Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 14 Bilag 2
Offentligt
1408957_0001.png
NOTAT
3. september 2014
Høringsnotat vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om ferie (Optjening af sygeferiegodtgørelse og
fællesopkrævning af visse arbejdsgivere for betalin-
gen til Feriepengeinfo)
J.nr. 2012-2053
6. kontor/CVI/CKT
1. Indledning
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ferie (Færre betingelser for optje-
ning af sygeferiegodtgørelse og fællesopkrævning af visse arbejdsgivere for beta-
lingen til Feriepengeinfo) blev sendt i høring til organisationer m.v., jf. den ekster-
ne høringsliste i pkt. 6, onsdag den 6. august 2014 med frist til onsdag den 3. sep-
tember 2014.
Fra de organisationer m.v., lovforslaget er sendt i høring til, er der modtaget hø-
ringssvar fra Arbejdsmarkedets Feriefond (AFF), Arbejdsmarkedets Tillægspensi-
on (ATP), Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), DA, Datatilsynet, Ferie-
Konto, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Funktionærernes og Tjeneste-
mændenes Fællesråd (FTF), KTO, KL, LO, og Sundhedskartellet.
De modtagne høringssvar vedlægges.
Høringssvarene har givet anledning til følgende ændringer i lovforslaget:
-
Forslagets § 1 nr. 6, ændres, således at den eksisterende adgang til at fra-
vige § 25 kun ophæves delvist. Det foreslås, at forslagets § 25, stk. 2, skal
kunne fraviges ved kollektiv overenskomst. Parterne vil med det ændrede
forslag kunne fastsætte andre regler om selve beregningen af sygeferie-
godtgørelsen. Fravigelsen ved kollektiv overenskomst forudsætter, at EU-
retten overholdes.
I forslagets § 1 nr. 8, præciseres det i bestemmelsens stk. 2, at forslaget om
fællesopkrævning ikke vil gælde i de tilfælde, hvor § 27 a - om indberet-
ning af oplysninger om feriegodtgørelse til indkomstregistret - er fraveget
efter § 30 a..
-
Høringssvarene har givet anledning til følgende præciseringer i bemærkningerne til
lovforslaget:
-
-
-
Der er fortsat ikke noget til hinder for, at en lønmodtager kan stilles bedre
ved overenskomst ved fravigelse af ferielovens § 25.
Baggrunden for beregningerne af de økonomiske konsekvenser af de æn-
drede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse vil blive uddybet.
Tekniske bemærkninger fra henholdsvis LO og ATP/FerieKonto vil blive
indarbejdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408957_0002.png
Bemærkningerne har derudover ikke umiddelbart givet anledning til ændringer i
lovforslaget.
Nedenfor gennemgås de indkomne høringssvar opdelt på hovedtemaer med angi-
velse af hovedsynspunkter med et kort referat af høringssvarene og kommentarer
hertil. Høringssvarene er opdelt med lønmodtagersiden først, dernæst arbejdsgiver-
siden og til sidst øvrige høringsparter. Alle i alfabetisk rækkefølge.
2. Færre betingelser for optjening af sygeferiegodtgørelse
2.1. Forholdet til arbejdstidsdirektivet
FTF finder, at lovændringen fortsat ikke bringer lighed mellem ferierettighederne
for lønmodtagere med ret til løn under sygdom og lønmodtagere alene med ret til
sygedagpenge. Den sidst nævnte gruppe er kun sikret 4 ugers betalt ferie i overens-
stemmelse med direktivet mens den førstnævnte gruppe er berettiget til 5 ugers be-
talt ferie. Denne difference afstedkommer en række unødigt komplicerede lovreg-
ler.
FTF finder, at minimumsimplementering af EU-retten til fortsat skade for enkelt-
grupper og potentielt svage grupper på arbejdsmarkedet ikke synes begrundet, da
retten til 5 ugers ferie er knæsat i ferieloven.
FTF foreslår, at der bør nedsættes en arbejdsgruppe under beskæftigelsesministeriet
med henblik på en samlet løsning af den række af fejl og mangler som loven frem-
byder, fremfor en fortsat punktvis lappemodel.
FTF finder, at der bør indføres regler, der svarer til reglerne om sygferiegodtgørel-
se, for personer der alene modtager barseldagpenge og ikke løn på barselorlov.
Disse personer vil under en efterfølgende ferieafholdelse kun have indkomst i form
af feriedagpenge og ikke den fulde løn eller feriegodtgørelse heraf.
LO kan som tidligere meddelt tilslutte sig lovforslagets model for optjening af sy-
geferiegodtgørelse. LO foreslår en enkelt teknisk ændring af lovbemærkningerne.
DA finder, at reglerne om sygeferiegodtgørelse er resultatet af et grundigt udvalgs-
arbejde med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, hvor der er indgået et afbalance-
ret kompromis.
FA tilslutter sig, at ferieloven med forslaget om de ændrede regler for optjening af
sygeferiegodtgørelse bringes i overensstemmelse med EU-retten, herunder særligt
arbejdstidsdirektivet. FA har derfor ikke indvendinger mod denne del af lovudka-
stet.
FA finder det beklageligt, at lovudkastet lægger op til en smal ændring af ferielo-
ven. FA mener, at der er brug for en mere omfattende modernisering og fremtids-
sikring af ferieloven, og at det kræver et grundigt forarbejde med deltagelse af ar-
bejdsmarkedets parter.
KL konstaterer, at de foreslåede ændringer vedrørende sygeferiegodtgørelse brin-
ger ferieloven i overensstemmelse med EU-retten.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408957_0003.png
Kommentar:
Implementeringsudvalget under Beskæftigelsesministeriet har foretaget en vurde-
ring af, hvordan reglerne om sygeferiegodtgørelse kunne ændres for at bringe fe-
rielovens regler om optjening af ferie under sygdom i overensstemmelse med ar-
bejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1.
Kommissoriet for arbejdsgruppen var, at udvalget skulle drøfte og anbefale en el-
ler flere modeller, der kunne sikre, at ferieloven kunne komme i overensstemmelse
med EU-retten. Borgernes interesser skulle i videst muligt omgang tilgodeses, og
modellerne skulle samtidig søge mest muligt at minimere arbejdsgivernes omkost-
ninger til sygeferiegodtgørelse samt de offentlige udgifter til feriedagpenge.
Det har ikke været en del af kommissoriet at foretage en samlet vurdering af ferie-
rettigheder for lønmodtagerne eller en mere omfattende gennemarbejdning af fe-
rieloven.
Den tekniske bemærkning fra LO vil blive indarbejdet i lovbemærkningerne.
2.2. Fravigelse af § 25
FTF opfordrer til, at den kollektive adgang til at fravige ferielovens § 25 ikke op-
hæves, men blot ændres til, at der ikke er adgang til at fravige til ugunst for løn-
modtageren.
DA kan ikke støtte, at muligheden for at fravige § 25 ved kollektiv overenskomst
ophæves. Spørgsmålet om sygeferiegodtgørelse har altid været en integreret del af
de kollektive overenskomster og ophævelsen af fravigelsesmuligheden betyder der-
for, at de kollektive overenskomsters bestemmelser om sygeferiegodtgørelse skal
ændres.
DA mener, at det fortsat skal være muligt at fravige § 25 under behørig iagttagelse
af EU-retten. DA finder navnlig, at den foreslåede § 25, stk. 2, om beregningen af
sygeferiegodtgørelse fortsat skal kunne fraviges, således at loven ikke forhindrer, at
der via kollektiv overenskomst fortsat kan lægges et dækkende beregningsgrundlag
for sygeferiegodtgørelse. I modsat fald vil forslaget være et uproportionalt over-
enskomstindgreb, der vil betyde yderligere administrative omkostninger for er-
hvervslivet.
Kommentar:
På baggrund af høringssvarene vil det i forslaget blive præciseret i bemærkninger-
ne til lovforslaget, at der fortsat ikke er noget til hinder for, at en lønmodtager kan
stilles bedre ved overenskomst.
Af hensyn til den danske arbejdsmarkedsmodel vil lovforslaget blive ændret, såle-
des at selve beregningen af sygeferiegodtgørelse fremover fortsat kan fraviges kol-
lektivt under forudsætning af, at EU-retten overholdes.
2.4. Lægelig dokumentation
DA lægger vægt på, at arbejdsgiveren fortsat kan kræve lægelig dokumentation for
lønmodtagerens sygdom sådan, som det er tilfældet i den gældende § 25, stk. 5. DA
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408957_0004.png
mener, at det bør fremgå af lovens ordlyd, at sygefraværet skal dokumenteres med
lægelig dokumentation, da det er nødvendigt af hensyn til lægerne.
Kommentar:
Lægelig dokumentation er ikke et krav for at få sygeferiegodtgørelse, og arbejdsgi-
veren vil som hidtil kunne kræve dokumentation efter gældende regler og praksis.
En regel om, at arbejdsgiveren kan kræve lægelig dokumentation, har derfor ingen
selvstændig betydning.
2.3. Fratrædelsessituation
FTF finder, at det bør præciseres i lovbemærkningerne, at lønmodtagerens ret til
sygeferiegodtgørelse også afregnes til FerieKonto i tilfælde af fratræden inden fe-
rieafholdelse, hvilket henset til § 24 ikke helt kan udlæses af loven i sig selv.
Kommentar:
Det fremgår af ferielovens § 28, at feriegodtgørelse efter § 23, stk. 5 og 6, § 24 og
§ 25 indbetales til FerieKonto, bortset fra de i §§ 30 og 31 nævnte tilfælde.
3. Fællesopkrævning af betalingen for driften af Feriepengeinfo
DA forstår lovforslaget således, at DA’s ACF/eferiekort ikke er omfattet af forsla-
get om fællesopkrævning.
DA bemærker, at alle virksomheder, som løbende beregner og beskatter feriegodt-
gørelse, indberetter bruttoferiegodtgørelse til e-Indkomst. Det bør derfor præciseres
i lovforslaget, at opkrævningen alene vedrører de arbejdsgivere, der indberetter op-
lysninger om nettoferiegodtgørelse til indkomstregisteret.
Kommentar:
DA’s ACF/eferiekort er ikke omfattet af forslaget om fællesopkrævning.
Det vil blive præciseret i lovforslaget, at hvis kravet om, at arbejdsgiveren skal
indberette oplysninger om optjent ferie med feriegodtgørelse til indkomstregisteret,
er fraveget efter den eksisterende § 30 a, så er arbejdsgiveren ikke omfattet af for-
slagets regler om fællesopkrævning.
FA efterlyser i bemærkningerne til lovforslaget en klarificering af, hvordan Ferie-
pengeinfo vil påvirke de virksomheder, der betaler løn under ferie til sine medar-
bejdere, og som først i en fratrædelsessituation udsteder feriekort.
Kommentar:
Med lov nr. 377 af den 28. april 2012 om lov om ændring af lov om ferie og lov om
et indkomstregister blev det besluttet, at alle arbejdsgivere skal indberette oplys-
ninger om optjent ferie med feriegodtgørelse til indkomstregisteret. Fra ferieåret
2015/2016 skal alle lønmodtagere anmode om udbetaling af feriegodtgørelse på
Feriepengeinfo via Borger.dk. Det fremgår af bemærkningerne til loven (L 114,
2011/2012), at det var forventningen, at digitaliseringen af feriegodtgørelse ville
overflødiggøre brugen af fysiske feriekort. De nærmere regler for Feriepengeinfo
fastsættes ved bekendtgørelse.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408957_0005.png
Datatilsynet har noteret, at der med forslaget ikke sker en fravigelse af persondata-
loven, og at udmøntningen af loven sker i overensstemmelse med sikkerhedsbe-
kendtgørelsen.
ATP/FerieKonto har alene haft bemærkninger af teknisk karakter.
Kommentar:
De tekniske bemærkninger fra ATP/FerieKonto vil blive indarbejdet i lovforslaget.
4. Lovforslagets økonomi
4.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse
FA henviser til, at det fremgår af lovforslaget, at størrelsen af de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet er fastsat med betydelig usikkerhed.
FA opfordrer til, at man i lovudkastet udtrykkeligt specificerer de vigtigste af de
faktorer, der skaber usikkerhed omkring størrelsen på merudgifter til sygeferie-
godtgørelse og administrative merudgifter.
Kommentar:
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget vil blive yderligere
præciseret i afsnittet om de økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
KL er ikke enig i, at de foreslåede regler om sygeferiegodtgørelse ikke skønnes at
have økonomiske konsekvenser for de kommunale arbejdsgivere, da kommunerne
beskæftiger et stort antal timelønnede. På den baggrund skønner KL, at kommu-
nerne får en merudgift på 9 mio. kr. årligt.
Kommentar:
Det fremgår af rapporten fra arbejdsgruppen under Implementeringsudvalget om
sygeferiegodtgørelse, at det hovedsagligt vil være de private arbejdsgivere, som vil
bære udgiften for de ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse.
KL finder det uacceptabelt, at der i lovforslaget er indarbejdet en bestemmelse, der
foreskriver, at de kommunale arbejdsgiveres merudgifter, som følge af lovforsla-
get, ikke vil indgå i fastsættelse af statens årlige tilskud til kommunerne. KL me-
ner, at kommuner skal kompenseres for de merudgifter, som de kommunale ar-
bejdsgivere bliver pålagt som følge af loven.
Kommentar:
Bestemmelsen i forslagets § 3 er indsat, fordi de ændrede regler for optjening af
sygeferiegodtgørelse indebærer, at alle arbejdsgivere - offentlige og private - berø-
res byrdemæssigt ens og således ligestilles af de ændrede regler for optjening af
sygeferiegodtgørelse.
4.2. Fællesopkrævning af betalingen for driften af Feriepengeinfo
DA finder, at det bør præciseres, hvordan betalingen for driften af Feriepengeinfo
egentlig beregnes, dvs. om det er pr. CVR-nummer, ud fra ATP-bidrag, pr. CPR-
nummer eller lignende.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408957_0006.png
FA foreslår, at der udarbejdes en årlig opgørelse over, hvordan ATP har beregnet
det bidrag til Feriepengeinfo, som ifølge forslaget skal indgå i den fælles opkræv-
ning.
KL påpeger, at det ikke fremgår af lovforslaget, hvilket beløb kommunerne vil bli-
ve opkrævet for FerieKontos administration af Feriepengeinfo, og på hvilket
grundlag administrationsudgifterne bliver beregnet. KL ser frem til at se de nærme-
re beregninger på, hvordan administrationsudgifterne bliver beregnet.
Kommentar:
Med lov nr. 377 af den 28. april 2012 om lov om ændring af lov om ferie og lov om
et indkomstregister, blev der med § 43 d indført hjemmel til, at for de arbejdsgive-
re, der ikke indbetaler feriegodtgørelse til FerieKonto, kan direktøren for Arbejds-
marked og Rekruttering fastsætte regler om arbejdsgivernes betaling for FerieKon-
tos administration af Feriepengeinfo. Reglerne om arbejdsgivernes betaling for
Feriepengeinfo er endnu ikke fastsat.
KL henviser til, at det af lovforslaget fremgår, at arbejdsgiverne skal betale for Fe-
rieKontos administration af Feriepengeinfo, og at betalingen kan indgå i en fælles
opkrævning fra ATP. Kommunerne har deres egen feriekortordning og har ikke ef-
terspurgt, at der centralt skulle oprettes en digital feriekortordning. KL finder det
uacceptabelt, at kommunerne skal betale for behandlingen af de digitale feriekort.
KL er ikke enig i, at lovændringen ikke vil have økonomiske konsekvenser for of-
fentlige arbejdsgivere, da opkrævningen af arbejdsgivernes betaling for FerieKon-
tos administrationsudgifter har økonomiske konsekvenser for de kommunale ar-
bejdsgivere. Opkrævningen rammer desuden arbejdsgiverne skævt, idet lovændrin-
gen primært rammer kommunale og regionale arbejdsgivere.
Kommentar:
Som nævnt ovenfor følger hjemlen til at fastsætte regler om arbejdsgivernes beta-
ling for FerieKontos administration af Feriepengeinfo af den gældende § 43 d, der
blev indsat i ferieloven ved lov nr. 377 af den 28. april 2012. Dette lovforslag om-
handler alene, hvorledes opkrævningen af visse arbejdsgivernes betaling for Fe-
riepengeinfo skal finde sted, dvs. via ATP's fællesopkrævning. Dette lovforslag har
således ikke økonomiske konsekvenser for de offentlige arbejdsgivere.
5. Øvrige forhold
LO har ved flere lejligheder gjort styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
opmærksom på en efter LO's opfattelse både urimelig og ikke forudsat praksis an-
gående adgangen efter ferielovens § 21, stk. 1 og 2, til at indgå aftaler mellem ar-
bejdsgiver og lønmodtager om fravigelse af visse af ferielovens bestemmelser om
varsling af ferie mv. Desuden findes en beslægtet problemstilling i relation til ad-
gangen til at aftale fravigelse af ferielovens § 16, stk. 1, der efter LO's opfattelse
også udgør en både urimelig og ikke tilsigtet retsstilling.
LO konstaterer, at LO's anbefalinger i den anledning ikke er medtaget i det frem-
sendte ændringsforslag til ferieloven, selvom der er tale om påtrængende justerin-
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1408957_0007.png
ger af ferieloven, der er nødvendige for opretholdelse af lovens beskyttelsespræ-
ceptive princip og opfordrer til, at ovenstående problemstillinger løses i nærværen-
de lovforslag.
Kommentar:
Lovforslaget vedrører primært en ændring af ferieloven, der skal sikre, at ferielo-
vens regler om optjening af sygeferiegodtgørelse er i overensstemmelse med ar-
bejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1. Det har ikke været hensigten med lovforslaget
at inddrage andre problemstillinger.
CFU har ingen bemærkninger til lovforslaget.
KTO har ingen bemærkninger lovforslaget. Der henvises i øvrigt til de høringssvar
der eventuelt kommer fra LO, FTF og AC.
Sundhedskartellet henviser til FTF’s høringssvar og har ikke yderligere bemærk-
ninger.
AFF har ingen bemærkninger til lovforslaget.
6. Ekstern høring – høringsliste
Akademikernes Centralorganisation
AK-Samvirke
ASE
Arbejdsmarkedets Feriefond
Arbejdsmarkedets Tillægspension
Business Danmark
Centralorganisationernes Fællesudvalg
DA
Danske Advokater
Danske Regioner
Datatilsynet
Den Kooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisation i Danmark
Det Faglige Hus
FerieKonto
Finanssektorens Arbejdsgiverforening
Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
Frie Funktionærer
Ingeniørforeningen
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte
KL
Kristelig Arbejdsgiverforening
Kristelig Fagbevægelse
LO
Ledernes Hovedorganisation
Lægeforeningen
Lønmodtagernes Garantifond
Parasollen
Producentforeningen
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sundhedskartellet
8