Transportudvalget 2014-15 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1489472_0001.png
Talepapir til brug for besvarelse af
samrådsspørgsmål P om øget samkørsel,
delebilsordninger mv.
Samrådsspørgsmål P - TRU alm. del,
stillet til transportministeren den 24.
november 2014:
Samrådsspørgsmål P
I forbindelse med
trængselskommissionens arbejde blev
der foreslået en række tiltag for at
reducere trængslen. Blandt tiltagene
var øget samkørsel, f.eks. ved at
etablere opsamlingsparkeringspladser,
hvor folk kan mødes og køre videre
sammen og på den måde udnytte hver
enkelt bil bedre. Der er også etableret
forskellige andre typer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0002.png
Side 2/17
delebilsordninger, som også kan
medvirke til at mindske
ressourceforbruget og antallet af biler
på vejene. Den netop lancerede app
Uber bevæger sig i et vist
gråzoneområde mellem pirattaxa og de
ovennævnte samkørselsordninger.
Ministeren bedes på den baggrund
redegøre for og indgå i en drøftelse om
hvorvidt vi har den fornødne lovgivning
til klart at skelne mellem lovlige taxaer
og delebilsordninger på den denne side
og pirattaxaer på den anden.
Svar:
Indledning
Jeg vil allerførst sige tak for det stillede
spørgsmål. Jeg vil dele min redegørelse
op i tre dele:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0003.png
Side 3/17
For det første
vil jeg beskrive de
gældende regler for taxier, samkørsel og
delebilsordninger og også komme ind på
piratkørsel.
For det andet
vil jeg sige
noget om hvilke muligheder, jeg ser på
området fremover.
Og til sidst
vil jeg
runde af med en kort konklusion.
Først til gennemgang af reglerne
Gennemgang af reglerne
– taxikørsel
Taxiområdet,
dvs. den erhvervsmæssige
persontransport, er meget tæt reguleret
med mange komplicerede regler, som er
vævet godt og grundigt ind i hinanden.
Der er tre elementer, som afgør, om der
er tale om ”erhvervsmæssig kørsel”:
1. For det første, hvis kørslen
foregår uden, at den person, der
udfører kørslen har nogen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0004.png
Side 4/17
tilknytning til den, der lader sig
transportere. De kender ikke
hinanden og har heller ikke f.eks.
et fælles mål, de vil opnå med
turen, f.eks. at nå frem til samme
arbejdsplads.
2. For det andet, hvis kørsel sker
mod betaling, som chaufføren har
en fortjeneste ved.
3. Og for det tredje, hvor kørslen
udgør den pågældende chaufførs
eller vognmands primære
aktivitet.
Hvis bare ét af elementerne er opfyldt, er
der tale om erhvervsmæssig
persontransport, som kræver en
taxitilladelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0005.png
Side 5/17
Det er kommunen, der udsteder
tilladelsen, og kommunen fastsætter
antallet af tilladelser i kommunen ud fra
en vurdering af, hvad der er behov for af
kørsel.
Antallet fastsættes ud fra hensynet til, at
der skal være en tilfredsstillende
betjening af offentligheden inden for
kommunens område.
-Samkørsel
Dernæst til samkørsel:
Her har føreren
og passagen et fælles mål med turen,
dvs. passageren og føreren skal begge
det samme sted hen eller den samme vej
på en del af strækningen.
Samkørsel er
ikke
omfattet af reglerne
om erhvervsmæssig persontransport, så
længe passagerens betaling ikke
overstiger de omkostninger, som er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0006.png
Side 6/17
forbundet med kørslen. Derfor kræver
kørslen heller ikke tilladelse.
Omkostningerne forbundet med kørslen
er de direkte omkostninger som f.eks.
udgifter til benzin eller diesel. Men ikke
f.eks. slitage, forsikring eller vægtafgift.
En ting,
jeg har tænkt mig at se på, er,
om der kan sættes nogle mere præcise
rammer for, hvad der må betales for til
føreren, når det drejer sig om samkørsel.
Det står måske ikke helt klart for folk,
hvad man må og ikke må i den
sammenhæng – selvom det bør stå klart
for enhver, at man i hvert fald ikke må
tjene på det.
Jeg har derfor bedt mine embedsmænd
se nærmere på et sådant initiativ. Man
kunne eksempelvis lade taksten for
Mere præcise for
samkørsels-takst
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0007.png
Side 7/17
samkørsel følge statens takster for
kørselsgodtgørelse. Her indgår godt nok
også omkostninger til bl.a. slitage på
bilen, men spørgsmålet er, om det ikke
også er meget rimeligt, da det jo er en
omkostning, der følger med det at have
en bil.
Et sådant forslag til, hvilken takst, der
skal kunne tages i forbindelse med
samkørsel, skal afdækkes i samarbejde
med Skatteministeriet. Mine folk vil
derfor tage kontakt til Skatteministeriet.
-Delebiler
Går vi videre til
Delebiler,
så drejer det
sig til gengæld typisk om en forening,
der stiller en række biler til rådighed for
foreningens medlemmer. En privat
person har dog også mulighed for selv at
udleje sin bil, f.eks. via en delebilsportal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0008.png
Side 8/17
Det findes der allerede eksempler på i
dag.
Medlemmerne betaler typisk et
kontingent og en kilometerpris for brug
af bilen.
Denne situation er heller ikke omfattet
af reglerne om erhvervsmæssig
personbefordring, fordi føreren
befordrer sig selv, og kørslen kræver
derfor ikke tilladelse.
Dette var kort beskrevet de relevante
regler.
Så kan man spørge, hvor i dette system
Ubers kørsel
hører til?
Ubers kørsel består i - som jeg indtil
videre har fået oplyst - at koble en
-Uber kørsel
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0009.png
Side 9/17
chauffør sammen med en passager via
en app.
Chaufføren er typisk en privatperson
med egen bil uden taxitilladelse.
Chaufføren kører herefter blot derhen,
passageren beder om. Da føreren og
passageren altså ikke har et fælles mål
med turen, er der ikke tale om
samkørsel. Det er ellers det, jeg har fået
oplyst, at Uber har fremført. Det er dog
vanskeligt at se, at chaufføren ikke skulle
have til formål at tjene penge på turen.
Herudover får Uber en vis procentdel -
så vidt vides mellem 15 pct. og 25 pct. af
betalingen for turen. Betaling foregår via
app’en.
Hvis det er rigtigt, at der på denne måde
er tale om en indkomst for føreren og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0010.png
Side 10/17
også for Uber – udover udgifter
forbundet med kørslen - er der tale om
erhvervsmæssig persontransport. Det vil
sige, at der efter mit ministeriums
vurdering kræves en taxitilladelse.
Da der ikke foreligger en taxitilladelse,
er der – ifølge vores lovgivning – tale om
pirattaxier, blot i organiseret form.
Trafikstyrelsen har derfor meldt Ubers
kørsel til politiet, og politiet har for få
dage siden oplyst styrelsen, at de nu
indleder en efterforskning af Uber.
Jeg kan nævne, at Uber - da de lancerede
deres koncept i København – skrev en
mail til ministeriet om, at de meget
gerne ville stå til rådighed for et
uddybende møde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0011.png
Side 11/17
Trafikstyrelsen har derfor inviteret Uber
til et møde med henblik på nærmere at
få afklaret deres forretningsmodel i
Danmark og give Uber mulighed for at
forklare, hvis der er noget, vi skulle have
misforstået. Jeg har imidlertid fået
oplyst fra Trafikstyrelsen, at Uber har
takket nej til at mødes.
Jeg vil gerne understrege, at det skal
være sådan, at de, der ønsker at operere
på taximarkedet, må konkurrere på lige
vilkår.
Så det er min vurdering – som samtidig
er svaret på det stillede spørgsmål - at vi
har den fornødne lovgivning til at skelne
mellem lovlige taxier,
samkørselsordninger og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0012.png
Side 12/17
delebilsordninger på den ene side og
ulovlige kørsler på den anden.
Fremadrettet
Men det betyder ikke, at der ikke er
noget vi kan gøre bedre for at fremme
den lovlige samkørsel og
delebilsordninger.
Deleøkonomier - hvor ikke alle hver især
-Deleøkonomi
skal eje alting men kan dele goder,
såsom f.eks. bilen - vinder ind på mange
områder af vores hverdag.
Det skyldes mange faktorer: f.eks. den
teknologiske udvikling, det store fokus
på CO2-udledning, trængsel på vejene,
og ikke mindst et ønske hos forbrugeren
om ikke selv at skulle anskaffe dyre
forbrugsgoder, som står ubenyttet hen i
lange perioder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0013.png
Side 13/17
Ikke mindst ud fra denne tilgang er det
vigtigt, at der er et varieret udbud af
kørselsformer, herunder kørselsformer
som indebærer, at man deler goderne.
Hvis vi på denne måde kan bidrage til
mere grøn transport, bedre
fremkommelighed på vejene, bedre
kollektiv transport i bred forstand i
yderområder, og mulighed for
besparelser hos den enkelte, så er det
noget, vi skal arbejde for. Og vi må dertil
ikke lægge unødige hindringer i vejen for
det.
Jeg kan nævne, at Transportministeriet
gennem Trafikstyrelsens pulje til
fremme af energieffektive transport
allerede i dag deltager i flere projekter
om delebiler og samkørsel.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0014.png
Side 14/17
Projekt om el-
delebiler til
hospitalskørsel
Et sådant projekt er f.eks. el-delebiler til
hospitalskørsel. I projektet vil det blive
testet om en større del af hospitalets
kørsel, kan flyttes til el-delebilerne.
Forventningerne er, at dette er muligt,
og at det vil kunne reducere hospitalets
udgifter til transport, samtidig med at
transporten udføres i miljøvenlige
elbiler.
Jeg vil også nævne, at der med den nye
vejlov, der blev vedtaget før jul, vil blive
åbnet op for, at kommunerne kan
reducere eller helt ophæve
parkeringsafgiften for køretøjer, hvis det
har et miljømæssigt formål.
-Den
teknologiske
udvikling
I forhold til fremtiden vil jeg også gerne
sige, at jeg tror, den teknologiske
udvikling – f.eks. app-løsninger –
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0015.png
Side 15/17
allerede er godt i gang med at hjælpe os
på vej med udbud af nye kørselstilbud.
Det er positivt, men det skal selvfølgelig
ske efter ordnede forhold og efter
reglerne.
Den nuværende taxilov rummer dog
rigtig mange begrænsninger, som gør
det meget vanskeligt at udvikle nye
ydelser for branchen, der kan være med
til at skabe vækst i de enkelte
virksomheder. Efterhånden som nye
teknologier vinder frem, er det min
vurdering, at den stramme regulering af
taximarkedet vil blive en større og større
hindring for at udnytte nye muligheder i
branchen.
-Ny
taxilovgivning
Det var blandt andet i det lys, at
regeringen foreslog en helt ny taxilov,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0016.png
Side 16/17
der skulle have givet mere dynamik på
markedet. Det var der imidlertid ikke et
politisk flertal for i forbindelse med
regeringens vækstpakke.
Men meget taler for, at vi på et tidspunkt
– som følge af bl.a. den teknologiske
udvikling og et stigende behov for at
kunne imødekomme de forskellige
behov for taxibetjening – vil blive nødt
til at foretage ændringer i lovgivningen.
Konklusion
Jeg vil dog gerne samtidig understrege,
at dette ikke betyder, at vi skal give los
for alle mulige ydelser, hvor der ikke er
styr på uddannelse, sikkerhed eller
forbrugerbeskyttelse.
Og det er altså et helt afgørende princip,
at deltagerne på markedet skal
konkurrere på lige vilkår.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1489472_0017.png
Side 17/17
Men vi skal skabe rum for, at nye
løsninger og serviceydelser kan komme i
spil, uden at det skævvrider
konkurrencen på tværs af det samlede
taximarked.
Tak for ordet.