Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174 Bilag 11
Offentligt
Til lovforslag nr.
L 174
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel
(Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, aflønning af chaufførvikarer, udvidet anvendelse af
Overenskomstnævnet, ændring af domstolsprøvelse i visse sager)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 16. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 1. april 2015 sendte transportministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra ALT – Arbejdsgiverforeningen
for Transport og Logistik og DI Transport samt Danske
Busvognmænd og ITD – Brancheorganisationen for den
danske vejtransport.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har ALT – Arbejdsgiverforeningen for Trans-
port og Logistik og DI Transport samt Danske Busvogn-
mænd og ITD – Brancheorganisationen for den danske vej-
transport mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et lukket
samråd med udvalget den 12. maj 2015.
Transportministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse
af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra transportministeren
Transportministeren har tilkendegivet, at han – i forlæn-
gelse af samrådsspørgsmål A og B om udlånsordningen –
sammen med branchen vil se på, hvordan chaufførvikarord-
ningen kan gøres så lempelig som mulig uden at forringe
mulighederne for at kontrollere at kravene til løn- og ar-
bejdsvilkår i lovgivningen overholdes. Branchen er indkaldt
til møde med henblik på drøftelse heraf den 28. maj 2015.
Det er i den forbindelse transportministerens intention, at
det skal være så nemt som muligt at blive chaufførvikarvirk-
somhed, og transportministeren vil lytte nøje til branchen
for at finde en løsning, der fungerer for dem.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at fastslå,
hvad løsningen bliver, da dette kræver en nærmere juridisk
gennemgang af EU-retten.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stilledes ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter inten-
tionerne bag forslaget og vil stemme for forslaget. Det er
primært, fordi DF gerne vil gøre op med social dumping,
hvor østeuropæiske chauffører kører rundt i Danmark til la-
AX017602