Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 115 Bilag 1
Offentligt
1488496_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Enhed:
Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1406843
Dok. Nr.: 1630115
Dato:
22. januar 2015
Høringsnotat til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesud-
valg vedr. forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præ-
sentation og salg af tobaksvarer (forbud mod salg af løs snus
og lignende tobaksprodukter i Danmark)
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse har modtaget høringssvar fra følgende
organer, organisationer og foreninger:
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Danske Regioner, De Samvirkende
Købmænd, Forbrugerombudsmanden, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse,
Nærbutikkernes Landsforening, Public Affairs Group på vegne af Swedish Match
A/B (herefter Swedish Match AB), Tobaksindustrien og Tobaksproducenterne.
Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner og Forbrugerombudsmanden har
ingen bemærkninger til lovforslaget.
Fra følgende organer, organisationer og foreninger, der har været hørt, er der ikke
modtaget høringssvar:
Astma- og Allergi Forbundet, Børnesagen, British American Tobacco Denmark
A/S, Coop Danmark, Danmarks Lungeforening, Dansk Industri, Dansk Supermar-
ked, Dansk Sygeplejeråd, Forbrugerrådet, HK-Handel, Hotel – Restaurant & Tu-
risterhvervet (HORESTA), House of Oliver Twist A/S, KL, Komiteen for Sundheds-
oplysning, Lægeforeningen og Phillip Morris ApS.
1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en gennemgang af de i høringssvarene generelle be-
mærkninger og forslag til lovforslaget og dets bemærkninger. Kommentarer til æn-
dringsforslagene er
kursiverede.
Bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov om fremstilling, præsentation
og salg af tobaksvarer går overordnet i to retninger.
Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse støtter lovforslaget. Dansk Erhverv
støtter lovforslaget men beklager, at Kommissionen ønsker at forbyde snus.
De Samvirkende Købmænd, Nærbutikkernes Landsforening, Swedish Match AB,
Tobaksindustrien og Tobaksproducenterne beklager lovforslaget.
1.1. Dansk ret i forhold til EU-retten
Dansk Erhverv, Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse finder det positivt, at
lovforslaget vil bringe tobaksvareloven i overensstemmelse med tobaksvaredirekti-
vet. Overordnet finder Dansk Erhverv, at nationale undtagelser ikke fremmer inte-
grationen af det indre marked, som er til stor gavn for Danmark, men beklager, at
Kommissionen ønsker at forbyde snus.
De Samvirkende Købmænd beklager, at et forbud mod salg af løs snus er nød-
vendigt, og at et sådan forbud synes nødvendigt alene af hensyn til EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488496_0002.png
Side 2
Nærbutikkernes Landsforening mener, at salg af løs snus først bliver ulovlig i
Danmark, når de nye EU regler om tobaksvarer træder i kraft den 20. maj 2016.
Tobaksindustrien deler forrige regeringers opfattelse af, at tobaksvaredirektivet fra
såvel 1992 som 2001 tillader salg af løs snus i Danmark. Forbuddet fra 1992 og
2001 var – ifølge Tobaksindustrien – alene rettet mod det i 1992 nye tobakspro-
dukt, dvs. portionspakket snus, og ikke mod historiske produkter som løs snus.
Tobaksindustrien bemærker i tilknytning hertil, at løs snus har været fremstillet i
Danmark i mere end 200 år.
Tobaksindustrien anfører endvidere, at der hverken fra Kommissionen eller af Mi-
nisteriet for Sundhed og Forebyggelse er fremlagt offentlig tilgængelig juridisk do-
kumentation, som begrunder den ændring, som lovudkastet er udtryk for. Videre
finder Tobaksindustrien det overraskende, at Danmark hverken har bestridt Kom-
missionens juridiske udlægning eller har orienteret Kommissionen om den forestå-
ende implementering af det nye tobaksvaredirektiv (direktiv 2014/40/EU), som vil
medføre forbud mod salg af løs snus i Danmark.
Samlet set beklager Tobaksindustrien på den baggrund, at regeringen ikke lader
spørgsmålet om Kommissionens juridiske udlægning af tobaksvaredirektivet prøve
ved EU-Domstolen.
Swedish Match AB anfører, at regeringens lovforslag ikke indeholder en juridisk
vurdering, hvor EU-retten, herunder bl.a. nærhedsprincippet og princippet om pro-
portionalitet, inddrages. Swedish Match AB har derfor henvendt sig til en højt re-
spekteret EU-retsekspert i Luxembourg for en objektiv og upartisk juridisk vurde-
ring af Danmarks stilling i sagen. Swedish Match AB oplyser, at resultatet af analy-
sen er, at salg af løs snus i Danmark er salg af et traditionelt produkt, som direkti-
vets forbud mod tobak til oral indtagelse – ifølge Swedish Match AB – ikke omfat-
ter, og derfor er analysen ikke i overensstemmelse med regeringens opfattelse af,
at sagen på forhånd vil være tabt ved EU-Domstolen.
Kommentar: Forbuddet mod tobak, der indtages oralt, som blev indført med æn-
dringsdirektivet i 1992, blev videreført i det nu gældende direktiv. Forbuddet mod
tobak til oral indtagelse afgrænses af to bestemmelser i det gældende tobaksvare-
direktiv (direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes tilnærmelse af medlems-
staternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer (tobaksvaredirektivet). Dels artikel 8, der forbyder salg af oral
tobak i EU (bortset fra Sverige, der fik en undtagelse ved sin indtræden i EU). Dels
af artikel 2, nr. 4, der definerer de varer, der forbydes i artikel 8. Der er tale om
varer, der indtages oralt, og som helt eller delvist består af tobak i form af pulver
eller fine partikler eller enhver kombination af disse former. Det fremgår også af
definitionen, at der navnlig – men ikke udelukkende – er tale om varer i portions-
breve eller i en form, der minder om et levnedsmiddel. Endeligt fremgår det af defi-
nitionen, at røgtobak og tyggetobak er undtaget fra forbuddet.
En præambelbetragtning til ændringsdirektivet i 1992 fremhæver, at forbuddet ikke
omfatter traditionelle tobaksvarer. Præambelbetragtningen er baggrunden for den
danske fortolkning af forbuddet mod snus. Fra dansk side har det været opfattel-
sen, at forbuddet mod tobak, der indtages oralt, ikke var møntet på traditionelle
tobaksvarer. Dvs. at man ved implementeringen i dansk ret i 1992 og i 2002 har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
forstået det sådan, at løs snus var undtaget fra forbuddet, fordi løs snus i Danmark
blev betragtet som en traditionel tobaksvare.
Da salg af løs snus er tilladt i Danmark, indledte Kommissionen en traktatkrænkel-
sessag mod Danmark med en åbningsskrivelse af 21. juni 2012. Kommissionen
sendte den 24. oktober 2012 en begrundet udtalelse til Danmark. Det er Kommis-
sionens opfattelse, at den danske retstilstand – som tillader markedsføring af løs
snus – er i strid med tobaksvaredirektivet.
Kommissionen har i åbningsskrivelsen bl.a. givet udtryk for, at ovennævnte præ-
ambelbetragtning alene henviser til tobaksvarer, der er bestemt til at ryges eller
tygges, jf. definitionen i artikel 2, nr. 4 (direktiv 1992/41/EØF), og at der herudover
ikke er flere undtagelser fra forbuddet mod markedsføring af tobak, som indtages
oralt. Præambelbetragtningen retter sig således alene mod de tobaksvarer, der
som følge af definitionen ”tobaksvarer, som indtages oralt” er undtaget fra forbud-
det mod markedsføring. Kommissionen anfører i denne forbindelse, at snus er
bestemt til indtagelse ved, at det anbringes mellem tandkødet og læben. Idet snus
således hverken er bestemt til at ryges eller tygges, har snus efter Kommissionens
opfattelse aldrig været omfattet af undtagelsen til forbuddet mod markedsføring.
Det vil sige, at forbuddet mod enhver form for snus, der er bestemt til oral indtagel-
se, efter Kommissionens opfattelse strækker sig tilbage til ændringsdirektivet fra
1992. Det er på den baggrund regeringens vurdering, at tobaksdirektivet ikke er
korrekt implementeret i dansk ret.
Regeringen har på baggrund af ovenstående – i sit svar den 24. oktober 2012 til
Kommissionen på åbningsskrivelsen og i sit svar den 23. januar 2013 til Kommis-
sionen på den begrundede udtalelse – taget Kommissionens vurdering til efterret-
ning, dvs. tilkendegivet, at regeringen er enig i, at den danske retstilstand er i strid
med EU-retten.
Regeringen har den 30. september 2013 som opfølgning på regeringens svar den
23. januar 2013 til Kommissionen på Kommissionens begrundede udtalelse, orien-
teret Kommissionen om, at den danske regering havde fremsat et lovforslag med
henblik på at bringe tobaksvarelovens § 19 i overensstemmelse med tobaksvaredi-
rektivets artikel 8, at lovforslaget blev behandlet i Folketinget i overensstemmelse
med de danske lovgivningsprocedurer, og at lovforslaget blev forkastet af et flertal i
Folketinget ved 3. behandlingen af lovforslaget den 27. juni 2013.
Kommissionen har den 13. oktober 2014 indgivet stævning ved EU-Domstolen
mod Danmark. Kommissionen har nedlagt påstand om, at Danmark – ved at op-
retholde en retstilstand, hvor salg af løs snus er tilladt i strid med artikel 8, sam-
menholdt med artikel 2, nr. 4, i direktiv 2001/37/EF – har tilsidesat sine forpligtelser
i henhold til dette direktiv.
På den baggrund har regeringen i sit svarskrift taget bekræftende til genmæle over
for Kommissionens påstand, dvs. erklæret sig enig med Kommissionen i, at Dan-
mark har tilsidesat sine EU-retlige forpligtelser i forhold til spørgsmålet om salg af
løs snus i Danmark. Regeringen orienterede endvidere om, at der vil blive fremsat
et forslag til lov om ændring af tobaksvareloven i indeværende folketingssamling
med henblik på at indføre et forbud mod salg af alle former for snus – uanset ind-
pakning – til oral indtagelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488496_0004.png
Side 4
I relation til Tobaksindustriens kommentar vedr. manglende orientering af Kommis-
sionen for så vidt angår den forestående implementering i dansk ret af 2014-
direktivet om tobaksvarer og relaterede produkter (direktiv 2014/40/EU), som vil
medføre forbud mod salg af løs snus i Danmark, henvises til artikel 31 i direktiv
2014/40/EU, hvoraf fremgår, at ophævelsen af direktiv 2001/37/EF med virkning
fra den 20. maj 2016 sker, uden at dette berører medlemsstaternes forpligtelser
med hensyn til fristerne for gennemførelse i national ret af 2001-direktivet. Supple-
rende kan det oplyses, at Kommissionen den 25. februar 2014 rettede fornyet hen-
vendelse til Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse med spørgsmål om status for
retstilstanden i Danmark for så vidt angår salg af løs snus. I sit svar til Kommissio-
nen den 13. marts 2014 orienterede ministeriet Kommissionen om fremlæggelse af
lovforslag L 189 den 20. marts 2012 og om Folketingets forkastelse af lovforslaget
ved 3. behandlingen den 27. juni 2012. Endvidere orienterede ministeriet Kommis-
sionen om, at regeringen i forbindelse med implementeringen af det nye tobaksva-
redirektiv (direktiv 2014/40/EU), ville søge at finde en løsning på spørgsmålet om
salg af løs snus i Danmark.
1.2. Sundhedsskadelige effekter ved brug af snus
Hjerteforeningen og Kræftens Bekæmpelse bemærker, at brug af snus kan medfø-
re afhængighed, da man får et højt indhold af nikotin i blodet. I forlængelse heraf
anfører Hjerteforeningen, at hurtig og høj koncentration af nikotin i blodet ved an-
vendelse af snus får blodtryk og puls til at stige. Det er faktorer, som øger risikoen
for udvikling af hjerte-kar-sygdomme, idet Hjerteforeningen dog bemærker, at
sammenhængen mellem snus og hjerte-kar-sygdomme ikke er videnskabeligt be-
vist. Kræftens Bekæmpelse anfører, at snus indeholder kræftfremkaldende stoffer,
og at Kræftens Bekæmpelse er bekymret for udbredelsen af snus. Kræftens Be-
kæmpelse støtter lovforslaget, som – ifølge Kræftens Bekæmpelse – vil medvirke
til at mindske udbredelsen af snus, og som dermed kan medvirke til at nedsætte
antallet af alvorlige kræfttilfælde på langt sigt.
Tobaksindustrien anfører, at forbuddet mod snus forekommer sundhedsmæssigt
meget lidt velbegrundet. Ifølge Tobaksindustrien anses snus for mindst 90 pct.
mindre sundhedsskadeligt end cigaretter. Tobaksindustrien bemærker hertil, at
snus er et røgfrit produkt, der ikke giver anledning til luftvejssygdomme som KOL
og lungekræft.
Tobaksproducenterne anfører, at der er bred enighed i forskningen om, at brug af
svensk type snus indebærer en markant lavere risiko for helbredsskader end ek-
sempelvis cigaretrygning, og understøttes af EU’s uafhængige videnskabelige
komité, SCENIHR.
Tobaksindustrien og Tobaksproducenterne henviser til Sverige, hvor snus – ifølge
Tobaksindustrien og Tobaksproducenterne – har bidraget til at reducere tobakkens
sundhedsskadelige virkninger. Tobaksproducenterne bemærker bl.a., at forekom-
sten af lungekræfttilfælde i Sverige er halv så stor som i Danmark målt per capita,
at svenskerne har den laveste andel rygerelaterede sygdomstilfælde i EU, og at
disse forskelle i høj grad kan tilskrives svenskernes mulighed for lovligt at bruge
svensk type snus i stedet for røgtobak.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488496_0005.png
Side 5
Dansk Erhverv anerkender som udgangspunkt, at snus er sundhedsskadeligt og
bifalder, at antallet af rygere i Danmark har været generelt faldende. Dansk Er-
hverv finder, at det kan være relevant at differentiere mellem tobaksprodukter, hvis
der findes mindre sundhedsskadelige varianter end den traditionelle røgtobak, og
anfører, at snus, der stort set ikke er udbredt i Danmark, kunne være attraktivt ud
fra et folkesundhedsperspektiv.
De Samvirkende Købmænd og Tobaksindustrien anfører, at snus ikke udsætter
omgivelserne for passiv rygning.
Kommentar: Kommentarer og forslag har ikke givet anledning til ændringer. Det
fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at lovforslaget fremsættes med henblik på
at bringe den danske retstilstand i overensstemmelse med tobaksvaredirektivet.
1.3. Snus som middel til rygestop / alternativ til rygning
Tobaksindustrien og Tobaksproducenterne anfører, at forbrugeren afskæres fra at
kunne erhverve et mindre sundhedsproblematisk produkt. Tobaksproducenterne
bemærker, at andelen af norske brugere af svensk type snus er stigende på be-
kostning af rygere. Videre anfører Tobaksproducenterne, at norske SIRUS (Sta-
tens Institut for Rusmiddelforskning) har dokumenteret, at snus er det mest effekti-
ve middel til rygestop. Videre anfører Tobaksproducenterne, at en publiceret vi-
denskabelig artikel af forskere fra SIRUS viser, at 20,9 % af alle succesfulde ryge-
stop i Norge skyldes snus.
Videre anfører Tobaksproducenterne, at det vurderes, at rygefrekvensen i Finland
er 3,47 procentpoint højere, end den ville have været, hvis snus stadig var tilladt i
Finland. Ifølge Tobaksproducenterne bruger omkring 100.000 finner snus dagligt,
og det finske snusforbud har således ikke forhindret finnerne i at snuse, men den
begrænsede adgang til lovlig snus har – ifølge Tobaksproducenterne – gjort det
vanskeligt at bruge snus som generel erstatning for cigaretter. Idet snus er et min-
dre sundhedsskadeligt produkt, finder Tobaksproducenterne, at snusforbuddet må
antages at have haft en negativ effekt på den samlede finske folkesundhed.
Kommentar: Kommentarer og forslag har ikke givet anledning til ændringer. Det
fremgår af bemærkninger til lovforslaget, at lovforslaget fremsættes med henblik på
at bringe den danske retstilstand i overensstemmelse med tobaksvaredirektivet.
1.4. Illegal handel
Tobaksproducenterne anfører, at det estimeres, at der i dag er 50.000 brugere af
den lovlige løse snus og et tilsvarende antal brugere af illegal portionspakket snus.
Ifølge Tobaksproducenterne er den illegale handel med snus stigende, og med et
forbud mod løs snus forventer Tobaksproducenterne, at den illegale handel – både
den fysiske i form af organiseret import til salg i Danmark og private køb over inter-
nettet – stiger.
Tobaksproducenterne anfører, at risikoen ved illegal handel er lille og fortjenesten
stor. Tobaksproducenterne anbefaler, at der allerede nu tilføres flere ressourcer til
en øget politi- og toldindsats. Tobaksproducenterne anbefaler desuden, at Folke-
tinget overvejer, om strafferammen for tobakssmugling generelt revideres, så risi-
koen forbundet med smugling stemmer overens med de indtægter, som kriminelle
nu og i fremtiden kan hente ved illegal handel med snus og andre tobaksprodukter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488496_0006.png
Side 6
Kommentar: Forslaget har ikke givet anledning til ændringer. Det fremgår af be-
mærkninger til lovforslaget, at lovforslaget fremsættes med henblik på at bringe
den danske retstilstand i overensstemmelse med tobaksvaredirektivet. Spørgsmå-
let om bl.a. strafferammer vil indgå i overvejelserne om den forestående implemen-
tering af det nye direktiv om tobaksvarer og relaterede produkter (direktiv
2014/40/EU).
2. Konkrete bemærkninger til lovforslaget
I det følgende foretages en gennemgang af de i høringssvarene konkrete be-
mærkninger og forslag til ændringer af lovforslaget og dets bemærkninger. Kom-
mentarer til ændringsforslagene er
kursiverede.
2.1. Lovforslagets produktdefinitioner - Lovforslagets § 1
Tobaksproducenterne anfører, at det for tobaksproducerende virksomheder er
afgørende at kunne skelne juridisk mellem forskellige tobaksprodukter som snus,
skrå og tyggetobak, men finder lovforslagets produktdefinitioner uklare, og at det
skaber mulighed for misforståelser og fejlfortolkninger og dermed risiko for, at pro-
ducenter uforvarende bryder lovgivningen. Tobaksproducenterne finder, at definiti-
onerne bør tydeliggøres med en anden formulering af den foreslåede ændring af
tobaksvarelovens § 19.
Tobaksproducenterne foreslår, at lovteksten i lovforslagets § 1 (den foreslåede
ændring af tobaksvarelovens § 19), som identisk med tobaksvaredirektivets § 8,
lyder: ”salg af pulveriseret tobak i form af snus pakket i porøse portionsbreve eller
lignende til indlægning i mundhulen er ikke tilladt” erstattes med f.eks. følgende
formulering fra lovforslagets specielle bemærkninger til bestemmelsen: ”snus, dvs.
fint malet eller fintskåret tobak, der er bestemt til indtagelse ved, at det anbringes
mellem tandkødet og læben”.
I forhold til tyggetobakken foreslår Tobaksproducenterne, at definitionen tydeliggø-
res ved at fastsætte et minimumskrav til skråens størrelse, for eksempel 2x5 milli-
meter.
Kommentar: Forslaget vedrørende ændring af lovteksten i lovforslagets § 1 og
definitionen af tyggetobak er ikke imødekommet, idet lovforslaget, fremsættes med
henblik på at bringe den danske retstilstand i overensstemmelse med tobaksvare-
direktivet.
Begreberne ”detailsalg” og ”engrossalg” er præciseret i bemærkningerne til lov-
forslagets § 1, således, at følgende tekst nu fremgår af de specielle bemærkninger
til bestemmelsen: ”Ved detailsalg forstås salg af varer direkte til forbrugere. Alt salg
i detailforretninger og på internetsider rettet mod forbrugere betragtes som detail-
salg. Ved engrossalg forstås salg af varer til andre næringsdrivende til videresalg
eller forarbejdning”.
2.2. Ikrafttrædelse – lovforslagets § 2, stk. 1
Tobaksindustrien, De Samvirkende Købmænd og Nærbutikkernes Landsforening
anmoder om, at ikrafttrædelsestidspunktet rykkes betydeligt, gerne fra 1. maj 2015
til maj 2016.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1488496_0007.png
Side 7
De Samvirkende Købmænd bemærker, at der med lovforslag L 189 som fremsat
den 20. marts 2013, var lagt op til en mere lempelig implementering med en læn-
gere periode fra lovforslagets fremsættelse til lovforslagets ikrafttrædelse, og at
denne periode ikke medførte risiko for svind og dermed økonomisk tab for de for-
retningsdrivende.
Tobaksindustrien anfører, at en ikrafttrædelsesdato den 1. maj 2015 ikke giver
virksomhederne mulighed for at opbruge indkøbt emballage m.v. og dermed undgå
bekostelig og uforskyldt kassation. Hertil bemærker Tobaksindustrien, at produkti-
onsvolumen af snus til det danske marked er beskeden, og at der for at holde om-
kostninger til emballage m.v. nede, er indkøbt partistørrelser, som dækker lange
salgsperioder. Ifølge Tobaksindustrien har virksomhederne således disponeret ud
fra at kunne sælge løs snus i Danmark frem til ikrafttrædelsestidspunktet for det
nye tobaksvaredirektiv, dvs. maj 2016.
Dansk Erhverv støtter, at engrossalg med henblik på eksport friholdes fra forbud-
det mod snus. Nærbutikkernes Landsforening anfører, at et stop for køb af vare til
videresalg allerede den 1. maj 2015 helt unødvendigt vil skade indtægtsgrundlaget
hos deres medlemmer. Nærbutikkernes Landsforening finder, at salgssteder bør
kunne købe løs snus til videresalg indtil den 20. november 2015.
Kommentar: Ikrafttrædelsestidspunktet er ændret fra den 1. maj 2015 til den 1.
januar 2016. Det ændrede ikrafttrædelsestidspunkt indebærer, at perioden fra lov-
forslagets fremsættelse til lovforslagets ikrafttræden godt og vel svarer til perioden
fra fremsættelsen af lovforslag L 189 som fremsat den 20. marts 2012 til det fore-
slåede ikrafttrædelsestidspunkt. I forlængelse heraf er slutdatoen for salg af løs
snus på det danske marked, jf. lovforslagets § 2, stk. 2, udskudt med tilsvarende
syv måneder, dvs. fra den 1. november 2015 til den 30. juni 2016. Det betyder, at
perioden til afsætning af lagre og varebeholdninger af pakker med løs snus, som
ikke er i overensstemmelse med lovforslaget, fortsat vil udgøre seks måneder fra
lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
I relation til kommentaren fra Nærbutikkernes Landsforening er det i lovforslagets
specielle bemærkninger til lovforslaget § 1 tydeliggjort, at engrossalg i Danmark af
løs og portionspakket snus fortsat vil være tilladt.
2.3. Overgangsbestemmelse – lovforslagets § 2, stk. 2
Nærbutikkernes Landsforening er positive over for lovforslagets overgangsbe-
stemmelse, der muliggør, at salgssteder kan sælge ud af bestående lagre inden for
seks måneder efter lovforslagets ikrafttrædelse. Overgangsbestemmelsen gør –
ifølge Nærbutikkernes Landsforening – lovens indførelse mindre bøvlet for forenin-
gens medlemmer og begrænser risikoen for spild.
Kommentar: Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer.