Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 101
Offentligt
1495590_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
10. februar 2015
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. januar 2015 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 101), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian
Juhl (EL).
J.nr. 2014-6421
Spørgsmål nr. 3:
”Hvad vil ministeren gøre for at imødekomme høringssvarene fra LO og AK-
Samvirke?”
Endeligt svar:
LO har i sit høringssvar givet udtryk for betænkeligheder ved forslaget. LO mener
blandt andet, at såfremt der gives mulighed for at dagpenge-, efterløns- og fleks-
ydelsesmodtagere kan arbejde i op til 15 timer om ugen uden modregning, vil det
medføre fortrængning af ordinært ansatte.
AK-Samvirke er ligeledes bekymret for, at forslaget om at sætte timekravet op til
15 timer om ugen vil kunne få den utilsigtede konsekvens, at der bliver færre job
for de ledige at søge, fordi almindeligt lønarbejde i højere grad vil blive udbudt og
udført som ulønnet arbejde for eller igennem frivillige organisationer eller forenin-
ger.
AK-Samvirke opfordrer i sit høringssvar til, at forsøgsordningen ikke bare evalue-
res, men at den løbende monitoreres, og at der i den forbindelse sættes fokus på
eventuelle, utilsigtede konsekvenser af ordningen. Da en monitorering og evalue-
ring primært tager afsæt i indberetninger fra a-kasserne, går AK-Samvirke ud fra,
at der hurtigt – og i dialog med AK-Samvirke – fastlægges nogle klare rammer for,
hvordan man vil følge forsøgsordningen.
Det er vigtigt for mig at pointere, at hensigten med lovforslaget er at gøre det lette-
re at være frivillig i Danmark, men jeg er meget enig i, at det samtidig er vigtigt at
sikre, at den frivillige indsats ikke erstatter lønnet arbejdskraft, ikke udføres på det
almindelige arbejdsmarked og ikke forlænger ledighedsperioden for ledige, der ud-
fører det frivillige arbejde.
Det er derfor, vi gennemfører muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet arbejde
uden fradrag i dagpengene i op til 15 timer om ugen som et 2-årigt forsøg, som skal
evalueres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Evalueringen skal netop belyse, om udvidelsen af timebegrænsningen til 15 timer
om ugen betyder noget for udbuddet af lønnet arbejde og længden af dagpenge-
modtageres ledighedsperiode.
Jeg har bedt Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering om at høre AK-
Samvirke i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af evalueringen.
Jeg vil desuden gøre opmærksom på, at muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet
arbejde uden fradrag i ydelsen i op til 15 timer om ugen ikke gælder for frivilligt,
ulønnet arbejde, som vedrører primær drift og vedligeholdelse i den frivillige for-
ening. Frivilligt, ulønnet arbejde med primær drift og vedligeholdelse medfører
som udgangspunkt fradrag i ydelsen fra første time. Årsagen er, at dette arbejde ty-
pisk udføres af lønnet arbejdskraft.
LO finder videre, at afgrænsningen af det frivillige arbejde er for upræcis. Uanset
timetallet bør der ifølge LO indføres nogle klare retningslinjer for, hvilke organisa-
tioner der lever op til kriterierne for at være frivillige organisationer.
Jeg kan oplyse, at det er korrekt, at det ikke er defineret konkret i reglerne, hvad en
frivillig organisation, forening eller lignende er. Der er imidlertid fastsat retnings-
linjer for dette spørgsmål i praksis på området. En frivillig organisation, forening
eller lignende er således i praksis defineret som en frivillig grundlagt organisation
mv., hvis primære formål ikke er at skabe overskud. Et eventuelt overskud må ikke
udbetales til medlemmerne, men skal bruges til almennyttige formål. De frivillige
aktiviteter og det frivillige ulønnede arbejde er en betydelig del af organisationens
grundlag, og man vælger frivilligt at gå ind i organisationens virke.
I høringssvaret finder LO, at der udover de overordnede retningslinjer skal være
konkrete regler for, hvordan det frivillige arbejde udføres på den enkelte instituti-
on. Reglerne skal aftales mellem ledelsen og den frivillige organisering på stedet
og skal være understøttet af en frivillig organisation.
Idet lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. ikke regulerer forholdet mellem de be-
rørte parter, men under hvilke betingelser man kan få dagpenge, mener jeg ikke, at
jeg kan imødekomme LO’s høringssvar. Retningslinjerne for, hvordan det frivillige
arbejde udføres i den enkelte forening m.v., må i stedet aftales mellem den frivilli-
ge organisation og den frivillige.
Men jeg vil understrege, at de frivillige og de frivillige foreninger og organisatio-
ner selv har peget på en udvidelse af muligheden for at udføre frivilligt, ulønnet ar-
bejde uden fradrag i ydelsen, blandt andet fordi nogle fortæller, at de ikke tør mel-
de sig som frivillige, da de er bange for, at det går ud over deres indtægtsgrundlag.
Jeg mener helt grundlæggende, at de frivilliges vilkår skal styrkes – ikke svækkes
af unødigt bøvl og bureaukrati.
AK-Samvirke opfordrer til, at man - udover at informere om reglerne på Ministeri-
et for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forholds (MBLIS) hjemmeside –
informerer om, at ledige og medlemmer på efterløn skal rette henvendelse til deres
a-kasse, inden de går i gang med at udføre frivilligt, ulønnet arbejde, og at der hur-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tigst muligt informeres om, at timekravet ikke er sat op til 15 timer endnu, men
først sættes op ved ikrafttrædelse af ny lovgivning.
Jeg har bedt om at få det præciseret på Beskæftigelsesministeriets og MBLIS’
hjemmesider, så det nu fremgår, at forsøget skal gennemføres ved en lovændring,
som forventes at træde i kraft til foråret. Der henvises desuden på MBLIS’ hjem-
meside til, at man skal kontakte sin a-kasse, hvis man har brug for flere oplysninger
om mulighederne for at udføre frivilligt arbejde, mens man modtager dagpenge el-
ler efterløn.
Venlig hilsen
Henrik Dam Kristensen
3