Skatteudvalget 2014-15 (1. samling)
L 123 Bilag 1
Offentligt
1490571_0001.png
28. januar 2015
Til Folketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af momsloven.
Benny Engelbrecht
/ Jeanette Rose Hansen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Advokatrådet har ingen bemærk-
ninger til forslaget om fakture-
ringspligt.
Advokatsamfundet og
Danske Advokater
Det bemærkes, at formålet med
forslaget anses for at være en kon-
kurrencemæssig beskyttelse af
dansk produktion af magasiner på
dansk. En sådan beskyttelse bør
som udgangspunkt regulerings-
mæssigt varetages f.eks. gennem
toldregler, regler om indførelse af
erhvervsstøtteordninger eller over
finansloven. Momsloven skal i vi-
dest muligt omfang være neutral –
både i forhold til erhvervsstruktu-
ren og forbrugsvalget (neutrali-
tetsprincippet). Forskelsbehand-
ling af dansksprogede magasiner i
forhold til andre varer af ringe
værdi, som forskelsbehandling af
dansksprogede og fremmedspro-
gede magasiner, bryder med neu-
tralitetsprincippet.
Det bemærkes, at der kan opstå
fortolkningsvanskeligheder, når
begrebet ”dansksprogede magasi-
ner, tidsskrifter og lignende” ind-
føres i momsloven. Hvad der for-
stås ved ”magasiner og tidsskrif-
ter” skal endeligt fastlægges af EU-
domstolen. Heroverfor står, at
hvad der forstås ved ”danskspro-
get” i forbindelse med den EU-
retlige fortolkning af begrebet ma-
gasiner og tidsskrifter skal fastlæg-
ges endeligt af de danske domsto-
le.
Det er konstateret, at momsregler-
ne udgør en konkurrencemæssig
fordel for trykkerivirksomheder
etableret uden for EU. Forslaget
ophæver denne konkurrencefordel
og medfører, at momsreglerne ikke
er bestemmende for, om et dansk-
sproget magasin trykkes inden for
eller uden for EU.
Forslaget vil ikke medføre, at der
ydes en særlig støtte til danske
trykkerivirksomheder. Forslaget
betyder, at der skal svares moms af
samtlige dansksprogede magasiner,
som sælges i Danmark, uanset
hvor trykningen af magasinet fin-
der sted.
Den gældende regel om, at der skal
betales moms af alle magasiner,
tidsskrifter og lignede trykt i EU
og eksporteret ud af EU, hvorfra
de sendes til abonnenter her i
Danmark, har eksisteret siden 1.
juli 2004, uden at dette har skabt
afgrænsningsmæssige problemer i
forhold til varer, der er omfattet af
reglen.
Definitionen af, hvornår et maga-
sin, tidsskrift eller lignende er
dansksproget, er indarbejdet i lov-
forslaget.
EU-Kommissionen arbejder på en
Det bemærkes, at formålet med at
Side 2 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
imødegå tab for danske trykkeri-
virksomheder bør opnås på anden
måde end ved at indføre import-
moms specifikt på dansksprogede
magasiner. For det første kan der
generelt indføres importmoms for
varer, der indføres i forbindelse
med postordresalg, uanset den en-
kelte vares værdi. For det andet
kan der f.eks. indføres en direkte
støtteordning for de danske tryk-
kerivirksomheder, hvorved disse
kan nedsætte produktionsomkost-
ningerne svarende til det samlede
beløb, som forbrugeren vil spare,
hvis magasinerne kunne leveres
momsfrit.
løsning, hvor der generelt indføres
importmoms for varer, som indfø-
res i EU. En sådan løsning forven-
tes imidlertid tidligst gennemført
inden for 3-5 år.
Aller Media A/S, Au-
dio Media A/S, Bonni-
er Publications A/S,
Bådmagasinet ApS,
Egmont Publishing Ma-
gasiner A/S, JSL Pub-
lications A/S og Jacob-
sen Publications A/S
ved MAQS Law Firm
Det bemærkes, at forslaget vil have
en klar negativ beskæftigelseseffekt
såvel på trykkeriindustrien som
magasinbranchen. Samlet set vil
forslaget betyde et tab på mellem
100 og 200 arbejdspladser.
Forslaget vil bidrage til at øge om-
sætningen og beskæftigelsen for
grafiske virksomheder i Danmark
og EU. Forslaget må imidlertid og-
så forventes at medføre højere pri-
ser på de magasiner, der omfattes
af moms. Forbruget heraf vil der-
for i et vist omfang falde, hvilket
vil mindske omsætning og beskæf-
tigelse i forlagsbranchen. Omvendt
øges forbruget af andre varer og
ydelser tilsvarende, hvilket vil øge
omsætning og beskæftigelse i an-
dre brancher.
Der er allerede i dag moms på alle
magasiner, der sælges i eksempel-
vis supermarkeder og kiosker. For-
slaget medfører alene, at dansk-
sprogede magasiner, der sælges i
abonnement, også bliver pålagt
moms. Forslaget må forventes at
medføre højere priser på de maga-
siner, der omfattes af moms. For-
Gennemføres forslaget vil Dan-
mark være det eneste land i EU
med en særlig sprogskat. Forslaget
vil resultere i helt konkrete æn-
dringer til betydelig skade for det
danske sprog, da mindre forlag vil
lukke, og danskerne med stor sik-
kerhed i fremtiden må læse uden-
landske specialmagasiner. For de
Side 3 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
mere brede magasiner vil forslaget
betyde, at hundredtusinder af dan-
skere vil blive stillet overfor valget
mellem at betale 25 pct. mere for
deres magasiner eller få det på et
fremmedsprog. Det må forventes,
at mange vil skifte til et magasin på
et andet sprog eller helt afstå fra
deres nuværende abonnement som
følge af prisstigningen. Det be-
mærkes desuden, at forslaget er
modstrid med Kulturministerens
politik udstillet ved ministerens
initiativ ”Danmark læser”.
Forslaget vil have en social slag-
side. Særligt den ældre del af be-
folkningen og folk, som ikke kan
betale ekstra for deres magasin,
påvirkes af forslaget, da det typisk
er denne del af befolkningen, som
ikke mestrer et andet sprog. Det
bemærkes, at mere end halvdelen
af abonnenterne på dansksprogede
magasiner er over 60 år.
bruget heraf vil derfor i et vist om-
fang falde, afhængigt af i hvilken
grad forbruget af magasiner påvir-
kes af prisændringer. Som ud-
gangspunkt opererer dansksproge-
de magasiner ikke i det samme
marked som ikke-dansksprogede
magasiner. I et vist omfang må det
dog forventes, at køb af dansk-
sprogede magasiner omlægges til
køb af ikke-dansksprogede maga-
siner, men omfanget heraf skønnes
at være beskedent.
Der er i dag moms på magasiner,
både dansksprogede og ikke-
dansksprogede, der sælges i løssalg
i eksempelvis supermarkeder og
kiosker. Endvidere er der moms
på magasiner med en værdi på
over 80 kr., der sælges i abonne-
ment til danskere. Desuden er der
moms på magasiner med en værdi
under 80 kr., som sælges i abon-
nement til danskere, såfremt disse
magasiner er trykt inden for EU.
Ligeledes er der også moms på
elektroniske magasiner. Forslaget
medfører, at der også skal svares
moms af dansksprogede magasi-
ner, hvis værdi er under 80 kr., så-
fremt disse er trykt uden for EU
og sendes til abonnenter i Dan-
mark. Forslaget hindrer således en
utilsigtet udnyttelse af momsreg-
lerne.
Forslaget har til formål at forhin-
dre en utilsigtet udnyttelse af baga-
telgrænsen for importmoms i
momsreglerne, hvilket er regler,
som hører under skatteministeriets
ressort.
Det bemærkes, at forslaget burde
vurderes som en del af den samle-
de mediepolitik. Med forslaget
fremstår det som om, at Skattemi-
nisteriet regulerer mediemarkedet
uden om Statsministeriet, som er
Side 4 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
pressens ministerium, og kultur-
ministeriet, som er de ministerier,
som har de fornødne og regule-
ringsmæssige kompetencer.
Det antages, at det umiddelbare
provenu på 50 mio. kr. er utidssva-
rende og skal nedsættes betydeligt.
Der er ved beregningen ikke taget
højde for, at der er sket en ned-
gang i magasinoplagene. Der er
heller ikke fratrukket tab af sel-
skabsskat grundet tab og lukning
af magasinforlag samt tab ved
manglende indkomstskat. Det be-
mærkes, at forslaget vil medføre
afvikling af 100-200 arbejdspladser
inden for redaktion, design, salg
m.v. Det er arbejdspladser i en
gennemsnitlig lønramme på 400
tkr., hvor den personlige ind-
komstskat og arbejdsmarkedsbi-
drag vurderes til at være 20 mio.
kr. årligt. For de forlag, som luk-
ker, vil statskassen miste selskabs-
skatten helt. For de magasiner, der
ikke lukker, vil en del af den 25
pct. omkostningsstigning betyde
fald i overskuddet, hvad enten
dækningsbidraget reduceres ved et
fald i abonnenter eller fald i netto-
prisen. Det må forventes at resul-
tere i et fald i det samlede skatte-
mæssige overskud på mellem 10
og 15 mio. kr. Den skattemæssige
effekt heraf vil være ca. 3 mio. kr.
Det bemærkes, at forslagets dis-
krimination ikke alene virker over-
for danskere, men også overfor
forlag i lande uden for EU, der sø-
ger at komme ind på det danske
marked med dansksprogede maga-
siner, hvorfor forslaget er protek-
Lovforslaget fremsættes i øvrigt
som en del af regeringens samlede
lovprogram.
I lyset af de umiddelbart tilgænge-
lige oplysninger vurderes forslaget
at medføre et merprovenu i den
størrelsesorden, som er angivet i
lovforslaget, der blev sendt i hø-
ring. Provenuskønnet er dog som
angivet behæftet med væsentlig
usikkerhed, da der ikke foreligger
en umiddelbar tilgængelig samlet
opgørelse af værdien af dansk-
sprogede magasiner, der sælges i
abonnement. Forslaget må forven-
tes at medføre, at forbruget af ma-
gasiner vil falde i et vist omfang,
hvilket mindsker omsætningen og
beskæftigelsen i forlagsbranchen.
Omvendt øges forbruget af andre
varer og ydelser tilsvarende, hvil-
ket øger omsætningen og beskæf-
tigelsen i andre brancher.
Det vurderes ikke, at indførelse af
importmoms vil have en diskrimi-
nerende effekt for udenlandske
forlag, som ønsker at konkurrere
på det danske marked med dansk-
sprogede magasiner. Såvel danske
forlag, som får trykt dansksproge-
Side 5 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tionistisk og dermed i strid med
Firenze-konventionen, der er im-
plementeret i EU-retten.
de magasiner uden for EU, som
udenlandske forlag, der får trykt
dansksprogede magasiner uden for
EU, skal betale importmoms ved
magasinernes import til Danmark.
Forlagene stilles derfor lige.
Forslaget vurderes derfor at være i
overensstemmelse med Firenze-
konventionen.
Forslaget har karakter af en ulovlig
statsstøtteforanstaltning, da forsla-
get virker selektivt for en bestemt
gruppe virksomheder og dermed
skaber konkurrenceforvridning.
Det bemærkes, at forskelsbehand-
ling mellem dansksprogede og ik-
ke-dansksprogede magasiner ikke
umiddelbart vurderes at være i
strid med konkurrenceretlige eller
statsstøtteretlige regler.
Hensigten med forslaget er at
undgå en utilsigtet udnyttelse af
momsreglerne. Forslaget sikrer, at
dansksprogede magasiner, tids-
skrifter og lignende trykt uden for
EU i momsmæssig henseende
sidestilles med dansksprogede ma-
gasiner, tidsskrifter og lignede trykt
inden for EU, således at momsen
ikke udgør et konkurrenceparame-
ter. Forslaget har herved til formål
at opnå momsmæssig neutralitet.
Derudover har forslaget hjemmel i
momsdirektivet.
En udgiver har mulighed for at
indføre eller få indført hele abon-
nementsoplaget samlet. Hvis den-
ne mulighed benyttes, kan im-
portmoms angives og afregnes på
grundlag af den samlede pris for
magasinerne, og der er derfor ikke
behov for en individuel momsbe-
regning og håndtering af hvert en-
kelt eksemplar af magasinet.
Forslaget går imod princippet om
neutralitet i momsretten og inten-
tionerne i EU’s momsdirektiver.
Forslagets fremføring af, at geby-
ret for importmomsbehandling
kan opkræves af et samlet parti, er
ikke realistisk. Det er således ikke
korrekt, at gebyret på 160 kr. kan
fordeles over hele abonnements-
oplaget og dermed udgør en lille
del af abonnementsprisen.
Det bemærkes i den forbindelse, at
der ikke findes en abonnements-
pris pr. magasin. Prisen afhænger
Side 6 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
af hvilke vilkår, der lægges til
grund, herunder om kunden har
tegnet sig for fx 6 eller 12 måne-
der. Der skal derfor foretages en
individuel momsberegning og
håndtering af hvert eksemplar af
magasinet.
Posten skal kunne identificere, at
det pågældende magasin er dansk-
sproget ud fra en vurdering af for-
sendelsens kuvert, hvilket vil være
både tidskrævende og behæftet
med stor usikkerhed. Fremsendes
et magasin med almindelig post,
har Post Danmark ikke en reel
mulighed for at kontrollere ind-
holdet af forsendelsen.
Den primære kontrol udføres af
SKAT. Kontrol af overholdelse af
reglerne om importmoms for
dansksprogede magasiner vil ud
fra en risikovurdering indgå i
SKAT’s indsatsplanlægning.
Det bemærkes, at der allerede i dag
skal ske en sondring mellem maga-
siner med en værdi over og under
80 kr., idet magasiner over 80 kr.
skal pålægges importmoms.
Dette er nu præciseret i bemærk-
ningerne til lovforslaget.
Det bemærkes, at der i forslaget
ikke er angivet, hvor stor en andel
af magasinet, der skal være på
dansk, for at det bliver pålagt
moms. Fx er grønlandske magasi-
ner typisk tosprogede.
Forslaget medfører opkrævning af
et gebyr, der udgør en kvantitativ
handelshindring i strid med aftalen
om Det europæiske økonomiske
rum og GATT.
Det bemærkes, at det gebyr, som
Post Danmark opkræver for at
håndtere importen, er et omkost-
ningsbestemt gebyr, som Post
Danmark A/S selv regulerer stør-
relsen af. Endvidere kan udgivere
af magasiner frit vælge en anden
transportør end Post Danmark
A/S til at håndtere importen, her-
under afregning af importmomsen.
Magasiner kan importeres i form
af samlede forsendelser, hvorved
importomkostningerne reduceres.
Forslaget vurderes at være i over-
Side 7 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ensstemmelse med både Aftale om
det Europæiske Økonomiske Sa-
marbejdsområde (EØS-aftalen) og
GATT.
Aller Media A/S,
Bonnier publications
A/S og Benjamin Me-
dia - tillidsrepræsentanter
Det bemærkes, at forslaget medfø-
rer, at mange arbejdspladser er i
fare. Vedtages forslaget, vil op
mod 200 journalister, grafikere
m.fl. miste deres arbejde, fordi
bladhusene med en prisforhøjelse
på 25 pct. vil være nødt til at lukke
de mindst rentable udgivelser.
Dertil kommer et større antal free-
lancejournalister og fotografer,
som i forvejen opererer på et me-
get trængt marked.
Endvidere bemærkes, at forslaget
ikke vil medføre, at grafiske ar-
bejdspladser vil vende tilbage til
Danmark, da danske virksomheder
er for dyre i forhold til flere af de-
res europæiske konkurrenter.
Forslaget vil medføre, at de dansk-
sprogede magasiner pludselig vil
være væsentligt dyrere end maga-
siner på fremmedsprog. Lov-
forslaget skaber altså incitament til
at vælge udenlandske udgaver,
som, fraset sproget, er identiske
med de danske, blot ikke pålagt
dansk moms.
Det bemærkes, at betydningen af
magasiner og ugeblade på dansk
findes vigtig, ikke mindst for de
yngre generationer, der dagligt på-
virkes af især engelsksprogede
hjemmesider, film, spil m.v., og for
de ældre generationer, der langt fra
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Forslaget har til formål at ligestille
dansksprogede magasiner trykt in-
den for EU med dansksprogede
magasiner trykt uden for EU.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 8 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
alle behersker fremmedsprog.
Bonnier Publications In-
ternational A/S(BPI)
BPI bemærker, at Post Dannmark
vil skulle foretage en individuel
momsbehandling, når magasiner
indføres til Danmark, da magasi-
nerne har forskellig værdi alt efter
hvilke vilkår magasinabonnemen-
tet er tegnet på. Dette gælder uan-
set, om magasinerne ankommer
som et samlet parti eller ikke.
Det anførers, at forslaget udgør en
handelshindring i strid med EØS-
aftalens artikel 11, da prisen for et
magasin, som i dag koster 45 kr.,
vil stige med over 500 pct., hvis
det pålægges et gebyr på 160 kr.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Det bemærkes, at artikel 11 i EØS-
aftalen fortolkes i overensstem-
melse med den tilsvarende be-
stemmelse i artikel 34 i Traktaten
om den Europæiske Unions Funk-
tionsmåde (TEUF). For at en ord-
ning er omfattet af TEUF artikel
34, skal ordningen som udgangs-
punkt kunne anses for at være en
offentlig foranstaltning, som kan
tilregnes medlemsstaten. Post
Danmark A/S, som opkræver et
gebyr for håndtering af import-
moms, er en privat virksomhed,
hvorfor deres ordning ikke er om-
fattet af TEUF artikel 34.
Endvidere bemærkes, at en udgi-
ver har mulighed for at indføre el-
ler få indført hele abonnementsop-
laget samlet. Hvis denne mulighed
benyttes, kan importmoms angives
og afregnes på grundlag af den
samlede pris for magasinerne, og
der er derfor ikke behov for en in-
dividuel momsberegning og hånd-
tering af hvert eksemplar af maga-
sinet. Sendes magasinerne som be-
skrevet, vil der ikke blive pålagt et
gebyr på 160 kr. pr. magasin, men
alene ét gebyr på 160 kr. for den
Side 9 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samlede forsendelse, hvilket ikke
vurderes at udgøre en handelshin-
dring.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tar til høringssvar fra Aller Media
A/S m.fl.
BPI mener ikke, at forslaget er i
overensstemmelse med Firenze af-
talens artikel 2 (b).
Det anføres, at der ifølge toldlo-
vens § 32 skal ske opkrævning og
betaling af moms på varer, såsom
udenlandske magasiner, på et
dansk postkontor inden for den
almindelige åbningstid. Det bety-
der i praksis, at den danske abon-
nent selv må møde op på postkon-
toret for at udfylde de nødvendige
dokumenter og betale momsen –
ellers kan magasinet ikke udleve-
res. Post Danmarks importgebyr
udgør derfor heller ikke betaling
for en service, som ligger uden for
det, som kan forventes af en al-
mindelig momsbehandling.
Det bemærkes, at forslaget er pro-
tektionistisk, da udenlandske for-
lag bliver pålagt udgifter til en
momsagent, hvorved forslaget vil
hindre, at forlag uden for EU kan
konkurrere på det danske marked
for dansksprogede magasiner.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Hvis en udgiver af dansksprogede
magasiner indfører magasiner,
tidsskrifter og lignede samlet og
berigtiger importmoms af den
samlede forsendelse, vil der ikke
være behov for, at den danske
abonnent selv møder op på post-
huset med henblik på betaling af
importmoms.
Udenlandske forlag, der udgiver
dansksprogede magasiner, vil
momsmæssigt blive sidestillet med
enhver anden udenlandsk virk-
somhed, der sælger varer på det
danske marked. Udenlandske for-
lag vil i øvrigt kunne indgå aftale
med en dansk virksomhed, f.eks.
en speditør eller transportør, om,
at den danske virksomhed repræ-
senterer den udenlandske udgiver
i.f.m. toldformaliteter og afregning
af importmoms. Hvis der anven-
des indirekte repræsentation, vil
den danske repræsentant agere i
Side 10 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eget navn, men for den udenland-
ske udgivers regning, jf. toldko-
deks art. 5, og der vil således ikke
være behov for, at den udenland-
ske udgiver bliver registreret i DK
for told eller moms.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tar til høringssvar fra Aller Media
A/S m.fl.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv er af den opfattel-
se, at forslaget næppe tjener sit
formål om at imødegå konkurren-
ceforvridning i den grafiske bran-
che og stiller sig stærkt kritiske
overfor det retlige grundlag for
forslaget.
Forslaget vil fjerne den konkur-
renceforvridning, der i dag er til
skade for den grafiske branche i
EU, herunder Danmark.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tar til høringssvar fra Aller Media
A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Det bemærkes, at der er nærlig-
gende risiko for, at forslaget vil
have en samlet negativ beskæfti-
gelseseffekt. Forslaget vil næppe
medføre, at en særlig høj grad af
trykkeriopgaverne vender tilbage
til Danmark, og en fordyrelse af
dansksprogende magasiner må
forventes at føre til en nedgang i
oplagene og heraf følgende luk-
ning af forlag.
Forventningen om, at import af
magasiner vil ske som samlede
forsendelser er ikke realistisk, da
magasinerne, som indgår i partier-
ne, er tegnet på forskellige abon-
nementsvilkår. Post Danmarks
administrationsgebyr vil derfor
blive pålagt det enkelte magasin,
hvilket er uholdbart og uaccepta-
belt både for kunderne og maga-
sinforlagene.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 11 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at forslagets retlige
grundlag er tvivlsomt, da det ikke
kan afvises, at der er tale om en
handelshindring i henhold til EU-
retten og EØS-aftalen.
Dansk Erhverv opfordrer Skatte-
ministeriet til at foranstalte en til-
bundsgående afklaring af forsla-
gets overensstemmelse med EU-
retten og EØS-aftalen.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Det vurderes, at forslagets retlige
grundlag er tilstrækkeligt afklaret.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tar til høringssvar fra Aller Media
A/S m.fl.
Dansk Erhverv har ingen be-
mærkninger til forslaget om faktu-
reringspligt.
Dansk Industri (DI)
DI bemærker, at hvis lovforslaget
om importmoms på dansksproge-
de magasiner gennemføres, vil der
ikke være skabt ensartede konkur-
rencevilkår på salgssiden. Hertil
bemærkes, at dansksprogede ma-
gasiner er i direkte konkurrence
med webbaserede tidsskrifter,
samt i direkte konkurrence med
fremmedsprogede magasiner, der
ofte vil være billigere grundet stør-
re oplag/salgsområde, og dagsbla-
denes tillæg, der i stadig højere
grad fremtræder som magasiner.
Det bemærkes, at oplagstallene i
henhold til tal fra Dansk Oplags-
kontrol er faldet med ca. 20 pct.
fra 2009 til 2013. Det må forven-
tes, at branchen ikke kan forhøje
priserne over for forbrugerne med
25 pct. DI forventer derfor, at dele
af prisforhøjelserne må absorberes
i branchen.
Elektroniske ydelser, herunder
webbaserede tidsskrifter, er allere-
de pålagt moms i dag. Forslaget
medfører alene, at dansksprogede
magasiner, der sælges i abonne-
ment, også pålægges moms.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tar til høringssvar fra Aller Media
A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 12 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Forslaget forudsætter, at uden-
landske forlag etableres ved en
momsagent i Danmark. Den ad-
ministrative byrde forbundet med
kravet om en dansk momsagent
synes ikke indregnet i forslaget.
DI er ikke enig i, at forslaget ikke
vil give Post Danmark nævnevær-
dig eller håndteringsmæssige pro-
blemer. Identifikationen af dansk-
sprogede magasiner udgør en ud-
fordring. I dag sendes magasinerne
som enkeltforsendelser, men de er
sædvanligvis pakket på paller. Der
kan på en palle være en blanding af
danske og udenlandske magasiner.
Magasiner på paller vil derfor fort-
sat skulle vurderes enkeltvist.
Dansksprogede magasiner, der ik-
ke sendes til Danmark på paller,
skal frasorteres fra den øvrige
post, hvilket også vil være admini-
strativt besværligt.
DI bemærker, at EU-
Kommissionen i forbindelse med
deres rapport omkring beskatning
af den digitale økonomi har indar-
bejdet et forslag om en One-Stop-
Shop til håndtering af netop små-
forsendelser fra ikke-EU-lande.
Derfor bør der ikke etableres
dansk enegang på dette område,
men man bør afvente resultatet af
dette initiativ, som forventes inden
for en 3-årig periode.
DI skal konstatere, at mens det er
enkelt at identificere stykomkost-
ningen for de enkelte magasiner,
regnet i trykomkostninger m.m., så
er der en stærkt individuel prissæt-
ning i forhold til abonnenterne,
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra BPI.
Transportministeriet oplyser, at
indførelse af importmoms på
dansksprogede magasiner ikke vil
give Post Danmark nævneværdige
produktionsmæssige problemer.
Det er korrekt, at EU-
Kommissionen arbejder på en løs-
ning vedrørende småforsendelser
fra ikke EU-lande. En sådan løs-
ning forventes tidligst gennemført
inden for 3-5 år og forudsætter, at
medlemslandende er enige herom.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 13 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
idet dette afhænger af en række pa-
rametre. Det vil derfor være en
selvstændig øvelse at identificere
værdien af det enkelte magasin –
og dette uafhængigt af, om maga-
sinet forsendes enkeltvist eller som
consignment.
Lovforslaget omtaler alene
”dansksprogede” magasiner, tids-
skrifter og lignende uden at define-
re ”dansksproget” yderligere. DI
finder det nødvendigt at definere
dette nærmere.
DI kan støtte den foreslåede be-
myndigelse til forslaget om faktu-
reringspligt.
I relation til reglerne om fritagelse
for faktureringspligt for virksom-
heder, der er tilmeldt Mini One
Stop Shop-ordningen (MOSS),
finder DI det afgørende at der fin-
des løsninger, som sikrer, at de
tilmeldte virksomheder kan undgå
at skulle forholde sig til 28 landes
individuelle fakturakrav, særligt
hvis der er tale om mindre beløb.
DI henstiller til, at der i forbindel-
se med udnyttelsen af bemyndigel-
sen foretages en høring, idet der
kan være forskellige behov og hen-
syn inden for forskellige områder
af MOSS-ordningen, ligesom der
kan være anden lovgivning, der
skal tages hensyn til.
DI henstiller samtidig til, at Skat-
teministeriet arbejder aktivt for
etablering af en EU momsinfor-
mationsportal, hvor virksomheder
og borgere kan få informationer
Dette lovforslag sikrer netop, at de
virksomheder, der er tilmeldt
MOSS-ordningen, ikke vil skulle
forholde sig til Danmarks indivi-
duelle fakturakrav. I det omfang
de øvrige medlemslande gennem-
fører tilsvarende regler, vil danske
virksomheder heller ikke skulle
forholde sig til disse landes faktu-
raregler.
Den bekendtgørelse, der skal ud-
stedes i forbindelse med udnyttel-
sen af den foreslåede bemyndigel-
se, vil blive sendt i høring på sæd-
vanlig vis.
Dette er præciseret i forslaget.
EU-Kommissionen er ved at ud-
arbejde en rapport indeholdende
EU-medlemslandenes regler i for-
hold til ydelser omfattet af Mini
One Stop Shop-ordningen, herun-
Side 14 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
omkring, hvordan de enkelte lande
har implementeret MOSS-
ordningen, herunder eksempelvis
hvilke fakturakrav, der konkret er
gældende.
der også medlemslandenes anven-
delse af ordningen.
Dansk Journalistforbund
(DJ)
Det bemærkes, at forslaget medfø-
rer en urimelig konkurrencefor-
vridning mellem dansksprogede og
ikke-dansksprogede magasiner. I
de fleste tilfælde vil et danskspro-
get magasin være dyrere end sam-
menlignelige ikke-dansksprogede
magasiner, da markedet for de
dansksprogede magasiner er min-
dre. Forslaget vil øge denne pris-
forskel.
DJ bemærker, at de økonomiske
vurderinger bag lovforslaget er
usikre. Forslaget vil skabe få ar-
bejdspladser inden for den grafiske
branche, mens beskæftigelsen
blandt redaktionelle og administra-
tive medarbejdere i de berørte ma-
gasinvirksomheder vil falde bety-
deligt.
Hvis lovforslaget fastholdes, bør
der indføres en overgangsordning.
Enten i form af at ikrafttrædelses-
tidspunktet udskydes og/eller i
form af, at der i forslaget indarbej-
des en gradvis og langsom indfas-
ning af de økonomiske virkninger.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der er ikke fundet anledning til at
ændre ikrafttrædelsen.
Danske Medier
Danske Medier finder, at forslaget
vil få meget alvorlige konsekvenser
for en række dansksprogede maga-
siner, idet forslaget vil betyde, at
de berørte magasiner må hæve
abonnementsprisen med 25 pct.,
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 15 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvilket det danske marked for ma-
gasiner ikke kan bære. Prisforhø-
jelsen vil have en væsentlig negativ
effekt på salget. Denne effekt vil
blive forstærket af, at en række
dansksprogede magasiner er i kon-
kurrence med fremmedsprogede
magasiner inden for samme nicher,
som ikke får den samme prisstig-
ning.
Forslaget vil betyde, at der for-
svinder mellem 100 og 200 redak-
tionelle og administrative stillinger
på de berørte magasiner i Dan-
mark. Hertil bemærkes, at forslaget
maksimalt vil kunne skaffe 10 gra-
fiske arbejdspladser i Danmark.
Danske Medier vurderer, at forsla-
get vil give et samlet negativt netto
provenu. Lukning af magasiner og
reduktion i de øvrige oplag gør, at
det direkte momsprovenu vil blive
væsentligt mindre. Desuden vil de
selskabs- og indkomstmæssige tab
for det offentlige ved lukning og
personalereduktioner give et tab
for staten.
Det bemærkes, at det vil have en
negativ konsekvens for det danske
samfund, at en række danskspro-
gede magasiner, der er med til at
formidle viden til danskerne, må
lukke. Det findes stærkt betænke-
ligt, at der lægges op til en sådan
diskrimination af det danske sprog.
Danske medier stiller også
spørgsmålstegn ved, om forslaget
er i overensstemmelse med EU-
retten, da det rummer handelshin-
dringer.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 16 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det bemærkes, at bestemmelsen
om ikrafttræden ændres, så loven,
hvis den vedtages, tidligst træder i
kraft et år efter vedtagelsen.
Hvis ikrafttræden sker 1. juli, bør
det fremgå af loven, at der kun
skal betales moms af indbetalinger
fra nye abonnenter og gentegning
af gamle. Det vil udgøre en væ-
sentlig økonomisk belastning for
forlagene, som ikke med tilbage-
virkende kraft kan kræve betaling
af abonnenten.
Ændrede momsvilkår betyder, at
forlagene bliver nødt til at omstille
deres produktion og eventuelt flyt-
te trykning samt ændre distributio-
nen m.v. Omstillingen kan ikke
ske med så kort varsel, da medier-
ne er bundne af kontrakter med
leverandørerne.
Supplerende høringssvar
af 12. januar 2015
Det bemærkes, at forslaget vil
medføre nedlæggelse af admini-
strative og redaktionelle arbejds-
pladser i magasinhusene i Dan-
mark. Copenhagen Economics
(CE) vurderer, at der vil blive tabt
mellem 143 og 218 arbejdspladser
hos magasinerne, og 3F Post vur-
derer, at det vil koste 100 job i di-
stributionsleddet.
Endvidere bemærkes, at CE ved
en analyse af forslaget når frem til
et provenu, der er lavere end
skønnet i lovforslaget.
Der er ikke fundet anledning til at
ændre ikrafttrædelsen.
Det er ikke muligt for Post Dan-
mark at sortere magasinerne efter,
hvornår et abonnement på et ma-
gasin er tegnet. Forslaget bør der-
for have virkning for samtlige ma-
gasiner, som sendes til Danmark
efter ikrafttrædelsestidspunktet.
Siden efteråret 2011, hvor det før-
ste lovforslag om magasinmoms
blev fremsat, har det været tilken-
degivet fra regeringens side, at
man arbejdede på at ophæve
momsfriheden for magasiner.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Forslaget må forventes at medføre
højere priser på de magasiner, der
omfattes af moms. Forbruget her-
af vil derfor i et vist omfang falde,
afhængigt af i hvilken grad forbru-
get af magasiner påvirkes af pris-
ændringer. Der er væsentlig usik-
kerhed omkring adfærdseffekterne,
Side 17 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
og som der også påpeges i CE’s
analyse, findes der ingen eksiste-
rende undersøgelser, der kan bely-
se omfanget heraf. Som udgangs-
punkt opererer dansksprogede
magasiner ikke i det samme mar-
ked som ikke-dansksprogede ma-
gasiner. I et vist omfang må det
dog forventes, at køb af dansk-
sprogede magasiner omlægges til
køb af ikke-dansksprogede maga-
siner, men omfanget heraf skønnes
at være mere beskedent, end det
forudsættes i CE’s analyse. Der
henvises i øvrigt til kommentar til
høringssvar fra Aller Media A/S
m.fl.
Danske Medier oplyser, at flere
magasinhuse har planlagt møde
med EU-Kommissionen med
henblik på at indgive en klage over
forslaget og vil indbringe forslaget
for EU-domstolen, hvis det vedta-
ges.
Det vurderes, at forslaget er i
overensstemmelse med EU-retten
og internationale regler.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tar til høringssvar fra Aller Media
A/S m.fl.
Datatilsynet
Datatilsynet har ingen bemærknin-
ger til forslaget om indførelse af
importmoms på dansksprogende
magasiner.
Erhvervsstyrelsen –
Team Effektiv Regule-
ring (TER)
TER bemærker, at lovforslaget om
indførelse af importmoms på
dansksprogede magasiner medfø-
rer administrative byrder for er-
hvervslivet.
De administrative byrder består i,
at virksomheder, som importerer
dansksprogede magasiner sendt fra
lande uden for EU, fremover skal
Side 18 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
indberette moms i relation til im-
port af disse magasiner. Skattemi-
nisteriet oplyser, at omkring 50
danske virksomheder vil blive om-
fattet af kravet.
TER har ingen bemærkninger til
forslaget om faktureringspligt.
Forbrugerrådet Tænk
Forbrugerrådet Tænk forudsætter,
at de foreslåede ændringer om fak-
turering på ingen måde forringer
den forbrugerbeskyttelse, der
fremgår af øvrige retsregler (mar-
kedsføringsloven, forbrugeraftale-
loven m.v.), hvorefter forbrugerne
har krav på en ordentlig dokumen-
tation for et køb af en va-
re/tjenesteydelse. Det er således
helt afgørende for forbrugerens
muligheder for eventuelt at klage
til den erhvervsdrivende, at der ud-
leveres en fyldestgørende faktura.
Især er det vigtigt at holde fast i, at
en faktura til en forbruger skal op-
lyse den fulde pris inkl. moms og
afgifter.
Der bør ikke kunne opstå en situa-
tion ved anvendelse af bemyndi-
gelsen, hvor forbrugerbeskyttelse
forringes gennem begrænsning af
de oplysninger, virksomhederne
skal give forbrugerne, uanset om
de er baseret i Danmark eller
udenfor.
Forbrugerrådet Tænk lægger ende-
lig vægt på, at der forud for en
eventuel anvendelse af bemyndi-
gelsen gennemføres en offentlig
høring af udkast til bekendtgørel-
Det er ikke Skatteministeriets vur-
dering, at de foreslåede ændringer
forringer den forbrugerbeskyttelse,
der fremgår af øvrige retsregler,
idet en nødvendig dokumentation
kan foreligge i form af f.eks. en
ordrebekræftelse. Dette vil ligele-
des sikre forbrugerens klagemulig-
heder, uanset om virksomhederne
er baseret i eller uden for Dan-
mark.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvaret fra DI.
Side 19 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
se.
FSR Danske Revisorer
FSR bemærker, i henhold til for-
slaget om indførelse af import-
moms på dansksprogede magasi-
ner, at ikrafttrædelsesdatoen bør
udskydes til et senere tidspunkt, el-
ler også bør ikrafttrædelsestids-
punktet gøres fleksibelt, således at
ikrafttrædelsen først sker for nye
kontrakter.
Det bemærkes, at det ikke er hen-
sigtsmæssigt, at identiske publika-
tioner på hhv. dansk og engelsk vil
få forskellig momsmæssig behand-
ling.
Det bemærkes, at forslaget i prak-
sis formentligt vil være forbundet
med store vanskeligheder, herun-
der administrative byrder at hånd-
tere for udgiverne.
FSR hilser det i den forbindelse
velkommen, at Skatteministeriet
påtænker at lempe eller fjerne fak-
tureringspligten på udvalgte typer
af leverancer, herunder for uden-
landske virksomheder, der leverer
elektronisk leverede tjenesteydelser
til privatpersoner her i landet.
Det er FSRs opfattelse, at den ek-
sisterende bemyndigelse i moms-
lovens § 52 a, stk. 9, til Skattemini-
steren til at fastsætte regler, der
fraviger fakturakravene for be-
stemte typer af leverancer, er til-
strækkelig hjemmel til at imøde-
komme formålet med nærværende
lovforslag, men ud fra en retssik-
kerhedsmæssig betragtning har
Der er ikke fundet anledning til at
ændre ikrafttrædelsen.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Indsættelsen af momslovens § 52
a, stk. 10, har netop til formål at
præcisere muligheden for at fravi-
ge momslovens generelle krav om
faktureringspligt.
Side 20 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
FSR forståelse for, at Skattemini-
steriet ønsker at lovgive på områ-
det.
Grafisk Arbejdsgiverfor-
ening (GA)
GA bemærker, at før 2004 var reg-
lerne indrettet således, at det kun-
ne betale sig for magasinudgiveren
at producere magasiner i Dan-
mark, fragte dem til Norge og her-
efter sende dem retur til danske
abonnenter. For at lukke for ud-
nyttelse af dette hul i momsloven
blev reglerne ændret i 2004, hvilket
har ført til en stadig stigende ud-
flytning af trykkeriopgaver til Nor-
ge fra Danmark. Magasinerne pro-
duceres i Danmark, men selve
trykningen, adresseringen og for-
sendelsen er i stort omfang flyttet
til Norge.
Det bemærkes, at danske trykkeri-
er ikke kan konkurrere med denne
momsbesparelse, selvom danske
trykkerier er særdeles konkurren-
cedygtige i et internationalt per-
spektiv. Den grafiske branche har
således overskud på samhandlen
med udlandet. Undtagelsen er på
magasinområdet, hvor den grafiske
branche hvert år taber ordrer til
Norge.
GA vurderer, at den samlede kon-
sekvens af momshullet er tab af
flere hundrede arbejdspladser,
hvoraf nogle er tabt, mens andre
vil blive tabt i de kommende år.
Forslaget omfatter udelukkende
dansksprogede magasiner. Til det
skal det bemærkes, at det kun er en
yderst marginal del af de magasi-
Side 21 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ner, der sælges i abonnement til
danske forbrugere, der er på andre
sprog end dansk. Der er intet, som
tyder på, at denne andel skulle for-
øges med forslaget. Danske maga-
sinlæsere vil næppe skifte til andre
sprog end dansk for at spare
momsen, ligesom det ikke er givet,
at momsen vil blive fuldt ud tillagt
magasinpriserne.
Forslaget løser problemstillingen
omkring fair konkurrencevilkår for
danske trykkerier. Det er dansk-
sprogede magasiner, der naturligt
hører til på det danske marked, og
som naturligt trykkes på de danske
trykkerier. Salget af udenlandske
magasiner i Danmark udgør nor-
malt en forsvindende lille del af de
udenlandske magasiners samlede
salg, og derfor vil danske moms-
regler ikke have betydning for
trykkestedet.
GA anerkender, at forslaget vil
hæmme konkurrencebetingelserne
for de magasiner, der i dag benyt-
ter sig af momshullet. Nogle af
disse kan opleve vigende markeds-
andele, når de skal betale samme
moms som konkurrenterne, hvil-
ket vil udgøre en negativ effekt.
Dette opvejes dog af, at magasiner
produceret i Danmark får en til-
svarende styrkelse af markedsposi-
tionen.
Lovændringen vil samlet set tilgo-
dese virksomheder, der i dag beta-
ler dansk moms ved salg til danske
forbrugere, mens virksomheder,
der har baseret forretningen på et
momshul, vil blive stillet ringere,
Side 22 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
fordi de ligesom konkurrenterne
skal betale moms.
Det bemærkes, at GA ikke er for-
taler for moms på magasiner i al-
mindelighed.
GA anmoder om hurtig imple-
mentering af den nye lovgivning
for at undgå yderligere tab af ar-
bejdspladser og omsætning som
følge af den nuværende momslov.
Jacobsen Publication
A/S
Det bemærkes, at det er svært, at
forstå, at lovforslaget er ment til
imødegå konkurrenceforvridning,
når der tværtimod skabes en kon-
kurrenceforvridning mellem
dansksprogede magasiner og ma-
gasiner på fremmedsprog.
Det bemærkes, at forslaget vurde-
res at medføre et tab på mellem
100 og 200 arbejdspladser i Dan-
mark.
Lovforslaget vil med stor sandsyn-
lighed ikke betyde, at trykningen af
magasiner kommer tilbage til
Danmark, da omkostninger til tryk
er klart dyrere end de billigste lan-
de i og uden for EU.
Det vurderes, at forslaget vil med-
føre et ubetydeligt provenu eller
endda et negativt provenu. Post
Danmark skønner, at der årligt
importeres 9 mio. magasiner fra
lande uden for EU. Der er ikke tal
for, hvor mange af disse, der er
dansksprogede. Det vurderes, at
ikke alle er dansksprogede, og en
gennemførelse af forslaget vil
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 23 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
medføre, at importen falder til et
lavere antal.
Det bemærkes, at økonomien i
branchen ikke selv kan absorbere
en øget omkostning på 25 pct.
Overvæltes stigningen på abon-
nenterne, vil det med stor sandsyn-
lighed betyde, at mange abonnen-
ter opsiger deres abonnement.
Dette medfører med stor risiko tab
af arbejdspladser.
Jacobsen Publications
A/S – medarbejdere
Det bemærkes, at der i forslaget
ikke er taget stilling til den beskæf-
tigelsesmæssige effekt.
Endvidere bemærkes det, at lov-
ændringen i praksis vil betyde, at
de berørte forlag eller abonnenter-
ne skal betale for omkostningsfor-
øgelsen. Er det de berørte forlag,
som alene skal bære omkostnin-
gen, vil arbejdspladser komme i fa-
re. Pålægges omkostningerne
abonnenterne, vil det med sikker-
hed betyde, at antallet af solgte
magasiner vil falde eller helt for-
svinde til fordel for andre og billi-
gere alternativer. Det gælder både
tyske og norske blad, men også
elektroniske tilbud via blogs m.v.
Det bemærkes, at det er svært at
forstå, at det skulle være en del af
regeringens kulturpolitik at diskri-
minere det danske sprog og be-
grænse danskernes mulighed for at
kunne læse magasiner på dansk.
Der udtrykkes undren over, at for-
slaget forventes at indbringe et
merprovenu på 50 mio. kr., da
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Forslaget er målrettet mod de virk-
somheder, der har indrettet sig på
at sende magasiner momsfrit til
Danmark.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 24 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nedskæring og lukning af arbejds-
pladser ikke vil bidrage til et større
provenu til statskassen.
KL
KL har ingen bemærkninger til
forslaget om indførelse af import-
moms på dansksprogede magasi-
ner.
Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen
Konkurrence- og Forbrugerstyrel-
sen har ingen bemærkninger til det
samlede lovforslag.
SRF Skattefaglig For-
ening
SRF har ingen bemærkninger til
det samlede lovforslag.
Skatteborgerforeningen
Skatteborgerforeningen bemærker,
at forslaget efter deres opfattelse
er i uoverensstemmelse med EU-
retten. Forslaget medfører en ikke-
proportional handelshindring, da
de dansksprogede magasiner vil
blive pålagt et administrationsge-
byr fra Post Danmark på 160 kr.
ud over selve momsen.
Forslaget vil betyde tab af beskæf-
tigelse, da små forlag sandsynligvis
vil lukke ned.
Lovforslaget skævvrider konkur-
rencen yderligere, da magasiner
udsendt sammen med aviser fort-
sat vil være momsfrie. Det bemær-
kes, at en udligning af konkurren-
cen mellem trykkerier i Danmark
vil kunne opnås, hvis særordnin-
gen for 2004 afskaffes.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Lovændringen i 2004 skulle netop
sikre konkurrencen ved, at det ikke
længere er muligt at trykke maga-
siner inden for EU, sende dem ud
af EU for efterfølgende at impor-
tere dem momsfrit til abonnenter i
Danmark.
Der henvises i øvrigt til kommen-
tar til høringssvar fra Aller Media
Side 25 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
A/S m.fl.
Det bemærkes, at forslaget pålæg-
ger en skattemæssig byrde, som
rammer den ældre del af befolk-
ningen særligt hårdt. Således er
over halvdelen af dem, som abon-
nerer på de berørte magasiner over
60 år. Forslaget rammer således
særligt en svag gruppe, der i få til-
fælde har mulighed på at skifte til
et magasin på et andet sprog.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Ældre Sagen
Det bemærkes, at forslaget ikke
indeholder noget om konsekven-
serne for abonnenterne.
Ældresagen bemærker, at forslaget
rammer særligt den ældre del af
befolkningen, da godt og vel halv-
delen af abonnenterne er over 60
år.
Det bemærkes, at den ældre del af
befolkningen særligt vil påvirkes af
en prisstigning, da denne del af be-
folkningen typisk ikke er ”digitale”
eller ikke har særligt gode sprog-
kundskaber.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
3F Post
Det bemærkes, at forslaget vil
medføre, at der sendes færre ma-
gasiner, dels som følge af at abon-
nenter opsiger deres abonnement
eller overgår til elektroniske medi-
er, dels pga., at der vil være forlag,
der må lukke. Dette vil medføre
færre forsendelser, som postbude-
ne skal omdele. Foreløbige bereg-
ninger viser, at forslaget kan med-
føre tab på op imod 100 organise-
rede arbejdspladser for de danske
Der henvises til kommentar til hø-
ringssvar fra Aller Media A/S m.fl.
Side 26 af 27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1490571_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
postbude.
3F Post udtrykker bekymring for,
at udgivere, som i dag benytter
Post Danmark A/S som distribu-
tør, vil overgå til at anvende uor-
ganiseret arbejdskraft.
Side 27 af 27