Socialudvalget 2014-15 (1. samling)
B 59
Offentligt
1520653_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 20. april 2015
”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. marts 2015 fra LBGT Dan-
mark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, jf. B
59 – bilag 1.”
LBGT Danmark – Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transper-
soner har i forlængelse af det åbne samråd i Folketingets Socialudvalg den 19.
marts 2015 om afskaffelse af samlivskravet ved stedbarnsadoption sendt for-
eningens bemærkninger til Folketingets Socialudvalg.
Foreningen anbefaler en lovændring og henviser til, at udviklingen i praksis for
stedbarnsadoption har vist sig at bølge frem og tilbage og dermed give usikker-
hed for regnbuefamilierne.
Om retstilstanden for to mødre af samme køn, som sammen ønsker at være for-
ældre, kan jeg henvise til min tidligere besvarelse af spørgsmål nr. 188 (SOU
alm. del). Svaret indeholder en beskrivelse af retstilstanden forud for børnelo-
vens regler om medmoderskab.
Når det gælder adoption af en registreret parters barn, skal udviklingen i praksis
ses i sammenhæng med den udvikling, der har været inden for assisteret repro-
duktion, herunder området for sæddonation. Her er der blevet adgang til flere
tilgængelige oplysninger om donor, som kan være med til at identificere donor,
selvom denne ikke har doneret sæd med henblik på at være forælder. Det med-
førte en usikkerhed for donoren og barnets forældre i forhold til, om donor ville
Side 1 af 3
B 59 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/3-15 fra LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
2
kunne udlægges som far i medfør af børneloven. Udviklingen inden for sæddo-
nation førte derfor til en ændring i lov om assisteret reproduktion, børneloven
og adoptionsloven (lov nr. 602 af 18. juni 2012). Lovændringen medførte, at den
donor, der alene donerer sæd, som ikke er møntet på en bestemt kvinde, ikke
kan udlægges som far i medfør af børneloven. Som en naturlig følge af denne
ændring, er praksis for stedbarnsadoption tilpasset lovændringen og dens inten-
tioner.
Udviklingen skal også ses i lyset af de øvrige lovændringer på området, herunder
særligt muligheden for at gennemføre en adoption i medfør af § 8 a i adoptions-
loven og de nuværende muligheder for medmoderskab i børneloven. I perioden
fra den 1. juli 2009 og frem til den 1. december 2013 indeholdt adoptionsloven
således en særregel for adoption af en registreret partners barn fra fødslen i
lovens § 8 a. Reglen fandt anvendelse på børn, der var blevet til ved assisteret
reproduktion i denne periode. Denne særregel medførte, at adoption af en regi-
streret partners barn fra fødslen var undtaget den almindelige praksis for sted-
barnsadoption, når betingelserne i loven var opfyldt. Adoptionslovens § 8 a blev
den 1. december 2013 afløst af de nuværende muligheder for medmoderskab i
børneloven.
Praksis kan desuden fraviges, hvis det efter en konkret og individuel vurdering
vil være bedst for barnet, at gennemføre en adoption.
Afgørelser om adoption skal træffes ud fra, hvad der er bedst for det konkrete
barn. Ankestyrelsens seneste udvikling af praksis viser, at der netop er taget
hensyn til det familiemønster, som barnet er en del af.
Foreningen peger desuden på, at forældre, som er EU-borgere, stilles ringere end
andre danske børnefamilier i de tilfælde, hvor den assisterede reproduktion er
foregået i udlandet, men hvor barnet fødes her i landet.
Børnelovens anvendelsesområde er afgrænset til situationer, hvor den assistere-
de reproduktion er foregået i overensstemmelse med reglerne i lov om assisteret
reproduktion, dvs. at en sundhedsperson har medvirket ved behandlingen. Her-
ved sikres det, at parterne på forhånd vejledes om og kender deres retsstilling
og kan indrette sig i tillid hertil. Derudover er det ikke muligt at opstille en rets-
teknisk brugbar sondring mellem et seksuelt forhold og en hjemmeinsemination.
Det vil derfor være vanskeligt at få afklaret, om der reelt findes en mand, der bør
have mulighed for at få prøvet, om han er barnets far, og det vil være vanskeligt
at sikre, at en sådan mand fuldt ud er klar over sin retsstilling.
Som det fremgår af min tidligere besvarelse af spørgsmål nr. 200 (SOU alm. del),
er det på denne baggrund min opfattelse, at det både er naturligt og hensigts-
mæssigt, at vores lovgivning afgrænses i forhold til anden dansk lovgivning og
dermed afspejler de muligheder for assisteret reproduktion, som er reguleret i
lov om assisteret reproduktion. Herved varetages retssikkerheden bedst muligt
for de involverede parter.
B 59 - 2014-15 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 22/3-15 fra LGBT Danmark, Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner, til ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold
3
Manu Sareen
/Malene Vestergaard