Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
L 174 Bilag 11
Offentligt
1531397_0001.png
Til lovforslag nr.
L 174
Folketinget 2014-15
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 19. maj 2015
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel og lov om buskørsel
(Ansatte chauffører, ophævelse af chaufførudlånsordningen, aflønning af chaufførvikarer, udvidet anvendelse af
Overenskomstnævnet, ændring af domstolsprøvelse i visse sager)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 2 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2015 og var til 1.
behandling den 16. april 2015. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring. Den 1. april 2015 sendte transportministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra ALT – Arbejdsgiverforeningen
for Transport og Logistik og DI Transport samt Danske
Busvognmænd og ITD – Brancheorganisationen for den
danske vejtransport.
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har ALT – Arbejdsgiverforeningen for Trans-
port og Logistik og DI Transport samt Danske Busvogn-
mænd og ITD – Brancheorganisationen for den danske vej-
transport mundtligt over for udvalget redegjort for deres
holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til transportministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et lukket
samråd med udvalget den 12. maj 2015.
Transportministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse
af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 23 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra transportministeren
Transportministeren har tilkendegivet, at han – i forlæn-
gelse af samrådsspørgsmål A og B om udlånsordningen –
sammen med branchen vil se på, hvordan chaufførvikarord-
ningen kan gøres så lempelig som mulig uden at forringe
mulighederne for at kontrollere at kravene til løn- og ar-
bejdsvilkår i lovgivningen overholdes. Branchen er indkaldt
til møde med henblik på drøftelse heraf den 28. maj 2015.
Det er i den forbindelse transportministerens intention, at
det skal være så nemt som muligt at blive chaufførvikarvirk-
somhed, og transportministeren vil lytte nøje til branchen
for at finde en løsning, der fungerer for dem.
Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at fastslå,
hvad løsningen bliver, da dette kræver en nærmere juridisk
gennemgang af EU-retten.
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lov-
forslaget til
vedtagelse
med de stilledes ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter inten-
tionerne bag forslaget og vil stemme for forslaget. Det er
primært, fordi DF gerne vil gøre op med social dumping,
hvor østeuropæiske chauffører kører rundt i Danmark til la-
AX017602
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1531397_0002.png
2
ve lønninger og dermed skaber unfair konkurrence. DF har
store betænkeligheder ved nogle af elementerne i forslaget –
dels det store beløb, der skal stilles som sikkerhed ved etab-
lering af et vikarbureau, dels muligheden for at etablere vi-
karbureauer i f.eks. Polen eller Rumænien. Der vil desuden
blive øget bureaukrati i danske virksomheder.
Dansk Folkeparti havde gerne set, at busbranchen var
blevet holdt ude af denne lov, da det vil ramme busvirksom-
hederne helt urimeligt, men det ville Transportministeriet ik-
ke medvirke til. Der er ingen eksempler på, at der i bus-
branchen har været udøvet social dumping, og derfor er det
helt uforståeligt, at branchen omfattes af lovforslaget. Trans-
portministeriet har ikke spurgt om lovligheden af den nuvæ-
rende ordning i forhold til EU-lovgivningen. DF støtter
kampen mod social dumping, men mener samtidig, at lov-
forslaget bærer præg af ikke at være ordentligt gennemarbej-
det, og at der har været en utilstrækkelig dialog med bran-
chen.
Et
mindretal
i udvalget (V og KF) vil redegøre for deres
indstilling ved 2. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stilledes ændringsforslag.
Et andet
mindretal
i udvalget (LA) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stilledes ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokku-
rin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænknin-
gens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udval-
get og havde dermed ikke adgang til at komme med indstil-
linger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 3, stk. 4, nr. 2, litra b,
ændres »§ 12, stk. 1, nr. 1,
litra a-h« til: »§ 12, stk. 1, nr. 1, litra a-i«.«
[Konsekvensrettelse som følge af det foreslåede § 1, nr. 6]
Til § 2
2)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 12, stk. 4, nr. 2, litra b,
ændres »§ 14, stk. 1, nr. 1,
litra a-g« til: »§ 14, stk. 1, nr. 1, litra a-h«.«
[Konsekvensrettelse som følge af det foreslåede § 2, nr. 4]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
De foreslåede ændringer er konsekvensændringer af de
under § 1, nr. 6, og § 2, nr. 4, foreslåede ændringer.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S)
Anne Sina (S) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne Baastrup (SF) Anette Vilhelmsen (SF)
Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Jane Heitmann (V)
Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V)
Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
8
1
1
1
1
1
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1531397_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 174
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringsnotat og høringssvar fra transportministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 15/4-15 fra DI Transport og ALT – Arbejdsgiverfor-
eningen for Transport og Logistik
DI Transports præsentation fra foretræde 29/4-15
Bilag tilbagetaget
Cabotagestatistik for 2014 modtaget i forbindelse med Danske Bus-
vognmænd og ITD's foretræde for udvalget 7/5-15
1. udkast til betænkning
Ændringsforslag fra transportministeren
2. udkast til betænkning
Betænkningsbidrag, fra transportministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 174
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 15/4-15 fra DI Transport og
Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ALT), til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om kommentar til DI Transports præsentation fra foretræde
29/4-15, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig i, at det ville være i strid med traktatens
bestemmelser om den frie udveksling af tjenesteydelser, hvis der blev
stillet krav til international transport i Danmark udført af vognmænd
fra andre medlemsstater om overholdelse af dansk overenskomst, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den danske godskørselslov stiller danske vognmænd, der
anvender dansk indregistrerede lastbiler til international transport, rin-
gere end deres udenlandske konkurrenter på markedet for international
godstransport, for så vidt angår gods, der føres igennem Danmark, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan særreglen i godskørselslovens § 6 a fremmer lige
og sunde konkurrencevilkår for danske vognmænd, der konkurrerer på
EU's marked for international transport, der er defineret af et fælles re-
gelsæt, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke alment tvingende hensyn i Danmark – forhold, der
adskiller sig fra andre medlemsstater – der ligger til grund for danske
særregler for international transport igennem Danmark, i lyset af at
området er reguleret af direkte og bindende retsakter, til transportmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil bede Europa-Kommissionen om at vurdere,
om udlånsordningen i den nugældende lovgivning på gods- og busom-
2
3
4
5
6
7
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1531397_0004.png
4
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
rådet er i overensstemmelse med EU-reglerne, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil bede Europa-Kommissionen om at vurdere,
om de i lovforslaget foreslåede ændringer af reglerne vedrørende ud-
lånsordningen på gods- og busområdet er i overensstemmelse med
EU-reglerne, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer, at man
bevarer fleksibiliteten for især de små vognmænd ved udlånsordnin-
gen, men samtidig sikrer, at udlånsordningen ikke kan misbruges til at
anvende særlig billig arbejdskraft, der kan være udtryk for social dum-
ping, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om konsekvenserne ved at tage delen om busser ud af lovforsla-
get, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 12/5-15, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan en afskaffelse af udlånsordningen kan sikre danske
chauffører mod social dumping, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm., om man med de foreslåede ændringer, der følger af L 174, vil
kunne omgå den tilsigtede sikring af danske løn- og arbejdsforhold
ved at oprette et udenlandsk vikarbureau, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at Danmark er det eneste EU-land,
der i dag har en udlånsordning for chauffører, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om det er en forbedring for en chauffør, der er i dag er ansat i
en fuldtidsstilling (garanteret 37 timer om ugen), at denne vil overgå
til ansættelse i et chaufførvikarbureau, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om, hvilke problemer Europa-Kommissionen ser i den danske
ordning, samt hvornår Kommissionen har gjort ministeren opmærk-
som på dette, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan lovforslaget vil påvirke forekomsten af social dum-
ping på godskørselsområdet, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvorfor ministeren mener, at der er grundlag for lovindgreb
angående social dumping på busområdet, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at det i forhold til den aftale, der er
indgået med SF og EL i forbindelse med finansloven, er muligt at pille
ændringerne af busloven ud af lovforslaget, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om det er et juridisk krav, at godskørselsloven og busloven har
identiske formuleringer vedrørende udlån af chauffører, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren anerkender, at den nuværende udlånsordning er
med til at sikre overholdelse af reglerne om køre- og hviletid, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
L 174 - 2014-15 (1. samling) - Bilag 11: Betænkning afgivet den 19. maj 2015
1531397_0005.png
5
22
23
Spm., om ministeren anerkender, at lovforslaget navnlig vil påføre
små og mellemstore virksomheder en ekstra belastning, til transport-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for den forventede effekt af lovforslaget på
beskæftigelsen i det danske vognmandserhverv, til transportministe-
ren, og ministerens svar herpå
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 174
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm., om en afskaffelse af den såkaldte udlånsordning vil
mindske fleksibiliteten for danske vognmænd, til transportministeren
B
Samrådsspm. om en redegørelse for mulighederne for at opretholde
udlånsordningen – eller en variant heraf, der vil sikre danske vogn-
mandsvirksomheder den fornødne fleksibilitet – samtidig med at hen-
synet til EU-reglerne på området varetages i fornødent omfang, til
transportministeren