet, ændring af domstolsprøvelse i visse sager m.v.)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 16. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget. Udval-
get afgav betænkning den 19. maj 2015. Lovforslaget var til
2. behandling den 21. maj 2015, hvorefter det blev henvist
til fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 7 spørgsmål til transportministeren til skriftlig be-
svarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse uændret.
Dansk Folkeparti støtter lovforslaget og bestræbelserne
på at bekæmpe social dumping. Dog mener DF, at busområ-
det burde være undtaget fra dette lovforslag.
Dansk Folkeparti har samtidig en bekymring om, hvor-
vidt lovforslaget løser de problemer, det er tiltænkt at løse.
Derfor bør det inden for 2 år evalueres, om loven har haft
den ønskede effekt.
Et
mindretal
i udvalget (V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget
forkastelse.
Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
kan ikke støtte afskaffelsen af den velfungerende ordning
vedrørende udlån af chauffører, idet dette tiltag påfører dan-
ske vognmænd unødvendige ekstra omkostninger og nye ad-
ministrative byrder. Der er ikke fremlagt dokumentation for,
at ordningen har ført til misbrug. Udlånsordningen blev ind-
ført tilbage i 1990´erne og den har fungeret upåklageligt til
gavn for det danske transporterhverv gennem alle år.
Desuden er det partiernes opfattelse, at arbejdsmarkeds-
forholdene på busområdet og på godsområdet bør have sær-
skilt behandling, da betingelserne for at drive virksomhed i
de to forskellige brancher adskiller sig markant fra hinanden
på en række områder.
Partierne beklager det hastværk, som regeringen har ud-
vist i denne sag. Vi finder det afgørende, at transporterhver-
vets organisationer, der er indkaldt til møde om sagen i Tra-
fikstyrelsen, får lejlighed til at drøfte sagen, inden Folketin-
get vedtager dette lovforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for tillægsbe-
tænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i
udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
AX017651