By- og Boligudvalget 2014-15 (1. samling)
L 139
Offentligt
1514925_0001.png
Dato:
31. marts 2015
By og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 33 ad forslag til
lov om ændring af lov om friplejeboliger, lov om almene boliger m.v., lov om social
service og lov om individuel boligstøtte (Fri adgang til plejeboligmarkedet, ophævelse
af krav om genudbud, ændring af afregningssystemet, pantsætningsforbud, forenkling
af friplejeboligordningen m.v.) (L 139). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina
Adsbøl (DF)
Spørgsmål nr. 33:
Vil ministeren som teknisk bistand være behjælpelig med at udarbejde ændringsforslag, der giver
mulighed for følgende: At friplejeleverandører kan certificeres til at levere sygeplejeydelser. At
kommunerne kan udleje tomme bygninger som friplejeboliger?
Svar:
Det har lige siden friplejeboligordningens etablering været en grundlægende præmis, at de ydelser,
som friplejeboligleverandører kan certificeres til at levere, er ydelser efter serviceloven. I det omfang
en kommune ønsker, at en friplejeboligleverandør leverer andre ydelser, herunder sygeplejeydelser,
må dette særskilt aftales med kommunen, der sikrer, at den nødvendige fagkundskab er til stede.
Det fremsatte lovforslag ændrer ikke på denne grundlæggende præmis om, at
friplejeboligleverandører alene skal kunne certificeres til at levere ydelser efter serviceloven. Der er
således ikke på nogen måde lagt op til, at der skal ske en principiel udvidelse af arten af de ydelser,
leverandørerne kan certificeres til.
Det er på den baggrund min vurdering, at et ændringsforslag gående ud på, at
friplejeboligleverandører tillige skal kunne certificeres til at levere ydelser efter sundhedsloven, vil falde
uden for lovforslagets indhold og formål. Det vil derfor stride mod kravet i grundlovens § 41, stk. 2, om,
at et lovforslag skal underkastes tre behandlinger i Folketinget, hvis der på nuværende tidspunkt
fremsættes et sådant ændringsforslag.
Jeg finder på denne baggrund ikke anledning til at yde den efterspurgte tekniske bistand til at
udarbejde ændringsforslag vedrørende certificering til sygeplejeydelser.
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Et ændringsforslag vedrørende kommunal udlejning kan udformes således:
*
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger, lov om almene boliger m.v., lov om social service
og lov om individuel boligstøtte
(Fri adgang til plejeboligmarkedet, ophævelse af krav om genudbud, ændring af afregningssystemet,
pantsætningsforbud, forenkling af friplejeboligordningen m.v.) (L 139).
[af xx]
Til § 1
1.
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
”01.
Efter
§ 2, stk. 1,
indsættes som nyt stykke:
Stk. 2.
En kommunalbestyrelse kan træffe beslutning om at udleje kommunale bygninger, der ikke
længere tjener til opfyldelse af det oprindelige formål, til en friplejeboligleverandør.
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.”
[Adgang for kommunerne til at udleje ejendomme til friplejeboligleverandører]*
Som oplyst i min besvarelse af spørgsmål nr. 4 og nr. 32 finder jeg, at den rigtige løsning, hvis
kommunen ikke længere har behov for f.eks. et plejehjem eller et antal almene plejeboliger, må være,
at bygningerne sælges, frem for at kommunen påtager sig en rolle som ejendomsadministrator og –
udlejer, som den ikke kan forventes at have særlig ekspertise til at løse.
En friplejeboligleverandør vil med lovforslaget kunne erhverve den relevante bygning med henblik på
at drive friplejeboligvirksomhed i den, eller en professionel ejendomsadministrator og –udlejer kan
erhverve bygningen og udleje den til en friplejeboligleverandør.
Regeringen kan ikke støtte ændringsforslaget.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af
2
Gammel Mønt 4 · 1117 København K · T +45 33 92 29 00 · E [email protected] · www.mbbl.dk